Hyppää pääsisältöön

Cheek päättää uransa viikonloppuna – mitä tänne sen jälkeen jää?

Cheek poseeraa kameralle.
Cheek poseeraa kameralle. Kuva: Juuli Aschan, YleX Cheek,Blockfest,YleX

Cheek rap-uransa viimeisessä YleX-haastattelussa.

Edessä on yhden aikakauden päätös, kun Suomen suurimpiin artisteihin lukeutuva Cheek päättää uransa Valot sammuu -tuplakeikalla Lahden Mäkimontussa. Haastattelussaan YleX:n Tommi Mannisen kanssa Cheek kertoo, millaiseksi hän kokee oman merkityksensä suomalaisella musiikkikentällä ja miten suomirap on hänen uransa aikana muuttunut.

Cheek ja YleX:n Tommi Manninen poseeraavat kameralle.
Cheek ja Tommi Manninen keskustelivat räppärin monivaiheisesta urasta. Cheek ja YleX:n Tommi Manninen poseeraavat kameralle. Kuva: Juuli Aschan, YleX Cheek,Blockfest,YleX

Yläasteella rap-musiikista kiinnostunut Jare “Cheek” Tiihonen alkoi kirjoittaa riimejä vuonna 1998.

Vuonna 2000 hän liittyi lahtelaiseen 5th Element -nimiseen rap-ryhmään ja alkoi julkaista pääasiassa englanninkielistä musiikkiaan omakustanteena.

Matka Suomen tunnetuimmaksi räppäriksi alkoi vuonna 2003, kun Cheek solmi levytyssopimuksen Sony Musicin kanssa. Samalla artisti vaihtoi kielen pysyvästi suomeen.

Sonyn kautta julkaistu Avaimet mun kulmille -albumi toi lahtelaisräppärin ensimmäistä kertaa myös suuremman yleisön tietoisuuteen.

Albumilta löytyy muun muassa Avaimet mun kiesiin -sinkku, jota Cheek pitää yhtenä musiikkiuransa merkittävimpänä kappaleena.

– Se oli ensimmäinen levy-yhtiön kautta tullut biisi. Sen myötä päästiin hyvin tekemään ja myymään keikkoja, Cheek kertoo.

Sittemmin moni asia on muuttunut: tänä päivänä Cheekillä on vyöllään multiplatinaa myyneitä albumeita ja lukuisia single- ja latauslistojen ykkössijoja.

Vuonna 2014 Cheek myi kahtena peräkkäisenä päivänä Helsingin olympiastadionin loppuun.

Alpha Omega -albumillaan hän oli ensimmäinen artisti, jonka uutuuslevyn kaikki biisit nousivat heti Suomen Spotifyn top 50 -listan kärkeen.

Vuonna 2016 julkaistiin JHT – Musta lammas -omaelämäkerta, ja vuonna 2018 sai ensi-iltansa Cheekin elämään perustuva, fiktiivinen elokuva Veljeni vartija.

Cheek paluukeikallaan Blockfesteillä vuonna 2015.
Cheek palasi taukonsa jälkeen keikkalavoille vuoden 2015 Blockfesteillä. Cheek paluukeikallaan Blockfesteillä vuonna 2015. Kuva: Katariina Salmi, YleX Cheek,Blockfest

Vaikka artistin ura on viime vuodet ollut vähintäänkin nousujohteista ja rikotut ennätykset toisiaan suurempia, kaipaa Cheek välillä myös uran alkuaikojen vilpittömyyttä ja “nuoren sonnin” intoa.

– Kun painaa silti, vaikka ei osaa mitään. Ei ole mitään tietoa mistään, mutta kunhan tehdään räppiä, on makeeta, Cheek kuvailee alkuaikojen tekemistään.

– Onhan kaikki edelleen siistiä, mutta nuoruuden innolla tekeminen oli erilaista.

Nyt 36-vuotias Cheek kokee, että uran rakentaminen tasaiseen tahtiin on nykyään paljon laskelmoivampaa kuin hänen alkuvuosinaan, kun artisti itse leikkaili ja liimaili levyjensä kansia.

– Aiemmin jos ei ollut levytyssopparia, sitä teki levyn ja vei sen Funkiest-levykauppaan. Räppijengi oli räppijengiä, ja se haki levyn Funkiestista. Nyt minkä tahansa biisin voi laittaa Spotifyhin kun se on valmis ja se on kaikkien kuultavissa.

Cheek näkee, että musiikkia myös julkaistaan erilaiseen tahtiin ja erilaisella mentaliteetilla kuin aiemmin: ennen julkaistiin kokonaisia albumeita, nykyään painopiste on sinkuissa, joille toivotaan paljon striimauksia.

Cheek itse pitää albumia ja sille mahtuvia, vähemmän hitikkäitäkin biisejä tärkeänä osana artistikokonaisuutta. Hän on huomannut, että artistit, joilla on hyvä jalansija musiikkikentällä, tekevät edelleen merkityksellisiä albumeita.

– Vielä ei oikeastaan ole artistia, joka olisi pelkällä sinkuttamisella pystynyt luomaan vakaan sijan täällä. Saattaa olla, että sekin muuttuu jossain vaiheessa, Cheek pohtii.

Valtaistuimelta mentoriksi

Olympiastadionin tuplakeikkojen jälkeen luvassa oli keikkatauko.

Kun Cheek vuonna 2015 tiedotti kolmivaiheisesta paluusuunnitelmastaan keikkalavoille, tiesi hän jo silloin musiikkiuransa lähestyvästä päätöksestä.

– Kyllä se oli koko ajan mielessä. Hyppäsin takaisin tähän kuvioon ja tiesin, että jossain vaiheessa se valo sieltä putken päästä lähenee. Se antoi motivaatiota ja hyvää fiilistä tekemiseen.

Suomalaiselta musiikkikentältä Jare Tiihonen ei kuitenkaan aio kadota. Tänä keväänä uutisoitiin näyttävästi, kun Cheekin levy-yhtiö Liiga Music Oy julkisti ensimmäisen kiinnityksensä Lukas Leonin.

20-vuotiaan Lukas Leonin harteille on julkistuksen jälkeen aseteltu Cheekin manttelinperijän viittaa, eikä vähiten itsensä Cheekin toimesta – hän on kertonut avoimesti haastatteluissa etsivänsä räppäriä, jolle voisi siirtää oman osaamisensa ja visionsa.

Kun Lukas Leon julkaisi debyyttialbuminsa kesäkuussa, kävi selväksi, että Cheek oli löytänyt etsimänsä miehen.

Nuoren artistin vastaanotto on ollut positiivista: vahvan symbolisesti leijonakuninkaan pojan mukaan nimetty Simba-debyytti nousi suoraan Suomen virallisen albumilistan ykköseksi, ja nyt yhdeksännellä viikollaan se löytyy sijalta kaksi.

Cheek poseeraa kameralle.
Cheek ennen viimeistä Blockfest-esiintymistään. Cheek poseeraa kameralle. Kuva: Juuli Aschan, YleX Cheek,Blockfest,YleX

Pelkän levy-yhtiöpomon ja artistin välisen suhteen sijaan Cheek toimii Lukasille mentorina, jollaista ei hänen uransa alkuaikoina juuri ollut tarjolla.

– Ei ollut ketään, joka olisi voinut neuvoa ja antaa vinkkejä, ei kukaan oikein tässä räppihommassa ollut ollut edeltäjänä ja tiennyt.

Cheekistä tuntuu hyvältä olla tilanteessa, jossa hänellä on mahdollisuus siirtää oma osaamisensa ja omat kokemuksensa Lukas Leonin tueksi.

– Ehkä sitä kautta Lukas pysyy paremmin raiteella, jolla itse haluaa pysyä.

Cheek kuitenkin korostaa, että haluaa antaa Lukasin tehdä omat päätöksensä urallaan. Hän voi tarjota suojatilleen tietoa ja ajatuksia, joihin tämä voi halutessaan tarttua.

Sama koskee tulevaisuuden biisi-ideoita: kun Cheek ei itse enää aio räppejä kirjoittaa, hyvän idean syntyessä hän voi tarjota sitä Lukas Leonille.

Cheekin mukaan räppärin tehtävä on aina kirjoittaa omat lyriikkansa, mutta muiden genrejen musiikin tekemistä toisille artisteille hän ei itseltään sulje pois.

– Ostin tossa kiipparit ja kasasin studiolaitteiston mun yläkertaan. Katsotaan, jos joskus tekisi biisin, jonka kertsin olen tehnyt ja lauleskellut toiselle artistille, hän kertoo.

Ei sukupuolikiintiöille

Alati kehittyvän hip hop -genren tulevaisuuden Cheek näkee valoisana.

– Koskaan ei ole puhuttu näin paljon taidosta ja teknisyydestä: kirjottamisen ja räppäämisen taiteenlajista. Haluaisin, että jokainen, joka räppää, ottaisi kirjoittamisen tosissaan, Cheek toteaa.

Cheek kertoo, että Lukas Leonin tekstien kirjoittamiseen käyttämä aika oli ensimmäinen asia, jonka hän nuoresta räppäristä pisti merkille. Hän pitää arvossa, mikäli artisti pyrkii haastamaan itsensä helpolla menemisen sijasta.

– Nyt sitä on ollut ilmoilla paljon, hän lisää tyytyväisenä.

YleX:n Tommi Manninen haastattelee Cheekiä sohvalla.
Tommi ja Cheek keskustelivat räpin nykytilasta ja tulevaisuudesta. YleX:n Tommi Manninen haastattelee Cheekiä sohvalla. Kuva: Juuli Aschan, YleX Cheek,YleX,Blockfest,haastattelu

Viime aikoina on puhuttu myös naisten roolista suomalaisella rap-kentällä.

Kysyttäessä mielipidettä aiheesta Cheek toteaa, että sukupuolen ei pitäisi olla merkitsevä tekijä esimerkiksi mentorointirooliin valittavasta räppäristä tai festarien esiintyjäkiintiöistä keskusteltaessa.

– Mä haluan tehdä hyvien, osaavien räppärien kanssa, joilla on kova draivi tehdä sitä omaa juttua. Sehän ei liity tietenkää sukupuoleen mitenkään, Cheek toteaa.

– Ei mulla ole mitään agendaa nostaa mies- tai naisartistia, vaan hyvää ja taitavaa tekijää. Se sen lähtökohdan pitäisi aina olla.

Mitä tänne jää?

Siinä missä huippu-urheilija ei voi päättää lopettavansa voittoon, Cheek uskoo, että hänen viimeinen keikkansa tulee olemaan hänen uransa paras.

– Ehkä se on vähän hassusti sanottu, mutta itsensä tuntee kuitenkin sen verran hyvin. Mulla on 1200 keikkaa takana. Siinä on niin monta heijastuspintaa, että tiedän tämän olevan se siistein keikka.

Kommentista huokuva itsevarmuus on piirre, josta Cheek tullaan epäilemättä tulevaisuudessa muistamaan.

Cheekin kaltaista, aina kohti suurempaa kurkottelevaa ja sinne myös yltävää artistia ei suomalaisessa musiikkikentässä olla totuttu aiemmin näkemään.

Fanit Cheekin keikalla 2018. Perjantai-dokkari: We love Cheek.
Viikonloppuna edessä on Cheekin rap-uran viimeinen keikka. Kuva on vuodelta 2015. Fanit Cheekin keikalla 2018. Perjantai-dokkari: We love Cheek. Kuva: Lauri Kuusela / Yle Perjantai fanit,Cheek,perjantai-dokkari

Artistin anteeksipyytelemätön ja itsetietoinen asenne on kerryttänyt Cheekille vuosien aikana vankan ja alati kasvaneen fanijoukon, mutta myös vihaajia, joihin artistin suuren maailman tyyli ei pure.

Mutta minkälaisena artisti itse toivoo yleisön muistavan Cheekin?

– Tyyppinä, jolla oli oma näkemys. Vaikka välillä sitä näkemystä varten joutui kiristelemään, niin kuitenkin sellaisena, jonka kanssa oli kiva tehdä ja joka antoi arvoa sille porukalle, jonka kanssa teki.

Cheekin rap-uran viimeinen YleX-haastattelu kokonaisuudessaan Youtubessa ensi viikolla.