Hyppää pääsisältöön

Juha Jokelan loistava Esitystalous 3 kuvaa muutosta – ja muuttaa näyttämön radiostudioksi

Radio Stagen toimitus näyttämöllä. Juontamassa DJ Mysli, Ylermi Rajamaa.
DJ Mysli, Ylermi Rajamaa, juontaa lähetystä. Radio Stagen toimitus näyttämöllä. Juontamassa DJ Mysli, Ylermi Rajamaa. Kuva: Stefan Bremer Juha Jokela,Espoon Kaupunginteatteri,Esitystalous 3

Esitystalous 3 - Radio on Juha Jokelan näytelmätrilogian upea päätösosa. Fokuksessa on nyt muutos. Kenen ääni tässä maailmassa kuuluu, kysyy esitys, jossa teatteria tehdään radiossa, radiota teatterissa.

Esitystalous 3 on – mikä se onkaan? Heti aluksi menee kieli solmuun. Olin kirjoittaa ”tarina” tai ”kertomus”, mutta nuo sanat tuntuvat harhaanjohtavilta. Pikemminkin kyseessä on suora radiolähetys teatterin lavalta. Lähetys, jossa pohditaan muun muassa tarinan väitettyä kuolemaa.

Esityksen ohjaaja ja käsikirjoittaja Juha Jokela soveltaa taitavasti ja yllättävästi radion keinoja esityksen kerronnassa. Keskustelut, biisit, mainokset, kolumnit, jinglet, ääniefektit, arkistojen aarteet, uutisreportaasit ja juonnot seuraavat toisiaan. Näyttelijät tekevät kaiken siinä silmiemme edessä.

Näin vuonna 2010 Esitystalous-trilogian ensimmäisen osan, mutta kakkonen jäi minulta väliin. Se onkin ainoa Jokelan teos, jota en ole nähnyt. Hänellä on kyky rakentaa näytelmänsä niin, että muoto ja sisältö sulautuvat poikkeuksellisen ehyesti yhteen. Niin nytkin.

Teppo Järvisen lavastama näyttämökuva on kuin radiolähetyksen virtuaalinen, jatkuvasti elävä visualisointi.

Henna Hakkaraisen näyttelemä toimittaja Tintti juuttuu jättimäisen kellotaulun uumeniin.
Henna Hakkaraisen näyttelemä toimittaja juuttuu jättikellon uumeniin juttukeikallaan. Henna Hakkaraisen näyttelemä toimittaja Tintti juuttuu jättimäisen kellotaulun uumeniin. Kuva: Stefan Bremer Juha Jokela,Espoon Kaupunginteatteri,Esitystalous 3

Tällä kertaa keskeisenä aiheena on muutos.

Muutoksen näyttämönä on tapiolalainen paikallisradio nimeltään Radio Stage. Ilmasto muuttuu, yhteiskunnat, valta-asemat ja sukupuoliroolit muuttuvat, työ, media ja radio muuttuvat, mikrofonitkin muuttuvat – mutta ihmiset eivät välttämättä muutukaan.

Esitys itse, se muuttuu jatkuvasti. Se on ihanaa.

Esitys itse, se muuttuu jatkuvasti.
Martti Suosalon näyttelemä Jami juontaa radiolähetystä. Kuvassa mies ja mikrofoni.
Martti Suosalon Jami on perustanut Radio Stagen. Martti Suosalon näyttelemä Jami juontaa radiolähetystä. Kuvassa mies ja mikrofoni. Kuva: Timo Teräväinen Juha Jokela,Martti Suosalo,Espoon Kaupunginteatteri,Esitystalous 3

Radio Stage on Martti Suosalon näyttelemän Jamin luomus, hänen sielunsa, sydämensä kuva.

