Hyppää pääsisältöön

Ylen palvelunhallinta palkittiin vuoden palvelujohtamisen tekona

Ylen palvelunhallinta palkittiin vuoden palvelujohtamisen tekona. Markku Saari ja Roope Sovala vastaanottivat palkinnon.
Ylen palvelunhallinta palkittiin vuoden palvelujohtamisen tekona. Markku Saari ja Roope Sovala vastaanottivat palkinnon. Ylen palvelunhallinta palkittiin vuoden palvelujohtamisen tekona. Markku Saari ja Roope Sovala vastaanottivat palkinnon. Kuva: itSMF Finland Palvelupäällikkö,Roope Sovala

Ylen palvelunhallinta ja laajavaikutteisten häiriötilanteiden hoito, ns. MIM-prosessi sai Vuoden palvelujohtamisen teko -palkinnon Suomen IT Service Management Forum itSMF:n Dare to renew -juhlakonferenssissa Helsingissä 11.10.2018.

Laajojen häiriöiden hallinnan kehitystyöllä on saatu vakavien häiriöiden määrä vähenemään huomattavasti viidessä vuodessa. Toiminnassa häiriöt ja ongelmat pyritään ratkaisemaan ennen kuin ne kehittyvät Ylen toimintaa vakavasti haittaaviksi ja yleisöille näkyviksi häiriöiksi.

Kaikkea ei kuitenkaan kyetä aina ennakoimaan. MIM-prosessin avulla johdetaan toimintaa, jos ja kun toisinaan laaja ja vakava häiriötilanne pääsee syntymään. Ennalta suunnitelluilla toimintatavoilla ja hyvin koulutetulla MIM-ringillä saadaan vakavatkin häiriötilanteet ratkaistua nopeasti.

Ylellä on ympärivuorokautinen valmius käynnistää prosessi, jota johtaa MIM-manageri. Rooliin kuuluu tilanteen analysointi, kaikkien häiriötä ratkaisevien osapuolten toiminnan johtaminen ja priorisointi, resurssien varmistaminen, viestinnän ohjaaminen. Managerin lisäksi mukaan ratkaisutyöhön hälytetään tarvittavat eri teknologia-alueiden asiantuntijat.

MIM-manageri vastaa myös siitä, että jokaisesta laajasta häiriötilanteesta tehdään jälkiarvio ja kerätään opit jatkoa varten.

“Ylen tietotekninen ympäristö on monimutkainen ja laaja ja mukana on useita palveluntuottajia. On tärkeää, että laajojen häiriöiden ratkaisua eri asiantuntijoiden yhteistyönä johdetaan selkeästi ja yhtenäisesti. Myös oppien kerääminen ja hyödyntäminen on tärkeää; sama häiriö ei ole kertaakaan aiheuttanut kahta MIM-tilannetta”, sanoo Ylen tuotantojohtaja Janne Yli-Äyhö.

IT Service Management Forum itSMFon kansainvälisten palvelujohtamisen laatustandardien ja parhaiden käytäntöjen edistämisestä vastaava kansainvälinen yhdistys. itSMF Finland haluaa tuoda parhaat palveluprosessit ja käytännöt suomalaisten yritysten palvelujohtamisen käyttöön.