Hyppää pääsisältöön

Avaruusromua: Eräs mahdoton tehtävä

vinyylisinglejä, käsitelty kuva
vinyylisinglejä, käsitelty kuva äänilevyt

Tajusin sen melko pian. Tehtävä oli mahdoton. Niitä oli ihan mahdotonta laskea.

Olin kuvitellut, että asian saa selville, kun katsoo riittävän monesta lähteestä ja yhdistelee tietoja. Laskee yhteen ja on kriittinen. Eihän se nyt mikään mahdoton asia voinut olla. Mutta kyllä se oli.

Yritin laskea kuinka monta cover-versiota oli tehty The Beatles -yhtyeen tekemistä kappaleista. Olemassaolonsa aikana The Beatles levytti hieman yli 200 omaa lauluaan, omaa sävellystä ja sanoitustaan. Erään tiedon mukaan 212 ja toisen tiedon mukaan 229 ja kolmannen mukaan 236. Totuus on siis ehkä jossakin siellä suunnalla.

Mutta kuinka monta erilaista tulkintaa on noista yli kahdesta sadasta Beatles-laulusta tehty? Aivan mahdoton määrä. Kevyesti tuhansia. Ja kuten sanoin, tarkan lukumäärän tai edes luotettavan arvion selville saaminen on mahdoton tehtävä.

Miksi sitten aloin ylipäätään ottamaan selville ja laskemaan noin vaikeaa asiaa? Siihen oli syynä eräs musiikki. Eräs äänilevy.

Minua vain alkoi kiinnostaa tuo Beatles-asia, kun kuuntelin albumia, jossa on monia tuttuja kappaleita, mutta melko omituisina ja utuisina versioina. A Day In The Life, Let It Be, All My Loving, Hey Jude, Norwegian Wood...

Amerikkalainen pianisti ja kosketinsoittaja Ken Elkinson on albumillaan Beatles Spa Day - Volume One lähtenyt taivaltamaan polkua melko harmaalle ja kylpylähöyryiselle alueelle.

Hän on tehnyt tyylillään melko ambientteja ja sanoisinko kylpylätyylisiä versioita tutuista Beatles-sävelmistä. Uinuvia äänimattoja, elektronista pulputusta ja kaunista pianismia.

Cajaste on Tomi Palanderin musiikillinen projekti. Hän kertoo musiikissaan yhdistelevänsä vanhojen analogisyntesoijien, orgaanisten äänien ja nykytekniikan mahdollisuuksia:

Nämä biisit on tehty spontaanisti, käyttäen inspiraationa vanhojen kotiurkujen automaattisoittoja sekä modernien syntikoiden sekvenssereitä ja arpeggiota, kirjoittaa Lappländer. Biisit on tehty punk-henkeen. Ensimmäinen otto on jätetty, vaikka se ei olisi ollutkaan teknisesti paras. Näin biiseihin on jäänyt löytämisen iloa. Vaikka soittokaverina oli kone ja sen etukäteen ohjelmoidut kuviot, sen reaktiot soittoon eivät olleet aina ennalta arvattavia. Tämä vei välillä biisit yllättäville poluille ja pakotti soittajan vaistonvaraisiin ratkaisuihin.

Urbaania sykettä, dystopiaa, sumuisia ja sateisia suurkaupunkeja, unohtamatta ambientin sävyjä. Näin kirjoitetaan Goamaen musiikista:

Tässä unenomaista ambientia yön tunnelmiin. Näin kirjoittaa Frans Kedes. Yhteistyö Friends of Ambient -projektin puitteissa jatkuu: Frans Kedes Suomesta ja Lutz Thuns Saksasta ja Freight Flight.

Englantilainen Ian Boddy julkaisi 1980-luvun alkupuolella kolme kasettialbumia. Se oli tuohon aikaan normaali käytäntö, silloin kun musiikki oli pienipainoksista marginaalimusiikkia. Vinyylialbumeille musiikki pääsi harvemmin. Joten kun Ian Boddyn vinyylialbumi The Climb julkaistiin vuonna 1983 englantilaisella Mirage-merkillä, se oli suuri askel tekijälleen. Painos ei edelleenkään ollut mitenkään valtavan suuri, mutta levy sai hyvät kritiikit.

Painos myytiin nopeasti loppuun ja kymmenen vuotta myöhemmin, vuonna 1993, Ian Boddy julkaisi levyn CD-painoksena. Tuokin painos myytiin nopeasti loppuun ja levystä tuli harvinaisuus. Nyt The Climb on jälleen julkaistu, nyt digitaalisesti, ladattavassa muodossa, joten painos ei ihan heti pääse loppumaan.

Ian Boddy on johtamallaan DiN-levymerkillä julkaissut paitsi fyysisiä äänitteitä, myös pelkästään ladattavassa muodossa olevia albumeita. Hän sanoo tämän tarjoavan lisämahdollisuuksia elektronisen musiikin julkaisemiseen. Tähän mennessä DiNDDL-alamerkillä on ilmestynyt jo parisenkymmentä digitaalista, niin sanottua download-albumia. Tuorein näistä on itse asiassa kokoelma nimeltä Submission 02, joka esittelee kymmenen DiNDDL-merkin julkaisua. Mukana ovat maestron itsensä eli Ian Boddyn lisäksi mm. Erik Wøllo, Markus Reuter, ARC sekä Lyonel Bauchet.

AVARUUSROMUA 26.8.2018 - OHJELMAN MUSIIKKI:
KEN ELKINSON: Let It Be - osa - (Beatles Spa Day - Volume 1)
KEN ELKINSON: Norwegian Wood (Beatles Spa Day - Volume 1)
KEN ELKINSON: A Day In The Life (Beatles Spa Day - Volume 1)
MARI SAINIO: Present (Minus 25)
CAJASTE: Alive (Singlejulkaisu)
LAPPLÄNDER: Sateen odotus (Nettijulkaisu)
GOAMAE: Close to Me (Earth State -EP)
ASKO TAMMELIN: Retrowaves (Nettijulkaisu)
FRANS KEDES & LUTZ THUNS: Freight Flight (Nettijulkaisu)
IAN BODDY: The Climb - Dawn (The Climb)
IAN BODDY: The Climb - Procession (The Climb)
IAN BODDY & MARKUS REUTER: Stay (Submission 02 -kokoelma)

  • Miten Minna Canth ehti?

    Mikä mahdollisti Minna Canthin valtavan elämäntyön?

    Palvelijoiden ja kauppa-apulaisten saatavilla olevan ja edullisen työpanoksen ansiosta Minna Canthilla oli mahdollisuus kirjoittaa tasa-arvoa edistäviä artikkeleita ja näytelmiä.

  • Avaruusromua: Palmut, hiekkaranta ja tähtikirkas yö

    Mitä on eksotiikka musiikissa?

    Mitä on eksotiikka? Mitä on eksotiikka musiikissa? 1950-luvulla se oli viihdyttäviä viuluja, intensiivistä tunnelmaa, villejä rytmejä ja salaperäisiä ääniä. Tuolloin levyillä soivat tunnelmat eksoottisilta kaukomailta: Aasiasta, Havaijilta, Amazonilta, Andeilta ja Afrikasta. Mutta musiikki ei ollut mitään kansanmusiikkia tai etnoa, vaan aitoa eskapistista viihdettä. Se oli eksoottista fantasiaa. Se oli epäaitoa muka-musiikkia. Se oli musiikillista kolonialismia. Mutta hyvin viihdyttävää, ja nykyään kuunneltuna mitä viehättävintä kitschiä ja campia. Ja eksotiikka viehättää yhä. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Ne oli suunniteltu muuttuvaan maailmaan

    Ne oli tehty liikuteltaviksi ja korvattaviksi.

    Ne oli tehty liikuteltaviksi ja korvattaviksi. Niiden ei ollut tarkoitus olla ikuisia, vaan niiden rooli oli väistyä, kun tilalle tulisi jotakin uudempaa ja ehkä parempaa. Ne ovat värikkäitä ja sulavasti muotoiltuja tuoleja 1960-luvun alusta. Punainen, keltainen ja sininen. Edessä matala pöytä. Värikkäiden huonekalujen yläpuolella kuvassa lukee suurilla valkoisilla kirjaimilla: Optimistic Modernism. Optimistista modernismia. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Asterix opettaa latinaa

    Asterix-kirjoja lukemalla voi suorastaan sivistyä.

    Asterix seikkailee -sarjakuvat perustuvat löyhästi Julius Caesarin jo ennen ajanlaskua kirjoittamiin Gallian sota -teoksien tapahtumiin.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri