Hyppää pääsisältöön

Matthias Goerne: ”Ääni on sielun ja persoonallisuuden peili”

baritoni Matthias Goerne
baritoni Matthias Goerne Kuva: CarolinleDeBon Matthias Goerne

Resitaali Lontoon Wigmore Hall’ssa, Bergin Wozzeckin nimirooli New Yorkin Metropolitanissa, Schubertin An Sylvia Berliinin filharmonikkojen solistina – tällaista baritoni Matthias Goernen arki on ollut jo parikymmentä vuotta. Lokakuun lopussa hän tulkitsee Šostakovitšin vavahduttavan laulusarjan RSO:n solistina. Kapellimestarina on Manfred Honeck, jonka johdolla ohjelmassa on myös Mahlerin 1. sinfonia "Titaani".

Weimarissa 1967 syntynyt Goerne on tunnettu etenkin hienovaraisen liedlaulun mestarina. Eikä ihme, sillä hän kouluttautui alan legendojen Dietrich Fischer-Diskaun ja Elisabeth Schwarzkopfin opissa. Omien resitaaliensa lisäksi Goerne esittää niin Mahlerin kuin Schubertinkin laulusarjoja eri orkesterien solistina ja kuluvaksi vuodeksi hänet on valittu New Yorkin filharmonikkojen nimikkotaiteilijaksi.

Oopperadebyyttinsä Matthias Goerne teki Salzburgin musiikkijuhlilla 1997. Nykyään tarkoin valittujen oopperaroolien joukossa on muun muassa Wagnerin Tannhäuserin, Parsifalin sekä Tristanin ja Isolden keskeiset hahmot sekä Bartókin Herttua Siniparran linnan ja Bergin Wozzeckin nimiroolit. Salzburgissa Goerne lauloi tänä vuonna Mozartin Taikahuilun Sarastrona.

Michelangelon teksti pohtii taiteilijan asemaa ja velvollisuuksia

Poikkeuksellisen syvällisenä tulkitsijana pidetty Goerne on kertonut haastatteluissa tarttuvansa teoksiin, jotka ovat vahvasti kytköksissä omaan aikaamme. ”Maailman tapahtumat vaikuttavat laulajaan ja se kuuluu hänen äänessään, sillä mielestäni ääni on sielun ja persoonallisuuden peili.”

Tällaista ohjelmistoa on hänen mukaansa muun muassa RSO:n kanssa esitettävä Šostakovitšin laulusarja Michelangelo Buonarottin runoihin, joka on kuulunut Goernen ohjelmistoon jo vuosien ajan. Teos on Šostakovitšin laulusarjoista suurimuotoisin ja sävelletty vain vuotta ennen säveltäjän kuolemaa. David-veistoksen ja Pietarin kirkon kupolin luojana paremmin tunnettu Michelangelo kirjoitti runotuotantonsa niin ikään elämänsä ehtoopuolella. Sävyltään pessimistisen tekstin kerrotaan vedonneen vakavasti sydänsairaaseen Šostakovitšiin, joka valitsi sarjaansa elämää ja kuolema sekä myös taiteilijan asemaa ja velvollisuuksia pohdiskelevia runoja.

Neljä Grammy-ehdokkuutta

Matthias Goerne on tehnyt menestyksekästä uraa myös levytystudiossa. 35-vuotiaana hänellä oli hallussaan jo neljä Grammy-ehdokkuutta ja lisäksi hänet on palkittu ICMA- ja Diapason d'Or -palkinnoilla. Goernen suurin levyhanke on vuonna 2014 päätökseen saatu 12 levyn sarja Schubertin liedejä. Lisäksi hän on taltioinut muun muassa Schumannin, Brahmsin ja Mahlerin lauluja ja ollut mukana monien oratorioiden ja oopperoiden kokonaislevytyksissä (mm. Wozzeck, Reininkulta, Valkyyria ja Siegfried).

Vanhat tutut Goerne ja Honeck

RSO:n ja Goernen konserttien kapellimestari Manfred Honeck on tuttu niin suomalaisyleisölle kuin Matthias Goernellekin. Yhdysvaltain parhaimpiin orkestereihin kuuluvan Pittsburghin sinfoniaorkesterin taiteellinen johtaja Honeck johti RSO:a Musiikkitalossa viimeksi 2016. Honeck ja Goerne taas ovat jo vuosia esiintyneet ja myös levyttäneet yhdessä.

Ennen kapellimestarin uraansa Honeck työskenteli pitkään alttoviulistina Wienin filharmonikoissa. Pittsburghin lisäksi hän on vieraillut johtamassa monissa maailman arvostetuimmissa orkestereissa ja oopperataloissa Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Konsertti 31.10. lähetetään suorana lähetyksenä Yle Radio 1:ssä ja Yle Areenassa. Konsertti nähdään Yle Teeman RSO Musiikkitalossa -ohjelmassa 9.12. ja 16.12. sekä uusintana Yle TV1:ssä 15.12. ja 22.12.

Satu Kahila

  • Ylikapellimestari Hannu Lintu

    2017–2018 Lintu johtaa 20 konserttia Musiikkitalossa.

    Hannu Lintu aloitti Radion sinfoniaorkesterin kahdeksantena ylikapellimestarina elokuussa 2013 ja jatkaa näin jo vuosia jatkunutta menestyksekästä yhteistyötä RSO:n kanssa. Kaudella 2018–2019 Lintu johtaa 19 konserttia Musiikkitalossa ja vie orkesterin Suomen kiertueelle.

  • Gustav Mahler ja juutalaisuus

    Sirpa Hietanen pohtii aihetta.

    Miten uskonto vaikutti Mahlerin elämään ihmisenä ja säveltäjänä. Sirpa Hietanen pohtii aihetta Norman Lebrechtin kirjan Why Mahler? pohjalta