Hyppää pääsisältöön

Pavel Kolesnikovin herkkä nerous ulottuu Beethoveniin

Pavel Kolesnikov on harvinainen nuori pianistitähti: hänen soittonsa erottuu, vieläpä edukseen. Keväällä ylistin hänen hellää, raikasta ja radikaalia Couperin-levyään neroudeksi, ja ilokseni voin todeta, että nerous tai ainakin edukseen erottuminen jatkuu tuoreella Beethoven-levyllä.

Beethoven / Kolesnikov
Beethoven / Kolesnikov Uudet levyt

Jo levylle valikoitunut ohjelmisto kertoo Kolesnikovin taiteilijaprofiilista. Hän ei tee sankaritekoja konserttojen solistina saati paukuta Hammerklavier-sonaattia; hän valikoi musiikkia, jonka tulkkina hänellä on eniten annettavaa. Pääosassa ovat Beethovenin pienet mutta musiikillisesti suuret bagatellit, ja ryhtiä antaa kaksi poikkeuksellista sonaattia - syvyyksiä luotaava Kuutamosonaatti ja lyyristä koomiseen yhdistävä, äkkiväärä sonaatti nro 10 G-duuri.

Kolesnikovin Couperiniä kuvasin yllättäväksi, radikaaliksi ja tunnesisällöltään väreileväksi, ja hänen Beethoveninsa vahvistaa tätä mielikuvaa. Kolesnikov pystyy tuulettamaan perusohjelmistoa ilman ulkomusiikillisia tekijöitä tai sovituskikkailua, ja vieläpä nuotteja kunnioittaen. Hänen raikkaudessaan on samaa teknistä irtonaisuutta ja äkillisyyttä kuin Olli Mustosella, mutta pehmeämmällä ja vähemmän pakkomielteisellä kosketuksella.

Kolesnikovin Beethovenissa paatos loistaa poissaolollaan; sen sijalla on rauhaa, koska rauhan päällä aksentit, huumori ja värit erottuvat parhaiten. Bagatellit ovat vaihtelevien karaktäärien juhlaa, mutta mitään Kolesnikov ei keksi omasta päästään, hän vain tarttuu niihin rohkeammin - malliksi kelpaa C-duuri-Allegretton erikoinen alkuele, jonka harhailua Kolesnikov ohjailee mestarillisesti. Kolesnikov osaa myös sointitaikuuden: Kuutamosonaatin alussa valo tuntuu kimmeltävän tutkimattoman pimeyden yllä, ja Allegretto-osan kvinttiharmonioissa soi hauskasti kampiliira.

Mikä parasta, Hyperion-yhtiön koko tuotantotiimi on ymmärtänyt tukea Kolesnikovin taiteilijaluonnetta. Soittimeksi on valittu ja trimmattu tumman mattainen flyygeli, jonka pianissimot ovat ällistyttävän utuisia, ja vaikutelmaa lienee täydennetty äänityksessä, kenties masteroinnissakin.

Murray Perahian hiljattain levyttämä Beethoven oli koskettavaa jotenkin persoonattomalla ja salaa kauniilla tavalla, yleisellä tasolla. Kolesnikovin Beethoven on koskettavaa persoonallisesti, ilmeisen kauniisti ja henkilökohtaisella tasolla. Siksi pidän Kolesnikovista enemmän. Jään lumoutuneena odottamaan, miten hänen levytysuransa jatkuu. Saammeko Scarlattia, Satieta vai nykymusiikin klassikoita? Luultavasti Kolesnikov yllättää meidät tavalliset kuolevaiset, taas.

Ludwig van Beethoven: Pianosonaatit nro 14 cis-molli "Kuutamosonaatti" ja nro 10 G-duuri; Seitsemän bagatellia; 32 muunnelmaa c-molli omasta teemasta; ym. - Pavel Kolesnikov, piano. (Hyperion, CDA68237)

Kuuntele Uudet levyt 18.9.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • Yle Klassisessa yli 40 konserttia BBC Proms -festivaalilta

    Maailman mittavin klassisen musiikin festivaali

    Maailman mittavin klassisen musiikin festivaali BBC Proms viettää tänä vuonna 125-vuotisjuhlaansa. Samalla promien perustajan Sir Henry Woodin syntymästä on kulunut 150 vuotta. BBC Proms 2019 on juhlavuonna konserttitarjonnaltaan ylenpalttisen runsas. Esiintyjinä maailman huippuorkestereita, artisteja ja kapellimestareita sekä runsaasti uusia tuttavuuksia.

  • Gabriellin soolosellomusiikista uutta suuntaa myös Bachiin

    Levyarvostelu

    Kokenut italialainen barokkisellisti Mauro Valli on työstänyt Bachin soolosellosarjoja koko ikänsä, mutta hänen uuden kolmois-CD:nsä tuoreus ei perustu tulkinnalle vaan ohjelmistolle. Valli rinnastaa Domenico Gabriellin oikukkaat eteläeurooppalaiset ricercaret Bachin linjakkaisiin, saksalaisiin soolosellosarjoihin, ja tulos on monestakin syystä enemmän kuin osiensa summa.

  • Kati Raitisen sellossa syvyyttä ja sävyjä

    Levyarvostelu

    Sellisti Kati Raitista ei Suomessa tunneta kovin hyvin, koska hänellä on kiire olla Ruotsin paras sellisti. Raitinen soittaa Tukholman kuninkaallisen oopperan orkesterin soolosellistinä, kerää palkintoja ZilliacusPerssonRaitinen-triossa, levyttää, konsertoi ja heittäytyy välillä moderniin näyttämömusiikkiin. Raitisen uusi soololevy sisältää oudon valikoiman uutta sellomusiikkia, mutta hänen eleettömän koskettava, tummasävyinen soittonsa yhdistää kokonaisuuden vaikuttavaksi.

  • Meta4 löytää ECM-soinnin

    Levyarvostelu

    Johannes Brahmsin myöhäinen klarinettituotanto on pelkkää herkkyyttä ja melankoliaa ilman huippukohtia, ja sopii siksi levy-yhtiö ECM:n harmaasävyiseen katalogiin. Samaa voi sanoa kuulassointisesta klarinetisti Reto Bieristä, mutta kuinka joukkoon sopeutuu suomalainen Meta4-kvartetti, jonka tyylissä painottuu intensiteetti ja romantiikka?

Lue myös - yle.fi:stä poimittua