Hyppää pääsisältöön

Lezhnevan enkeliääni hyvässä seurassa

Aina kun Julia Lezhnevalta tulee levy, sullon sen innolla soittimeen tarkistaakseni, mitä hän omintakeisen syvällä ja ällistyttävän ketterällä koloratuurillaan tällä kertaa tekee. Decca-yhtiön uutuudella pääroolissa on Lezhnevan sijaan Vivaldin Gloria ja pari motettia, ja äänitaituruutta esittävät levyn muutkin osalliset - mutta sitä parempi.

Vivaldi / Gloria
Vivaldi / Gloria Uudet levyt

Levyn kärkenä on Vivaldin kestosuosikki, Gloria D-duuri, jonka kuuluisassa duossa Lezhneva saa kumppanikseen kontratenori Franco Fagiolin. Äänten sävyt muistuttavat toisiaan, joten ainekset duoihanuuteen ovat olemassa, mutta Fagioli käyttää enemmän vibratoa ja kuulostaa muutenkin tätimäisemmältä kuin Lezhneva. Se ei onneksi haittaa Fagiolin soolossa, motetissa Nisi Dominus, jonka nopeisiin, oopperamaisiin käänteisiin hän eläytyy syvästi.

Lezhnevan sooloksi on Vivaldin tuotannosta valikoitunut maailman pahuutta valittava Nulla in mundo pax sincera. Hitaan avausosan perusteella Lezhnevan vokaalit ovat entistäkin epäselvempiä ja ääni kumpuaa entistäkin syvemmältä kurkusta, mutta hyvin kevyt vibrato ja uljaasti kaartuvat melodialinjat pitävät vaikutelman kevyenä. Lopun virtuoositykityksessä Lezhnevan kuviolaulanta on yhtä hyvin öljyttyä ennenkin.

Pettyä ei siis tarvitse, ja levyn orkesteri I Barocchisti tarjoaa suorastaan iloisen yllätyksen: moninaisia sointivärejä, ongelmatonta svengiä ja erinomaista intonointia. Juuri I Barocchistin ja kapellimestari Diego Fasolisin ansiosta Vivaldin motetit näyttäytyvät elävinä ja värikkäinä, mutteivät lipsahda aivan oopperaksi. Osansa on myös Glorian varsinaisella solistilla eli Italiankielisen Sveitsin radiokuorolla, jonka linjakas, pelkistetty ja puhdas tulkinta antaa tilaa sekä hartaudelle että riemulle.

Antonio Vivaldi: Gloria D-duuri; Nisi Dominus; Nulla in mundo pax sincera. - Julia Lezhneva, sopraano, ja Franco Fagioli, kontratenori, sekä I Barocchisti ja Italiankielisen Sveitsin radiokuoro/Diego Fasolis. (Decca, 4833874)

Kuuntele Uudet levyt 18.9.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • Gabriellin soolosellomusiikista uutta suuntaa myös Bachiin

    Levyarvostelu

    Kokenut italialainen barokkisellisti Mauro Valli on työstänyt Bachin soolosellosarjoja koko ikänsä, mutta hänen uuden kolmois-CD:nsä tuoreus ei perustu tulkinnalle vaan ohjelmistolle. Valli rinnastaa Domenico Gabriellin oikukkaat eteläeurooppalaiset ricercaret Bachin linjakkaisiin, saksalaisiin soolosellosarjoihin, ja tulos on monestakin syystä enemmän kuin osiensa summa.

  • Kati Raitisen sellossa syvyyttä ja sävyjä

    Levyarvostelu

    Sellisti Kati Raitista ei Suomessa tunneta kovin hyvin, koska hänellä on kiire olla Ruotsin paras sellisti. Raitinen soittaa Tukholman kuninkaallisen oopperan orkesterin soolosellistinä, kerää palkintoja ZilliacusPerssonRaitinen-triossa, levyttää, konsertoi ja heittäytyy välillä moderniin näyttämömusiikkiin. Raitisen uusi soololevy sisältää oudon valikoiman uutta sellomusiikkia, mutta hänen eleettömän koskettava, tummasävyinen soittonsa yhdistää kokonaisuuden vaikuttavaksi.

  • Meta4 löytää ECM-soinnin

    Levyarvostelu

    Johannes Brahmsin myöhäinen klarinettituotanto on pelkkää herkkyyttä ja melankoliaa ilman huippukohtia, ja sopii siksi levy-yhtiö ECM:n harmaasävyiseen katalogiin. Samaa voi sanoa kuulassointisesta klarinetisti Reto Bieristä, mutta kuinka joukkoon sopeutuu suomalainen Meta4-kvartetti, jonka tyylissä painottuu intensiteetti ja romantiikka?

  • Virva Garam ojentaa käyntikortin

    Levyarvostelu

    Garamin musiikkiperheeseen kuuluva Virva Garam opettaa pianonsoittoa Lauttasaaren musiikkiopistossa, kamarimusisoi aktiivisesti viulisti Mervi Myllyojan ja Trio La Ruen kanssa sekä pitää yllä soolouraa. Viimeisintä varten hän on tehnyt vanhan kunnon käyntikorttilevyn eli ulkoisesti pelkistetyn omakustanteen, jonka resitaalimaisen ohjelman ideana on esitellä pianistin yhteyttä teoksiin eikä teosten yhteyttä toisiinsa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua