Hyppää pääsisältöön

Pavel Kolesnikovin herkkä nerous ulottuu Beethoveniin

Pavel Kolesnikov on harvinainen nuori pianistitähti: hänen soittonsa erottuu, vieläpä edukseen. Keväällä ylistin hänen hellää, raikasta ja radikaalia Couperin-levyään neroudeksi, ja ilokseni voin todeta, että nerous tai ainakin edukseen erottuminen jatkuu tuoreella Beethoven-levyllä.

Beethoven / Kolesnikov
Beethoven / Kolesnikov Uudet levyt

Jo levylle valikoitunut ohjelmisto kertoo Kolesnikovin taiteilijaprofiilista. Hän ei tee sankaritekoja konserttojen solistina saati paukuta Hammerklavier-sonaattia; hän valikoi musiikkia, jonka tulkkina hänellä on eniten annettavaa. Pääosassa ovat Beethovenin pienet mutta musiikillisesti suuret bagatellit, ja ryhtiä antaa kaksi poikkeuksellista sonaattia - syvyyksiä luotaava Kuutamosonaatti ja lyyristä koomiseen yhdistävä, äkkiväärä sonaatti nro 10 G-duuri.

Kolesnikovin Couperiniä kuvasin yllättäväksi, radikaaliksi ja tunnesisällöltään väreileväksi, ja hänen Beethoveninsa vahvistaa tätä mielikuvaa. Kolesnikov pystyy tuulettamaan perusohjelmistoa ilman ulkomusiikillisia tekijöitä tai sovituskikkailua, ja vieläpä nuotteja kunnioittaen. Hänen raikkaudessaan on samaa teknistä irtonaisuutta ja äkillisyyttä kuin Olli Mustosella, mutta pehmeämmällä ja vähemmän pakkomielteisellä kosketuksella.

Kolesnikovin Beethovenissa paatos loistaa poissaolollaan; sen sijalla on rauhaa, koska rauhan päällä aksentit, huumori ja värit erottuvat parhaiten. Bagatellit ovat vaihtelevien karaktäärien juhlaa, mutta mitään Kolesnikov ei keksi omasta päästään, hän vain tarttuu niihin rohkeammin - malliksi kelpaa C-duuri-Allegretton erikoinen alkuele, jonka harhailua Kolesnikov ohjailee mestarillisesti. Kolesnikov osaa myös sointitaikuuden: Kuutamosonaatin alussa valo tuntuu kimmeltävän tutkimattoman pimeyden yllä, ja Allegretto-osan kvinttiharmonioissa soi hauskasti kampiliira.

Mikä parasta, Hyperion-yhtiön koko tuotantotiimi on ymmärtänyt tukea Kolesnikovin taiteilijaluonnetta. Soittimeksi on valittu ja trimmattu tumman mattainen flyygeli, jonka pianissimot ovat ällistyttävän utuisia, ja vaikutelmaa lienee täydennetty äänityksessä, kenties masteroinnissakin.

Murray Perahian hiljattain levyttämä Beethoven oli koskettavaa jotenkin persoonattomalla ja salaa kauniilla tavalla, yleisellä tasolla. Kolesnikovin Beethoven on koskettavaa persoonallisesti, ilmeisen kauniisti ja henkilökohtaisella tasolla. Siksi pidän Kolesnikovista enemmän. Jään lumoutuneena odottamaan, miten hänen levytysuransa jatkuu. Saammeko Scarlattia, Satieta vai nykymusiikin klassikoita? Luultavasti Kolesnikov yllättää meidät tavalliset kuolevaiset, taas.

Ludwig van Beethoven: Pianosonaatit nro 14 cis-molli "Kuutamosonaatti" ja nro 10 G-duuri; Seitsemän bagatellia; 32 muunnelmaa c-molli omasta teemasta; ym. - Pavel Kolesnikov, piano. (Hyperion, CDA68237)

Kuuntele Uudet levyt 18.9.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • Monteverdi-valikoima hurmaa kuin pienoisooppera

    Levyarvostelu

    Barokkiguru Rinaldo Alessandrinin johtama laulu- ja soitinyhtye Concerto Italiano on levyttänyt Monteverdia ennenkin. Parin vuoden takainen valikoima Night poimi madrigaalimestarin aarrearkusta musiikkia sotaan ja rakkauteen, kun taas uutuus Daylight keskittyy lauluun, tanssiin ja flirttailuun. Kun näistä aiheista kasataan vetävä, pienoisoopperan kaltainen kokonaisuus, joka vieläpä esitetään kertakaikkisen makoisasti, on kevätkauden voimasoittolevy selvillä.

  • Belle époquen loistavaa laulutaidetta patriarkaatin varjoista

    Levyarvostelu

    Sopraano Laetitia Grimaldi ja pianisti Ammiel Bushakevitz ovat laatineet BIS-yhtiön uutuuslevylle ohjelmiston, joka erottuu edukseen taidemusiikin tasa-arvoistumisen tuottamassa levyvirrassa. Ombres-otsikon alla kokonaisuus esittelee Ranskan Belle époque -aikakauden naissäveltäjien laulutuotantoa, joka on jäänyt varjoihin taidemusiikkikulttuurin keskittyessä suurmiesten suurteoksiin. Joskus tällaisten levyjen parasta antia on moniarvoistumisen ilo, mutta nyt iloa tuo myös herkullisen suoraviivainen musiikki.

  • Mezzo Melis Jaatisen profiililevyllä Skandinavia kohtaa Pariisin

    Levyarvostelu

    Norjassa ja Suomessa opiskellut, Oslossa asuva mezzosopraano Melis Jaatinen on vakiinnuttanut paikkansa etenkin pohjoismaiden oopperalavoilla, mutta omaa levyä on jouduttu odottamaan - tähän asti. Alban julkaisema uutuus "Impressions du nord" esittelee paitsi pätevän laulajan myös kiinnostavan ohjelmistonurkkauksen: Skandinaavisen kansallisromantiikan ranskalaiset vaikutteet ovat tuottaneet intensiivistä, tumman sävykästä musiikkia, joka sopii Jaatisen äänelle.

  • Kotimaiset Vasks-tulkinnat kestävät vertailun

    Levyarvostelu

    Latvialainen säveltäjä Peteris Vasks on noussut mystisen minimalismin kansainväliseksi kärkinimeksi immersiivisellä tunnemusiikillaan. Alban uutuuslevyllä Vasks-tarjontaa lisää säveltäjän ystävä, kapellimestari Juha Kangas, joka Tallinnan kamariorkesterin kanssa on taltioinut kaksi Vasksin suosittua konserttoa. Solisteina sellisti Marko Ylönen ja alttoviulisti Lilli Maijala joutuvat kovaan kansainväliseen vertailuun - mutta pärjäävät hyvin, päätellen siitä että oma sieluni liikahtaa, ja vieläpä Vasksin tarkoittamaan suuntaan.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua