Hyppää pääsisältöön

Sandstormin säksätys sai sinfoniasovituksen ja Aviciille esitettiin koskettava kunnianosoitus – tällainen oli Classical Trancelations -jättispektaakkeli

Lauantai-iltana Hartwall-areenalla laitettiin tanssiklassikot uuteen uskoon sinfoniaorkesterin voimin. Katso keikkatallenne Yle Areenasta!

Elektronisen musiikin esittäminen klassisina sovituksina kuulostaa siltä kuin kaksi täysin vastakkaista maailmaa pakotettaisiin samalle lavalle.

Lopputulos on kuitenkin pakahduttavan kaunis ja ainutlaatuinen kokemus, joka tuo musiikin ystävät yhteen ja kiinnostaa kansainvälisesti.

Lauantai-iltana Hartwall-areenalla järjestetty Classical Trancelations -konsertti oli kokemus, joka sulki sisäänsä elektronisen musiikin kulttuurin kehityksen vuosikymmenten ajalta ja tarjoili sen mahtipontisena pakettina.

Helsingin kaupunginorkesteri Classical Trancelations -konsertissa.
Helsingin kaupunginorkesteria johti kapellimestari Eero Lehtimäki. Helsingin kaupunginorkesteri Classical Trancelations -konsertissa. Kuva: Nelli Kenttä / YleX konsertit,elektroninen populaarimusiikki,classical trancelations

Konserttiin tiivistyy EDM-kulttuuriin kietoutunut yhteisöllisyys, joka käy ilmi konemusiikille vannoutuneen yleisön reaktioista.

Tanssimusiikin ja elektronisen musiikin kulttuurin yhteisöllisyys tiivistyy vaikuttavasti näyttelijä Sami Uotila tulkitsemassa My House (In the Beginning There Was Jack) -monologissa.

Pianosovituksista suuruudenhulluksi kokonaisteokseksi

Ajatus Classical Trancelations -konseptista alkoi kypsyä jo yli 10 vuotta sitten Unity Clubin keskuudessa, kertoo konsertin pääsuunnittelija Tapio Hakanen (DJ Orkidea).

Reilussa kymmenessä vuodessa idea kasvoi pianosovituksista kunnianhimoiseksi kokonaisuudeksi, joka ensimmäistä kertaa toteutettiin kaksi vuotta sitten Helsingin juhlaviikoilla.

Petri “Lowland” Alangon ja Pessi Levannon käsissä kappaleet sovitettiin sinfoniaorkesterille. Tuolloin konsertti myi Musiikkitalon kahdesti loppuun.

Reino Nordin esiintyy Classical Trancelations -konsertissa.
Reino Nordin esitti Get Lucky -kappaleen orkesteriversion. Reino Nordin esiintyy Classical Trancelations -konsertissa. Kuva: Nelli Kenttä / YleX konsertit,musiikki,classical trancelations

Nyt kaksi vuotta myöhemmin konsertti esitettiin vielä suuremmissa puitteissa. Loppuunmyydyn areenan massiiviselle lavalle on kerääntynyt 150-henkinen Helsingin kaupunginorkesteri ja Ahjo Ensemble -kuoro.

Visuaalit on hiottu tukemaan kokonaisuutta ja rakentamaan kappaleiden välittämää tunnelmaa. Vaikka EDM-juhlien valoshow’n tuominen mukaan klassisen musiikin konserttiin on vaikeaa, illan aikana toteutus oli kauniissa harmoniassa.

Verrattuna kahden vuoden takaisiin esityksiin Classical Trancelations -konserttia on kasvatettu 10 kappaleen verran. Vierailevina solisteina lavalla nähdään Kasmir, Saara Aalto, Reino Nordin, Marianna ja Paleface.

Kaksituntisen keikan aikana kuljetaan matka varhaisista house-klassikoita nykypäivän radiohitteihin asti, kun esitettävien biisien listaan on mahdutettu kaikkea Daft Punkin Get Luckyn ja Robert Milesin Children-kappaleen väliltä.

Koskettava kunnianosoitus Aviciille

Yksi konsertin kirkkaimpia hetkiä on kappalekaksikko Music Is the Answer ja Insomnia.

Ensimmäisenä kuultavan Danny Tenaglian kappaleen sovituksessa on vaikutteita Laurent Garnierin Man With The the Red Face -kappaleesta, kun saksofonisti Jukka Perko taiteilee solistina.

Yllättävin hetki on, kun lavalle astelee Paleface, sinfoniaorkesterin kera esittämään Faithlessin tanssihitin Insomnia. Kolme palasta, joita ei helposti miellä sopivan yhteen.

Karismaattinen Paleface on viimeinen silaus mahtipontisille sovitukselle, joka räjäyttää tunnelman yleisössä ja innostaa katsojat osoittamaan suosiota seisaaltaan.

Classical Trancelations -konsertti Helsinki Areenalla. Kuvassa pyrotehosteita ja yleisöä.
Paleface sai yleisön liekkeihin. Classical Trancelations -konsertti Helsinki Areenalla. Kuvassa pyrotehosteita ja yleisöä. Kuva: Nelli Kenttä / YleX konsertit,classical trancelations

Konsertissa esitetään koskettava tribuutti alkuvuodesta yllättäen menehtyneelle Aviciille.

Hey Brother -kappaleen sovituksessa mukaillaan amerikkalaisten sotilaiden hautajaisseremonioista tuttua torvisävelmää, joka soi surullisena lauantai-illassa.

Herkkä hetki kääntyy kuitenkin vähitellen nostattavaksi juhlinnaksi, joka huipentuu seuraavaksi esitettävään Aviciin läpimurtokappale Levels.

Millaiseksi Sandstorm muuttuu sinfoniaorkesterin käsissä?

Koko konsertin loppupuolisko on peräkkäin toinen toistaan vaikuttavampia sovituksia.

Viimein tanssimusiikin juhlat huipentuvat DJ Orkidean Unity-kappaleeseen, jonka ylitsevyöryvä paatoksellisuus saa haukkomaan happea.

Yleisöä Classical Trancelations -konsertissa
Classical Trancelations -konsertti keräsi tanssimusiikille vihkiytyneet ihmiset kuuntelemaan sinfoniaversioita suosikeistaan. Yleisöä Classical Trancelations -konsertissa Kuva: Nelli Kenttä / YleX konsertit,musiikki,classical trancelations

Yleisön odotus lopulta palkitaan, kun viimein encorena kuullaan kaikkien odottama Daruden Sandstorm.

Syntetinsaattorin säksättävä ääni on vaihtunut huiluihin, jousisoittimiin sekä monipäiseen kuoroon. Sovitus saa kylmät väreet vilistämään pitkin selkää, sillä kappale vyöryy massiivisena äänivallina kohti yleisöä laser-valojen välkkyessä ympäriinsä.

Illan viimeisenä hitaana kuullaan vielä Mobyn kappale Porcelain. Suosionosoitusten jälkeen yleisö katoaa Helsingin pimeään iltaan ainutlaatuista kokemusta rikkaampana.

Sellaista kokemusta, jota ei hevillä unohda.