Hyppää pääsisältöön

Maifestspiele Saksan Wiesbadenissa tarjoaa tanssia, musiikkia ja vuorovaikutusta

Centre chorégraphique national de Grenoble.
Grenoblelainen tanssiryhmä akrobaattisessa He Who Falls -esityksessä. Centre chorégraphique national de Grenoble. Kuva: Internationale Maifestspiele 2018. nykytanssi,Grenoble

Hessenin osavaltion pääkapungissa Wiesbadenissa järjestetään vuosittain festivaali, joka kantaa nimeä Maifestspiele. Taiteista ja matkailusta kiinnostunut Helsingin yliopiston dosentti Leena Eilittä lähettää tanssiterveiset tämän vuoden festivaalilta.

Toukokuinen Maifestspiele antaa mahdollisuuden tutustua tanssin ja teatterin ajankohtaisiin esityksiin vuoden kauneimpana aikana, jolloin on kesäisen lämmintä, vihreää ja kukkivaa.

Esitykset ovat Wiesbadenin keskustassa sijaitsevassa rokokoohenkisessä ooppera-ja teatteritalossa, joka – kuten koko kaupunki – onnistui välttämään maailmansodan tuhoisat pommitukset.

Sisäkuva Wiesbadenin oopperatalosta.
Sisäkuva Wiesbadenin koristeellisesta oopperatalosta. Sisäkuva Wiesbadenin oopperatalosta. Kuva: Leena Eilittä. Hessisches Staatstheater Wiesbaden

Tanssia Düsseldorfista

Yksi mielenkiintoisimmista tämän vuoden esityksistä oli Ballet Rheinin Petit Messe solenelle

Ballet Rheinin “Petit Messe solenelle“ -esitys.
Ballet Rheinin “Petit Messe solenelle“ -esitys. Ballet Rheinin “Petit Messe solenelle“ -esitys. Kuva: Internationale Maifestspiele 2018. Internationale Maifestspiele Wiesbaden,nykytanssi
.

Sveitsiläisen Martin Schläpferin koreografia tästä Gioachino Rossninin sävellyksestä muistuttaa modernia oopperaa, johon tuo hedelmällisen jännitteen katolisia teemoja heijasteleva kuoromusiikki yhdistettynä tanssiin, jonka koreografia muistuttaa 1950-luvun italialaista neorealismismia.

Esitys liikkuikin uskonnollisesta askeesista ´maailmaallisuuteen´, mitä ilmentävät tanssijoiden useista moderneista tyyleistä ammentavat tanssit.

Tanssia Göteborgista

Göteborgilainen tanssiryhmä toi sen sijaan lavalle tanssiesityksen, jonka yhteydet ulkomaailmaan ovat huomattavasti monimielisempiä.

Göteborgin baletin tanssiryhmä.
Göteborgin oopperan tanssiryhmä. Göteborgin baletin tanssiryhmä. Kuva: Internationale Maifestspiele 2018. Göteborgin ooppera

Göteborg Operans Danskompanien esitys S & S oli jakaantunut kahteen osaan.

Kiinalaisen Sang Jijian As It Were -esityksessä huomio kiinnittyy sataviin paperinpaloihin, joita tanssijat lopuksi painavat toistensa kasvoille viestittäen tässä taidokkaasti toteutetussa tanssissa jonkinasteista katastrofia.

Sharon Eyalin Autodance -esitystä rytmittää Ori Lichtikin luoma elektromusiikki, jota tanssijat tulkitsevat ruumiillisuutta painottavissa liikkeissään.

Molempienkin esitysten taidokas abstraktius ja viitteellisyys panee katsojan pohtimaan nykytanssin merkittävää roolia ajallemme tyypillisten ilmiöiden tulkinnassa.

Tanssia Grenoblesta

Vaikutelma nykytanssista oman aikamme tulkkina vahvistuu Yoann Bourgeousin He who falls -esityksessä, joka on saanut vaikutteita akrobatiasta.

Centre chorégraphique national de Grenoble.
Tanssijat liikkuvat kaltevalla pinnalla, josta he liukuvat, roikkuvat, hyppäävät ja putoavat. Centre chorégraphique national de Grenoble. Kuva: Internationale Maifestspiele 2018. nykytanssi,Wiesbaden,Internationale Maifestspiele Wiesbaden

Tanssijat ovat liikkeessä olevalla kaltevalla pinnalla, jossa he liukuvat, roikkuvat, hyppäävät ja putoavat.

Viiden grenoblelaisen tanssijan esitys näyttää varsinkin nuoren yksilön herkkää asemaa yhteiskunnassa, jossa putoaminen sen periferiaan on koko ajan mahdollista.

Argentiinalaista tangoa

Mutta Maifestspielen tanssiohjelmistoon kuului tänä vuonna myös argentiinalaista tangomusiikkia, jota esitti mainetta niittänyt argentiinalainen yhtye La Juan D´Arienzo.

La Juan D´Arienzo -yhtye.
La Juan D´Arienzo -yhtye. La Juan D´Arienzo -yhtye. Kuva: Leena Eilittä. Juan d'Arienzo

Orkesterin nimi palautuu italialaiseen siirtolaiseen Juan D´Arienzoon, joka perusti orkesterin 1960-luvulla Buenos Airesissa.

La Juan D´Arienzo -yhtye jatkaa tämän legendaarisen muusikon työtä monipuolisella ohjelmistollaan, joka sisältää taidokkaasti esitettyä tangomusiikkia aina 1930-luvulta lähtien.

Bruno Heynderickx muistaa Suomen valoisat yöt

Tapaan tanssiosaston johtajan Bruno Heynderickxin teatterin kupeessa olevassa No Exiodus kahvilassa Maifestspielen festivaalin viimeisellä viikolla.

Bruno Heynderickx.
Bruno Heynderickx. Bruno Heynderickx. Kuva: Public Domain. Hessisches Staatstheater Wiesbaden

Alkuaan klassisen baletti koulutuksen saanut belgialainen Heynderickxin on liikkunut tanssijana ja sen johtajana eri instituuteissa mm. Norjassa, Ranskassa, Portugalissa ja nyt viimeisen neljän vuoden ajan Hessenissä.

Suhdetta klassisen baletin ja nykytanssin välillä hän luonnehtii kuin vanhemman ja lapsen suhteeksi; nykytanssilla on vahvat yhteydet klassiseen balettiin mutta se on syntynyt ja elää voimakkaasti muuttuneessa maailmassa.

Tällä hetkellä Heynderickx on erityisen kiinnostunut Euroopan ulkopuolisista tanssiryhmistä, joita hän pääsee näkemään useilla ulkomaan matkoillaan aina Aasiaan saakka.

Mutta Heynderickxillä on yhteyksiä myös suomalaiseen tanssiin, sillä yksi hänen ensimmäisistä tanssiesityksistään oli 1980-luvun loppupuolella Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalilla, jota hän luonnehtii erinomaisesti organisoiduksi tapahtumaksi.

- Oli ihmeellistä kuinka tämä pieni kaupunki järven rannalla heräsi korkeatasoiseksi tanssitapahtumaksi kesässä, jonka yöt olivat valkoisia.

Suomalaista nykytanssia hän pitää luovalla tavalla “hulluna“ ja hyvin erilaisena kuin esim. norjalaista nykytanssia, jota hän tuntee hyvin usean siellä vietetyn vuoden jälkeen.

Kuopio tanssii ja soi -festivaalin jälkeenkin Bruno Heynderickxillä on ollut kontakteja suomalaiseen tanssiin ja tanssijoihin kuten Tero Saariseen, jota hän luonnehtii `poikkeukselliseksi lahjakkuudeksi`.

Terveisin Leena

Leena Eilittä on Helsingin yliopiston dosentti ja taiteiden tutkija. Taiteiden lisäksi häntä kiinnostaa matkailu Euroopassa ja muualla maailmassa.

Tutustu Wiesbadenin festivaaliin.

Lue lisää terveisiä musiikkimatkoilta!

Missä päin maailmaa tai koto-Suomea matkustit? Mitä innostavaa näit tai kuulit? Jaa elämyksesi muiden klassisen fanien kanssa ja kirjoita meille juttu matkaltasi. Lähetä meille yhteystietosi eli sähköpostisoitteesi tai puhelinnumerosi palautelomakkeen kautta, niin otamme yhteyttä.

  • Chiaroscuro-kvartetin karheat tulkinnat tekevät vaikutuksen

    Chiaroscuro-kvartetin karheat tulkinnat tekevät vaikutuksen

    Vuonna 2005 perustettu Chiaroscuro-kvartetti (Alina Ibragimova ja Pablo Hernán Benedí, viulu, Emilie Hörnlund, alttoviulu, Claire Thirion, sello) on aiemmilla äänitteillään viihtynyt pitkälti wieniläisklassisen ohjelmiston parissa.

  • Langgaardin haltioitunutta kamarimusiikkia

    Langgaardin haltioitunutta kamarimusiikkia

    Rued Langgaardin (1893–1952) massiivisessa yli 400 teosta käsittävässä tuotannosta riittää halukkaille pöyhittävää vielä pitkäksi aikaa.

  • Tuttua ja tuntemattomampaa Coplandia

    Tuttua ja tuntemattomampaa Coplandia

    BBC:n filharmonisen orkesterin sekä kapellimestari John Wilsonin yhteistyö Aaron Coplandin (1900–1990) verraten laajan orkesterituotannon parissa jatkuu. Neljännessä julkaisussa huomio keskittyy erityisesti säveltäjän lähes neljänkymmenen minuutin kestoiseen kolmanteen sinfoniaan.

  • Olsenin laulusarjassa on vilpittömyyttä

    Olsenin laulusarjassa on vilpittömyyttä

    Tanskalainen säveltäjä ja etnomusikologi Poul Rovsing Olsen (1922–1982) aloitti tyylillisesti aikansa hengessä kaksitoistasävelisyydellä, mutta pyrkimys ilmaisun selkeyteen ja helpompaan omaksuttavuuteen johti siitä luopumiseen 60-luvulla.