Hyppää pääsisältöön

Yle vastaa: Asiakas on keskiössä Yle Puheessa

Kuva jota käytetään kuvituksena vastineiden yhteydessä
Kuva jota käytetään kuvituksena vastineiden yhteydessä Yle,yle vastaa

Julkaisemme Ylestä lehdille lähetettyjä kirjoituksia, vastauksia ja oikaisuja. Tämä vastaus on julkaistu Aamulehdessä 18.6.2018.

Yle Puhe uudistui helmikuussa 2018. Yksi uudistuksista oli musiikin maltillinen lisääminen muutamiin ohjelmiin. Vuorokauden aikana kanavalla soi parikymmentä kappaletta lähetysvirtamaisissa ohjelmissa, kuten Puheen Aamussa, Aktissa ja Nostossa. Lisäksi kerran päivässä kuullaan Keskipäivän klassikko, jossa useamman minuutin journalistisella alustuksella pohjustetaan soitettavaa kappaletta.

Ennen uudistusta teimme Yle Puheessa paljon taustatyötä perehtymällä musiikkitutkimuksiin ja haastattelemalla kohderyhmäämme kuuluvia henkilöitä. Pyrimme toteuttamaan Ylen kulttuuritehtävää soittamalla musiikkia, jota kuulee erittäin harvoin muilla radiokanavilla.

Kanavallamme soiva musiikki aiheuttaa paljon tunteita kuuntelijoissamme. Hyvä niin! Kuuntelemme musiikista tulevaa palautetta tarkalla korvalla, ja emme missään nimessä yritä kyseenalaistaa kenenkään musiikkimakua. Makuasioissa kukaan ei ole oikeassa tai väärässä. Asiakas on meillä aina keskiössä, kuuntelemme yleisöä ja pyrimme vastaamaan asialliseen palautteeseen nopeasti. Haluamme ruokkia rakentavaa keskustelua.

Valtaosa Yle Puheen sisällöstä on edelleen pelkkää puhetta. Ja aivan kuten Mikko Niimeskin kirjoituksessaan toteaa, Yle Puheen sisältöjä voi kuunnella Yle Areenasta ilman musiikkia.

Maailma paranee puhumalla.

Olli Junes
ohjelmapäällikkö, Yle Puhe