Hyppää pääsisältöön

Juha Jokelan loistava Esitystalous 3 kuvaa muutosta – ja muuttaa näyttämön radiostudioksi

Radio Stagen toimitus näyttämöllä. Juontamassa DJ Mysli, Ylermi Rajamaa.
DJ Mysli, Ylermi Rajamaa, juontaa lähetystä. Radio Stagen toimitus näyttämöllä. Juontamassa DJ Mysli, Ylermi Rajamaa. Kuva: Stefan Bremer Juha Jokela,Espoon Kaupunginteatteri,Esitystalous 3

Esitystalous 3 - Radio on Juha Jokelan näytelmätrilogian upea päätösosa. Fokuksessa on nyt muutos. Kenen ääni tässä maailmassa kuuluu, kysyy esitys, jossa teatteria tehdään radiossa, radiota teatterissa.

Esitystalous 3 on – mikä se onkaan? Heti aluksi menee kieli solmuun. Olin kirjoittaa ”tarina” tai ”kertomus”, mutta nuo sanat tuntuvat harhaanjohtavilta. Pikemminkin kyseessä on suora radiolähetys teatterin lavalta. Lähetys, jossa pohditaan muun muassa tarinan väitettyä kuolemaa.

Esityksen ohjaaja ja käsikirjoittaja Juha Jokela soveltaa taitavasti ja yllättävästi radion keinoja esityksen kerronnassa. Keskustelut, biisit, mainokset, kolumnit, jinglet, ääniefektit, arkistojen aarteet, uutisreportaasit ja juonnot seuraavat toisiaan. Näyttelijät tekevät kaiken siinä silmiemme edessä.

Näin vuonna 2010 Esitystalous-trilogian ensimmäisen osan, mutta kakkonen jäi minulta väliin. Se onkin ainoa Jokelan teos, jota en ole nähnyt. Hänellä on kyky rakentaa näytelmänsä niin, että muoto ja sisältö sulautuvat poikkeuksellisen ehyesti yhteen. Niin nytkin.

Teppo Järvisen lavastama näyttämökuva on kuin radiolähetyksen virtuaalinen, jatkuvasti elävä visualisointi.

Henna Hakkaraisen näyttelemä toimittaja Tintti juuttuu jättimäisen kellotaulun uumeniin.
Henna Hakkaraisen näyttelemä toimittaja juuttuu jättikellon uumeniin juttukeikallaan. Henna Hakkaraisen näyttelemä toimittaja Tintti juuttuu jättimäisen kellotaulun uumeniin. Kuva: Stefan Bremer Juha Jokela,Espoon Kaupunginteatteri,Esitystalous 3

Tällä kertaa keskeisenä aiheena on muutos.

Muutoksen näyttämönä on tapiolalainen paikallisradio nimeltään Radio Stage. Ilmasto muuttuu, yhteiskunnat, valta-asemat ja sukupuoliroolit muuttuvat, työ, media ja radio muuttuvat, mikrofonitkin muuttuvat – mutta ihmiset eivät välttämättä muutukaan.

Esitys itse, se muuttuu jatkuvasti. Se on ihanaa.

Esitys itse, se muuttuu jatkuvasti.
Martti Suosalon näyttelemä Jami juontaa radiolähetystä. Kuvassa mies ja mikrofoni.
Martti Suosalon Jami on perustanut Radio Stagen. Martti Suosalon näyttelemä Jami juontaa radiolähetystä. Kuvassa mies ja mikrofoni. Kuva: Timo Teräväinen Juha Jokela,Martti Suosalo,Espoon Kaupunginteatteri,Esitystalous 3

Radio Stage on Martti Suosalon näyttelemän Jamin luomus, hänen sielunsa, sydämensä kuva.

Jami on vakaasti juuri sitä mitä on: konstailematon, mukava, valtaansa ja osaansa tyytyväinen keski-ikäinen mies, joka ei totisesti halua muuttua. Eikä muuttaa kanavaansa. Ei vaikka mediayhtiön konsultti Marika (Vera Kiiskinen) kuinka perustelee uusiutumisen välttämättömyyttä.

Kun on nähnyt näyttämöllä Suosalolta kaikenlaista säkenöivää verbaalista ja fyysistä taiturointia, on virkistävä nähdä hänet noin, no, tavallisena! Jamilla on farkut jalassa ja jäykkä kehonkieli. Jamin muutosvastarinta on niin totaalista, että sen tuntee omassakin kropassaan. Täydellinen roolisuoritus, niin Suosalolta kuin muiltakin ensemblen jäseniltä.

Vera Kiiskisen näyttelemä mediayhtiön edustaja vaatii Radio Stagen väeltä uudistumista. Kuvassa Marika puhuu toimitukselle.
Vera Kiiskinen näyttelee Marikaa, jonka mediayhtiö on komentanut luotsaamaan Radio Stagen uudistusta. Vera Kiiskisen näyttelemä mediayhtiön edustaja vaatii Radio Stagen väeltä uudistumista. Kuvassa Marika puhuu toimitukselle. Kuva: Stefan Bremer Juha Jokela,Espoon Kaupunginteatteri,Esitystalous 3

Stagen toimituskunta on hurmaava ja tunnistettava joukko. Näitä ääniä olisin voinut kuulla tosielämän radiokanavilla koska vain. Jokainen kantaa mukanaan näyttämölle oman näkökulmansa tähän nykyaikaamme.

Raimo Grönberg on eläkeikää lähestyvä musiikkitoimittaja Eero. Hän kirjoittaa yhä juontonsa, jotka kaikki ovat kuin pysäyttäviä, pieniä esseitä, syväsukelluksia laulujen maailmaan.

Ylermi Rajamaan nuori musiikki-intoilija päästelee suustaan hykerryttävää dj-slangia. Tommi Taurulan juontava myyntipäällikkö Ari ei älyä metoon jälkeisen ajan kielellisistä ja käytöskoodillisista vaatimuksista mitään. Vera Kiiskisen viileä & tehokas Marika ei halua olla tarinan pahis, vaikka hänelle sitä roolia kuinka sovitellaan.

Esitystalous kertoo radiosta, mutta sen teemat ovat siirrettävissä mille tahansa työpaikalle.

Henna Hakkaraisen Tintti on kanavan ainoa journalisti. Hän tekee uutiskeikat ja koettaa radiokolumneissaan antaa kuulijoille (ja meille katsojille) ajattelemisen aiheita ja välineitä maailman myllerryksien keskellä. Ei liene yllättävää, että kanavauudistuksessa Tintti on ensimmäisenä lähdössä.

Irtisanomisuhan alla olevia ihmisiä katsoessaan joutuu peilaamaan myös omia valintojaan: miten itse olisin valinnut? Turvallisuus vai vapaus? Esitystalous kertoo radiosta, mutta sen teemat ovat siirrettävissä mille tahansa työpaikalle.

Ria Katajan näyttelemä Karoliina juontaa radiolähetystä.
Ria Katajan Karoliina saa elämänsä tilaisuuden, eikä hän aio jättää sitä käyttämättä. Ria Katajan näyttelemä Karoliina juontaa radiolähetystä. Kuva: Stefan Bremer Ria Kataja,Juha Jokela,Espoon Kaupunginteatteri,Esitystalous 3

Ria Katajan Karoliina on jännittävä tapaus. Hän on ollut kanavalla aamujuontajana alusta asti, hän tykkää Jamista ja työstään, hän on kiva, lämmin ja mukautuva tyyppi, avoin ja vähän hömppä.

Nyt Marika yhtäkkiä haluaakin nostaa Karoliinan Stagen tähdeksi. Ensimmäistä kertaa Karoliinalle tarjotaan tilaisuutta olla luova, itsenäinen, näyttää kuka hän on, millaista radiota hän haluaa tehdä. Ria Kataja on täysin ällistyttävä roolissaan. Yhtä ällistyttävä on Karoliinan visio unelmiensa radioshowsta.

Syntyy piinaavia ristiriitoja niin Karoliinan ja Jamin sisällä kuin heidän välilleenkin.

Minusta on mahtavaa, että Juha Jokela pystyy synnyttämään näin tiukkaa draamaa näin miellyttävien ihmisten kohtaamisesta. Katsojan on pakko koettaa ymmärtää kaikkia osapuolia, ja ajatella näkemäänsä.

Ylermi Rajamaan näyttelemä DJ Mysli puhuu mikrofoniin näyttämön keskellä.
Ylermi Rajamaa eli DJ Mysli räppää. Ylermi Rajamaan näyttelemä DJ Mysli puhuu mikrofoniin näyttämön keskellä. Kuva: Stefan Bremer Juha Jokela,Espoon Kaupunginteatteri,Ylermi Rajamaa,Esitystalous 3

Mikään ei ole pysyvää paitsi muutos, niin kuin näyttämölläkin useasti sanotaan. Esitystalous 3 pistää miettimään, mikä on oma suhde muutokseen.

Kollegani kanssa päädyimme pohtimaan muun muassa identiteettiä ja muutosta. Millainen toimittaja olen, olenko sellainen kuin haluaisin olla? Kenen tarinoita nostan esiin? Kenen en? Mihin sitoudun, mistä voin tinkiä? Uskallanko loistaa? Entä kuinka jäykkä tai joustava minuuteni on naisena, tai äitinä? Millainen mukautuvuus on hyvästä, millainen pahasta? Puheensorinaa piisasi!

Espoon kaupunginteatteri: Esitystalous 3 - Radio. Teksti ja ohjaus Juha Jokela. Lavastus Teppo Järvinen. Pukusuunnittelu Sari Suominen ja Noora Salmi. Äänisuunnittelu Tommi Koskinen. Valosuunnittelu Heikki Örn. Videosuunnittelu ja valokuvat Timo Teräväinen. Maskeerauksen suunnittelu Mari Vaalasranta.
Rooleissa Raimo Grönberg, Henna Hakkarainen, Ria Kataja, Vera Kiiskinen, Ylermi Rajamaa, Martti Suosalo, Tommi Taurula. Kantaesitys Revontulihallissa 19.9.2018.

Penkkitaiteilija

  • Kohta salamoi ja ukkostaa! – meteorologi Seija Paasosella on kyky kertoa taulujen säätiloista

    Maalausten taivaissa näkyy oikea sää – vai näkyykö?

    Mitä maalausten maailmasta löytyykään, kun alkaa rohkeasti tutkia niitä epätyypillisestä näkökulmasta! #taiteilijoidentaivaat Kun antaa jollekin pikkusormen, se vie – ainakin melkein – koko käden. Herätin henkiin yli 30 vuoden takaisen päähänpistoni tutkia maalausten pilviä ja säitä. Heittäydyin taiteilijoiden taivaiden, kankaille luotujen säiden, sateiden, ukkosten ja myrskyjen maailmaan.

  • Avaruusromua: Tangerine Dream ja pari ongelmaa Lontoossa

    Mitä tapahtui kun Tangerine Dream meni Lontooseen?

    Edgar Froese istuu aamiaisella Hyde Park -hotellissa Lontoossa. On lokakuu 1974. Hänen edessään on muroja, munakasta, appelsiinimehua, kahvia ja pari ongelmaa. Hänen yhtyeensä Tangerine Dream on juuri saapunut kaupunkiin, aloittaakseen sieltä ensimmäisen Iso-Britannian kiertueensa. Kiertueen avauskonsertti on maineikkaassa Rainbow-teatterissa, jonka lämpötila on seitsemän celsiusastetta. Lisäksi savukoneen käyttö on salissa kielletty. Itse asiassa koko kiertue on vaarassa. Mikä neuvoksi? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Nojatuolimatka Kanadaan – aina ei tarvitse mennä paikan päälle

    Nojatuolimatkailu avartaa mieltä ja säästää luontoa

    On mahtavaa saapua uuteen maahan ja kaupunkiin ja kävellä sisään vieraaseen kulttuuriin. Aistit terävöityvät ja arkiset huolet haihtuvat, kun ennennäkemättömät maisemat avautuvat eteen. Hetken ajan tuntuu, että on aivan irrallaan arkitodellisuudesta.

  • Jättiläisaskeleet etsii ihmisiä ja maailmaa jazzin klassikkolevyjen takaa

    Jazzmusiikki kuljettaa mietteitä uusiin suuntiin.

    Viime vuoden lokakuussa etsin työhuoneellani musiikkia työntekoni taustalle. Kuulun siihen puolikkaaseen ihmiskuntaa, joka pitää musiikin kuuntelusta lukemisen tai työnteon taustalla. Mutta kun työssäni käytän sanoja, etenkin suomeksi lauletun musiikin kuunteleminen on aivan mahdotonta.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri

  • Kohta salamoi ja ukkostaa! – meteorologi Seija Paasosella on kyky kertoa taulujen säätiloista

    Maalausten taivaissa näkyy oikea sää – vai näkyykö?

    Mitä maalausten maailmasta löytyykään, kun alkaa rohkeasti tutkia niitä epätyypillisestä näkökulmasta! #taiteilijoidentaivaat Kun antaa jollekin pikkusormen, se vie – ainakin melkein – koko käden. Herätin henkiin yli 30 vuoden takaisen päähänpistoni tutkia maalausten pilviä ja säitä. Heittäydyin taiteilijoiden taivaiden, kankaille luotujen säiden, sateiden, ukkosten ja myrskyjen maailmaan.

  • Avaruusromua: Tangerine Dream ja pari ongelmaa Lontoossa

    Mitä tapahtui kun Tangerine Dream meni Lontooseen?

    Edgar Froese istuu aamiaisella Hyde Park -hotellissa Lontoossa. On lokakuu 1974. Hänen edessään on muroja, munakasta, appelsiinimehua, kahvia ja pari ongelmaa. Hänen yhtyeensä Tangerine Dream on juuri saapunut kaupunkiin, aloittaakseen sieltä ensimmäisen Iso-Britannian kiertueensa. Kiertueen avauskonsertti on maineikkaassa Rainbow-teatterissa, jonka lämpötila on seitsemän celsiusastetta. Lisäksi savukoneen käyttö on salissa kielletty. Itse asiassa koko kiertue on vaarassa. Mikä neuvoksi? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Nojatuolimatka Kanadaan – aina ei tarvitse mennä paikan päälle

    Nojatuolimatkailu avartaa mieltä ja säästää luontoa

    On mahtavaa saapua uuteen maahan ja kaupunkiin ja kävellä sisään vieraaseen kulttuuriin. Aistit terävöityvät ja arkiset huolet haihtuvat, kun ennennäkemättömät maisemat avautuvat eteen. Hetken ajan tuntuu, että on aivan irrallaan arkitodellisuudesta.

  • Jättiläisaskeleet etsii ihmisiä ja maailmaa jazzin klassikkolevyjen takaa

    Jazzmusiikki kuljettaa mietteitä uusiin suuntiin.

    Viime vuoden lokakuussa etsin työhuoneellani musiikkia työntekoni taustalle. Kuulun siihen puolikkaaseen ihmiskuntaa, joka pitää musiikin kuuntelusta lukemisen tai työnteon taustalla. Mutta kun työssäni käytän sanoja, etenkin suomeksi lauletun musiikin kuunteleminen on aivan mahdotonta.

  • Painettu runo on vääjäämättä myös kuva, toteaa Tanssiva karhu -raadin puheenjohtaja, runoilija Anja Erämaja

    Anja Erämajan puhe Kajaanin Runoviikolla.

    Tanssiva karhu -raadin puheenjohtaja Anja Erämajan puhe palkintojenjakotilaisuudessa Kajaanin Runoviikolla 2019. Merkillinen talvi ja kevät, niin paljon kirjapaketteja. Niin monta maailmaa ja tapaa sanansa asettaa. Ja tämä mahdoton tehtävä, oli otettava kantaa, valittava. Oli kestettävä se, että valitsemalla yhden jättää toisen valitsematta.

  • Avaruusromua: Löylyn hengessä!

    Löylyssä on voimaa, henkeä ja sielua.

    Mikael Agricola käytti sanaa "löyly" jo 475 vuotta sitten. Löyly on sanana ja käsitteenä sitäkin vanhempi. Löyly-sana tulee kaukaa, ajalta jolloin saunatkaan eivät olleet sellaisia kuin nykyisin. Vanhimmat saunat olivat maakuoppia, joiden kattona oli eläimen nahka. Alun perin löyly ei tarkoittanut vain saunan kiukaan sihahtelua ja kuumaa vesihöyryä. Löyly tarkoitti henkeä, henkäystä tai sielua. Eikä se ollut sattumaa. Löylyssä on edelleen voimaa, henkeä ja sielua, kuten suomalaisessa musiikissakin. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Suomi vs USA – Viisi havaintoa stand up -keikoilta koomikon näkökulmasta

    Millainen on stand up -scene Yhdysvalloissa?

    ”Stand up ei toimi Suomessa” on vuosikymmeniä toisteltu hokema, jota kuulee edelleen. Yleensä niiden suusta, jotka eivät käy katsomassa stand up -keikkoja. Mutta mikä on sitten paremmin lajin syntysijoilla Yhdysvalloissa? Stand up -koomikko Kaisa Pylkkänen teki kiertueen USA:n länsirannikon komediaklubeilla ja yllättyi.

  • Teatteri- ja oopperaohjaaja Erik Söderblom: Ooppera on lapsen näkökulmasta äärimmäisen tylsää

    Taiteilijaperheen esikoinen kasvoi johtajaksi.

    Oopperan maailmassa ja sen taikapiirin keskellä kasvanut teatteri- ja oopperaohjaaja Erik Söderblom on aina ollut rohkea mielipiteissään. Elämänintoa ja uteliaisuutta riittää edelleen kuin kaksikymppisellä, vaikka nuorekas boheemi olemus kätkeekin jo kuusikymppisen. Teattereita, oopperoita ja festivaaleja johtanut Erik Söderblom on monien visioiden mies.

  • Avaruusromua: Mistä se tuli?

    Mistä tuli ajatus?

    Mistä tuli ajatus? Tätä pohtii historiantutkija, professori Yuval Noah Harari. Hän muistuttaa meitä siitä, että me emme hallitse ulkopuolellamme olevaa maailmaa. Hän toteaa, että me emme myöskään hallitse sitä, mikä tapahtuu ruumiimme sisällä. Me emme myöskään hallitse omia aivojamme, hän sanoo ja huomauttaa, että tämän kaiken ymmärtäminen voi auttaa meitä. Miten tämä liittyy taiteelliseen luomiseen? Liittyykö tämä musiikkiin? Toimittajana Jukka Mikkola.