Länsinaapurista kajahtaa taas. Mikäli Albert Schnelzer (s. 1972) ei ole ennestään tuttu tekijä, kannattaa asia korjata pikimmiten. Säveltäjän orkesterisointeja voi nyt makustella Benjamin Shwartzin johtaman Göteborgin sinfoniaorkesterin tuoreella äänitteellä.
Albert Schnelzerin sävelkielessä on jotakin, mitä monella muulla nykysäveltäjällä ei ole. Persoonallisuutta. Mistään mullistavasta uudesta ilmaisusta ei ole kyse, vaan monen pienen asian summasta. Schnelzer ei pode niin montaa nykysäveltäjää vaivaamaa tyhjyyden kammoa, vaan osaa ja uskaltaa antaa musiikillisille tapahtumille tilaa ja aikaa. Säveltäjän ilmaisun päämääränä on aito pyrkimys koskettavuuteen ja vilpittömyyteen.
Hyvänä esimerkkinä Schnelzerin draamantajusta käy äänitteellä oleva sellokonsertto Grazy diamond (2010). Neliosainen teos kestää puoli tuntia, mutta kertaakaan ei käy aika pitkäksi. Sellisti Claes Gunnarsson kannattelee mainiosti pitkien yksinäisten laulavien linjojen jaksot liikaa romantisoimatta niitä.
Äänitteellä olevan kahden laajemman teoksen välissä valmistunut orkesteriteos Tales from Suburbia (2012) hiipii vakuuttavasti hiljaisesta utumusiikista kohti rouhempia äänivirtoja. Konsertoiva lajityyppi tuntuu sopivan säveltäjälle. Tämä näkyy sellokonserton pariksi äänitteelle valikoituneella orkesterikonsertolla Brain Damage (2014). Teoksen aktiivisempi perusote tuo hyvän vastapainon sellokonserton kaiholle.
Orkesteria Schnelzer käyttää monipuolisesti. Esiin kaivetaan vaivattomasti erilaisten värien ja sävyjen kirjo. Göteborgin sinfoniaorkesteri soittaa Benjamin Shwartzin johdolla herkästi reagoiden. Hiljaisuuksia kuulostellen ja aistien aavistellen, rymistelyjaksoissa mukavasti kurmuuttaen.
Schnelzerin ensimmäinen profiilijulkaisu jättää kuulijan odottamaan lisää.
Albert Schnelzer. Tales from Suburbia. Claes Gunnarsson, sello, Göteborgin sinfoniaorkesteri, joht. Benjamin Shwartz. Bis (BIS-2313)
Kuuntele Uudet levyt 4.9.2018, toimittajana Aki Yli-Salomäki.