Hyppää pääsisältöön

Albert Schnelzerin sävelkielessä on tunnistettavaa omaleimaisuutta

Länsinaapurista kajahtaa taas. Mikäli Albert Schnelzer (s. 1972) ei ole ennestään tuttu tekijä, kannattaa asia korjata pikimmiten. Säveltäjän orkesterisointeja voi nyt makustella Benjamin Shwartzin johtaman Göteborgin sinfoniaorkesterin tuoreella äänitteellä.

Albert Schnelzerin äänitteen kansi
Albert Schnelzerin äänitteen kansi Albert Schnelzer

Albert Schnelzerin sävelkielessä on jotakin, mitä monella muulla nykysäveltäjällä ei ole. Persoonallisuutta. Mistään mullistavasta uudesta ilmaisusta ei ole kyse, vaan monen pienen asian summasta. Schnelzer ei pode niin montaa nykysäveltäjää vaivaamaa tyhjyyden kammoa, vaan osaa ja uskaltaa antaa musiikillisille tapahtumille tilaa ja aikaa. Säveltäjän ilmaisun päämääränä on aito pyrkimys koskettavuuteen ja vilpittömyyteen.

Hyvänä esimerkkinä Schnelzerin draamantajusta käy äänitteellä oleva sellokonsertto Grazy diamond (2010). Neliosainen teos kestää puoli tuntia, mutta kertaakaan ei käy aika pitkäksi. Sellisti Claes Gunnarsson kannattelee mainiosti pitkien yksinäisten laulavien linjojen jaksot liikaa romantisoimatta niitä.

Äänitteellä olevan kahden laajemman teoksen välissä valmistunut orkesteriteos Tales from Suburbia (2012) hiipii vakuuttavasti hiljaisesta utumusiikista kohti rouhempia äänivirtoja. Konsertoiva lajityyppi tuntuu sopivan säveltäjälle. Tämä näkyy sellokonserton pariksi äänitteelle valikoituneella orkesterikonsertolla Brain Damage (2014). Teoksen aktiivisempi perusote tuo hyvän vastapainon sellokonserton kaiholle.

Orkesteria Schnelzer käyttää monipuolisesti. Esiin kaivetaan vaivattomasti erilaisten värien ja sävyjen kirjo. Göteborgin sinfoniaorkesteri soittaa Benjamin Shwartzin johdolla herkästi reagoiden. Hiljaisuuksia kuulostellen ja aistien aavistellen, rymistelyjaksoissa mukavasti kurmuuttaen.

Schnelzerin ensimmäinen profiilijulkaisu jättää kuulijan odottamaan lisää.

Albert Schnelzer. Tales from Suburbia. Claes Gunnarsson, sello, Göteborgin sinfoniaorkesteri, joht. Benjamin Shwartz. Bis (BIS-2313)

Kuuntele Uudet levyt 4.9.2018, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

Lisää ohjelmasta

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.