Hyppää pääsisältöön

Ville Vilén: Kotimaisen draaman reilujen ja tasa-arvoisten käytäntöjen edistäminen on Ylelle tärkeää

Kameramies kuvaa ohjelmaa.
Kameramies kuvaa ohjelmaa. Kuva: Ilmari Fabritius / Yle kamerat,Qaff Studio,tuotantokuva

Tuore elokuva- ja teatterialan selvitys häirinnästä ja epäasiallisesta kohtelusta haastaa alaa ja myös Yleä toimintakulttuurin kehittämiseen.

“Opetus- ja kulttuuriministeriön tilaama ja Jaana Paanetojan tekemä selvitys on tervetullut kartoitus. Sen pohjalta on syytä jatkaa alan käytäntöjen kehittämistä”, sanoo Ylen Luovien sisältöjen johtaja Ville Vilén.

Tämän vuoden aikana tuotantoyhtiöiden ja Ylen yhteistyön vastuita on selvennetty.

Sitoutuessaan yhteistyöhön Ylen kanssa tuotantoyhtiöt sitoutuvat noudattamaan lakeja, säädöksiä, Ylen arvoja ja luovan alan yleisesti hyväksyttyjä toimintaperiaatteita. Niihin kuuluvat myös tasa-arvolaki ja sen pykälä syrjinnän kiellosta.

Talvella 2018 Yle nosti kumppanuussitoumuksensa velvoittavuutta. Käytännössä se tarkoittaa, että sopimus tuotantoyhtiön kanssa voidaan purkaa, jos voidaan osoittaa, että yhtiö ei toimi esimerkiksi tasa-arvolain mukaisesti. Myös kumppanuussopimusten ehtoja on tiukennettu.

Paanetojan selvityksen yksittäiset Yleen kohdistuvat maininnat vääränlaisesta vallankäytöstä tutkitaan.

“Haluamme selvittää, pitävätkö esitetyt asiat paikkansa. Tämä edellyttää yksityiskohtaisempaa tietoa ja hieman aikaa. Luonnollisesti haluamme varmistaa että toimintatapamme ovat kunnossa”, Vilén painottaa.

Kotimaisten elokuvien saralla Ylen rooli on merkittävä – talossa tehdään paljon suomalaiseen draamasarjoihin ja elokuviin liittyviä päätöksiä. Päätökset perustuvat yhteisiin linjauksiin, joista kukaan yksittäinen tilaaja tai päällikkö ei päätä yksin.

“Ylen tavoitteena kaikissa sisällöissä on aina paras mahdollinen laatu ja suomalaisten hyvä palvelu. Tässä pidämme kiinni oikeudesta omaan arviointiin käsikirjoitusten, tuotantojen ja esitysoikeuksien hankinnassa”, sanoo Vilén.

Vuosittain Yle ostaa oikeuksia noin 12 kotimaiseen pitkään elokuvaan. Yle on osarahoittaja, jonka osuus on keskimäärin 15 prosenttia elokuvan budjetista. Pääosa rahoituksesta tulee aina muualta. Yle ei näin ollen koskaan päätä yksin elokuvien tuotannoista tai alan tekijöiden työmahdollisuuksista.

“Juuri nyt etenkin suomalainen sarjadraama kiinnostaa maailmalla, ja me Ylessä haluamme vahvasti edistää tätä kehitystä. Tasa-arvoinen, reilu ja kaikin puolin hyvä toimintakulttuuri on yksi elinehto kotimaisen draaman menestykselle.”