Hyppää pääsisältöön

Älykäs vähittäiskauppa tekee kiinalaisista internetyhtiöistä asiakasdatan aarreaittoja

Rapuja vedessä Alibaban Hema supermarket
Rapuja altaassa Alibaban Hema supermarketissa Hangzhoussa Rapuja vedessä Alibaban Hema supermarket Kuva: Tuija Aalto / Yle tuoretuotteet,ravut,vähittäiskauppa

Kiinalainen vähittäiskauppa yhdistää verkko-ostamisen ja fyysisen maailman asiakasdatan. Se tekee niiden takana olevista teknologiayhtiöistä asiakasdatan supertietokantoja ja vahvistaa valtion digitaalista diktatuuria.

Tekoälyn hyödyntäminen edellyttää dataa. Maailman suurimmat internetyhtiöt ja samalla myös vahvimmat tekoälyn hyödyntäjät ovat USA:sta ja Kiinasta: Amazon, Apple, Google ja Facebook; Alibaba, Baidu ja Tencent. Niillä sitä dataa on.

Kiinassa miljardin käyttäjän mobiililaitteet tuottavat dataa internetyhtiöiden tekoälyn jalostettavaksi. Viranomaiset ja yrittäjät kattavat kaupunkiympäristön kameroin ja sensorein turvallisen ja sujuvan kaupunkielämän varmistamiseksi. Digitalisoitunut ostaminen ja liikkuminen tuottavat internetjäteille ennen näkemättömän tarkan ja yksityiskohtaisen datavarannon vuorovaikutuksesta ja kuluttamisesta - ihmisten elämästä. Ja Kiinassa kun ollaan, viime kädessä datan omistaa valtio.

Ohikiitävä verkkokaupan kuljetusskootteri Shanghain katukuvassa
Tuoretoimituksia kuljettavat skootterit ovat yleinen näky Shangain katukuvassa Ohikiitävä verkkokaupan kuljetusskootteri Shanghain katukuvassa Kuva: Tuija Aalto / Yle kuljetus,skootterit,verkkokauppa

Näin online ja offline sulautuvat

Verkkopalvelut keräävät netin käytöstä dataa, jota ne käyttävät palvelujen kehittämiseen, kuten henkilökohtaisen käyttökokemuksen parantamiseen. Euroopassa EU:n yleisen tietosuojalain voimaantulon myötä useimmat ihmiset ymmärtävät nyt sen.

Yhtä lailla myös fyysisen maailman liikkeistämme kertyy dataa, jota yritykset hyödyntävät liiketoimintansa ja viranomaiset hallinnon tehostamiseen.

Yhdysvalloissa datavetoista vähittäiskaupan kehitystä johtaa Amazon. Viimeksi yhtiö lanseerasi uuden Amazon Four Star - kivijalkakaupan, jossa myydään verkkokaupassa suosituimmaksi arvioituja tuotteita (video).

Amazon Go - kaupassa taas kirjaudut sisään kauppaan kännykkäsovelluksellasi, poimit haluamasi tuotteet ja poistut kulkematta kassan kautta.

Amazon tietää, mitä otit mukaasi, koska kamerat seurasivat liikkeitäsi kaikista suunnista. Yle kertoi Amazon Go - kaupasta tammikuussa.

Kiinalaisen Alibaban Hema-supermarketeissa asiakkaat voivat tutkia tuotetietoja älypuhelimen sovelluksella, tuotteen QR-koodin skannaamalla. Kaikki tämä fyysisen maailman selailu tallentuu yhtiön tietokantaan.

Ostokset tietenkin maksetaan yhtiön omalla Alipay - maksusovelluksella - ja tulevina päivinä voi odottaa puhelimen sovelluksia käyttäessään kohtaavansa itselleen kohdennettua mainontaa.

Kiinassa kaupunkilaisten datan kerääminen ja hyödyntäminen on pidemmällä kuin missään. Selitys löytyy mobiilivoittoisesta netin käytöstä.

Valtaosalla kiinalaisista ei ole koskaan ollut sen paremmin läppäriä kuin luottokorttiakaan. Internet avautuu älypuhelimesta ja kännykkä on myös maksuväline. Internetyhtiö Tencentin omistama monitoimisovellus WeChat on muutamassa vuodessa saanut 600 miljoonaa kiinalaista käyttämään WeChat Wallet - mobiililompakkoaan.

Tienraivaaja mobiilimaksamisessa oli Alibaba, jonka Alipay - palvelua käyttää 400 miljoonaa.

