Hyppää pääsisältöön

Jalkapallon MM-kisat innostivat miljoonat suomalaiset television ja verkkosisältöjen äärelle

Kuvassa MM-kisastudio.
Kuvassa MM-kisastudio. Kuva: Tomi Hänninen/Yle FIFAn jalkapallon MM 2018

Jalkapallon MM-kisat tavoittivat televisiossa kaikkiaan 3,9 miljoonaa suomalaista. Futisfanit viihtyivät myös ennätysmäisesti uusien verkkosisältöjen parissa Yle Urheilun nettisivuilla ja Areenassa.

Jalkapallon MM-kisat villitsivät suomalaisia televisiossa, Areenassa ja Yle Urheilun verkkosivuilla. Loppuottelua Ranskan ja Kroatian välillä seurasi parhaimmillaan 1,3 miljoonaa katsojaa, kun keskikatsojamäärä oli 780 000.

Suomalaiset vierailivat Yle Urheilun verkkosivuilla ja Yle Areenan MM-sisällöissä kaiken kaikkiaan 3,8 miljoonalla eri selaimella.

“Laadukkaiden TV-lähetysten lisäksi satsasimme uuden Live-Areena-palvelun kehittämiseen. Luvut ja palaute kertovat, että ihmiset sekä löysivät että pitivät palvelusta. Palvelu on kerännyt kasainvälisestikin kehuja”, sanoo Yle Urheilun päällikkö Panu Pokkinen.

Yle Areenassa jalkapallosisältöjä käynnistettiin yhteensä yli 16 miljoonaa kertaa. Katsotuin ottelu Serbian ja Brasilian välillä 27.6. sai 830 000 käynnistystä.

Näissä kisoissa Yle Areena niputti eri sisällöt yhteen MM-kisapaketiksi, josta jalkapallofanit löysivät vaivattomasti pelilähetysten, kisauutisten ja otteluohjelman äärelle.

Yle viihdytti jalkapallon ystäviä ensimmäistä kertaa verkkopeleillä, jotka nousivat varsinaisiksi hiteiksi kisojen aikana. Futistietäjä sai yli miljoona sivulatausta ja sen parissa vietetty aika teki siitä urheilutoimituksen historian toiseksi suosituimman sisällön.

Toimittajien apuun kutsuttu Voitto-robotti teki jokaisesta ottelusta ennakkouutisen ja laati pelin jälkeen tilastografiikan. Näin ollen Voitto oli mukana 128 jutun tekemisessä.

Lähteet: Finnpanel Tv-mittaritutkimus/AdEdge, Adobe Analytics

Tiedotetta muokattu 16.7. klo 14:07. Kokonaistavoittavuus televisiossa oli 3,9 miljoonaa suomalaista, ei 3,6 miljoonaa, kuten aiemmin kerrottiin.