Hyppää pääsisältöön

Hyvin soittaminen auttaa uuden musiikin asiaa

Pianisti Risto-Matti Marin on profiloitunut kahtaalle: toisaalta romanttiseen virtuoosipianismiin, toisaalta kotimaiseen nykymusiikkiin. Molemmilla alueilla hänellä on sekä intohimo että taito soittaa oikeita säveliä oikeaan aikaan oikealla tavalla. Tämä kuuluu myös Marinin uutuuslevyllä, jonka kotimainen, uusi pianomusiikki avautuu kuulijalle helpommin kuin nuottien tiheydestä voisi päätellä.

Risto-Matti Marin / Sixth Sense
Risto-Matti Marin / Sixth Sense Uudet levyt

Otsikon "Kuudes aisti" alle Marin on valikoinut viisi hyvin erilaista teosta, joista kolme on hänelle omistettu. Tämä kertoo siitä, kuinka paljon säveltäjät arvostavat Marinin työmotivaatiota ja tulkintataitoja. Eero Hämeenniemeltä kuullaan tumma, virtuoottinen Yön tulva ja barokkisen kirkkaat Trastevere-muunnelmat. Matthew Whittallin The Wine-dark Sea herkuttelee myyttisen Välimeren tunnelmilla yhdistäen minimalismia ja impressionismia. Juho Miettisen pianosonaatti edustaa kotimaisen modernismin selväpiirteistä nykylinjaa, kun taas Matei Gheorghiun kolmas pianosonaatti haastaa esittäjänsä katkelmallisuudella, aggressiivisuudella ja virtuoosihakkauksella.

Selvää punaista lankaa Marin ei ohjelmistoon ole punonut, mainitseepahan vain että kukin teos rakentuu moninaisten jatkumoiden perustalle. Kuulijan kannalta tärkeämpää on, että Marin saa punaisen langan erottumaan jokaisessa yksittäisessä teoksessa. Hämeenniemen ja Whittallin karaktäärikappaleiden juonen Marin soittaa auki selvillä sointiväreillä ja tunnelmilla, mutta sonaateissa hän joutuu kaivamaan työkalupakistaan todella terävää tekniikkaa ja musiikillista harkintaa. Etenkin Gheorghiun sonaatin katkelmallisten ääriosien paukutus on vaarassa jättää kuulijan täysin kylmäksi, mutta Marinin rytmisesti varma, harmonisesti kirkas ja muotoilultaan harkittu soitto pystyy antamaan äänikaaokselle tarkoituksen.

Sen ryteikön osoittaminen musiikiksi lienee levyn hämmästyttävintä taituruutta, mutta sorminäppäryyttäkin riittää ihailtavaksi. Yön tulvan asteikkovyörytysten elävyys ja Miettisen sonaattifinaalin repetitioiden napakkuus todistavat, että Suomessa Marin on ainoa laatuaan.

Erityiskiitos Marinille siitä, että hän levyvihkosessa pahoittelee säveltäjänelikon sukupuolijakaumaa, paitsi että annan kiitoksen vasta, jos tilanne seuraavilla levyillä korjautuu.

"Sixth sense - Finnish contemporary music for piano". Eero Hämeenniemi: Yön tulva; La Trastevere Variazioni. Matthew Whittall: The Wine-dark Sea V. Juho Miettinen: Pianosonaatti nro 1 "Sixth sense". Matei Gheorghiu: Pianosonaatti nro 3. - Risto-Matti Marin, piano. (Alba, ABCD 423)

Kuuntele Uudet levyt 18.9.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua