Harvaa suomalaisartistin kakkosalbumia on odotettu yhtä kiihkeästi kuin Paperi T:n tänään julkaistua levyä Kaikki on hyvin.
Aiemmin Ruger Hauerista tuttu Henri “Paperi T” Pulkkinen nousi kansan tietoisuuteen vuonna 2015 julkaistun Malarian pelko -debyyttinsä myötä. Sen jälkeen Pulkkinen on ollut toistuvasti puheenaiheena naistenlehtien palstoilla, radiokanavilla ja tietenkin rapin ystävien keskuudessa.
Kolme vuotta debyytin julkaisun jälkeen on aika puhua Paperi T:n uudesta albumista.
Uuden musiikin X:n toimittajat Ida Karimaa ja Anne Lainto kuuntelivat ja arvioivat Kaikki on hyvin -kakkosalbumin tuoreeltaan yhdessä musiikkitoimittaja Anni Gullichsenin kanssa.
Paperi T rikkoo suomiräpin rajoja
Odotukset uuden levyn suhteen olivat YleX:n toimituksessa korkealla: Karimaa tunnustautuu Paperi T -faniksi, joka seuraa mielenkiinnolla artistin tekemisiä. Lainto vaikuttui vuonna 2014 kuullessaan Paperi T:n debyyttisinkun Sä jätät jäljen ja valitsi kappaleen viikon tehobiisikseen sen ollessa ennakkosoitossa YleX:llä.
– On ollut hienoa seurata, miten koko Malarian pelosta tuli käänteentekevä juttu senhetkiseen suomalaiseen räppiskeneen: yhtäkkiä siellä on sellainen jäbä, joka puhuu tunteistaan, juo viiniä ja rikkoo lyriikoillaan rajoja. Se on kannustanut myös muita suomalaisia räppäreitä puhumaan enemmän tunteistaan, Lainto selittää.
– Paperi T on tuonut paljon uutta maamme rap gameen. Tuntuu, että hän on aina vähän poikittain valtavirtaan nähden, Karimaa lisää.
“Kaikki on hyvin” on itsereflektiota ja muutostuskailua
Kaikki on hyvin -albumin avaava Venaattrr ja sitä seuraavat Jay-Z sekä Muutos piirtävät kuvaa artistihahmonsa kanssa kamppailevasta Paperi T:stä. Hän tietää, että pysyäkseen kiinnostavana tulee artistin muuttua ja uudistua – mutta samalla pysyä omana itsenään.
Koko albumin ensimmäistä puoliskoa yhdistää surumielisyys ja haikeus. Niin biisien tuotanto kuin Paperi T:n lausuntatapa sykähdyttävät.
Älä koskaan ikinä muutu
Mite joku ees kehtaa sanoo jotain noin typerää?
Poikkeuksena haikeiluun erottuu äkäinen Muutos, jolla Paperi T kyseenalaistaa yhden 2000-luvun Suomen suosituimmista pop-kappaleista.
– En usko, että Egotripin laulaja on kauhean innoissaan kun Paperi T kysyy “älä koskaan ikinä muutu” -lainauksen jälkeen, miten “joku edes kehtaa sanoo jotain noin typerää”, Lainto toteaa.
Paperi T huomaa asioita, joita ei haluaisi itsestä huomattavan
Neljäs raita Suurin tragedia herättää kuulijan miettimään. Mitä “suurin tragedia” ylipäätään tarkoittaa modernin kaupunkilaisnuoren kohdalla? Onko kyseessä pelko tavallisuudesta ja ajatus siitä, ettei ehdi kokea elämässä riittävästi?
– Mun on välillä vähän vaikea kuunnella Paperi T:tä, kun hän sanoo asioita, joita ei saisi ja saa mut kiinni ajatuksista, joita ei saisi ajatella. Vähän sama fiilis kuin lasten kanssa keskustellessa: lapset eivät pelaa yleisten sosiaalisten normien tai käytöstapojen mukaan, vaan sanovat mitä tuntevat, Lainto kuvailee.
Pety meihin sillä välin kun mä haen juotavaa
Levyn neljä ensimmäistä kappaletta ovat vahvasti itseä reflektoivia, joten viidentenä käyntiin pyörähtävä Narratiivi tuo kokonaisuuteen kaivattua vaihtelua. Nyt kerronta siirtyy huonosti menevän parisuhteen kuvaukseen.
– “Pety meihin sillä välin kun mä haen juotavaa”, auts! “Sä oot parasta mitä muhun on sattunut” on viiltävä kuvaus ilmeisen pieleen menneestä parisuhteesta, josta on kaikesta huolimatta vaikea irrottautua, Karimaa sanoo.
Kaikkihan jättävät jäljen
Mietin sua tänään,
en pitkään enkä hyvällä,
mut mietinpähän kumminkin
Levyn selkeästi hitikkäintä puolta edustaa energisenä etenevä Yli, jonka sanoma on monelle tuttu. Ringa Mannerin hengästyttävä, jopa hätääntynyt tulkinta kertosäkeessä tekee vaikutuksen.
– On tosi samaistuttavaa, kun Paperi T räppää, että “mietin sua tänään, en pitkään enkä hyvällä, mut mietinpähän kumminkin”. Hän saa jälleen ajattelemaan kiusallisesti asioita, joita ei haluaisi myöntää ajattelevansa, Lainto sanoo.
Jo sinkkuina julkaistut Paniikki ja Kaikki on hyvin toimivat Ylin perään osana levyn valoisampaa puoliskoa. Valoa kohti ollaan menossa, mutta toisaalta Lainto ja Karimaa pohtivat: mahtaakohan Paperi T:n maailmassa milloinkaan olla täysin valoisaa?
Mistä muustakaan sit räppäis tai ois paskana?
Levyn päättävä Sinä Jne. katkeaa kuin seinään, mikä saa Karimaan odottamaan, mitä Paperi T:ltä kuullaan seuraavaksi.
– “Mistä muustakaan sit räppäis tai ois paskana”, tämä on sitä mitä Paperi T on – ainakin vielä tällä kakkosalbumilla. Levyllä käydään läpi, mitä on seurannut Malarian pelon jälkeen, Karimaa analysoi.
– Ehkä tämä levy vapauttaa Paperi T:n tekemään seuraavalla albumillaan ihan jotain muuta, Karimaa jatkaa.
Kappaleita parisuhteista ja Paperi T:stä
Paperi T suoriutuu vaikeasta kakkosalbumistaan hyvin. Hän ei toista Malarian pelkoa, mutta käsittelee sen kokemuksia läpi koko levyn.
– Paperi T:stä kasvoi Malarian pelon myötä niin iso artisti, että välillä on tuntunut, että hahmo on alkanut elää omaa elämäänsä. Siksikin oli kiinnostavaa kuulla meemi-Paperi T:n taustalla olevan “oikean” ihmisen ja artistin ajatuksia prosessista, Karimaa pohtii.
“Kaikki on hyvin” on tuotannoltaan erittäin vaikuttava ja monipuolinen albumi. Siitä vastaavat levyllä muun muassa Miikka Koivisto, DJ Kridlokk ja Kalifornia-Keke, ja vierailevina artisteina kuullaan esimerkiksi Sannia, Mirel Wagneria ja Eevil Stöötä.
Levy ei ole kepeän kesäpäivän kuunneltava, vaan se vaatii keskittymistä ja ruotimista, jotta kappaleiden sisäisiin viittauksiin ja Paperi T:n syvimpiin ajatuksiin pääsee kiinni.
Artistiminän jatkuva reflektointi sekä haikeansurullinen tunnelma vaatii kuulijaltaan paljon. Keskittyminen saattaa herpaantua, vaikka haluaisi, ettei yksikään Paperi T:n huomio itsestään tai ympäristöstään menisi ohi.
Siksi seitsemäs kappale Yli muodustuu myös Karimaan ja Lainnon mielestä levyn huippukohdaksi. Sen alkualbumia energisempi tuotanto ja samaistuttavat sanoitukset tekevät kappaleesta hyvin todennäköisen hitin.
– Paperi T:n huomiot ja ajatukset ovat ihan omalla tasollaan, ja tällä albumilla hän näyttää kuulijoilleen ja muille artisteille, että näin tätä tehdään, Lainto tiivistää.
“Kaikki on hyvin” ei ole ero- tai rakkauslevy, vaan itsetutkiskelulevy. Se osoittaa, että koko kansan Paperi T:ssä on edelleen olemassa tasoja, joita ei vielä hänen runokirjassaan post-alfa tai aikakauslehtien sivuilla ole kulutettu loppuun.
Levyn päättyessä päällimmäisenä herää kysymys: milloin tätä saa lisää?
Paperi T Ida Karimaan vieraana Uuden musiikin X:ssä tiistaina 19.6. Kuuntele lähetys täältä klo 10–12.