Hyppää pääsisältöön

Kalevi Aho on tutkinut myös puupuhallinkvintetin värit ja tunnelmat

Säveltäjä Kalevi Aho on ahkera, mutta hän ei ole aivan yltänyt segerstamiaaniseen tuotteliaisuuteen, koska yhdistää ahkeruuteen huolellisuuden. Kenties tästä syystä Ahon musiikilla on tarjonnan lisäksi kysyntää toisin kuin Segerstamilla. Tästä todisteeksi kelpaa BIS-yhtiön uutuuslevy, jolla Berliinin filharmoninen puupuhallinkvintetti soittaa Ahon kaksi puupuhallinkvintettoa, ja on niistä selvästi innoissaan.

Kalevi Aho / Wind Quintets
Kalevi Aho / Wind Quintets Uudet levyt

Kyse on maailman tunnetuimpiin lukeutuvasta puhallinkvintetistä, joka toimii Berliinin filharmonisen orkesterin suojissa. Ryhmä innostui Ahon ensimmäisestä kvintetosta, esitti sitä kymmeniä kertoja kiertueillaan ja tilasi sitten Aholta toisen.

Teosten erilaisuus ilahduttaa. Ensimmäinen kvintetoista on jyrkästi kontrastoiva ja lyhytjännitteinen, ja käyttää ulkomusiikillisena keinona lavan takana soittamista. Toinen kvintetoista on pitkälinjainen, suorastaan sinfoninen, ja pureutuu syvemmälle puupuhallinkvinteton sointimahdollisuuksiin hyödyntämällä sivusoittimina piccoloa, alttohuilua ja englannintorvea.

Kuten aina, Aho on tehnyt kotiläksynsä, ja samaa voi sanoa Berliinin filharmonisesta puhallinkvintetistä. Lukemattomien keikkaesitysten ansiosta myötä ensimmäinen kvintetto saa levyllä luontevan, rytmisesti ja soinnillisesti varman tulkinnan. Musiikin suunta pysyy selvillä, vaikka vaihtelee taajaan. Päätösosan sointiefektit lavan takaa on toteutettu luontevasti myös äänityksessä, ja puupuhallinkvintetti toden totta kuulostaa eteerisemmältä tai ainakin vähemmän läpitunkevalta kuin muuten olisi mahdollista.

Toisen kvinteton tulkinnassa on muutamia hankaluuksia. Nopean toccatan alkusointujen epäpuhtaudesta voinee syyttää myös säveltäjää, mutta kuulaat harmoniat horjuvat muuallakin, pahiten klarinetin sooloissa. Puupuhallinkvintetti on vaativa ja paljastava kokoonpano, ja siksi on sitäkin hienompaa, että Aho osaa säveltää sille myös hiljaista, moniselitteistä tekstuuria, sellaista kuin toisen kvinteton hitaassa osassa ja lopussa.

Kalevi Aho: Puupuhallinkvintetot nro 1 ja 2. - Berlinin filharmoninen puupuhallinkvintetti. (BIS-2176)

Kuuntele Uudet levyt 9.10.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • Krishna Nagarajan nyky(kansan)musiikki hurmaa rytmisellä eloisuudella

    Levyarvio

    Italialais-intialainen, Suomeen kotiutunut Krishna Nagaraja tunnetaan viulistina ja alttoviulistina etenkin periodi- ja kansanmusiikkipiireissä. Viime vuodet hän on laatinut Sibelius-Akatemiaan taiteellista väitöskirjaa laveasta polska-aiheesta. Projektin tuloksia on nyt kuultavissa Challenge Classicsin uutuuslevyllä, joka todistaa Nagarajan taidot säveltäjänä. Tales of Norway sisältää norjalaiseen perinteeseen linkittyvää, nykykansanmusiikista ponnistavaa, läpisävellettyä musiikkia, jonka rytminen leikkisyys ja eloisa fantasia tekevät vaikutuksen.

  • Tuplalevyllinen perusteellista klarinetti- ja elektroniikkatutkimusta

    Levyarvio

    Amerikkalainen klarinetisti Lucy Abrams-Husso on kotiutunut Suomeen jo vuosia sitten ja tekee nyt Sibelius-Akatemiassa väitöskirjatutkimusta aikamme amerikkalaisesta ja suomalaisesta klarinettimusiikista. Tutkimusprojektin tuloksia kuullaan SibaRecordsin julkaisemalla tuplalevyllä, joka sisältää seitsemän laajaa teosta klarinetille ja elektroniikalle. Musiikinkuluttajalle tällainen kerta-annos on vähintäänkin riittävä, mutta teosten soinnillinen ja dramaattinen moninaisuus pitää kuulijan mielenkiintoa yllä ja haastaa sopivasti myös perusteellista tutkija-muusikkoa.

  • Lisää sävyjä Vasksin mystiikkapaatokseen

    Levyarvio

    Latvialainen Peteris Vasks on viime vuosina noussut maailmanmaineeseen hempeyttä ja paatosta sekoittavalla versiollaan mystisestä minimalismista. Vasksin luottopianisti Reinis Zarins onneksi tarjoaa päivitystä Vasksin säveltäjäkuvaan Ondinen julkaisemalla uutuuslevyllä, jonka ohjelmistoon sisältyy myös säveltäjän kapinallista ja särmikästä varhaistuotantoa.

  • Kuherruskuukausi Sibeliuksen parissa

    Levyarvio

    Viime syyskuussa Nicholas Collon aloitti Radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina, ja lähes saman tien suhde laitettiin koetukselle suomalaisittain vaativalla levytyksellä. Sibeliuksen seitsemäs sinfonia sekä näyttämömusiikkisarjat Kuningas Kristian II ja Pelleas ja Melisande tietysti sujuvat RSO:lta kuin vettä valaen, mutta Collonin tulkinnallinen näkemys joutuu kestämään vertailun pitkään perinteeseen. Onneksi Ondinen julkaisema levytys hehkuu kapellimestarin ja orkesterin kuherruskuukauden auvoa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua