Hyppää pääsisältöön

"Miten digitaalinen ja fyysinen asiakaskokemus voivat tukea toisiaan?" – Ketterässä demossa puhuttiin muotoilusta Finnairilla, robotti-Kekkosesta ja paremmin kommunikoivista projekteista

Demossa Kekkonen-botti, hyvä kulttuuri developerin silmin ja Finnairin Experience Business. Yleltä puhumassa Satu Keto, vieraana Jaakko Ojalehto (8-bit-sheep) ja Maria Lumiaho (Finnair).

Syyskuun Ketterän kiihdyttämön demossa vieraili digitaalisen muotoilun johtaja Maria Lumiaho Finnairilta.

Vuonna 2014 Finnairilla havahduttiin siihen, että digitaaliset palvelut olivat epäjoustavia. Alkoi tähän päivään asti kestänyt matka, jonka varrella taloon on palkattu kymmeniä muotoilijoita ja kehittäjiä parantamaan asiakkaiden kokemusta verkkosivuilla ja muilla digitaalisilla alustoilla.

"Projektin aloittaminen oli iso päätös, ja samalla suuri investointi" , Finnairin digitaalisen muotoilun johtaja Maria Lumiaho kertoo.

Nykyisin muotoilijoiden työhön kuuluu runsaasti ketteriä malleja. Muotoilijat työskentelevät omien tuotteidensa parissa, mutta tapaavat porukalla kolmesti viikossa, jotta tieto kulkee sulavasti.

Maanantain "check-inissä" käsitellään ajankohtaisia asioita. Keskiviikkoisin muotoilijat pääsevät esittelemään työkavereilleen keskeneräisiä tuotteita ja antamaan palautetta toisilleen. Perjantaisin järjestetään epämuodollisempi tapaaminen, jonka tarkoitus on inspiroida, ja jossa tiimiläiset voivat jakaa toisilleen viikon aikana oppimiaan asioita.

Finnairilla uusien tuotteiden kehittämiseen liittyviä ongelmia ratkaistaan viiden päivän mittaisissa sprinteissä, joihin ihmiset ympäri taloa ovat tervetulleita. Päivittäistä työtä ohjaa jatkuva tutkimus, jossa puretaan asiakaspalautteita, haastatteluja ja kyselyjä. Muotoilutiimi järjestää myös matkoja tärkeille markkina-alueille Aasiaan, jotta he oppisivat tuntemaan paremmin asiakkaat ja työkaverit toisesta maanosasta.

Lumiaho kertoo, että vaikka Finnairin asiakkaan ydinkokemus on yhä lentomatka, on kyse myös kaikista niistä kokemuksista, jotka johtavat lentokoneessa istumiseen.

"Yritämme selvittää, miten fyysinen kokemus ja digitaalinen kokemus voivat tukea toisiaan. Kuinka pitkään ylipäänsä aiomme puhua digitaalisesta ja fyysisestä kokemuksesta erillään?", Lumiaho kysyy.

Robotti-Kekkosen matka vaikeuksista voittoon

Ylen Luovien sisältöjen sisältöpäällikkö Satu Keto kertoi esityksessään siitä, miten yhteistyössä Yle Betan kanssa robotti-Kekkonen saatiin vaikeuksien kautta lopulta puhumaan sille syötettyä tekstiä.

Ajatus syntyi yhdessä ohjelmistoyritys Futuricen kanssa. Haluttiin tehdä audiokokeilu ja käyttää hyväksi arkistomateriaalia sekä ripaus huumoria: entä jos Kekkosen saisi valjastettua mustaksi hevoseksi tuleviin vaaleihin?

Usean kuukauden kokeilemisen jälkeen oltiin pattitilanteessa, kun robotti-Kekkosen puheesta ei saatu tarpeeksi laadukasta.

Ongelmaksi koitui presidentin vuosikymmenten mittaan muuttunut ääni. Neuroverkko ei tunnistanut lukuisista puheista kerättyä materiaalia saman ihmisen sanomaksi.

Lopulta aineisto rajattiin niin, että robotille syötettiin vain 70-luvulta kerättyä arkistomateriaalia. Kokeilu alkoi vihdoin tuottaa tulosta.

"Ostakaa makkaraa, markalla ja kahdella jo paljon saa", puhuva pää lausui Ketterän demon yleisölle.

Kysymys kuuluu, mitä kokeilu lopulta opetti?

Kedon mukaan humoristisesta kokeilusta voi olla tulevaisuudessa suurtakin hyötyä Ylelle, vaikka suoraa asiakashyötyä ei välttämättä ole juuri tähän päivään.

"Ideaa voisi hyödyntää esimerkiksi chatissa tai koulutustarkoituksessa. Kekkonen voisi opettaa senioreille somea tai lapsille koodausta. Tulevaisuudessa meillä voi olla keinoälytoimittaja, jonka puheet kirjoitetaan ohjelmaa varten", Keto pohtii.

Keskustelevilla tiimeillä syntyy keskustelevia järjestelmiä

Ylen verkkosivuja, mobiilisovellusta ja Yle Tunnusta kehittänyt Jaakko Ojalehto kertoi, mitä hän on oppinut viiden vuoden aikana Ylellä.

Ojalehto muisteli, että aloittaessaan ohjelmistokehittäjä hän vielä luuli, että tietokone itse ratkaisee kaikki ongelmat, kunhan vain osaa koodata mahdollisimman hyvin.

"Se ei pidä paikkaansa. Järjestelmistä tulee yhtä hyviä, kuin organisaation kommunikaation rakenne on. Jos tiimit eivät keskustele, niin eivät järjestelmätkään."

Miten sitten saadaan mahdollistettua projekti, jossa toimijat kommunkoivat paremmin keskenään? Ojalehto jakoi vinkit dailyihin, retroihin, katselmointeihin ja testaukseen. Voit katsoa Ojalehdon vinkit Areena-tallenteesta https://areena.yle.fi/1-50007203.

Katso demo kokonaisuudessaan Yle Areenasta.


Digitalisaatiossa johtaminen ja yrityskulttuuri ovat murroksessa. Tämän murroksen keskeisimpiä muutosvoimia ovat ketterät metodit sekä uusi toiminta- ja yrityskulttuuri. Ylen Ketterissä demoissa yleläiset esittelevät tekemistä kokeilukulttuurin, ketterän johtamisen ja innostavan kulttuurin inspiroimana. Mukana myös kiinnostava vieraspuhuja Ylen ulkopuolelta. #KetteräYle #yle #leanculture

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

tech.yle.fi