Hyppää pääsisältöön

Naisräppäreitä ei tarjonnasta huolimatta nähdä suomalaisilla hip hop -festivaaleilla – “Täällä ei olla kaikessa vielä ihan kartalla”

D.R.E.A.M.G.I.R.L.S. Flow Festivalilla
D.R.E.A.M.G.I.R.L.S. Flow Festivalilla. D.R.E.A.M.G.I.R.L.S. Flow Festivalilla Kuva: Flow Festival/Shoot Hayley Flow Festival,hiphop

Hip hop on edelleen miesten hommaa, mikäli kotimaisten räppifestareiden ohjelmatarjontaa on uskominen.

“Vuonna 2017 naisräppärit saivat viimein ansaitsemansa arvostuksen”, kirjoitti musiikkimedia i-D viime joulukuussa.

Kansainvälistä hip hop -skeneä viime vuodet dominoineen Nicki Minajin rinnalle on viimein noussut useita tuoreita ja kiinnostavia artisteja aina Helsingin Weekend-festivaalille saapuvasta Stefflon Donista hip hopin uudeksi supertähdeksi tituleerattuun Cardi B:hen.

Myös suomalaiselle hip hop -kentälle on hitaasti mutta varmasti noussut naisartisteja, jotka murtavat stereotypiaa siitä, minkälainen rap-artistin on perinteisesti pitänyt olla.

Suomalaisia räppiskeneä uudistava Adikia kertoi aiemmin Suomen musiikkiblogin haastattelussa kokeneensa pitkään, että “räppi on ollut poikaporukoissa tehtyä musaa, johon naiset on päässeet mukaan vain tyttöystävinä”.

Lavalla naiset puolestaan on totuttu näkemään laulajina ja tanssijoina, ei räppäreinä.

Kaikesta huolimatta suomalaisilla festarilavoilla on kesän aikana nähty ja kuultu räppäreitä, joihin helposti lisätään automaattisesti "nais"-etuliite – mikä kertoo heti räppärin oletussukupuolesta.

Provinssissa lavalle nousivat Sitoi, Adikia ja hip hopinkin puolelle musiikissaan liikkuva Yona.

Ruisrockissa nähtiin muun muassa ulkomaalaisartistit Silvana Imam ja Princess Nokia. Myös Cardi B oli buukattuna, mutta hän joutui perumaan koko kiertueensa perheenlisäyssyistä.

Flow Festivalilla hip hopista saatiin nauttia niin legendaarisen Ms. Lauryn Hillin, chicagolaisen Nonamen kuin suomalaisen, yhdeksänhenkisen D.R.E.A.M.G.I.R.L.S.-kollektiivin esittämänä.

Silvana Imam ja Maryan Abdulkarim Ruisrockin Kupla-teltassa.
Silvana Imam keskustelemassa Ruisrockin Kupla-lavalla. Silvana Imam ja Maryan Abdulkarim Ruisrockin Kupla-teltassa. Kuva: Nelli Kenttä, YleX Silvana Imam,Maryan Abdulkarim,Ruisrock

Suomessa kesän aikana järjestettävillä erilaisilla hip hop -festivaaleilla naisräppäreitä kohtaan löytynyt uusi arvostus ei kuitenkaan käy ilmi.

Seinäjoki Hiphop Festivalilla ei näillä näkymin nähdä yhtäkään ei-miespuolista artistia, kuten ei nähty myöskään tänä vuonna paluun tehneellä Pipefesteillä.

Turun Aura Festilla lavalle nousi ainoana naisena pop-artisti Evelina.

Pohjoismaiden suurimmilla hip hop -festareilla Blockfesteilla esiintyvät Evelina, niin ikään urbaania popmusiikkia tekevä Nelli Matula sekä artistien välissä levyjä pyörittävä DJ Vicky.

Syyksi Blockfestin vähäiselle naisartistiedustukselle festarien vastaava tuottaja Kalle Kallonen kertoo virallisessa lausunnossaan aikataululliset syyt ja kysynnän vähyyden.

– Aihe on tärkeä ja on hyvä, että siitä käydään keskustelua. Blockfesteilla artistibuukkaukset perustuvat yleisön esittämiin toiveisiin, suosioon ja saatavuuteen, joissa naisartistien osuus on ollut toistaiseksi hyvin minimaalinen, Kallonen sanoo.

Hän sanoo hip hopin olevan genrenä edelleen hyvin miesvaltainen, vaikka tasavertaisempaan suuntaan ollaan matkalla.

Kallonen huomauttaa lausunnossaan, että Spotifyn isoimmat hip hop -soittolistat, kuten Rap Caviar ja Aitoa suomiräppiä, kertovat hänen mukaansa paljon siitä, mikä markkinoiden tilanne tällä hetkellä on.

Niiden naisedustus listojen läpikäymisen perusteella rajoittuu vain muutamaan artistiin: ensiksi mainitulla on useampikin juuri kolmannen albuminsa julkaisseen Nicki Minajin biisi, jälkimmäiseltä löytyy remix-versio Adikian biisistä Koskematon, johon on otettu mukaan Mon-Sala, Yas Lo, Sofa, Yeboyah, Nisa, Donatella ja F.

– Myös tänä vuonna olemme käyneet keskusteluja kansainvälisten naisartistien buukkaamisesta, mutta keskustelut ovat valitettavasti kaatuneet artistien aikataulullisiin syihin, Kallonen lisää.

Kallonen ei kommentissaan erittele, minkätasoisia ulkomaalaisartisteja Blockfesteille on haluttu tavoitella. YleX esitti Kalloselle myös tarkentavia kysymyksiä liittyen esimerkiksi suomalaisartistien buukkaamiseen suurten kansainvälisten tähtien sijaan, mutta ei saanut vastausta.

F Flow Festivalilla.
F Flow Festivalilla osana D.R.E.A.M.G.I.R.L.S.-kollektiivia. F Flow Festivalilla. Kuva: Flow Festival/Konstantin Kondrukhov Flow Festival

Vuonna 2017 Kallonen kertoi Aamulehdelle, että Blockfestilla jo sen alkuajoista esiintynyt Cheek on “yksi niistä suurista artisteista, joiden avulla voimme tuoda lavoille myös pienempiä under ground -artisteja”.

Isojen nimien avulla siis tuntemattomammillekin artisteille löytyy festareilla tilaa.

Blockfestin sivuilta löytyvässä arvolupauksessa todetaan, että tapahtuma on ensimmäisestä järjestysvuodestaan lähtien pyrkinyt yhdistämään erilaisia ihmisiä esittelemällä hip hop -kulttuuria niin meiltä kuin maailmaltakin mahdollisimman monesta eri näkökulmasta.

Arvolupauksestaan huolimatta esimerkiksi naisräppärinäkökulmaa ei syystä tai toisesta ole tämän tai viime vuoden ohjelmaa lukitessa otettu huomioon edes suurempien, takuuvarmojen artistien vanavedessä.

Suomessa tullaan jälkijunassa

Jo aiemmin mainittujen festarinostojen perusteella suomalaiselta hip hop -kentältä löytyy räppäreitä, jotka mahdollisesti olisivat voineet kasvattaa hip hop -festivaalienkin naisedustusta.

Esimerkiksi Flow Festivalin D.R.E.A.M.G.I.R.L.S.-kokoonpanoon kuuluneiden Adikian, Sofan, F:n ja Yeboyahin keikkakalentereissa näyttäisi Blockfest-viikonloppuna olevan vapaata.

Blockfestin tai muiden hip hop -festivaalien naisedustukseen etenkin hip hop -keikkoja myyvän ohjelmatoimisto All Day Agencyn Feniks Willamo ei voi suoraan ottaa kantaa, koska ei kuulu tapahtumien järjestäjiin.

Hän kuitenkin tiedostaa tapahtumajärjestäjän rajalliset mahdollisuudet etenkin suurten, kansainvälisten artistien kohdalla.

– Pienenä maana, jolla on rajalliset resurssit, ei tänne tietenkään voi vain valita artisteja. Isoimpien headlinerien kohdalla käytännössä otetaan mitä saadaan, Willamo huomauttaa.

– Ehkä tässä tullaan vähän jälkijunassa: vaikka suomalaisella festarikentällä on viimeisen vuoden, parin aikana huomannut, että on alkanut tapahtua, täällä ei olla silti kaikessa vielä ihan kartalla. Uskon, että parin tulevan vuoden aikana tulee näkymään enemmän diversiteettiä tuollaistenkin festarien lineupeissa.

Willamo näkee, että ammattimaisten naisten rap-tekeminen on kasvussa, vaikka esimerkiksi länsinaapurimme Ruotsin kaupallistakin naisräppiä kattavasta skenestä olemme huomattavasti jäljessä.

Willamoa kuitenkin ilahduttaa, että suomalaisten muusikoiden keskuudessa tehdään paljon, jotta tilanne muuttuisi.

– On ollut hienoa havaita naispuolisten räppäreiden ja hip hopia tekevien tyyppien keskuudessa vallitseva yhteisöllisyys – ei ole mitään veristä skabailua, vaan artistit tukevat toisiaan ja tekevät kimpassa, järjestäen yhdessä esimerkiksi Mimmit räppää -iltojen kaltaisia keikkoja.

Etenkin suurta musiikkitapahtumaa järjestettäessä paineet isoa yleisöä miellyttävien artistien löytämiseen ovat korkealla. Pienillä resursseilla järjestettävien tapahtumien on Willamon mukaan helpompaa ja mielekkäämpää buukata uusia ja mielenkiintoisia nimiä.

– Festivaali, jolla on isot kävijätavoitteet, ei voi myydä 50 000 lippua artistilla, joka kiinnostaa vain pientä, perillä olevaa skenejengiä, Willamo kertoo.

D.R.E.A.M.G.I.R.L.S. Flow Festivalilla
D.R.E.A.M.G.I.R.L.S.-keikka on saanut osakseen kiitosta Flow'n festarikävijöiltä. D.R.E.A.M.G.I.R.L.S. Flow Festivalilla Kuva: Flow Festival/Konstantin Kondrukhov Flow Festival

Onko artistin sukupuolella merkitystä?

Keskusteluissa sukupuolikiintiöistä ja eri sukupuolten edustajien merkityksestä musiikissa nousee usein kysymys siitä, onko sillä lopulta mitään merkitystä, mitä sukupuolta artisti edustaa.

Esimerkiksi Helsingin Sanomien naisräppäreitä käsittelevän kolumnin kommenteissa pohdittiin, miksi musiikista pitää tehdä sukupuolikysymys – eikö ole tärkeintä, että se kuulostaa hyvältä ja uppoaa yleisöönsä.

Willamo toteaa, että myös suurimmalla osalla musiikkialan työntekijöistä musiikki ja sen laatu ovat asioita, joilla ensisijaisesti on merkitystä.

– Kaikki tasa-arvokeskustelu on relevanttia, mutta en usko, että kukaan artistikaan haluaisi olla mikään kiintiöartisti. Se ei kuitenkaan ole tuon keskustelun pointti, vaikka se onkin siihen suuntaan lipunut, Willamo sanoo.

Hän myös näkee, että artistien sukupuolesta käytävä keskustelu edistää räp-skenen monipuolistumista:

– Kun puhe Blockfestin tai muiden festarien vähäisestä naisedustuksesta on ollut esillä, sanoisin, että se antaa alalla toimiville naisille kipinää alkaa tehdä sitä hommaa entistä kovempaa.

Jo nyt skenestä alkaa löytyä naisia, joiden repertuaarista löytyy mukavasti biisejä ja musiikkivideoita, ja kokemusta keikkailustakin on.

– Itsekin uusien ja up and coming -artistien kanssa töitä tehneenä toivon, että myös isoilta tapahtumilta löytyisi heille foorumi. Monilla onkin se pienempi lava ja muutama slotti, joille voisi saada potentiaalisia artisteja, jotka eivät vielä breikanneet, hän lisää.

Blockfest järjestetään Tampereen Ratinassa 17.-18. elokuuta. YleX on mukana festareilla päämediakumppanina.