Hyppää pääsisältöön

Perinteinen uutisartikkeli uudistettiin ja muita innovaatioita Nordic Hack Dayssä

Nordic Hack Day 2018 voittaja tiimi esittelee heidän uudistetun version artikkelista
Nordic Hack Day 2018 voittaja tiimi esittelee heidän uudistetun version artikkelista Kuva: Mikael Hindsberg / Yle hackathon,Web development,esittelyt

Artikkeli hajoitettiin palasiksi syntyäkseen uudelleen ja kännykät heiluivat huutojen kera ilmassa, kun pohjoismaisten yleisradioyhtiöiden verkko-, konsepti- ja palvelukehittäjät kerääntyivät hackathoniin. Nordic Hack Day, joka tänä vuonna keskittyi yleisöinteraktioon, synnytti monta hyvää uutta konseptia, jotka viitoittavat tietä lähivuosien mediakehitykselle.

Kaikkiaan 51 henkilöä Tanskasta, Norjasta, Ruotsista ja Suomesta kerääntyi alkuviikosta Helsingin Hanasaareen. Paikalla oli miltei kaikki pohjoismaiset yleisradioyhtiöt Nordvisionin kutsumana ja Ylen isännöimänä. Ainoastaan islantilaiset jäivät tämän kerran pois, mutta lähettivät kovasti terveisiä, että ensi vuonna nähdään taas.

Jokavuotisen Nordic Hack Dayn teema oli tänä vuonna vuorovaikutus yleisön kanssa. Ehdotettuja aiheita oli yleisökommenttien uudentyyppiset interaktiot, vuorovaikutus suorissa lähetyksissä, visailuja älykaiuttimen kautta, sekä uudenlaiset muodot artikkeleille, varsinkin nuoremmat yleisöt mielessä. Lisäksi tuli useita lisäehdotuksia ja ideoita osallistujilta. Joten loppujen lopuksi hackathoniin saatiin peräti kahdeksan eri kilpailevaa träkkiä, joita työstettiin noin puolentoista päivän ajan.

Jokainen tiimi koostui osallistujista useista eri Pohjoismaasta. Tunnelma olikin läpi tilaisuuden leppoisa ja avoin. Ja vieraat uskaltuivat myös saunaan, sekä kylmään ja pimeään Suomenlahteen työnteon ohessa.

Tekoäly sulautuu palveluihin

Aiempina vuosina suuri osa mielenkiinnosta Nordic Hack Dayssä on ollut erilaisissa tekoälyn sovelluksista. Tämä uutuuden viehätys näyttäisi nyt hieman laantuneen. Mutta monissa tuotteissa, joita esitettiin, esiintyi tekoälyä taustalla. Esimerkiksi yksi ryhmä esitteli kommenttien sijaan nuorille suunnattua nopeaa reaktiota artikkelien alle stillkuva- ja/tai videomuodossa. Osa tätä konseptia oli AI-perusteinen automaattinen moderointi, joka mahdollistaisi konseptin reaaliaikaisuuden.

Esitys Nordic Hack Dayssä 2018
Hackathonissa voi hyvinkin käyttää koodieditoria esitysohjelmana. Kuvassa datajournalistien tiimi, jotka tekivät automaattisen videoversiointityökalun datajournalistisille artikkeleille. Esitys Nordic Hack Dayssä 2018 Kuva: Mikael Hindsberg / Yle hackathon,Web development,esittelyt,koodit,datajournalismi

Ääniohjaus tulee kovaa vauhtia

Toinen trendi oli ääniohjaus ja älykaiuttimet. Ja ääniohjaus teknologiana tietenkin perustuu tekoälyn kautta saatuihin edistyksiin kielen tunnistamisessa ja prosessoinnissa. Tämä on vielä sisällöille ja palveluille uusi alue, joka vasta nyt on aukeamassa Pohjoismaille, kun Googlen tuki skandinaavisille kielille on rullautumassa ulos. Suomen kielestä ei ole vielä varmaa tietoa, mutta se tullee kohta puolin perässä. Ja siinä välissä suomenkielinen yleisö voi kokeilla ääniohjausta radiot.fi-applikaatiossa (Android / iOS).

