Hyppää pääsisältöön

Avaruusromua: Outoja ääniä jo vuodesta 1964!

studion äänipöytä, käsitelty kuva
studion äänipöytä, käsitelty kuva studiot

Vuonna 1962 säveltäjä Knut Wiggen ja insinööri Tage Westerlund päättivät rakentaa Tukholmaan elektronisen musiikin studion. Ruotsin ensimmäisen elektronisen musiikin studion.

Kun Ruotsin radio, Sveriges Radio, kuuli asiasta, se päätti lähteä mukaan hankkeeseen.

Studion esikuvana oli niin kutsuttu Kölnin studio, jossa muiden muassa Karlheinz Stockhausen oli työskennellyt jo 1950-luvulla. Ja niinpä vuonna 1964 otettiin käyttöön Ruotsin ensimmäinen elektronisen musiikin studio, ja nimenomaan ammattitasoinen elektronisen musiikin studio, jonne ei kevyen popmusiikin tekijöillä ollut asiaa.

Studio sai nimekseen EMS, elektronmusikstudion ja se on edelleen Södermalmissa Tukholmassa. Tätä nykyä EMS on seitsemän studion kokonaisuus ja eräs studioiden ylpeydenaiheista on aito ja alkuperäinen ja analoginen Buchla 200 modulaarisyntesoija. Ja tottakai studioissa on myös kaikki nykyajan digitaalivehkeet. EMS on hyvin kiinnostava kokoelma uutta ja vanhaa. Ja voitte uskoa, että vuosikymmenien mittaan noissa studioissa on tapahtunut paljon.

Esimerkiksi Ralph Lundsten touhusi studiossa sen varhaisvuosina. Ruotsalainen Hans Edler työskenteli teknikkona studiossa 1960- ja 70-lukujen vaihteessa, ja äänitti öisin salaa omaa popmusiikkiaan studion elektronisilla laitteilla. Mutta se on jo toinen tarina.

Tätä nykyä EMS-studiossa työskentelee hyvin monenlaisia musiikin tekijöitä. Studiolla on oma residenssitaiteilijaohjelmansa, jonka puitteissa siellä on työskennellyt myös suomalaisia hurjapäitä. Toukokuussa 2018 siellä teki musiikkiaan Eero Pulkkinen, joka tunnetaan myös nimellä W.

Hänen albuminsa Susiovet on osittain sävelletty ja äänitetty Tukholman EMS-studiossa.

Jatketaan elektronisten äänien parissa. Goamae-yhtyeen päämajasta ilmoitetaan, että uusi Symbol-niminen EP-julkaisu on "symboli kuilusta teknon ikuisessa valtakunnassa". Mitäpä tuohon voi sanoa?

Asko Tammelin on innostunut sekä virtuaalisen Moog-syntesoijan että Commodore 64:n äänistä. Tässä kunnianosoitusta C64:lle:

LO18 on muusikko ja äänittäjä Kari Lounelan sooloprojekti, jonka musiikkia tekijä itse kutsuu katu- ja metsäambientiksi. Monesti musiikki perustuu luonnon äänien ja elektronisten laitteiden ja soittimien äänien vuorovaikutukseen.

Projektin ensimmäinen albumi on nimeltään Maa, ja triviatietona kerrottakoon, että kolme albumin raidoista etenee erilaisten kulkuneuvojen tahtiin ja että kahdeksalla albumin raidoista on urheiluseuran nimi.

Markus Pesonen on kitaristi ja säveltäjä, joka työskentelee monilla tahoilla: sekä yksin kitaransa kanssa että muiden muassa 11-jäsenisen bändinsä kera. Myös esimerkiksi jousikvartetti ja tekno-remiksaukset ovat hänelle tuttuja. Ja musiikkia on syntynyt myös tanssiteoksiin, teatteriin ja fimeihin.

Markus Pesosen uusi albumi Wateristic vie nimensä mukaisesti veden äärelle, tai veteen. Siinä luonnon ja erityisesti veden äänet ja musiikki yhdistyvät kaleidoskooppimaiseksi äänimatkaksi.

Säröllä on kuluneena vuonna julkaissut jo paljon musiikkia, muun muassa Kaamosteoria-EP:n ja albumin Tekninen häiriö, ja nyt on julki jo toinen täyspitkä albumi, nimeltään Taajuus. Tekijä kertoo, että albumin teema käsittelee muutosta ja kehitystä, ja että albumin sävyissä on vaikutteita varhaisesta elektronisesta musiikista kuten myös nykypäivän teknosta.

Unfound on kaksikko, jonka muodostavat Elias Pöyliö, joka tunnetaan myös nimellä Fell Hand sekä Heikki Lindgren, joka tunnetaan myös nimellä Vongoiva. Yhdessä he luovat musiikkia erilaisilla syntesoijilla, muun muassa modulaarisella, ja yhdistävät elektroniseen äänimaailmaan niin sanottuja kenttä-äänityksiä. Tässä kaksikko Kirjastoambient Live -konsertissa toukokuussa 2018:

Tässä Heikki Lindgren yhdessä Esa Ruohon kanssa, nimellä HLER ja musiikkia konsertista Roihuvuoren Riossa kesäkuussa 2018:

AVARUUSROMUA 15.7.2018 - OHJELMAN MUSIIKKI:
W: Buchla EMS_N (Susiovet)
W: EMS_A3_N (Susiovet)
W: AEMS2-N (Susiovet)
GOAMAE: Chasm (Symbol-EP)
ASKO TAMMELIN: Peace Bells Moog
LO18: Mahti (Maa)
MARKUS PESONEN: Wateristic - osa - (Wateristic)
AVARUUSASEMA: Kármánin raja (Ensimmäinen)
SÄRÖLLÄ: Toinen hypoteesi (Taajuus)
UNFOUND: Strepera (Live at Kirjastoambient 2018)
HLER: Live at Roihuvuoren Rio 2018 - osa -

  • Avaruusromua: Mistä se tuli?

    Mistä tuli ajatus?

    Mistä tuli ajatus? Tätä pohtii historiantutkija, professori Yuval Noah Harari. Hän muistuttaa meitä siitä, että me emme hallitse ulkopuolellamme olevaa maailmaa. Hän toteaa, että me emme myöskään hallitse sitä, mikä tapahtuu ruumiimme sisällä. Me emme myöskään hallitse omia aivojamme, hän sanoo ja huomauttaa, että tämän kaiken ymmärtäminen voi auttaa meitä. Miten tämä liittyy taiteelliseen luomiseen? Liittyykö tämä musiikkiin? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Ajatuksista tekoihin!

    20-vuotias DiN-merkki on elektronisen musiikin merkkituote.

    Ian Boddy istuskelee pubissa. Istuu, miettii ja puhuu. Miettii ja puhuu lisää. Ollaan Newcastlessa Iso-Britanniassa. Eletään 1990-luvun loppua. Ian Boddylla on idea. Se on jännittävä, mutta samalla hieman vaarallinen ajatus. Hän aikoo perustaa levymerkin. "OIen ehkä vähän hullu", hän sanoo virne naamallaan. Nyt 20 vuotta myöhemmin hänen luotsaamansa DiN-merkki on kokeellisen ja elektronisen musiikin kansainvälinen merkkituote. Toimittajana Jukka Mikkola.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri