Hyppää pääsisältöön

Hannu Lintu johtaa Bostonin sinfoniaorkesterin syyskauden avajaiskonsertin

30.5.2017 Helsinki Musiikkitalo
30.5.2017 Helsinki Musiikkitalo Kuva: Nella Nuora / Yle Hannu Lintu

RSO:n ylikapellimestari Hannu Lintu on kutsuttu johtamaan Yhdysvaltojen parhaimpiin orkestereihin kuuluvaa Bostonin sinfoniaorkesteria 11.–13.10. Syyskauden avajaiskonserttien ohjelmassa on Stravinskyn Sinfonioita puhaltimille sekä Bartókin Konsertto orkesterille, jonka Bostonin orkesteri kantaesitti 1944.

Bostonin lisäksi Lintu johtaa muitakin amerikkalaisia orkestereita. Syyskuun lopussa hän vieraili St. Louisin sinfoniaorkesterin kapellimestarina ja tällä viikolla hän johtaa kolme konserttia Baltimoressa. Marraskuussa on vuorossa Cincinnatin sinfoniaorkesteri.

St. Louisissa ohjelmassa oli mm. Esa-Pekka Salosen viulukonsertto, jonka solistina esiintyi viulisti Leila Josefowicz. Baltimoren sinfoniaorkesterin konserteissa kuullaan Sibeliuksen sinfoniat 6 ja 7.

Amerikkalaisorkesterien lisäksi Hannu Lintu vierailee johtamassa mm. Singaporessa ja Japanissa. Yksi kevätkauden kohokohtia on vierailu Hampurin radion sinfoniaorkesterin kapellimestarina Elbphilharmonie-konserttitalossa, jonka nyt jo loppuunmyydyn konsertin ohjelmassa on Sebastian Fagerlundin sellokonserton kantaesitys. Solistina esiintyy sellisti Nicolas Altstaedt, joka esittää saman teoksen myös RSO:n kanssa 10.-11.4. Musiikkitalossa.

RSO:a Hannu Lintu johtaa seuraavan kerran 9.11., jolloin ohjelmassa on Lutoslawskia, Tšaikovskia ja Prokofjevia.

  • Ylikapellimestari Hannu Lintu

    2017–2018 Lintu johtaa 20 konserttia Musiikkitalossa.

    Hannu Lintu aloitti Radion sinfoniaorkesterin kahdeksantena ylikapellimestarina elokuussa 2013 ja jatkaa näin jo vuosia jatkunutta menestyksekästä yhteistyötä RSO:n kanssa. Kaudella 2018–2019 Lintu johtaa 19 konserttia Musiikkitalossa ja vie orkesterin Suomen kiertueelle.

  • Gustav Mahler ja juutalaisuus

    Sirpa Hietanen pohtii aihetta.

    Miten uskonto vaikutti Mahlerin elämään ihmisenä ja säveltäjänä. Sirpa Hietanen pohtii aihetta Norman Lebrechtin kirjan Why Mahler? pohjalta