Allekirjoittaneen ryhmä kokeili erilaisten visailujen tekemistä Google Assistenteille. Googlen mainosvideoiden kautta tämä onnistuu viidessä minuutissa. Se on melkein totta. Kunhan ensin parissa tunnissa selvittää muutaman kryptisen vikailmoituksen… Mutta visailut voivat olla hauskaa ja myös opettavaista sisältöä, kun on pari minuuttia ylimääräistä aikaa. Amerikkalaisilla markkinoilla visailutyyppinen viihde on ollut suosittua puhekäyttöliittymissä. Lisäksi ääniohjaus on oivallinen audioiden käynnistämiseen. Ja kunhan päästään hieman pidemmälle, sillä on myös suuri potentiaali tieto- ja asiakaspalveluna.

Yleisö kehittämisen keskiössä

Muiden ryhmien projektit olivat hyvin vaihtelevia, mutta yleisö oli koko ajan keskiössä. Yksi projekti tutki järjestelmäarkkitehtuurin muutosta pull-lähtöisyydestä pushiin. Eli ajatus oli, että voitaisiin välttää interaktiivisten sisältöjen, vaikkapa yleisökommenttien, jäämistä kiinni useiksi minuuteiksi välimuistiin.

Toinen ryhmä otti huomattavasti konkreettisemmin kiinni yleisöstä ja rakensi palautekanavan, jonka kautta pelillisesti voi ansaita merkkejä aktiviteetille. Mutta aktiviteetti ei rajoittunut perinteiseen tapaan esimerkiksi kommentointiin, myös äänekkyydestä ja liikkeestä palkittiin. Testatessaan tätä koko seurakunta huusi ja tanssi palautemittareiden kiivetessä kohti yhtätoista.

Nordic Hack Day 2018 esitys
Tämä ryhmä oli kehittänyt interaktiivisia mittareita, jotka liikkuivat yleisön liikkeen ja äänen mukaan. Nordic Hack Day 2018 esitys Kuva: Mikael Hindsberg / Yle hackathon,Web development,esittelyt,koodit

Toiseen sijaan yltänyt ryhmä kehitti toimivan palautejärjestelmän suoriin lähetyksiin. Suorien lähetysten päälle pystyi yksinkertaisen käyttöliittymän kautta lähettämään kysymyksiä. Yleisö vuorostaan pystyi vastaamaan niihin joko tietokoneen tai kosketusnäytön kautta, ja myös kotisohvalta älykaiuttimen kautta. Tulokset visualisoitiin näyttävästi kaikilla alustoilla. Yleisökin pääsi kokeilemaan äänestystä ja edellisen illan sauna todettiin hieman liian kylmäksi suomalaisella enemmistöäänellä.

Uusi Instagramin ja Wikipedian lapselta vaikuttava artikkeli voitti

Voittajaksi nousi ryhmä, joka lähti uudistamaan perinteistä artikkelia nuori yleisö tähtäimessä. Lopputulos oli vaikuttava selkeällä instagrammaisella käyttöliittymällä, wikimaisella tietopolulla ja atomisella lähestymistavalla.

Nordic Hack Day 2018 voittava tiimi työskentelee
Voittanut tiimi täydessä työssä Nordic Hack Day 2018 voittava tiimi työskentelee Kuva: Salla-Rosa Leinonen / Yle hackathon,Web development,esittelyt,koodit

Artikkelit näytettiin Instastorya muistuttavien korttien kautta. Aloitusnäkymästä pystyi joko vierittämään alaspäin seuraavaan korttiin, tai saamaan lisäinfoa yksittäisistä sanoista tai käsitteistä niitä klikkaamalla. Tai lisää kontekstia aiheesta vierittämällä oikealle.

Toteutus oli samalla yksinkertainen, tutun oloinen ja innovatiivinen. Selkeää voittaja-ainesta. Toivon mukaan pohjoismainen yleisö saa lähitulevaisuudessa kokeilla tämän tyyppistä käyttöliittymää ihan tuotannossa.

Nordic Hack Daystä jäi jälleen kerran hyvä fiilis ja monta hyvää ideaa, joita lähteä intergroimaan tuotantoon ja beta-kehittämään eteenpäin. Ensi vuonna jälleen!

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Yle Beta

Jos sinulla on idea jota haluaisit kokeilla kanssamme tai haluaisit kuulla lisää Yle Betasta, ota yhteyttä!


Tai lähetä sähköpostia info.beta@yle.fi.

Uusimmat sisällöt - Yle Beta

  • Teknologian vastuullisuus, onko sitä? - Tervetuloa Ylen Kånehuone-podcastiin!

    Teknologiavisiotiimi esittää.

    Nosta konepelti ylös ja sukella mukaan Ylen Teknologia- ja kehitysyksikön toimintaan. Kånehuone -podcastissä tavataan mielenkiintoisia ja ajankohtaisia vieraita niin Ylestä kuin talon ulkopuolelta. Yhdessä vieraiden kanssa pohditaan teknologian tulevaisuuden haasteita myös hieman erikoisemmista näkökulmista katsottuna.

  • Chat Beyond The Grave

    Proof of concept for ML-based content.

    Yle Beta exists to try out improbable projects. This article is the post mortem of a one which I still don't completely know what it was all about.

  • The Dead Are Speaking - kokoillan audiodraama älykaiuttimelle

    Tietoa The Dead Are Speaking pelistä.

    The Dead Are Speaking on puheohjattu, epälineaarinen audiodraama Google Home -älykaiuttimelle. Pelaaja pääsee keskelle 30-luvun Helsinkiä selvittämään pahamaineista Tattarisuon ruumismysteeriä sanomalehtitoimittajan roolissa. Tarina on saanut innoituksensa tositapahtumista, mutta materiaalina on käytetty myös tapahtumiin liittyneitä värikkäitä huhuja.

  • The Dead Are Speaking - A Feature-length Audio Drama for Smart Speakers

    Information about The Dead Are Speaking smart speaker game.

    The Dead Are Speaking is a voice-controlled, non-linear audio drama for Google Home smart speakers. In the game, the player takes a role of a newspaper journalist in Helsinki of the 30s, asked to investigate a notorious Tattarisuo body part mystery. The story is inspired by a real life events, but also by juicy rumors around the event.

  • Emma1234 -peliä voi pelata mainoksessa

    Yle Beta tutkii Emma1234-pelin julkaisua mainoksessa.

    Emma1234-peli on mediakasvatuksellinen etsivätarina, joka tapahtuu kuvitteellisessa sosiaalisen median ympäristössä. Yle Beta on mukana pelin julkaisussa, koska se on epätavanomainen - tutkimme vuorovaikutteisen sisällön toimivuutta suoraan Snapchat- ja Instagram-mainoksessa.

  • Ääniohjauksen tulevaisuusnäkymät Suomessa

    Kielitukea odotellaan vielä, mutta muuten etenee nopeasti.

    Älykaiuttimien kielitukea odotellaan osin vielä, mutta muuten kehitys etenee nopeasti. Ja ääniohjaus tulee monelta eri suunnasta yhä lähemmäs arkea.

  • Ilmees ku: Empaattista tarinankerrontaa lisätyn todellisuuden avulla

    Ilmees ku -kokeilu testasi tarinankerrontaa AR-peilissä.

    Toukokuussa 2018 toteutimme Yle Sandbox kokeilun nimeltä Ilmees ku, jossa tutustuttiin Facebook-sovelluksen kamerassa toimivaan, lisättyä todellisuutta hyödyntävään, omilla kasvoilla tapahtuvaan tarinankerrontaan. Sopan ymmärtäminen vaatii hieman pureskelua, mutta helpoimmalla pääsee jos vain avaa kokeilun osoitteessa yle.fi/ilmeesku!

  • Teknologia viekoittelee unohtamaan inhimillisyyden - teknologian ilmiökartta maaliskuussa 2019

    Ajatuksiamme huomionarvoisista teknologian ilmiöistä.

    Tulevaisuus muuttaa muotoaan. Se ei ole vielä toteutunut ja silti se on jo muuttunut. Näkymä 2020-luvun arkeen on kiehtova ja samalla kysymyksiä herättävä. Vieko teknologia ihmiskuntaa vai ohjaako inhimillisyys teknologiaa? Katso tuoreimpia ajatuksiamme teknologian ilmiöistä, joilla on merkitystä - ihmiskunnalle, medialle ja Ylelle.

  • Social Robotics -kokeilu keskuskirjasto Oodissa 23.1.2019

    Mitä opimme IQ_201 robotin Minecraft-pelailusta?

    Sosiaalinen robotti on kone, joka pyrkii luonnollisen oloisen vuorovaikutuksen keinoin vaikuttamaan niihin samoihin hormoneihin ja neuroneihin, jotka aktivoituvat kun me ihmiset olemme vuorovaikutuksissa toistemme kanssa. Yle Beta oli vuoden vaihteessa mukana Futuricen hankkeessa, jossa haluttiin testata robottien tunnetaitoja tosielämässä.