Hyppää pääsisältöön

Avaruusromua: Muuttuvan maailmankaikkeuden musiikkia

Virtaava vesi, käsitelty kuva
Virtaava vesi, käsitelty kuva vesi

Kaikki virtaa, mikään ei pysy paikallaan. Näin sanoi viitisen vuosisataa ennen meidän ajanlaskumme alkua elänyt kreikkalainen filosofi Herakleitos. Häntä hieman myöhemmin elänyt Platon kiteytti saman ajatuksen sanomalla, että kaikki liikkuu. Maailma ei ole pysähtynyt paikka.

Herakleitosta nimitetään usein luonnonfilosofiksi. Hän kirjoitti kirjan nimeltä Luonnosta. Tuo teos ei ikävä kyllä ole säilynyt nykyaikaan asti, mutta siitä tunnetaan myöhempien kirjailijoiden teoksissa esiintyneitä katkelmia. Herakleitoksen ajatuksia on monesti pidetty ei ehkä vaikeina, mutta monitulkintaisina. Jo hänen omat aikalaisensa antoivat hänelle lempinimen Hämärä.

Herakleitos oli siis sitä mieltä, että kaikki virtaa, ettei tässä aineellisessa todellisuudessa voi olla mitään pysyvää. Hän sanoi, että vain muutos on todellista ja pysyväisyys on harhaa. Hänelle kaikki oli liikkeessä.

Pianisti ja säveltäjä Nikita Rafaelov kirjoittaa albuminsa Spirit of Gaia kannessa musiikkinsa inspiraatiosta. Elämän kiertokulku ja luonto ovat hänen lähtökohtiaan, kuten myös jatkuva liike. Kaikki virtaa. Maailma liikkuu.

Gaia on eräs kreikkalaisen mytologian jumalista, useiden muiden jumalien ja titaanien äiti. Maan jumalatar. Äiti Maa. Gaia tarkoittaa muinaiskreikaksi maata.

1960-luvulla englantilainen tiedemies, tulevaisuudentutkija ja luonnonsuojelija James Lovelock esitti niin kutsutun Gaia-teoriansa. Sen mukaan meidän maapallomme on yksi biologinen kokonaisuus, kuin yksi suuri itsenäinen olento, joka pitää itsensä tasapainossa. Gaia pyrkii säilyttämään tämän meidän Maa-planeettamme elämiseen soveltuvana asuinpaikkana. Gaia pitää itsensä elävänä, jos sitä ei häiritä.

Ja nyt sitä on häiritty. Vuonna 2006 James Lovelock kirjoitti kirjan Gaian kosto, jossa hän vielä kerran koetti saada kaikki ymmärtämään sen, että me olemme jo ylittäneen kriittisen rajan, emmekä me voi enää pysäyttää ilmastonmuutosta. Me voimme vain hidastaa sitä.

James Lovelockin ajatuksia ei ole kiistetty, mutta muitakin näkemyksiä on esitetty ja Lovelockin Gaia-hypoteesia on arvosteltu. On sanottu, että maapallon eliöt, maapallon pintarakenne ja ilmakehä ja kaikki niissä esiintyvät kemialliset ja fysikaaliset luonnonilmiöt eivät ole vuorovaikutuksessa sillä tavoin kuin Lovelock esittää, mutta hänen ajatuksillaan on myös paljon puolustajia ja kannattajia. Ja joka tapauksessa maapallo on meidän ainoa kotimme tässä maailmankaikkeudessa. Tässä alati liikkuvassa maailmankaikkeudessa.

Herakleitosta sanotaan ensimmäiseksi dialektiseksi filosofiksi. Hän puhui muutoksesta ja kehityksestä, siitä kuinka asiat hahmottuvat vastakohtien kautta. Vastakohdat ovat yhtä, sanoi Herakleitos. Asioita ei voi ymmärtää ilman niiden vastakohtia. Asioita ei ole olemassa ilman vastakohtiaan. Tummaa ei ole ilman vaalea. Kylmää ei ole ilman kuumaa. Oikeutta ei ole ilman vääryyttä. Elämää ei ole ilman kuolemaa.

Vuonna 2017 perustettu duo Metsäkirkko sanoo albumillaan Metsäkirkko esittävänsä mystistä luonnonpalvontamusiikkia.

Soft Knees on kaksikko, joka uusimmalla EP-julkaisullaan Through The Dust on lähtenyt seikkailemaan erämaahan. Musiikin tunnelmat pohjaavat todellisiin erämaakokemuksiin, sekä Etelä- että Pohjois-Amerikassa. Päällisin puolin erämaassa ei ole mitään, se on autiomaata. Ja jokainen erämaa on autio omalla laillaan, omalla tavallaan, kirjoittaa Soft Knees. Ja tuossa autiudessa pienet yksityiskohdat alkavat nousta esiin ja merkitä yhä enemmän.

Erämaassa ihminen on suuren ja tuntemattoman edessä, kartoittamattomalla alueella. Toisaalta kyse on myös vapaudesta ja siitä, että aika menettää merkityksensä, pohtii Soft Knees. On jännittävää olla irti verkosta, sen tiedon varassa, että et tarkalleen edes tiedä missä olet, ja ettei kukaan muukaan tiedä missä olet. Ja kuinka outoa onkaan tulla erämaasta takaisin ihmisvilinän keskelle.

Soft Kneesin EP-julkaisu South of the Border syntyi suomalaisen ambient- ja dub-veteraanin Blamstrainin musiikin pohjalta. Soft Knees kertoo jo pitkään ihailleensa Blamstrainin tuotantoa ja vuonna 2017 kaksikko pyysi lupaa antaa joillekin Blamstrainin raidoille Soft Knees-käsittely. Lupa tuli, ja lopputulos julkaistiin EP:llä South of the Border. Musiikkia suurilla siveltimenvedoilla, sanovat tekijät.

Accou on ranskalainen musiikintekijä, jonka nettisivulla on kolme ilmaisua: sleep music, hypnose ja synth. Unimusiikki, hypnoosi, syntesoija. Näihin me luotamme.

Mikko Lagerbohmin kasettijulkaisu on nimetön, Untitled. Kasetin A- ja B-puolien esitykset ovat myös nimiltään Untitled. Mutta ei nimettömyys musiikkia pahenna. Musiikin julkaissut Lal Lal Lal Records kertoo kasetin sisältävän poimintoja valtavasta omituisten nauhoitusten arkistosta.

Sushi Jugend on tehnyt musiikkia myös esimerkiksi nimillä Musa Dwarf ja Vuornos. Kasettijulkaisulla Untitled on kaksi yli puolituntista esitystä. Näin B-puolella:

AVARUUSROMUA 30.9.2018 - OHJELMAN MUSIIKKI:
NIKITA RAFAELOV: Spirit of Gaia - osa - (Spirit of Gaia)
NIKITA RAFAELOV: Gnaw (Spirit of Gaia)
NIKITA RAFAELOV: Places Oblivious (Spirit of Gaia)
METSÄKIRKKO: Kuolleitten virta (Metsäkirkko)
SOFT KNEES: Out Into Uncharted (Through The Dust -EP)
SOFT KNEES: South of the Border - instrumental (South of The Border -EP)
ACCOU: B (ABC)
MIKKO LAGERBOHM: Untitled / side B - osa - (Untitled)
SUSHI JUGEND: Untitled / side B - osa - (Untitled)
MARJA AHTI: Silent Floor - osa - (Neptunalia-kokoelma)

  • Miten Minna Canth ehti?

    Mikä mahdollisti Minna Canthin valtavan elämäntyön?

    Palvelijoiden ja kauppa-apulaisten saatavilla olevan ja edullisen työpanoksen ansiosta Minna Canthilla oli mahdollisuus kirjoittaa tasa-arvoa edistäviä artikkeleita ja näytelmiä.

  • Avaruusromua: Palmut, hiekkaranta ja tähtikirkas yö

    Mitä on eksotiikka musiikissa?

    Mitä on eksotiikka? Mitä on eksotiikka musiikissa? 1950-luvulla se oli viihdyttäviä viuluja, intensiivistä tunnelmaa, villejä rytmejä ja salaperäisiä ääniä. Tuolloin levyillä soivat tunnelmat eksoottisilta kaukomailta: Aasiasta, Havaijilta, Amazonilta, Andeilta ja Afrikasta. Mutta musiikki ei ollut mitään kansanmusiikkia tai etnoa, vaan aitoa eskapistista viihdettä. Se oli eksoottista fantasiaa. Se oli epäaitoa muka-musiikkia. Se oli musiikillista kolonialismia. Mutta hyvin viihdyttävää, ja nykyään kuunneltuna mitä viehättävintä kitschiä ja campia. Ja eksotiikka viehättää yhä. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Ne oli suunniteltu muuttuvaan maailmaan

    Ne oli tehty liikuteltaviksi ja korvattaviksi.

    Ne oli tehty liikuteltaviksi ja korvattaviksi. Niiden ei ollut tarkoitus olla ikuisia, vaan niiden rooli oli väistyä, kun tilalle tulisi jotakin uudempaa ja ehkä parempaa. Ne ovat värikkäitä ja sulavasti muotoiltuja tuoleja 1960-luvun alusta. Punainen, keltainen ja sininen. Edessä matala pöytä. Värikkäiden huonekalujen yläpuolella kuvassa lukee suurilla valkoisilla kirjaimilla: Optimistic Modernism. Optimistista modernismia. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Asterix opettaa latinaa

    Asterix-kirjoja lukemalla voi suorastaan sivistyä.

    Asterix seikkailee -sarjakuvat perustuvat löyhästi Julius Caesarin jo ennen ajanlaskua kirjoittamiin Gallian sota -teoksien tapahtumiin.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri