Hyppää pääsisältöön

Kirjojen Suomi -hankkeen mainoselokuville kultaa ja pronssia PromaxBDA Global Excellence -gaalassa

Ylen Kirjojen Suomi -hankkeen mainoselokuvat voittivat kultaa ja pronssia 15.6.2018 varhain aamulla Suomen aikaa järjestetyssä PromaxBDA Global Excellence -gaalassa New Yorkissa.

Molemmat mainokset, The End ja Love, palkittiin kilpailusarjassa Best Directing /Marketing Creativity. Ne on ohjannut Ylen ohjaaja Tero Wolff.

Promax BDA -organisaation järjestämä Promax Global Excellence -mainoselokuvakilpailu on maailman suurin televisio- ja mediayhtiöiden, luovien tekijöiden ja markkinoinnin ammattilaisten kohtauspaikka.

Ylen Kirjojen Suomi kuului Suomi100 -hankkeisiin ja oli Ylen juhlavuoden ohjelmistoa. Sivuilla yle.fi/kirjojensuomi on edelleen tarjolla edelleen kaikille suomalaisille yli 100 radio-ohjelmaa, 111 tv-ohjelmaa, viitisenkymmentä kirjallisuus-podcastia sekä laajat verkkosisällöt. Sivustolta pystyi myös juhlavuoden aikana siirtymään suoraan Kansalliskirjaston Kirjojen Suomi -verkkokirjastoon lukemaan ohjelmissa käsiteltyjä verkkokirjoja.

Merkittävä kokoelma kirjallisuussisältöjä on jatkuvasti tarjolla Yle Areenassa.

Mainoselokuvat on tuottanut Tuula Länsisalmi Yle Kulttuuri ja Viihteestä. Ne on palkittu myös aiemmin Communicators Awards -kilpailussa.

Molemmat teokset on ohjannut Tero Wolff ja käsikirjoittanut Mayreth Wolff. Kuvaajana toimi Hannu Kettunen. Säveltäjinä toimivat Sakari Salli ja Tuomas Wäinölä, leikkaajana Juho Virolainen, graafikkona Petri Kärenlampi, lavastajina Lea Sipilä ja Josetta Ryynänen-Brotherus, pukusuunnittelijana Pirjo Valkeapää ja Make Up Artistina Kati Koskela. Apulaistuottajana toimi Katja Peltohaka.