Jami on vakaasti juuri sitä mitä on: konstailematon, mukava, valtaansa ja osaansa tyytyväinen keski-ikäinen mies, joka ei totisesti halua muuttua. Eikä muuttaa kanavaansa. Ei vaikka mediayhtiön konsultti Marika (Vera Kiiskinen) kuinka perustelee uusiutumisen välttämättömyyttä.

Kun on nähnyt näyttämöllä Suosalolta kaikenlaista säkenöivää verbaalista ja fyysistä taiturointia, on virkistävä nähdä hänet noin, no, tavallisena! Jamilla on farkut jalassa ja jäykkä kehonkieli. Jamin muutosvastarinta on niin totaalista, että sen tuntee omassakin kropassaan. Täydellinen roolisuoritus, niin Suosalolta kuin muiltakin ensemblen jäseniltä.

Vera Kiiskisen näyttelemä mediayhtiön edustaja vaatii Radio Stagen väeltä uudistumista. Kuvassa Marika puhuu toimitukselle.
Vera Kiiskinen näyttelee Marikaa, jonka mediayhtiö on komentanut luotsaamaan Radio Stagen uudistusta. Vera Kiiskisen näyttelemä mediayhtiön edustaja vaatii Radio Stagen väeltä uudistumista. Kuvassa Marika puhuu toimitukselle. Kuva: Stefan Bremer Juha Jokela,Espoon Kaupunginteatteri,Esitystalous 3

Stagen toimituskunta on hurmaava ja tunnistettava joukko. Näitä ääniä olisin voinut kuulla tosielämän radiokanavilla koska vain. Jokainen kantaa mukanaan näyttämölle oman näkökulmansa tähän nykyaikaamme.

Raimo Grönberg on eläkeikää lähestyvä musiikkitoimittaja Eero. Hän kirjoittaa yhä juontonsa, jotka kaikki ovat kuin pysäyttäviä, pieniä esseitä, syväsukelluksia laulujen maailmaan.

Ylermi Rajamaan nuori musiikki-intoilija päästelee suustaan hykerryttävää dj-slangia. Tommi Taurulan juontava myyntipäällikkö Ari ei älyä metoon jälkeisen ajan kielellisistä ja käytöskoodillisista vaatimuksista mitään. Vera Kiiskisen viileä & tehokas Marika ei halua olla tarinan pahis, vaikka hänelle sitä roolia kuinka sovitellaan.

Esitystalous kertoo radiosta, mutta sen teemat ovat siirrettävissä mille tahansa työpaikalle.

Henna Hakkaraisen Tintti on kanavan ainoa journalisti. Hän tekee uutiskeikat ja koettaa radiokolumneissaan antaa kuulijoille (ja meille katsojille) ajattelemisen aiheita ja välineitä maailman myllerryksien keskellä. Ei liene yllättävää, että kanavauudistuksessa Tintti on ensimmäisenä lähdössä.

Irtisanomisuhan alla olevia ihmisiä katsoessaan joutuu peilaamaan myös omia valintojaan: miten itse olisin valinnut? Turvallisuus vai vapaus? Esitystalous kertoo radiosta, mutta sen teemat ovat siirrettävissä mille tahansa työpaikalle.

Ria Katajan näyttelemä Karoliina juontaa radiolähetystä.
Ria Katajan Karoliina saa elämänsä tilaisuuden, eikä hän aio jättää sitä käyttämättä. Ria Katajan näyttelemä Karoliina juontaa radiolähetystä. Kuva: Stefan Bremer Ria Kataja,Juha Jokela,Espoon Kaupunginteatteri,Esitystalous 3

Ria Katajan Karoliina on jännittävä tapaus. Hän on ollut kanavalla aamujuontajana alusta asti, hän tykkää Jamista ja työstään, hän on kiva, lämmin ja mukautuva tyyppi, avoin ja vähän hömppä.

Nyt Marika yhtäkkiä haluaakin nostaa Karoliinan Stagen tähdeksi. Ensimmäistä kertaa Karoliinalle tarjotaan tilaisuutta olla luova, itsenäinen, näyttää kuka hän on, millaista radiota hän haluaa tehdä. Ria Kataja on täysin ällistyttävä roolissaan. Yhtä ällistyttävä on Karoliinan visio unelmiensa radioshowsta.

Syntyy piinaavia ristiriitoja niin Karoliinan ja Jamin sisällä kuin heidän välilleenkin.

Minusta on mahtavaa, että Juha Jokela pystyy synnyttämään näin tiukkaa draamaa näin miellyttävien ihmisten kohtaamisesta. Katsojan on pakko koettaa ymmärtää kaikkia osapuolia, ja ajatella näkemäänsä.

Ylermi Rajamaan näyttelemä DJ Mysli puhuu mikrofoniin näyttämön keskellä.
Ylermi Rajamaa eli DJ Mysli räppää. Ylermi Rajamaan näyttelemä DJ Mysli puhuu mikrofoniin näyttämön keskellä. Kuva: Stefan Bremer Juha Jokela,Espoon Kaupunginteatteri,Ylermi Rajamaa,Esitystalous 3

Mikään ei ole pysyvää paitsi muutos, niin kuin näyttämölläkin useasti sanotaan. Esitystalous 3 pistää miettimään, mikä on oma suhde muutokseen.

Kollegani kanssa päädyimme pohtimaan muun muassa identiteettiä ja muutosta. Millainen toimittaja olen, olenko sellainen kuin haluaisin olla? Kenen tarinoita nostan esiin? Kenen en? Mihin sitoudun, mistä voin tinkiä? Uskallanko loistaa? Entä kuinka jäykkä tai joustava minuuteni on naisena, tai äitinä? Millainen mukautuvuus on hyvästä, millainen pahasta? Puheensorinaa piisasi!

Espoon kaupunginteatteri: Esitystalous 3 - Radio. Teksti ja ohjaus Juha Jokela. Lavastus Teppo Järvinen. Pukusuunnittelu Sari Suominen ja Noora Salmi. Äänisuunnittelu Tommi Koskinen. Valosuunnittelu Heikki Örn. Videosuunnittelu ja valokuvat Timo Teräväinen. Maskeerauksen suunnittelu Mari Vaalasranta.
Rooleissa Raimo Grönberg, Henna Hakkarainen, Ria Kataja, Vera Kiiskinen, Ylermi Rajamaa, Martti Suosalo, Tommi Taurula. Kantaesitys Revontulihallissa 19.9.2018.

Penkkitaiteilija

  • Emme ymmärrä eläinten kieltä

    Eläimet ovat älykkäämpiä kuin olemme aiemmin uskoneet

    Käsitys ihmisen ylivertaisuudesta muuhun luomakuntaan nähden murenee sitä mukaa, kun tutkimus osoittaa eläinten ajattelun ja tunne-elämän paljon monipuolisemmaksi kuin olemme aiemmin uskoneet. Aivojen koko tai kädellisyys eivät korreloikaan älykkyyttä. Tai ainakin se riippuu siitä miten älykkyys määritellään. Monet eläimet ovat taitavia ongelmanratkaisijoita.

  • Avaruusromua: Kadonneen masternauhan arvoitus

    Sen piti olla selvä juttu: levy äänitetään ja julkaistaan.

    Sen piti olla ihan selvä juttu. Ensin levy äänitetään ja sitten se julkaistaan. Oli vuosi 1978. Oltiin Frankfurtissa Saksassa, kuuluisassa Panne-Paulsen -studiossa, jossa Robert Schroeder oli äänittämässä ensimmäistä levyään. Tuottajan pallilla istui itse Klaus Schulze, jonka uudella levymerkillä albumi oli tarkoitus julkaista. Kaikki näytti hyvältä, mutta albumi Harmonic Decadence julkaistiin vasta 40 vuotta myöhemmin. Mitä tapahtui? Toimittajana Jukka Mikkola

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri