Hyppää pääsisältöön

Takomon Alien on ilotteleva ja pelotteleva esitys ihmisen peloista

Päällystön jäsen, roolissa Niina Hosiasluoma, istuu ohjaamossa.
Päällystön jäsen, roolissa Niina Hosiasluoma, istuu ohjaamossa. Kuva: Mitro Härkönen Teatteri Takomo,alien

Kumpi on pelottavampaa: se, että olet kahdestaan kummituksen kanssa teltassa – vai se, että olet teltassa, jonka ulkopuolella hiiviskelee leijonia? Kumpi on pelottavampaa: se, että Donald Trumpista tulisi koko maailman presidentti – vai se, että planeetan pomo olisit sinä itse?

Takomon Alien pohtii pelkoa. Matka pelon ytimeen alkaa avaruusaluksen ohjaamosta, jossa miehistö herätetään horroksesta tutkimaan outoa signaalia. Esitys on hurmaava halpis-camp-avaruusseikkailu yhdistettynä yllätykselliseen teatterileikkiin.

Jukka Ruotsalaisen ohjaama ja yhdessä työryhmän kanssa käsikirjoittama Alien kysyy, mitä ihminen pelkää. Mitä pelkäämme, vaikka ei tarvitsisi, ja mitä toisaalta emme pelkää, vaikka ehkä pitäisi?

Pelon symboliksi on valittu Alien-elokuvista tuttu monsteri. Lavastaja Sami Roikolalle kiitos erittäin uskottavasta hirviö-illuusiosta. Esitys lainaa haluamansa elokuvasta, ja tekee sen nautittavasti.

Alienin yksityiskohdista ei kannata kertoa kovin paljon etukäteen, esitys perustuu yllätyksiin ja menee liioista ennakkotiedoista herkästi pilalle, luulen.

Foto från Alien på Teatteri Takomo.
Muukalaisen hyökkäys. Kuvassa Olli Riipinen. Foto från Alien på Teatteri Takomo. Kuva: Mitro Härkönen Teatteri Takomo,Alien – kahdeksas matkustaja

Käsiohjelmassa Jukka Ruotsalainen kertoo, että katsoi Alien-elokuvan ensimmäisen kerran pikkupoikana. Ja pelkäsi mielettömästi. Elokuvasta tuli hänelle pakottavan kiinnostuksen kohde, jota hän katsoa toljotti uudestaan ja uudestaan.

Esitykseen on siirtynyt, hyvällä tavalla, muistumia siitä, millaista oli olla lapsi joka pelkää.

Itse olen koko elämäni rakastanut scifiä ja tieteiskertomuksia, lähtien Burroughsin Mars-kirjoista ja Asimovin Säätiö-sarjasta, aina uusimpiin Star Wars -elokuviin asti. Olen myös kova pelkäämään, kaikkea järjellistä ja järjetöntä, joten tämä esitys on kuin suunnattu kaltaiselleni! Takomon katsomossakin minua hetkittäin pelotti, ihan oikeasti.

Mielelläni katsoisin muuten lisää scifi-teatteria. Viimeksi näin seikkailugenreen kuuluvan esityksen, kun Q-teatteri toi näyttämölle Corto Maltesen vuonna 2011.

Esitykseen on siirtynyt muistumia siitä, millaista oli olla lapsi joka pelkää.
Alien tunkee ulos leikkaspöydällä makaavan miehen (Olli Riipinen) rinnasta. Muu miehistö kauhistuneena pöydän ympärillä.
Esitys lainaa juonensa Alien-elokuvilta. Leikkauspöydällä Olli Riipinen, ympärillä Joanna Haartti, Joonas Heikkinen ja Niina Hosiasluoma. Alien tunkee ulos leikkaspöydällä makaavan miehen (Olli Riipinen) rinnasta. Muu miehistö kauhistuneena pöydän ympärillä. Kuva: Mitro Härkönen Teatteri Takomo,alien

Näyttelijät liikkuvat irtonaisesti esityksen tasolta toiselle. Joanna Haartti ja Niina Hosiasluoma ovat Ash ja Ripley, aluksen päällystö. He kykenevät valloittavaan, henkäyksenkevyeen komiikkaan.

Alakerrosten duunareita näyttelevät Joonas Heikkinen ja Teatterikorkeakoulussa opiskeleva Olli Riipinen. Heikkisellä on taito ilmaista maanista, hiipivää, yhtäkkiä esiin purskahtavaa kauhua. Riipinen sopii hyvin porukan juniorin rooliin. Hän on se, joka joutuu yksin kohtaamaan aluksen pimeän käytävän uumenissa odottavat hirvitykset. Hän on se, jonka näyttelijän ammattiin liittyville fobioille muut voivat naureskella.

Meta-tason pohdinnat teatterin olemuksesta pelkojen näyttämönä olisin tosin jättänyt vähemmälle. Esitys ei aivan luota katsojan oivalluskykyyn, vaan sortuu avaamaan ääneen teemojaan.

Mutta yhtä kaikki: olipa hauska ja ihanasti kamala ilta!

Niina Hosiasluoman näyttelemä avaruuslaivan päällystön jäsen Ripley.
Ripley, roolissa Niina Hosiasluoma. Niina Hosiasluoman näyttelemä avaruuslaivan päällystön jäsen Ripley. Kuva: Mitro Härkönen Teatteri Takomo,alien

Sattumoisin Takomon Alien assosioituu mielessäni erääseen Hannu Mäkelän runoon. Siinä käsitellään ihmisen vimmaista yritystä paeta itseään milloin minnekin: luontoon, taiteeseen, matkoille, minne vain missä voi kuvitella hallitsevansa tilanteen, olevansa turvassa ja vapaa.

Runo loppuu havahtumiseen kesken karkumatkan – ja tästä aiheesta minulle puhuu myös Takomon Alien.

Jos ihmisen mielen uumenissa on synkkää ja karmivaa, jos ihminen on muukalainen itselleen ja siksi muillekin, karkuun ei noin vain mennä, sillä sitä karttavat haaskojen hurjat veljetkin/ pimeää sisintäsi, sinua.

Alienin monet tasot sulautuvat huumaavasti yhteen, kun roolihahmot antautuvat hirviön, omien mustien pelkojensa, syleilyyn.

Miehistö käy hirviön kimppuun lasermiekat ojossa. Rooleissa Joonas Heikkinen, Joanna Haartti, Olli Riipinen ja Niina Hosiasluoma.
Miehistö käy hirviön kimppuun lasermiekat ojossa. Rooleissa Joonas Heikkinen, Joanna Haartti, Olli Riipinen ja Niina Hosiasluoma. Kuva: Mitro Härkönen Teatteri Takomo,alien

Teatteri Takomo: Alien. Ohjaus ja Dramaturgia Jukka Ruotsalainen. Valo-, video- ja lavastussuunnittelu Sami Roikola. Rooleissa Joanna Haartti, Joonas Heikkinen, Niina Hosiasluoma ja Olli Riipinen. Ensi-ilta 21.9.2018.

Penkkitaiteilija

  • Avaruusromua: Mistä ideat tulevat?

    Miten ideoita synnytetään?

    Uusia ideoita syntyy, kun jo olemassa olevat asiat kohtaavat toisensa uudenlaisina yhdistelminä. Se, millaisia nuo uudet yhdistelmät ovat, riippuu meidän kyvystämme hahmottaa asioiden suhteita toisiinsa. Ideoita voi yrittää luoda tietoisesti, mutta parhaita tuloksia syntyy, kun antaa alitajunnan työskennellä. Tällaisia ajatuksia esitti amerikkalainen James Webb Young jo 1940-luvulla. Hänen käsityksensä luovuudesta ja ideoista ovat edelleen kiinnostavia. Onko mikään muuttunut? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Olisiko nyt oikea aika?

    Analogisen syntesoijan voi ostaa parilla sadalla eurolla.

    4000 dollaria. Plus rahtikulut Yhdysvalloista Suomeen. Se oli edullisin vaihtoehto. Vuoden 2019 valuutassa se on noin 19 000 euroa. Sen verran olisi maksanut edullisin modulaarinen analoginen syntesoija vuonna 1974, amerikkalaisen Moog-yhtiön vähittäismyyntihinnaston mukaan. En taatusti ollut ainoa, joka unelmoi saavansa jostakin yhtäkkiä kasan dollareita. Ajat muuttuvat. Nyt analogisen syntesoijan voi ostaa parilla sadalla eurolla. Nyt olisi mahdollista toteuttaa nuoruuden unelmat. Olisiko nyt oikea aika ostaa oma syntikka? Tai useampi? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Onko salasanasi Saatana tai Perkele?

    Hyvät salasanat suojaavat yksityisyytesi.

    Vaihda välittömästi, se ei ole riittävän omaperäinen. Suomessa kirosanat pääsevät aina yleisimpien salasanojen listan kärkeen. Sinne missä komeilevat myös 123456, qwerty ja 0000. Hyvä salasana on sellainen, joka ei tule ensimmäiseksi mieleen, eikä ole pääteltävissä esimerkiksi perhesuhteista. Siinä pitää olla erikoismerkkejä, isoja kirjaimia ja numeroita.

  • Tanssiva karhu haastaa lukemaan runoutta!

    Osallistu #tanssivakarhu25 lukuhaasteeseen!

    Ylen runopalkinto Tanssiva karhu täyttää 25 vuotta. Haastamme sinut tutustumaan nykyrunouteen. Lue Tanssiva karhu-palkittu teos ja kirjoita lukukokemuksesi alla olevaan lomakkeeseen tai jaa se tunnisteella #tanssivakarhu25. Voit myös toivoa kokoelmasta löytyvää runoa esitettäväksi heinäkuun alussa Tämän runon haluaisin kuulla –ohjelmassa.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri