Hyppää pääsisältöön

Spotifyssa voi pian julkaista musiikkia ilman levytyssopimusta tai välikäsiä – tarvitaanko levy-yhtiötä enää mihinkään?

Puhelin kädessä sohvalla, Spotify auki.
Puhelin kädessä sohvalla, Spotify auki. Kuva: Juuli Aschan, YleX Spotify

Vielä testivaiheessa oleva uudistus poistaa välikädet artistin ja julkaisukanavan välistä.

Spotify uutisoi syyskuun lopussa tarjoavansa muusikoille mahdollisuuden lisätä musiikkia palveluunsa ilman levy-yhtiötä tai muuta kolmatta osapuolta – maksutta.

Uusi ominaisuus voi mahdollisesti mullistaa musiikkibisneksen: riippumattomat artistit saavat musiikkiaan ilmaiseksi samaan palveluun, johon myös levy-yhtiöiden alaisuudessa toimivat suosikkimuusikot Suomesta ja ulkomailta lähes poikkeuksetta tuotantonsa tänä päivänä lisäävät.

Uudistuksen keulakuvaksi on nostettu Suomessakin Flow Festivalilla esiintynyt indieartisti Noname, joka julkaisi kehutun debyyttialbuminsa Room 25 ensimmäisenä artistina suoraan Spotifyhin.

Lisäksi Spotify maksaa suoraan palveluun julkaiseville artisteille 50 prosenttia kappaleiden striimaamisesta saadusta tuotosta, mikä on prosentuaalisesti enemmän kuin levy-yhtiön tai kolmannen osapuolen jakelijan kautta saatava palkkio.

Rap-artisti Noname esiintyy Flow Festivalin lavalla.
Amerikkalaisräppäri Noname julkaisi debyyttialbuminsa Spotifyssa ilman välikäsiä. Rap-artisti Noname esiintyy Flow Festivalin lavalla. Kuva: Flow Festival / Riikka Vaahtera Flow Festival

Music Business Worldwiden artikkelin mukaan Spotify maksaa Yhdysvalloissa suurille levy-yhtiöille, eli Universal Musicille, Warnerille ja Sonylle, 52 prosenttia kappaleen palvelussa soittamisesta saadusta tuotosta. Tämä 52 prosenttia jakautuu levy-yhtiön ja artistin välillä artistin sopimuksessa sovitusta suhteesta riippuen.

Ominaisuus on toistaiseksi testivaiheessa ja tarjolla vain palveluun kutsutuille, Yhdysvalloissa musiikkiaan tekeville artisteille, mutta Spotifyn mukaan palvelu avataan tulevina kuukausina myös laajemmalle tekijäjoukolle.

Ruotsalaislähtöinen Spotify kertoo tiedotteessaan, että monien artistien toiveena on ollut päästä jakamaan musiikkiaan maailmalle helpommin, ja uudistus tulee vastauksena näihin toiveisiin.

– Tärkeintähän tällä alalla on se, että niitä biisejä kuullaan. Tämä on varmasti hyvä ratkaisu artisteille, jotka eivät välttämättä ole saaneet aluksi mitään muuta väylää musiikilleen, pohtii Fullsteam Managementin ja Fullsteam Recordsin Katja Vauhkonen.

Palveluun lisättyjen kappaleiden määrän odotettavissa oleva kasvu tuo mukanaan myös ongelmia. Esimerkiksi uutuusbiisien markkinoinnin merkitys tulee korostumaan.

Biisin lisääminen johonkin palveluun ei nimittäin ole ongelma, vaan se, että biisin saa kuuluviin.― Mika "Haamu" Kurvinen

– Kappaleiden kuuntelut kertyvät lähinnä pääsystä suurille soittolistoille, ja kilpailu niille pääsemisestä kovenee, kun Spotifyhin lisätyn musiikin määrä kasvaa, kommentoi Haamuna tunnettu räppäri-tuottaja Mika Kurvinen.

– Näen, että tämä voi jopa vaikeuttaa aloittelevien artistien tilannetta. Biisin lisääminen johonkin palveluun ei nimittäin ole ongelma, vaan se, että biisin saa kuuluviin.

Monspille kiinnitetty Kurvinen on tuttu paitsi musiikistaan, myös kriittisistä some-kommenteistaan suurten levy-yhtiöiden ja radiosoiton välisestä suhteesta. Vaikka Kurvinen näkee suurten levy-yhtiöiden toiminnassa suomalaisella musiikkikentällä ongelmia, hän kokee, että musiikkia julkaistessa levy-yhtiön tuesta on suuri apu.

Haamun promokuva.
Mika Kurvinen epäilee, pystyykö artisti yksin tekemään työn, jonka levy-yhtiö normaalisti kappaleen julkaisun eteen tekee. Haamun promokuva. Kuva: Pirita Männikkö Haamu,Praewa Suthamphong

Yksin musiikkia julkaistessa artisti ei joudu jakamaan kappaleen tuottoa levy-yhtiön kanssa, mutta silloin artisti on julkaisun kanssa kirjaimellisesti yksin. Esimerkiksi kappaleen lataaminen palveluun ja yhteyden ottaminen eri maiden Spotify-edustajiin soittolistapaikan toivossa vievät aikaa perinteiseltä muusikon työltä.

– Levy-yhtiöissä on se hyvä puoli, että ne tekevät paljon työtä artistin eteen. Pystyykö artisti yksin tekemään saman, mitä kokonainen tiimi levy-yhtiössä tekee, Kurvinen pohtii.

Vauhkonen ja suomalaisen indie-levy-yhtiö Skorpionin HenrikHerkulesSuhonen ovat yhtä mieltä siitä, että jo nimeä saanut ja pääasiassa itse musiikkinsa tekevä artisti voisi hyvinkin jättää levy-yhtiönsä ja alkaa julkaista musiikkia suoraan Spotifyhin.

Vauhkonen huomauttaa, että monet bändit ovat jo perustaneet yhtyeensä ympärille firman ja sen myötä myös oman levy-yhtiönsä. Näin ollen he toimivat jo nyt ilman suuren koneiston apua.

– Ymmärrän, miksi monet isot labelit ovat vähän säikähtäneetkin tätä, koska joillekin artisteille ja managementeille voi tulla se fiilis, ettei levy-yhtiötä enää tarvita. Siinä olen eri mieltä, sillä kappaleen julkaisuun liittyy niin paljon muutakin kuin se, että se löytyy jostakin järjestelmästä, Vauhkonen sanoo.

Onko kappale Spotifyssa merkki artistiudesta?

Kurvinen on vuosien varrella lisännyt musiikkiaan Spotifyhin myös itsenäisesti käyttäen levy-yhtiöiden ulkopuolisia musiikkijakelijoita, jotka viidestä kymmeneen euron veloituksesta lisäävät artistin kappaleet Spotifyhin ja muihin musiikkipalveluihin.

Kellä tahansa, jolla on läppäri, on mahdollisuus tehdä kokonainen albumi vaikka kotivessassaan.― Katja Vauhkonen

Hän ei pidä kolmannen osapuolen julkaisijan käyttämistä erityisen ongelmallisena, päinvastoin, se on Kurvisen mielestä toiminut osoituksena siitä, että artisti on valmis näkemään vaivaa kappaleensa julkaisun eteen.

– Tähän asti kappaleen saaminen Spotifyhin on fyysisen äänitteen ohella ollut tavallaan sellainen virallisen artistiuden leima, Kurvinen toteaa.

Levy-yhtiöpuolella toimiva Vauhkonen ei täysin allekirjoita Kurvisen ajatusta. Hän pitää “oikean artistiuden” arvottamista esimerkiksi levytyssopimuksen tai julkaisukanavan kautta vaarallisena ajatuksena. Vauhkosen mielestä enemmän merkitystä on sillä, mitä kappaleen julkaisun jälkeen tapahtuu.

– Ymmärrän tarpeen Spotifyn uudistukselle, sillä musiikkia tehdään niin eri tavalla tänä päivänä: kellä tahansa, jolla on läppäri, on mahdollisuus tehdä kokonainen albumi vaikka kotivessassaan, Vauhkonen toteaa.

Uudistuksen myötä Spotify lähenee Soundcloudia ja Bandcampia, joihin muusikot ovat voineet lisätä itsenäisesti esimerkiksi demojaan tai muuten vähemmän viimeisteltyjä julkaisujaan.

Ibe Ruisrockissa
Ruisrockissa kesällä esiintynyt IBE on tuttu nimi myös Soundcloudista. Ibe Ruisrockissa Kuva: Juuli Aschan / YleX Ruisrock

Kurvisen lailla Suhonen pitää Spotifyta niin sanotusti virallisempana julkaisukanavana. Hän kuitenkin epäilee, ettei Spotify tule ottamaan Soundcloudin paikkaa indie-kentällä. Suhonen korostaa, että Soundcloud on ollut perinteisesti yhteisömäinen alusta tekijöiltä tekijöille.

– Kokemukseni mukaan Spotify on virallisempi alusta 18–25-vuotiaiden parissa, ja Soundcloud puolestaan erityisesti räpissä sellainen, jossa voidaan kokeilla julkaisemista ja katsoa, mitä jengi sanoo siitä, Suhonen pohtii.

