Hyppää pääsisältöön

Lezhnevan enkeliääni hyvässä seurassa

Aina kun Julia Lezhnevalta tulee levy, sullon sen innolla soittimeen tarkistaakseni, mitä hän omintakeisen syvällä ja ällistyttävän ketterällä koloratuurillaan tällä kertaa tekee. Decca-yhtiön uutuudella pääroolissa on Lezhnevan sijaan Vivaldin Gloria ja pari motettia, ja äänitaituruutta esittävät levyn muutkin osalliset - mutta sitä parempi.

Vivaldi / Gloria
Vivaldi / Gloria Uudet levyt

Levyn kärkenä on Vivaldin kestosuosikki, Gloria D-duuri, jonka kuuluisassa duossa Lezhneva saa kumppanikseen kontratenori Franco Fagiolin. Äänten sävyt muistuttavat toisiaan, joten ainekset duoihanuuteen ovat olemassa, mutta Fagioli käyttää enemmän vibratoa ja kuulostaa muutenkin tätimäisemmältä kuin Lezhneva. Se ei onneksi haittaa Fagiolin soolossa, motetissa Nisi Dominus, jonka nopeisiin, oopperamaisiin käänteisiin hän eläytyy syvästi.

Lezhnevan sooloksi on Vivaldin tuotannosta valikoitunut maailman pahuutta valittava Nulla in mundo pax sincera. Hitaan avausosan perusteella Lezhnevan vokaalit ovat entistäkin epäselvempiä ja ääni kumpuaa entistäkin syvemmältä kurkusta, mutta hyvin kevyt vibrato ja uljaasti kaartuvat melodialinjat pitävät vaikutelman kevyenä. Lopun virtuoositykityksessä Lezhnevan kuviolaulanta on yhtä hyvin öljyttyä ennenkin.

Pettyä ei siis tarvitse, ja levyn orkesteri I Barocchisti tarjoaa suorastaan iloisen yllätyksen: moninaisia sointivärejä, ongelmatonta svengiä ja erinomaista intonointia. Juuri I Barocchistin ja kapellimestari Diego Fasolisin ansiosta Vivaldin motetit näyttäytyvät elävinä ja värikkäinä, mutteivät lipsahda aivan oopperaksi. Osansa on myös Glorian varsinaisella solistilla eli Italiankielisen Sveitsin radiokuorolla, jonka linjakas, pelkistetty ja puhdas tulkinta antaa tilaa sekä hartaudelle että riemulle.

Antonio Vivaldi: Gloria D-duuri; Nisi Dominus; Nulla in mundo pax sincera. - Julia Lezhneva, sopraano, ja Franco Fagioli, kontratenori, sekä I Barocchisti ja Italiankielisen Sveitsin radiokuoro/Diego Fasolis. (Decca, 4833874)

Kuuntele Uudet levyt 18.9.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • Tähden kirkkautta ja paimenten ihmetystä keskiajalta

    Levyarvostelu

    Joululevyvalikoiman ajallisesti etäisin uusi joululevy tuo joulun ihmeen kaikista lähimmäksi, ainakin minulle. Boston Camerata ja kokenut keskiaikatyylittelijä Anne Azema ovat rakentaneet pelkistetyistä soittimista, muinaisista lauluista ja latinankielisistä teksteistä levyn, jolla soi tähden kirkkaus, paimenten ihmetys ja vähän myös itämaiden tietäjien eksotiikka.

  • Gambojen pehmeä särinä tuo joulun 1600-luvulta

    Levyarvostelu

    1600-luvun vaihteessa kuningatar Elisabeth I:n Englannissa joulua odotettiin hartaammin kuin nykyään, eikä joulupäivästä alkanut juhlakausikaan ollut rajua riekkumista, etenkään hovissa. Tässä hengessä loistava gambayhtye Fretwork ja mezzosopraano Helen Charlston ovat koonneet uuden joululevynsä, jota kuunnellessa musiikin harras kauneus valtaa tilan kulutusjuhlalta.

  • Lauluyhtyejoulu on jo perinne

    Levyarvostelu

    Lauluyhtye Rajattoman suosittu joulutuplalevy julkaistiin liki kaksikymmentä vuotta sitten. Se on kestänyt aikaa yllättävän hyvin ja lisäksi synnyttänyt Suomeen uuden joulumusiikkiperinteen, kevyesti vahvistettujen lauluyhtyeiden kirkkokelpoisen jouluviihteen. Siitä perinteestä ammentaa myös lauluyhtye Kuvaja uudella joululevyllään Tästä alkaa joulu.

  • Miltä joulu kuulostaa nykysaameksi?

    Levyarvostelu

    Norjan saamelainen Kajsa Balto joikaa ja laulaa nykysaamelaiseen maailmanmusiikkityyliin, joka löytää varsin erikoisen sovelluksen Balton uuden joululevyn musiikista. Yhtyeensä ja välillä orkesterin kanssa Balto tyylittelee saameksi Erkki Melartinin Lapin joulun, Adolphe Adamin Joululaulun ja pari keskieurooppalaista jouluvirttä, ja kun seassa on Balton omaakin musiikkia, kokonaisuus palauttaa mieleen, että monet joulun perinteet ovat kulttuurienvälisiä sulautumia.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua