Hyppää pääsisältöön

Ei enää Segerstamin sinfonioita, kiitos

Levy-yhtiö Alba on saattanut julki jo kolmannen osan sarjassa, jossa Turun filharmoninen orkesteri soittaa Johannes Brahmsin ja Leif Segerstamin sinfonioita. Yhdistelmän pontimena lienee paitsi säveltäjien identtiset kokoparrat myös Segerstamin valta-asema ylikapellimestarina. Sarjan aiempien levyjen yhteydessä olen parhaani mukaan yrittänyt ymmärtää hänen umpimähkäisiä sinfonioitaan, mutta nyt joudun tunnustamaan, että olen kyllästynyt niihin kerta kaikkiaan, sekä kriitikkona että ihmisenä.

Brahms / Segerstam
Brahms / Segerstam Uudet levyt

Ylikapellimestari Segerstam on ilmeisen tasapuolisen harkinnan jälkeen valinnut kaiken maailman musiikin joukosta levytettäväksi oman sinfoniansa nro 294 "Songs of a UNICORN heralding...". Kyseessä lienee hänen laajan sinfoniatuotantonsa helmi, mutta minusta kuulostaa, että Segerstam on vääntänyt samaa kampea kuin aina. Kaksi pianoa takoo, jouset hinkkaavat, vasket mölisevät, puut ujeltavat ja bassokuminalla peitetään ne rakoset, joihin olisi voinut mahtua harmonisesti tai rytmisesti harkittua musiikintapaista.

Segerstamin muista vapaapulsatiivisista sinfonioista eli suomeksi sanottuna melko umpimähkäisestä joukkosoitannasta tämä sinfonia erottuu sillä, että Segerstam teettää sävelvalintaa myös käyrätorvisti Tanja Nisosella, jonka kiitollisena tehtävänä on soittaa mekkalan päällä jotain solistista. Turun filharmoninen orkesteri toki ansaitsee kiitokset siitä, että on oppinut luomaan Segerstamin aiheuttamaan ristiaallokkoon ajoittaista järjestyksen tuntua. Sinfonian lusimista voi onneksi hieman helpottaa lukemalla Segerstamin esittelytekstitajunnanvirtaa rinnakkain suomeksi ja englanniksi, näkökulmana kontrastiivinen kielitiede tai psykoanalyysi.

Sarjan edetessä on tuntuu alati typerämmältä, että turkulaiset levyttävät Segerstamin sinfonioita, mutta Brahmsin levyttäminen tuntuu alati fiksummalta. Turun filharmoninen orkesteri on elämänsä kunnossa, ja Brahmsin kolmas sinfonia aaltoilee mehevän romanttisena. Etenkin puupuhaltimien puhtaus ja soitinryhmien blendautuminen ilahduttavat, vaikka kolea äänitys hieman häiritsee sointikylpyä. Eniten kehitettävää on hiljaisissa mutta rytmisissä kohdissa, joiden ajallinen klappi saattaa johtua lavan akustiikastakin.

Johannes Brahms: Sinfonia nro 3 F-duuri. Leif Segerstam: Sinfonia nro 294 "Songs of a UNICORN heralding..." - Turun filharmoninen orkesteri/Leif Segerstam sekä Tanja Nisonen, käyrätorvi. (Alba, ABCD 420)

Kuuntele Uudet levyt 9.10.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua