Hyppää pääsisältöön

LIFT on median ja kulttuurin kohtauspaikka: teemoina tulevaisuus ja merkityksellisyys

Lift-tapahtuman kansikuva
Lift-tapahtuman kansikuva Kuva: Yle tapahtumat,lift

LIFT on uusi median, taiteen ja kulttuurin tapahtuma ja sen huippupuhujat avaavat kiinnostavia näkökulmia muun muassa median merkityksellisyyteen ja siihen, miten tunteet vaikuttavat aivoihimme. Elämyksellinen tapahtuma valtaa Helsingin Kaapelitehtaan 17.-18.10.

Ensimmäisen päivän ohjelmassa pureudutaan median uusiin ilmiöihin ja suuntaan. Päivä on Ylen tuottama ja LIFTin päälavan puhujia voi seurata myös suorana Yle Areenassa. Tapahtuma on pääosin englanninkielinen.

Kaksipäiväinen LIFT on suunnattu median ammattilaisille, teknologian kehittäjille, kulttuuritoimijoille, taiteilijoille ja uuden kerronnan eksperteille. Erityisinä teemoina median tulevaisuuden lisäksi ovat myös draama, kuratointi ja miten nuoret uudistavat kerronnan keinoja ja hyödyntävät eri kanavia ja alustoja.

LIFTin juuret ovat Ylen Media Digital Summit -keskusteluissa ja Kiinteistö Oy Kaapelitalon luovan toiminnan ja bisneksen SULA -tapahtumassa. Nyt Yle on yhdistänyt LIFT-tapahtumassa voimansa Kiinteistö Oy Kaapelitalon sekä Helsingin kaupungin, AVEK:n ja muutaman muun toimijan kanssa.

Tapahtuman avaa Ylen toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila. Osallistujia inspiroivat muun muassa internetin suodatinkuplasta kirjoittanut Eli Pariser, Westworld-draamasarjan tuottajat Noreen O’Toole ja Halle K. Phillips, Spotifyn tuotepäällikkö Benji Portwin sekä aivotutkija Katri Saarikivi ja digitaalisen työn asiantuntija Esko Kilpi sekä lukuisat kiinnostavat tekijät meiltä ja maailmalta.

“Teknologia on viime vuosina hallinnut puhetta mediasta. Nyt haluamme pohtia myös sitä, mikä tekee mediasta merkityksellistä ja palveleeko teknologia ihmisten tarpeita. Media ja sen sisällöt ovat tärkeitä vain jos ne auttavat ihmisiä ymmärtämään paremmin mitä maailmassa tapahtuu. LIFTissä uskomme, että tuomalla media ja kulttuuri ja taide yhteen vahvistamme tätä kehitystä”, sanoo monimediapäällikkö Ritva Leino Yleltä. Monimediayksikkö Yle Lab vastaa ensimmäisen päivän ohjelmasta.

“Kulttuuri, taide ja media ovat yhteiskuntamme peruskiviä. Ne kommentoivat, kuvaavat ja sysäävät liikkeelle ilmiöitä kaikilta elämänalueilta. Meille on tärkeää ymmärtää näitä ilmiöitä ja pysyä ajantasalla kehityksestä niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. LIFT kerääkin yhteen uusimmat ja mielenkiintoisimmat virtaukset kulttuurin, taiteen ja median kentältä kaikkialta maailmasta ja toimii kohtauspaikkana näiden alojen ammattilaisille”, sanoo Kiinteistö Oy Kaapelitalon toimitusjohtaja Kai Huotari.

Myös LIFTin live stagella tapahtuu. Esimerkiksi ohjaajat Selma Vilhunen ja Katja Gauriloff, Putouksen käsikirjoittaja Anna Brotkin, instadraama Karman tekijä Veera Ojola, gif-animaattori Anna Salmi sekä YouTube -vaikuttajat Seksikäs Suklaa ja Dosdela esiintyvät mediapäivän osallistujille.

Lisäksi LIFTissä palkitaan Ylen uuden Shortland-videokilpailun parhaat. Kilpailun tarkoitus on nostaa suomalaisia lyhytvideontekijöitä framille. Huippuraati palkitsee Shortland-gaalassa Kaapelitehtaalla parhaat videot seitsemässä eri kategoriassa. Myös kiinnostavia, uusia Yle-tuotantoja on esillä, esimerkiksi 360- ja 3D-tekniikalla toteutettu dokumentaarinen VR-elokuva Hullujen hautausmaa. Myös Ylen ja HUMEXin yhteistyössä järjestämä Emotion Hack Day 2018: JOY! on vahvasti LIFTissä mukana.

Katso molempien päivien ohjelma LIFTin sivuilta.

Tapahtuman järjestävät Yle (monimediainen kehitysyksikkö Yle Lab, Yle Tuotanto & Design ja Yle Markkinointi), Kiinteistö Oy Kaapelitalo, Helsingin kaupunki, AVEK, TAKU ry, Taiteen edistämiskeskus, Agma sekä Sun Effects.