Hyppää pääsisältöön

Vivaldin suosikkiviulistista voisi piirtää rohkeammankin henkilökuvan

1700-luvun musiikkimetropolin Venetsian muodikkaimmat konserttielämykset tarjosi hieman yllättäen tyttöjen orpokoti Ospedale della Pieta, jonka orkesteri, kuoro ja solistit esiintyivät salaperäisesti verhon takaa jumalanpalveluksissa ja konserteissa. Instituution arvostuksesta kertoo, että Antonio Vivaldi toimi orpokodissa musiikinopettajana vuosikymmeniä ilmeisen innokkaasti. Oppilaat olivat lahjakkaita, ja lahjakkain oli Anna Maria dal Violin, joka muistetaan paitsi Vivaldin konserttojen omistuksista myös urasta solistina ja pedagogina. Barokkiviulisti Midori Seilerin uutuuslevy tekee kunniaa Anna Marian perinnölle, mutta ei ehkä tavoita hänen rohkeuttaan.

Venezia di Anna Maria
Venezia di Anna Maria Uudet levyt

Ajan tapojen takia Anna Maria dal Violin ei voinut luoda kansainvälistä soolouraa, mutta hänen rohkea viulisminsa on taltioitu aikalaiskuvauksiin ja erään käsikirjoituksen nuotinnettuihin koristeisiin. Midori Seilerin ja Concerto Kölnin tuplalevy luo Anna Mariasta kuitenkin vähemmän emansipoituneen kuvan kuin olisi ehkä ollut mahdollista. Vivaldin Anna Marialle omistamista viulukonsertoista levylle on päätynyt sieviä ja keskitempoisia yksilöitä, joiden virtuositeetti rajoittuu pariäänikulkuihin ja muutamaan luritukseen. Seilerin barokkiviulun ynisevä sointi ja oppilasmaisesti kuuluvat asemanvaihdot luovat väärän mielikuvan Anna Mariasta, eikä asiaa auta hempeän pidätellysti soittava Concerto Köln, joka on vieläpä äänitetty niin etäältä, että continuon rämpytystä tai bassolinjoja ei meinaa erottaa.

Kokonaisuus toimii parhaiten silloin, kun taivaallisen kauniiksi pelkistetyn orkesterisäestyksen ja dissonoivien soolokoristeiden väliin muodostuu tiivis jännite. Mutta rajummin rokkaavalla soitolla olisi saatu luotua jännitettä myös niistä mielikuvista, mitä kuulijoilla on orpotyttöjen musisoinnista.

"La Venezia di Anna Maria". Antonio Vivaldi: Viulukonserttoja "per Anna Maria" ym. Baldasare Galuppi: Concerto a Quattro nro 1 g-molli. Tomaso Albinoni: Concerto aCinque nro 1 B-duuri. - Midori Seiler, viulu, ja Concerto Köln. (Berlin Classics, 0301052BC)

Kuuntele Uudet levyt 9.10.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • Gabriellin soolosellomusiikista uutta suuntaa myös Bachiin

    Levyarvostelu

    Kokenut italialainen barokkisellisti Mauro Valli on työstänyt Bachin soolosellosarjoja koko ikänsä, mutta hänen uuden kolmois-CD:nsä tuoreus ei perustu tulkinnalle vaan ohjelmistolle. Valli rinnastaa Domenico Gabriellin oikukkaat eteläeurooppalaiset ricercaret Bachin linjakkaisiin, saksalaisiin soolosellosarjoihin, ja tulos on monestakin syystä enemmän kuin osiensa summa.

  • Kati Raitisen sellossa syvyyttä ja sävyjä

    Levyarvostelu

    Sellisti Kati Raitista ei Suomessa tunneta kovin hyvin, koska hänellä on kiire olla Ruotsin paras sellisti. Raitinen soittaa Tukholman kuninkaallisen oopperan orkesterin soolosellistinä, kerää palkintoja ZilliacusPerssonRaitinen-triossa, levyttää, konsertoi ja heittäytyy välillä moderniin näyttämömusiikkiin. Raitisen uusi soololevy sisältää oudon valikoiman uutta sellomusiikkia, mutta hänen eleettömän koskettava, tummasävyinen soittonsa yhdistää kokonaisuuden vaikuttavaksi.

  • Meta4 löytää ECM-soinnin

    Levyarvostelu

    Johannes Brahmsin myöhäinen klarinettituotanto on pelkkää herkkyyttä ja melankoliaa ilman huippukohtia, ja sopii siksi levy-yhtiö ECM:n harmaasävyiseen katalogiin. Samaa voi sanoa kuulassointisesta klarinetisti Reto Bieristä, mutta kuinka joukkoon sopeutuu suomalainen Meta4-kvartetti, jonka tyylissä painottuu intensiteetti ja romantiikka?

  • Virva Garam ojentaa käyntikortin

    Levyarvostelu

    Garamin musiikkiperheeseen kuuluva Virva Garam opettaa pianonsoittoa Lauttasaaren musiikkiopistossa, kamarimusisoi aktiivisesti viulisti Mervi Myllyojan ja Trio La Ruen kanssa sekä pitää yllä soolouraa. Viimeisintä varten hän on tehnyt vanhan kunnon käyntikorttilevyn eli ulkoisesti pelkistetyn omakustanteen, jonka resitaalimaisen ohjelman ideana on esitellä pianistin yhteyttä teoksiin eikä teosten yhteyttä toisiinsa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua