Hyppää pääsisältöön

Abi! Hyödynnä Abitreenien ohjeet viimeiselle illalle ennen yo-koetta

Kuvassa on erilaisia kyniä ja tyhjä vihkoaukeama pöydällä.
Kuvassa on erilaisia kyniä ja tyhjä vihkoaukeama pöydällä. paperi,kynät

Mitä tehdä, jos viimeisenä iltana iskee paniikki? Kokosimme käytännön vinkit, joilla voit laskea ylimääräisiä kierroksia ennen koetilannetta.

Jo edellinen ilta voi vaikuttaa seuraavan päivän koetulokseen, ja jännittäminen edellisenä iltana on aivan normaalia. Mahdolliseen viimeisen illan paniikkiin voi kuitenkin vaikuttaa, vakuuttaa psykologi ja kasvatustieteen professori Katariina Salmela-Aro. Usein jännittämistä helpottaa perusasioista huolehtiminen, mutta myös mahdollinen asioiden kertaaminen.

1. Viimeisenä iltana voi vielä kerrata opittua

Kannattaako viimeisenä iltana antaa aivojen levätä vai voiko ajan käyttää opiskeluun? Vaikka palautuminen onkin tärkeää, voi asioiden kertailu tuoda varmuutta ja rauhan tunnetta jännityksen keskelle. Uusien kokonaisuuksien sijaan kannattaa kuitenkin kerrata jo opittuja:

– Esimerkiksi asian selittäminen toiselle auttaa jäsentämään niitä myös itselle, Salmela-Aro neuvoo. Asioita selittämällä huomaa myös, missä kohtaa asioiden jäsentämisessä voi olla vielä aukkoja.

Isoja kokonaisuuksia ei kannata kuitenkaan enää opetella, vaan kerratessa voi keskittyä sen sijaan yhteenvetojen läpi käyntiin.

2. Paniikki ei ole pelkästään pahasta

Jännittämisen alkaessa voi ajatella olevansa tunteen kanssa täysin yksin.

– Jännittäminen on erittäin normaalia, ja moni jännittää yo-koetilannetta etukäteen. Jännittäminen on kuitenkin hyvin tärkeää, Salmela-Aro muistuttaa.

Jännitys ei siis ole ainoastaan huono asia: lievä stressi voi parantaa tulosta, sillä optimaaliseen oppimiseen ja tulokseen päästään usein vain haasteiden kautta, Salmela-Aro kertoo. Liian vähäinen jännittäminen voi estää optimaalista oppimista. Tärkeää on, ettei stressistä muodostu kroonista, pitkäkestoista stressiä.

Juuri sopiva määrä perhosia vatsanpohjassa ennen yo-koepäivää voikin olla hyödyksi. Usein pelkästään stressin hyväksyminen helpottaa jännittävien yo-kokelaiden oloa viimeisenä iltana ennen h-hetkeä, kertoo Salmela-Aro.

3. Valikoi seurasi huolella

Huomioi, miten ympärilläsi puhutaan lähestyvistä kokeista: jos kaveriporukka keskittyy jännittämään ja huolehtimaan kokeista, on erittäin todennäköistä että oma jännitys ja negatiiviset tunteet koetta kohtaan kasvavat. Salmela-Aro kannustaa olemaan terveellä tavalla itsekäs ja ottamaan itselleen omaa aikaa, jos huomaa ystäväpiirin saavan omat jännityskertoimet entistä korkeammalle.

Toisaalta sosiaalisella tuella on myös positiivinen vaikutus hyvän tuloksen kannalta. Elämän ei tule koostua pelkästään yo-kokeista ja niihin lukemisesta, vaikka molemmat asiat ovat tärkeitä. Myös ystäville on tärkeä antaa aikaa jopa viimeisinä päivinä ennen koetta. Voit siis viimeisenä iltana rentoutua hyvän ystävän seurassa ja keskittyä johonkin täysin muuhun kuin tulevaan koetilanteeseen - tai kerrata opittuja asioita yhdessä, Salmela-Aro vinkkaa.

4. Hyvä uni, säännöllinen ruokailu ja liikunta - älä unohda perusteita!

Mahdolliseen jännittämiseen voi valmistautua etukäteen myös niin, että tiedostat omat tapasi, joilla rentoudut. Olemme kaikki yksilöllisiä, joten ei ole olemassa vain yhtä rentoutumismenetelmää, joka toimisi kaikille, Salmela-Aro muistuttaa. Samalla psykologi neuvoo keskittymään perustarpeista huolehtimiseen, sillä se auttaa laskemaan stressikertoimia. Vapaa-ajan pitäminen, liikunta, riittävä uni ja säännöllinen ruokailu vaikuttavat siis olotilaan.

Perustarpeita ei siis kannata pitää itsestäänselvyyksinä. Saatamme ottaa ensimmäisenä lisää lukuaikaa yöunista tai ystävien kanssa vietetystä ajasta, vaikka ei kannattaisi: hyvät unet ja palautuminen auttavat tutkitusti suoriutumaan paremmin haastavista tilanteista.

5. Kannusta itse itseäsi!

Lopuksi kannattaa miettiä, mistä jännitys oikeastaan syntyy. Koetko paineita siitä, että koetilanteessa tulisi menestyä täydellisesti? Toisinaan muihin kirjoittajiin vertailu tai vanhempien luomat odotukset saattavat saada aikaan ulkoisia paineita, mitkä lisäävät jännitystä ennen koetta.

Kokeile kääntää huomiosi omiin arvoihin ja motivaatioon: miksi sinä haluat onnistua kokeessa, ja kuinka tärkeää se sinulle on? Olethan muistanut, ettei sinun arvosi ole riippuvainen koemenestyksestä? Salmela-Aron mukaan viimeisenä iltana voikin käydä esimerkiksi läpi omia onnistumisen kokemuksia, joita oppimisessa on tapahtunut jo ennen yo-koetta - positiiviset muistutukset tuovat varmuutta myös itse koetilanteeseen.

Abitreenit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit