Artikkeli hajoitettiin palasiksi syntyäkseen uudelleen ja kännykät heiluivat huutojen kera ilmassa, kun pohjoismaisten yleisradioyhtiöiden verkko-, konsepti- ja palvelukehittäjät kerääntyivät hackathoniin. Nordic Hack Day, joka tänä vuonna keskittyi yleisöinteraktioon, synnytti monta hyvää uutta konseptia, jotka viitoittavat tietä lähivuosien mediakehitykselle.
Kaikkiaan 51 henkilöä Tanskasta, Norjasta, Ruotsista ja Suomesta kerääntyi alkuviikosta Helsingin Hanasaareen. Paikalla oli miltei kaikki pohjoismaiset yleisradioyhtiöt Nordvisionin kutsumana ja Ylen isännöimänä. Ainoastaan islantilaiset jäivät tämän kerran pois, mutta lähettivät kovasti terveisiä, että ensi vuonna nähdään taas.
Jokavuotisen Nordic Hack Dayn teema oli tänä vuonna vuorovaikutus yleisön kanssa. Ehdotettuja aiheita oli yleisökommenttien uudentyyppiset interaktiot, vuorovaikutus suorissa lähetyksissä, visailuja älykaiuttimen kautta, sekä uudenlaiset muodot artikkeleille, varsinkin nuoremmat yleisöt mielessä. Lisäksi tuli useita lisäehdotuksia ja ideoita osallistujilta. Joten loppujen lopuksi hackathoniin saatiin peräti kahdeksan eri kilpailevaa träkkiä, joita työstettiin noin puolentoista päivän ajan.
Jokainen tiimi koostui osallistujista useista eri Pohjoismaasta. Tunnelma olikin läpi tilaisuuden leppoisa ja avoin. Ja vieraat uskaltuivat myös saunaan, sekä kylmään ja pimeään Suomenlahteen työnteon ohessa.
Tekoäly sulautuu palveluihin
Aiempina vuosina suuri osa mielenkiinnosta Nordic Hack Dayssä on ollut erilaisissa tekoälyn sovelluksista. Tämä uutuuden viehätys näyttäisi nyt hieman laantuneen. Mutta monissa tuotteissa, joita esitettiin, esiintyi tekoälyä taustalla. Esimerkiksi yksi ryhmä esitteli kommenttien sijaan nuorille suunnattua nopeaa reaktiota artikkelien alle stillkuva- ja/tai videomuodossa. Osa tätä konseptia oli AI-perusteinen automaattinen moderointi, joka mahdollistaisi konseptin reaaliaikaisuuden.

Ääniohjaus tulee kovaa vauhtia
Toinen trendi oli ääniohjaus ja älykaiuttimet. Ja ääniohjaus teknologiana tietenkin perustuu tekoälyn kautta saatuihin edistyksiin kielen tunnistamisessa ja prosessoinnissa. Tämä on vielä sisällöille ja palveluille uusi alue, joka vasta nyt on aukeamassa Pohjoismaille, kun Googlen tuki skandinaavisille kielille on rullautumassa ulos. Suomen kielestä ei ole vielä varmaa tietoa, mutta se tullee kohta puolin perässä. Ja siinä välissä suomenkielinen yleisö voi kokeilla ääniohjausta radiot.fi-applikaatiossa (Android / iOS).
Allekirjoittaneen ryhmä kokeili erilaisten visailujen tekemistä Google Assistenteille. Googlen mainosvideoiden kautta tämä onnistuu viidessä minuutissa. Se on melkein totta. Kunhan ensin parissa tunnissa selvittää muutaman kryptisen vikailmoituksen… Mutta visailut voivat olla hauskaa ja myös opettavaista sisältöä, kun on pari minuuttia ylimääräistä aikaa. Amerikkalaisilla markkinoilla visailutyyppinen viihde on ollut suosittua puhekäyttöliittymissä. Lisäksi ääniohjaus on oivallinen audioiden käynnistämiseen. Ja kunhan päästään hieman pidemmälle, sillä on myös suuri potentiaali tieto- ja asiakaspalveluna.
Yleisö kehittämisen keskiössä
Muiden ryhmien projektit olivat hyvin vaihtelevia, mutta yleisö oli koko ajan keskiössä. Yksi projekti tutki järjestelmäarkkitehtuurin muutosta pull-lähtöisyydestä pushiin. Eli ajatus oli, että voitaisiin välttää interaktiivisten sisältöjen, vaikkapa yleisökommenttien, jäämistä kiinni useiksi minuuteiksi välimuistiin.
Toinen ryhmä otti huomattavasti konkreettisemmin kiinni yleisöstä ja rakensi palautekanavan, jonka kautta pelillisesti voi ansaita merkkejä aktiviteetille. Mutta aktiviteetti ei rajoittunut perinteiseen tapaan esimerkiksi kommentointiin, myös äänekkyydestä ja liikkeestä palkittiin. Testatessaan tätä koko seurakunta huusi ja tanssi palautemittareiden kiivetessä kohti yhtätoista.

Toiseen sijaan yltänyt ryhmä kehitti toimivan palautejärjestelmän suoriin lähetyksiin. Suorien lähetysten päälle pystyi yksinkertaisen käyttöliittymän kautta lähettämään kysymyksiä. Yleisö vuorostaan pystyi vastaamaan niihin joko tietokoneen tai kosketusnäytön kautta, ja myös kotisohvalta älykaiuttimen kautta. Tulokset visualisoitiin näyttävästi kaikilla alustoilla. Yleisökin pääsi kokeilemaan äänestystä ja edellisen illan sauna todettiin hieman liian kylmäksi suomalaisella enemmistöäänellä.
Uusi Instagramin ja Wikipedian lapselta vaikuttava artikkeli voitti
Voittajaksi nousi ryhmä, joka lähti uudistamaan perinteistä artikkelia nuori yleisö tähtäimessä. Lopputulos oli vaikuttava selkeällä instagrammaisella käyttöliittymällä, wikimaisella tietopolulla ja atomisella lähestymistavalla.

Artikkelit näytettiin Instastorya muistuttavien korttien kautta. Aloitusnäkymästä pystyi joko vierittämään alaspäin seuraavaan korttiin, tai saamaan lisäinfoa yksittäisistä sanoista tai käsitteistä niitä klikkaamalla. Tai lisää kontekstia aiheesta vierittämällä oikealle.
Toteutus oli samalla yksinkertainen, tutun oloinen ja innovatiivinen. Selkeää voittaja-ainesta. Toivon mukaan pohjoismainen yleisö saa lähitulevaisuudessa kokeilla tämän tyyppistä käyttöliittymää ihan tuotannossa.
Nordic Hack Daystä jäi jälleen kerran hyvä fiilis ja monta hyvää ideaa, joita lähteä intergroimaan tuotantoon ja beta-kehittämään eteenpäin. Ensi vuonna jälleen!