Toisella laidalla Spotify lähestyy myös perinteistä levy-yhtiötoimintaa toimiessaan musiikin julkaisualustana ja sen soittamisesta saatavien tulojen maksajana.

Yhtenä merkittävänä erona Spotifyn ja levy-yhtiöiden välillä edelleen on, ettei Spotify omista palvelussa julkaistun musiikin tekijänoikeuksia. Spotifyn toimitusjohtaja Daniel Ek onkin korostanut, ettei Spotifylla ole kiinnostusta ryhtyä levy-yhtiöksi.

Mitä Spotify tästä kaikesta saa?

Oletettavasti suurimmat hyödyt muutoksesta Spotifylle syntyvät kasvavien käyttäjämäärien ja kasvavan musiikkikirjaston myötä.

Media- ja teknologia-analyysifirma Midia uskoo, että samaan tapaan kuin Youtube, Spotify pyrkii kasvattamaan suoraan palveluun lisätyn sisällön määrää ja sitä kautta laskemaan omia kustannuksiaan.

Lisäksi se pystyy oman analytiikkakoneistonsa avulla selvittämään, minkälainen musiikki Spotifyn kuulijoille toimii ja siten myös nostamaan todistettavasti toimivaa musiikkia kuratoiduille soittolistoilleen.

Puhelin sohvalla, Spotify-soittolistavalikko näytöllä.
Suositulle soittolistalle pääseminen vaikeutunee etenkin tuntemattomampien artistien kohdalla. Puhelin sohvalla, Spotify-soittolistavalikko näytöllä. Kuva: Juuli Aschan, YleX Spotify

Myös Kurvinen uskoo, että Spotifyn uudistuksen myötä kuratoitujen soittolistojen merkitys tulee kasvamaan ja erilaisten soittolistojen määrä moninkertaistumaan. Pieniä soittolistoja tulee lisää, ja tunku suosituimmille soittolistoille lisääntyy.

Hän myös pelkää, että isoja soittolistoja aletaan vahtia tarkemmin ja suurten levy-yhtiöiden sanavalta kasvaa listalle nostettavia kappaleita valittaessa.

Spotify on käytetyin striimauspalvelu

Skorpionin Suhonen huomauttaa, että kun ennen musiikkia kuunneltiin CD:ltä, kasetilta ja vinyyleiltä, nykyisin kuuntelusta yli kolmannes keskittyy vain yhteen, voittoa tavoittelevaan palveluun. Hän toteaa, että alalla kuin alalla yhden firman monopoliasema tuottaa ongelmia, kun kilpailua ei synny ja laatu voi kärsiä.

Tällä hetkellä algoritmit puoltavat muita kuin independent-julkaisuja.― Henrik "Herkules" Suhonen

Hänen mielestään Spotifylla on kuitenkin tällä hetkellä hyvä rooli etenkin Suomessa, sillä täällä independent-julkaisuja nostetaan esimerkiksi uuden musiikin listoille.

– Isoilla, sadan tuhannen kuuntelijan listoilla riippumatonta musiikkia tosin on harmillisen vähän. Tällä hetkellä algoritmit puoltavat muita kuin independent-julkaisuja, Suhonen sanoo.

Fullsteamin Vauhkonen sanoo, ettei Spotifyn uudistusta hänen mielestään pitäisi kuitenkaan pelätä, vaan seurata, voisiko siitä tavalla tai toisella jopa olla hyötyä kaikille.

Silti on huomionarvoista, että vaikka Spotifyhin lisättävän musiikin määrä moninkertaistuisi, eivät muut musiikkialan instituutiot pysty tarjoamaan sille enempää tilaa kuin radioaalloille päivässä tai keikkapaikkojen lavalle yhdessä illassa mahtuu.

– On hyvä kysymys, että onko Spotifylta fiksu veto tehdä tämä. Voiko se jopa karkottaa osan ihmisistä ja ajaa heidät vaikka Apple Musicin puoleen, missä kappaleet ovat käyneet läpi niin sanotun laadunvalvonnan?

Kaikesta huolimatta Vauhkonen suhtautuu Spotifyn uudistukseen positiivisesti.

– Tällaisella indiepunkkari-asenteella haluaisin, että kaikilla olisi edes jonkinlainen mahdollisuus tehdä tätä, sanoo Vauhkonen.

YleX ei tavoittanut Spotifyn mediakontakteista vastaavaa Fredrik Westiniä kommentoimaan uudistusta ja siihen liittyviä kysymyksiä. Myöskään suurilta levy-yhtiöiltä, eli Warnerilta, Universalilta tai Sonylta, ei saatu kommenttia.