Hyppää pääsisältöön

Frank-Gemmillin virtuositeetti tekee huonoista käyrätorvikonsertoista huippulevyn

Alec Frank-Gemmill soittaa maailman pirullisinta soitinta kuin ei tietäisi sen haasteista mitään. Scottish Chamber Orchestrasta soolouralle ponnistanut suvereeni huulivirtuoosi äimistytti musiikinystäviä jo edellisellä levyllään, joka keskittyi romantiikan käyrätorvimusiikkiin autenttisilla soittimilla. Frank-Gemmillin uutuus "Before Mozart" on vielä hämmästyttävämpi, koska Mozartin kuuluisia konserttoja edeltävät varhaisklassismin käyrätorvikonsertot vaativat nykyisestä tyystin poikkeavan taituritekniikan.

Before Mozart
Before Mozart Uudet levyt

Frank-Gemmill on kaivanut levylle Försterin, Telemannin, Nerudan, Joseph Haydnin ja isä-Mozartin konsertot. Ne on sävelletty 1700-luvun alussa, jolloin käyrätorvi oli kehittymässä fanfaari- ja tehostesoittimesta melodiseksi soolosoittimeksi. Tuohon aikaan käyrätorvensoittajia oli kahta lajia. Kakkoskornistit soittivat fanfaareita luonnontorven luonnollisessa rekisterissä, mutta kehittelivät melodian intonoimiseen tukkeamistekniikkaa. Tästä lajista kehittyi nykyinen käyrätorvensoitto. Ykköskornistit puolestaan soittivat melodioita siellä, missä se luonnontorvella onnistuu, eli hyvin korkeassa clarino-rekisterissä. Moinen puuha vaatii yli-inhimillistä huulityötä, joten ykköskornistit kuolivat sukupuuttoon, ja heidän osaamistaan käyttäviä konserttoja on pidetty joko trumpettikonserttoina tai mahdottomina.

Mutta sitten tulee luonnonoikku nimeltä Frank-Gemmill, ja vetelee sekä ykkös- että kakkoskornistien konsertot kuin vettä valaen. En tiedä miten hän on selvittänyt 1700-luvun käyrätorvikiltojen tarkasti varjellut ammattisalaisuudet, mutta koskaan ennen en ole kuullut mitään tällaista. Frank-Gemmill soittaa korkeammalta ja varmemmin kuin kukaan. Nerudan konsertto ujeltaa oktaavia ylempänä kuin soitinnusoppikirjoissa sallitaan, mutta Frank-Gemmill saa senkin hehkumaan kirkkaana, ja koristelee vieläpä trilleillä ja juoksutuksilla.

Yhtä mehukkaita ovat normaalirekisterissä touhuavat konsertot. Frank-Gemmill juoksuttelee kiperät kuviot kevyesti, mutta turauttelee sekaan reheviä metsästyssignaaleja tai muita erikoisefektejä, eräässä kadenssissa jopa pariääniä.

Frank-Gemmillin huulivirtuositeetti on niin mykistävää, että Nicholas McGeganin johtama Ruotsalainen kamariorkesteri jää taustalle, vaikka soittaakin siististi. Kenties joku räiskyvämpi barokkipumppu laittaisi solistille paremmin kampoihin, mutta tällaisenaan levy pitää prioriteetit selvinä - Frank-Gemmillin jokainen sisääntulo saa hymyn huulille.

Levyn ainoa huono puoli on se, että Förster, Neruda ja etenkin Leopold Mozart olivat kakkosdivarin säveltäjiä. Mielikuvituksettomien sekvenssien ja muotopuolien fraasien aiheuttama myötähäpeä on onneksi hetkellistä.

"Before Mozart", käyrätorvikonserttoja, säv. Christoph Förster, Georg Philipp Telemann, Johann Babtist Georg Neruda, Leopold Mozart ja Joseph Haydn. Alec Frank-Gemmill, käyrätorvi, ja Ruotsalainen kamariorkesteri/Nicholas McGegan. (BIS-2315)

Kuuntele Uudet levyt 27.5.2018, toimittajana Kare Eskola.