Jyri Kivimäki vastaa tuottajana siitä, miten MM-kisoista kerrotaan verkossa. Tänä kesänä futisjournalismia maustavat näyttävät kisapelit ja uutisrobotti Voitto.
Katsoja näkee kisastudiosta yleensä vain juontajan ja asiantuntijat pöydän ääressä, mutta taustalla kuhisee tusinoittain muitakin tekijöitä. Pasilan studiotalon syövereihin on rakennettu oma kisakylä, jossa työtään tekevät vierekkäin niin leikkaajat, kuvaajat, ohjaajat kuin verkkotoimittajatkin.
Yhteisessä tilassa sana liikkuu nopeasti toimittajien ja asiantuntijoiden välillä.
“Kun asiantuntijat ovat siinä vieressä ja syntyy maali, tarvitsee vain huutaa seinän yli, että ‘Peetu mikäs tässä oikein oli’, niin saadaan jo asiantuntijakommentit uutiseen”, kertoo verkkotuottaja Jyri Kivimäki.
Kivimäki on yksi MM-kisojen kolmesta tuottajasta ja vastaa MM-aiheisen sisällön tuotannosta Ylen verkkosivuilla ja Areenassa. Näissä kisoissa verkkosisällöt ovat saaneet uutta väriä: sivuilla on tarjolla useita visailuja ja kisapähkinöitä. Urheilutoimituksen apuna on tällä kertaa myös uutisrobotti. Kivimäen mukaan verkkotuottajan työ on kiireisimmillään ennen kisoja.
“Kun kisat alkavat, pääsee tietynlaiseen moodiin, varsinkin kun tunnelma on niin yhteisöllinen. Kaikilla on mielettömästi töitä, mutta yhteisössä kaikki tukevat toisiaan. Kun on astunut studion ovista sisään, tämä lakkaa tuntumasta työltä.”
Kisapelit viihdyttävät ja sivistävät
Tuottaja suunnittelee, millä tavalla verkossa tulisi kertoa MM-kisoissa esille nousevista ilmiöistä. Tänä vuonna suuria hittejä ovat olleet kisapelit, kuten Futistietäjä tai Fanikone. Nykymuotoisten verkkopelien pioneeria, Kisapähkinää, kokeiltiin ensimmäisen kerran talvella Olympialaisten yhteydessä.
“Olympialaisissa on paljon arvostelulajeja ja niiden tuomitseminen on vaikeaa. Syntyi ajatus, että annetaan katsojien itse kokeilla tuomarointia. Se oli tavallaan kisapähkinän alkuidea.”
Tänä kesänä uusia pelejä on julkaistu tasaiseen tahtiin kisojen edetessä. Viimeisimpänä fanit ovat saaneet opetella huippumaalivahtien ohittamista Pilkkukisassa. SItä varten Kivimäen tiimi keräsi kattavaa tilastotietoa kisojen maalivahtien torjuntahistoriasta.
Kivimäki uskoo, että pelaamisella voi pelkän viihteen lisäksi myös kartuttaa jalkapallotietämystään.
“Välillä voidaan tehdä syväanalyysia puhtaasti lajiniiloille, mutta pitää muistaa, että meillä on mahdollisuus sivistää koko kansaa.”
Robotista ja ihmisestä täydellinen työpari
Verkon sisällöntuotanto on kokenut muitakin isoja muutoksia viime kisoista. Kivimäki muistelee, kuinka aikaisemmin vielä ajateltiin pitkien lehtijuttujen menestyvän nettiartikkeleina heikosti. Väite on Kivimäen mukaan täysi myytti. Näissä kisoissa fanit ovat jälleen päässeet lukemaan huolellisesti tehtyjä analyysejä joukkueista ja henkilökuvia pelaajista.
“Suuri muutos on, että lyhyitä silppujuttuja on vähennetty. Kun jotain tehdään, niin tehdään se myös kunnolla”, Kivimäki selventää.
Toimittajat ovat voineet keskittyä rauhassa taustoittavien juttujen tekemiseen myös siksi, että yksinkertaisimmat uutiset tehtailee ihmisen sijasta Yle Urheilun oma robotti, Voitto. Voittoa hyödynnetään esimerkiksi peliä edeltävissä ennakkouutisissa, joihin on koottu peliin liittyvät tiedot ja linkit.
Siinä missä ihmistoimittaja etsii simppeliä uutista varten netistä tilastotietoja, on Voitto jo hoitanut homman sekunnin murto-osissa. Useimmissa jutuissa Voitto työskentelee työparina ihmisen kanssa.
“Edelleenkään Voitto ei ole täydellinen kirjoittaja, eikä se osaa kertoa tarinoita tulosten takana. Mutta tilastoja se osaa murskata todella hyvin”, Kivimäki nauraa.
Jyri Kivimäki
- 35-vuotias Yle Urheilun uutispäällikkö ja MM-kisojen verkkotuottaja
- Kotoisin Helsingistä
- Työskennellyt Ylellä 17 vuotta
- Kuvailee itseään jalkapallofaniksi, mutta ei erikoisosaajaksi