Hyppää pääsisältöön

Vivaldin suosikkiviulistista voisi piirtää rohkeammankin henkilökuvan

1700-luvun musiikkimetropolin Venetsian muodikkaimmat konserttielämykset tarjosi hieman yllättäen tyttöjen orpokoti Ospedale della Pieta, jonka orkesteri, kuoro ja solistit esiintyivät salaperäisesti verhon takaa jumalanpalveluksissa ja konserteissa. Instituution arvostuksesta kertoo, että Antonio Vivaldi toimi orpokodissa musiikinopettajana vuosikymmeniä ilmeisen innokkaasti. Oppilaat olivat lahjakkaita, ja lahjakkain oli Anna Maria dal Violin, joka muistetaan paitsi Vivaldin konserttojen omistuksista myös urasta solistina ja pedagogina. Barokkiviulisti Midori Seilerin uutuuslevy tekee kunniaa Anna Marian perinnölle, mutta ei ehkä tavoita hänen rohkeuttaan.

Venezia di Anna Maria
Venezia di Anna Maria Uudet levyt

Ajan tapojen takia Anna Maria dal Violin ei voinut luoda kansainvälistä soolouraa, mutta hänen rohkea viulisminsa on taltioitu aikalaiskuvauksiin ja erään käsikirjoituksen nuotinnettuihin koristeisiin. Midori Seilerin ja Concerto Kölnin tuplalevy luo Anna Mariasta kuitenkin vähemmän emansipoituneen kuvan kuin olisi ehkä ollut mahdollista. Vivaldin Anna Marialle omistamista viulukonsertoista levylle on päätynyt sieviä ja keskitempoisia yksilöitä, joiden virtuositeetti rajoittuu pariäänikulkuihin ja muutamaan luritukseen. Seilerin barokkiviulun ynisevä sointi ja oppilasmaisesti kuuluvat asemanvaihdot luovat väärän mielikuvan Anna Mariasta, eikä asiaa auta hempeän pidätellysti soittava Concerto Köln, joka on vieläpä äänitetty niin etäältä, että continuon rämpytystä tai bassolinjoja ei meinaa erottaa.

Kokonaisuus toimii parhaiten silloin, kun taivaallisen kauniiksi pelkistetyn orkesterisäestyksen ja dissonoivien soolokoristeiden väliin muodostuu tiivis jännite. Mutta rajummin rokkaavalla soitolla olisi saatu luotua jännitettä myös niistä mielikuvista, mitä kuulijoilla on orpotyttöjen musisoinnista.

"La Venezia di Anna Maria". Antonio Vivaldi: Viulukonserttoja "per Anna Maria" ym. Baldasare Galuppi: Concerto a Quattro nro 1 g-molli. Tomaso Albinoni: Concerto aCinque nro 1 B-duuri. - Midori Seiler, viulu, ja Concerto Köln. (Berlin Classics, 0301052BC)

Kuuntele Uudet levyt 9.10.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • Monteverdi-valikoima hurmaa kuin pienoisooppera

    Levyarvostelu

    Barokkiguru Rinaldo Alessandrinin johtama laulu- ja soitinyhtye Concerto Italiano on levyttänyt Monteverdia ennenkin. Parin vuoden takainen valikoima Night poimi madrigaalimestarin aarrearkusta musiikkia sotaan ja rakkauteen, kun taas uutuus Daylight keskittyy lauluun, tanssiin ja flirttailuun. Kun näistä aiheista kasataan vetävä, pienoisoopperan kaltainen kokonaisuus, joka vieläpä esitetään kertakaikkisen makoisasti, on kevätkauden voimasoittolevy selvillä.

  • Belle époquen loistavaa laulutaidetta patriarkaatin varjoista

    Levyarvostelu

    Sopraano Laetitia Grimaldi ja pianisti Ammiel Bushakevitz ovat laatineet BIS-yhtiön uutuuslevylle ohjelmiston, joka erottuu edukseen taidemusiikin tasa-arvoistumisen tuottamassa levyvirrassa. Ombres-otsikon alla kokonaisuus esittelee Ranskan Belle époque -aikakauden naissäveltäjien laulutuotantoa, joka on jäänyt varjoihin taidemusiikkikulttuurin keskittyessä suurmiesten suurteoksiin. Joskus tällaisten levyjen parasta antia on moniarvoistumisen ilo, mutta nyt iloa tuo myös herkullisen suoraviivainen musiikki.

  • Mezzo Melis Jaatisen profiililevyllä Skandinavia kohtaa Pariisin

    Levyarvostelu

    Norjassa ja Suomessa opiskellut, Oslossa asuva mezzosopraano Melis Jaatinen on vakiinnuttanut paikkansa etenkin pohjoismaiden oopperalavoilla, mutta omaa levyä on jouduttu odottamaan - tähän asti. Alban julkaisema uutuus "Impressions du nord" esittelee paitsi pätevän laulajan myös kiinnostavan ohjelmistonurkkauksen: Skandinaavisen kansallisromantiikan ranskalaiset vaikutteet ovat tuottaneet intensiivistä, tumman sävykästä musiikkia, joka sopii Jaatisen äänelle.

  • Kotimaiset Vasks-tulkinnat kestävät vertailun

    Levyarvostelu

    Latvialainen säveltäjä Peteris Vasks on noussut mystisen minimalismin kansainväliseksi kärkinimeksi immersiivisellä tunnemusiikillaan. Alban uutuuslevyllä Vasks-tarjontaa lisää säveltäjän ystävä, kapellimestari Juha Kangas, joka Tallinnan kamariorkesterin kanssa on taltioinut kaksi Vasksin suosittua konserttoa. Solisteina sellisti Marko Ylönen ja alttoviulisti Lilli Maijala joutuvat kovaan kansainväliseen vertailuun - mutta pärjäävät hyvin, päätellen siitä että oma sieluni liikahtaa, ja vieläpä Vasksin tarkoittamaan suuntaan.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua