Hyppää pääsisältöön

Yle vastaa: Ylen tv-ohjelmia ja radiokanavia tehdään kaikenikäisille suomalaisille

Kuva jota käytetään kuvituksena vastineiden yhteydessä
Kuva jota käytetään kuvituksena vastineiden yhteydessä Yle,yle vastaa

Julkaisemme Ylestä lehdille lähetettyjä kirjoituksia, vastauksia ja oikaisuja. Tämä vastaus on julkaistu Ilkassa 19.7.2018.

Kyösti Mäkimattila esitti Ilkan jutussa (13.7.2018) vahvoja väitteitä Ylen tv-ohjelmista ja radiokanavista. Väitteet eivät pidä paikkaansa.

Yle tekee sisältöjä kaiken ikäisille suomalaisille, ei vain nuorisolle kuten Mäkimattila sanoo. Ylen tv-kanavien tarjonta on monipuolista ja sisältää musiikkiohjelmia laidasta laitaan. Suomi Love, Yle Live- tapahtumat, All sång på Skansen ja Radion Sinfoniaorkesterin konsertit ovat esimerkkejä Ylen musiikkiohjelmien kirjosta tv:ssä.

Suomalaisista 83 prosenttia pitää Ylen sisältöjä ja palveluita kiinnostavina. Näin tuskin olisi, jos Yle tekisi ohjelmia vain nuorille.

Televisio- ja radiokanavista tehdään erilaisia, jotta tarjonnasta syntyy kattava kokonaisuus. Yle TV1 painottaa ajankohtaissisältöjä ja draamaa, Yle TV2 lasten- ja nuortenohjelmia sekä urheilua ja Yle Teema & Fem taas kulttuuria ja ruotsinkielistä ohjelmaa. Vastaavasti radiokanavilla on oma työnjakonsa.

Mäkimattilan mukaan Yle on täysin hylännyt iskelmämusiikin ja tangon. Näin ei ole. Tango soi radiossa siinä missä muutkin musiikin lajit, vaikka Ylen 10 vuoden jakso Seinäjoen tangomarkkinoiden välittäjänä päättyikin vuonna 2016. Ylellä on myös useita iskelmämusiikkiin keskittyviä ohjelmia ja Radio Suomen musiikkitarjonnasta viidennes on iskelmämusiikkia.

Tutkimme säännöllisesti sitä, minkä ikäiset suomalaiset kuuntelevat Ylen eri radiokanavia. Viime vuonna Radio Suomea kuuntelevista 58,5 prosenttia oli 9–64-vuotiaita. Viidesosa kuuntelijoista oli alle 45-vuotiaita. (Tammi-syyskuu, Kansallinen radiotutkimus)

Yle Radio Suomea kuuntelevat siis sekä varttuneet että nuoremmat. Haluamme palvella musiikilla eri kuulijoita ja musiikkimakuja monipuolisesti. Kanavan musiikkivalikoima onkin poikkeuksellisen laaja verrattuna kaupallisiin radiokanaviin.

Jere Nurminen
Viestinnän päällikkö,
Yle