Hyppää pääsisältöön

Uudet tekijät pääsevät ääneen kesän pienoiskuunnelmissa

Kaksi Teakin opiskelijaa luokkahuoneessa pöytien äärellä. Edessään heillä on karkkia ja tietokoneet.
Tuomas Vaahtoluoto ja Jukka Herva ansaitulla tauolla kuunnelman työstämisestä. Kaksi Teakin opiskelijaa luokkahuoneessa pöytien äärellä. Edessään heillä on karkkia ja tietokoneet. Kuva: Henna Sormunen Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu,yle draama

Teatterikorkeakoulu ja Yle järjestivät vuodenvaihteessa kuunnelmakurssin, jolla äänisuunnittelua, näyttelijäntaidetta, dramaturgiaa ja ohjausta opiskelevat teatterikoululaiset pääsivät kokeilemaan kuunnelmien tekemistä. Yle Radio 1:lla kuullaan kesäkuussa neljä kurssilla tehtyä pienoiskuunnelmaa. Millaisia teoksia syntyy, kun uudelle tekijäsukupolvelle annetaan vapaat kädet?

Teatteriopiskelijalle ilmaisu pelkkien ääniaaltojen varassa voi olla kulttuurishokki: miten pitää yleisön mielenkiinto yllä, kun näytellessä on käytettävissä pelkästään oma ääni ja kirjoittaessa on pyyhittävä näyttämö kokonaan pois mielestään? Kun on tottunut operoimaan tilan ja visuaalisten elementtien kanssa, toimiminen pelkän kuuloaistin varassa vaatii tekijältä erilaista asennoitumista tarinankerrontaan.

Kuunnelman voi sijoittaa vaikka avaruusalukseen ilman, että se tekee tuotannosta raskaampaa.

Toisaalta radio tarjoaa keveydessään uusia mahdollisuuksia. Kuunnelman voi sijoittaa vaikka avaruusalukseen ilman, että se tekee tuotannosta raskaampaa. Valmista voi saada ensimmäisellä otolla jos hyvin käy, eikä teatterin pitkille harjoitusajoille ole tarvetta.

Kurssin tärkein anti oli omien kuunnelmien valmistaminen. Tehtävä oli yksinkertainen. Neljä työryhmää sai vapaat kädet tehdä 25 minuutin mittainen teos, jonka lajityyppi sai olla mitä tahansa draamakuunnelmasta äänitaiteeseen. Aihetta, sisältöä, tyylilajia tai työskentelytapaa ei määritelty ylhäältäpäin, vaan opiskelijat saivat keskenään päättää, millaiseen teokseen pyritään ja miten. Opettajat painottivat riskinottoa.

Jokainen teos sisältääkin erilaisen näkökulman siihen, millaista kuunnelma voi olla tänä päivänä.

Ponipodcast – My Pony, My Rifle and Me on podcastin muotoon rakennettu genrekokeilu. Se tutkii toksista maskuliinisuutta sekoittamalla kaksi yllättävää elementtiä keskenään: perinteistä miessankaruutta ihannoivat western-elokuvat sekä My Little Pony –maailman överin karkkiestetiikan. Kerronnassakin risteilee monta tasoa. On ainakin kuvitteellinen podcast-sarja, ja sen sisällä kuunneltava My Pony, My Rifle and Me –jatkokertomus. Fiktion taso rönsyää välillä todellisen tuntuisiin muistoihin.

Myös toinen työ, Kenkälankkia herra Langholmalle, on genre-kokeilu, joka hyödyntää dekkaria ja mysteerinäytelmää. Ponipodcastiin verrattuna se kuitenkin pysyy tiukasti rajatun fiktiivisen maailman sisällä, ja tyyli on pelkistetty niin kielellisesti kuin äänisuunnittelunkin osalta.

Kun yleisön tavoittaa pelkän kuuloaistin kautta, voi tehdä asioita, jotka eivät olisi mahdollisia teatterin tai elokuvan keinoin.

Kuunnelmakurssilla opiskelijat saivat itse määrittää työskentelytapansa työryhmissä. Osa ryhmistä päätyi työskentelemään perinteisempää roolijakoa noudattaen, jolloin esimerkiksi dramaturgi kirjoitti tekstin ja ohjaaja ohjasi sen. Osa työryhmistä taas lähestyi työskentelyä prosessinomaisesti, jolloin materiaali tuotettiin yhdessä. Kamarilaulajan herääminen avaa hieman ovia kuunnelman työprosessiin. Frank Wedekindin Kamarilaulaja-näytelmää työstävä ryhmä keskustelee tekeillä olevasta teoksesta ja omista lähtökohdistaan siihen, ja välillä kuullaan valmistuvan kuunnelmanäytelmän kohtauksia. Siinä missä työryhmäläisillä on keskinäisiä erimielisyyksiä, törmäävät yhteen myös nuorten taiteilijoiden maailmankuvat ja vanha näytelmäteksti. Kysymykseksi tietysti jää, ovatko teoksen työryhmäkeskustelut fiktiivisiä vai pääsemmekö seuraamaan oikeasti tapahtuneen työprosessin vaiheita.

Siinä missä muut teokset luottavat enemmän tai vähemmän tarinankerrontaan, lähestyy Täyden pään defrag radiomuotoa eri vinkkelistä. Kyseessä on rentoutumishetki tai pieni tauko, joka annetaan kuulijalle. Rentoutuskasettien ja meditaatioharjoitusten maailmasta ammentava teos puhuttelee kuulijaa suoraan: Lähdetkö mukaan tähän leikkiin, ja otatko sen tosissasi?

Kurssin tärkein anti oli kuunnelman erityislaadun ymmärtäminen. Kun yleisön tavoittaa pelkän kuuloaistin kautta, voi tehdä asioita, jotka eivät olisi mahdollisia teatterin tai elokuvan keinoin. Kurssilla syntyneet neljä teosta antavat osviittaa siitä, millaista kuunnelmataide saattaa olla lähitulevaisuudessa, kun uudet tekijät valtaavat ääniaallot.

Kurssilla syntyneet kuunnelmat voit kuunnella Yle Areenassa

Anni Rajamäki

Kolme Teakin opiskelijaa istuvat huoneessa, jonka seinällä on fläppitaulu, puolapuut ja harmaa jumppapallo.
Ronja Louhivuori, Tuomas Vaahtoluoto ja Jukka Herva synnyttävät kuunnelmamateriaalia haastattelemalla toisiaan. Kolme Teakin opiskelijaa istuvat huoneessa, jonka seinällä on fläppitaulu, puolapuut ja harmaa jumppapallo. Kuva: Henna Sormunen Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu,yle draama
Kaksi Teakin opiskelijaa flunssaisina tietokoneidensa kanssa. Pöydällä on mustaherukkamehua, seinällä ryijy.
Flunssakausi ei nujertanut Jukka Hervaa ja Tuomas Vaahtoluotoa. Kaksi Teakin opiskelijaa flunssaisina tietokoneidensa kanssa. Pöydällä on mustaherukkamehua, seinällä ryijy. Kuva: Henna Sormunen Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu,yle draama

Ponipodcast – My Pony, My Rifle and Me
”Edellisessä jaksossa eeppinen kostoretki on siis jääny siihen että seriffi Sundown Jackson ja apulaisseriffi Jim James on tosi lähellä Desert Foxin ranchia, mut ne on joutunu pikku kiipeliin. Scorpiohan otti hatkat jo pari jaksoo sitten, mut katotaan kohtaako kaksikon ja ’Lonely Riderin’ tiet vielä. Desert Fox on vähitellen alkanu aavistella jotain pahaa ja opettaa Fox Junioria ampumaan…”

Työryhmä: Jukka Herva, Katariina Lantto, Ronja Louhivuori, Henna Sormunen, Tuomas Vaahtoluoto, Pietu Wikström

Kenkälankkia herra Langholmalle
"Herra Langholma on tullut hotelliin lepäämään, mutta naapurihuoneesta kantautuvat äänet syöksevät hänet keskelle mysteeriä."

Työryhmä: Anni Rajamäki, Hannu-Pekka Peltomaa, Antti Peltola, Myy Lohi, Marko Nurmi ja Anna-Sofia Tuominen

Kamarilaulajan herääminen
"Erään työryhmän ottama suhde Frank Wedekindin näytelmään Kamarilaulaja.
Todellisuuden, fiktion ja eri aikakausien välinen vuoropuhelu, jonka keskiössä ovat kuuntelu ja kuulluksi tuleminen."

Työryhmä: Emma Castren, Geoffrey Erista, Olga Heikkilä, Ian Hannon ja Joonas Pernilä.

Täyden pään defrag
"Kuunnelma, Täyden pään defrag, on 25 minuutin mittainen tauko. Kuunnelman kolme harjoitusta ovat vain sinua varten. Harjoitusten aikana huomio kuljetetaan kohti liikettä, kehoa, tuntoa ja kuuntelua. Harjoitusten on tarkoitus olla miellyttäviä ja olotilaa kohentavia. Ensimmäinen harjoitus on nimeltään Hidastus. Toinen harjoitus on nimeltään Tunto ja kolmas Kuuntelu. Hakeudu nyt rauhalliseen ja miellyttävään paikkaan."

Työryhmä: Heidi Ajanto, J. Koho ja Joel Neves.

Kuunnelmat ovat syntyneet osana Teatterikorkeakoulun ja Yle Draaman yhteistä kuunnelmakurssia. Vastuuopettajina: Antti Lehtinen, Juhana von Bagh, Pekka Ruohoranta ja Jussi Liimatainen

Keskustele