Kiinassa pienikin kortteliputiikki hyväksyy nämä mobiilimaksut - ja juuri kattavuus erottaa kiinalaiset mobiilimaksutavat lännessä kehitetyistä.

Kirjassaan “AI Superpowers: China, Silicon Valley, and the New World Order” Kai-Fu Lee kertoo, että Tencent ja Alibaba varmistivat eri kokoisten kauppojen mukana olemisen jalkauttamalla myyntikonsultteja avustamaan kauppoja käyttöönotossa 2015 ja 2016. Vuoden 2017 loppuun mennessä 65% Kiinan yli 750-miljoonaisesta kännykänkäyttäjästä oli ottanut mobiilimaksut käyttöön, kertoo Lee (ote kirjasta).

Asiakasdatan avulla kauppa ennakoi tuotteiden menekin ja voi varata juuri oikean määrän kutakin tuotetta fyysisesti lähelle asiakasta. Myynti kasvaa, hävikki minimoituu, ja asiakaskokemus paranee.

Kaupoista tulee "kauniita varastoja", joissa ihmiset pääsevät hypistelemään tuotteita. Nopeat kotiinkuljetukset mahdollistuvat, kun varastot on hajautettu ympäri kaupunkia.

Online ja offline sulautuvat myös liikkumisessa. Kiinalainen Didi on Uberin kaltainen kyydinjakamispalvelu. Mobike ja ofo tarjoavat älypuhelimella aktivoitavia yhteiskäyttöpolkupyöriä. Tietenkin WeChat - sovelluksella voi ostaa junalippuja.

Älykkäät kaupunkiympäristöt ovat myös kiinteistökehittäjää kiinnostava liiketoiminnan kasvualue. Esimerkiksi kiinteistösijoittaja China Vanke julkisti syyskuussa kehittävänsä Microsoftin tekoälyn avulla älykkäitä ympäristöjä. Älykkäät lukot helpottavat kiinteistöhallintaa - ja keräävät dataa ovista kulkijoista.

Uusissa kiinteistöprojekteissa kuten liike- ja toimistorakennuksissa ja asuinalueilla rakennetaan sensorit ja kamerat seiniin jo valmiiksi, fyysisen ympäristön käyttäjädatan keräämiseksi.

Kun kiinteistön yritykset yhdistävät alueen tunnistetuista käyttäjistä saatavissa olevan online- ja offline -datan, ne tietävät tarkalleen, millaista väkeä alueella liikkuu, ja voivat optimoida fyysisten tuotteiden saatavuuden alueittain.

Tekoäly on kaupungin aivot - entä sydän?

Alibaban tekoäly City Brain optimoi yrityksen kotikaupungin Hangzhoun liikennettä.

Selvää on, että tekoälyn ja kaupunkilaisten liikkumisesta saamansa datan avulla turvallisuusviranomaiset voivat hallita väkijoukkojen liikkeitä ja pystyttää tiesulun ennakoivasti sinne, missä uhkaa kertyä liikaa tai vääränlaista väkeä, syystä tai toisesta.

Millä tavalla me lännessä teemme kaupungeistamme meille ihmisille parempia datan avulla?

Me elämme vapaassa liberaalissa demokratiassa, jossa voimme pelkäämättä käyttää sananvapauttamme, olla viis välittämättä terveyssuosituksista ja kävellä punaisia päin useimmiten saamatta rangaistusta.

Millainen tulevaisuus on, kun teknologia mahdollistaa lakien, säädösten ja viranomaisten suositusten toimeenpanon automaattisesti? Ellet käyttäydy normien mukaisesti, et pääse liikkumaan, ja ammatilliset mahdollisuutesi kuivuvat kasaan?

Tämä australialainen reportaasi kertoo Kiinan “social credit” -pisteytyskokeilusta kahden kiinalaisen kansalaisen näkökulmasta.

Silkan teknisen suorituskyvyn näkökulmasta Kiinan tekoälykehitystä voi vain ihailla hämmästellen. Mutta entä ihmisarvon kunnioittaminen? Minkä liikkumatilan saa yksilön vapaa tahto? Millaista eettistä kypsyyttä maan johdolta vaaditaan, kun se voi hallita alamaisia säätämällä algoritmia ja seuraamalla käytännön vaikutuksia reaaliaikaisesti?

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Yle Beta

Jos sinulla on idea jota haluaisit kokeilla kanssamme tai haluaisit kuulla lisää Yle Betasta, ota yhteyttä!


Tai lähetä sähköpostia info.beta@yle.fi.

Uusimmat sisällöt - Yle Beta

  • Teknologian vastuullisuus, onko sitä? - Tervetuloa Ylen Kånehuone-podcastiin!

    Teknologiavisiotiimi esittää.

    Nosta konepelti ylös ja sukella mukaan Ylen Teknologia- ja kehitysyksikön toimintaan. Kånehuone -podcastissä tavataan mielenkiintoisia ja ajankohtaisia vieraita niin Ylestä kuin talon ulkopuolelta. Yhdessä vieraiden kanssa pohditaan teknologian tulevaisuuden haasteita myös hieman erikoisemmista näkökulmista katsottuna.

  • Chat Beyond The Grave

    Proof of concept for ML-based content.

    Yle Beta exists to try out improbable projects. This article is the post mortem of a one which I still don't completely know what it was all about.

  • The Dead Are Speaking - kokoillan audiodraama älykaiuttimelle

    Tietoa The Dead Are Speaking pelistä.

    The Dead Are Speaking on puheohjattu, epälineaarinen audiodraama Google Home -älykaiuttimelle. Pelaaja pääsee keskelle 30-luvun Helsinkiä selvittämään pahamaineista Tattarisuon ruumismysteeriä sanomalehtitoimittajan roolissa. Tarina on saanut innoituksensa tositapahtumista, mutta materiaalina on käytetty myös tapahtumiin liittyneitä värikkäitä huhuja.

  • The Dead Are Speaking - A Feature-length Audio Drama for Smart Speakers

    Information about The Dead Are Speaking smart speaker game.

    The Dead Are Speaking is a voice-controlled, non-linear audio drama for Google Home smart speakers. In the game, the player takes a role of a newspaper journalist in Helsinki of the 30s, asked to investigate a notorious Tattarisuo body part mystery. The story is inspired by a real life events, but also by juicy rumors around the event.

  • Emma1234 -peliä voi pelata mainoksessa

    Yle Beta tutkii Emma1234-pelin julkaisua mainoksessa.

    Emma1234-peli on mediakasvatuksellinen etsivätarina, joka tapahtuu kuvitteellisessa sosiaalisen median ympäristössä. Yle Beta on mukana pelin julkaisussa, koska se on epätavanomainen - tutkimme vuorovaikutteisen sisällön toimivuutta suoraan Snapchat- ja Instagram-mainoksessa.

  • Ääniohjauksen tulevaisuusnäkymät Suomessa

    Kielitukea odotellaan vielä, mutta muuten etenee nopeasti.

    Älykaiuttimien kielitukea odotellaan osin vielä, mutta muuten kehitys etenee nopeasti. Ja ääniohjaus tulee monelta eri suunnasta yhä lähemmäs arkea.

  • Ilmees ku: Empaattista tarinankerrontaa lisätyn todellisuuden avulla

    Ilmees ku -kokeilu testasi tarinankerrontaa AR-peilissä.

    Toukokuussa 2018 toteutimme Yle Sandbox kokeilun nimeltä Ilmees ku, jossa tutustuttiin Facebook-sovelluksen kamerassa toimivaan, lisättyä todellisuutta hyödyntävään, omilla kasvoilla tapahtuvaan tarinankerrontaan. Sopan ymmärtäminen vaatii hieman pureskelua, mutta helpoimmalla pääsee jos vain avaa kokeilun osoitteessa yle.fi/ilmeesku!

  • Teknologia viekoittelee unohtamaan inhimillisyyden - teknologian ilmiökartta maaliskuussa 2019

    Ajatuksiamme huomionarvoisista teknologian ilmiöistä.

    Tulevaisuus muuttaa muotoaan. Se ei ole vielä toteutunut ja silti se on jo muuttunut. Näkymä 2020-luvun arkeen on kiehtova ja samalla kysymyksiä herättävä. Vieko teknologia ihmiskuntaa vai ohjaako inhimillisyys teknologiaa? Katso tuoreimpia ajatuksiamme teknologian ilmiöistä, joilla on merkitystä - ihmiskunnalle, medialle ja Ylelle.

  • Social Robotics -kokeilu keskuskirjasto Oodissa 23.1.2019

    Mitä opimme IQ_201 robotin Minecraft-pelailusta?

    Sosiaalinen robotti on kone, joka pyrkii luonnollisen oloisen vuorovaikutuksen keinoin vaikuttamaan niihin samoihin hormoneihin ja neuroneihin, jotka aktivoituvat kun me ihmiset olemme vuorovaikutuksissa toistemme kanssa. Yle Beta oli vuoden vaihteessa mukana Futuricen hankkeessa, jossa haluttiin testata robottien tunnetaitoja tosielämässä.