Hyppää pääsisältöön

Magnus Lindbergin hehkuvia orkesterisoivuuksia

Magnus Lindbergin (s. 1958) tuotanto on vuosituhannen vaihteesta lähtien ollut jatkuvassa pienessä muutosliikkeessä. Vähitellen tuo liike tuntuu saavuttaneen pysyvyyden asteen. Edelleen omaääniseen sävelistöön sekoittuu nyt vahvoja romanttis-impressionistisia vaikutteita, jonka johdosta ilmaisussa on lisää hengittävyyttä, hehkua ja näyttävyyttä. Radion sinfoniaorkesteri iskeytyy kapellimestari Hannu Linnun johdolla kahteen ensitaltioinnin saavaan teokseen, jotka edustavat Lindbergin nykyistä sävelkieltä parhaimmillaan: Tempus fugit sekä toinen viulukonsertto.

magnus lindbergin äänitteen kansi
magnus lindbergin äänitteen kansi Magnus Lindberg

Mozartin hengessä verraten pienelle kokoonpanolle kirjoitettu Viulukonsertto nro 1 (2006) on lajityyppinsä vaikuttava edustaja. Lähes kymmenen vuotta myöhemmin valmistunut Viulukonsertto nro 2 (2015) lähtee liikkeelle monin tavoin samanlaisista lähtökohdista. Toinen viulukonsertto jakaa edeltäjänsä kanssa muun muassa samankaltaisen rakenteen ja painopisteet, kun kahta laveaa ja rönsyilevää osaa seuraa napakan kestoinen sähäkkä finaali. Erojakin on. Täydelle sinfoniaorkesterille kirjoitettu toinen viulukonsertto on soinniltaan edeltäjäänsä tummempi ja suurieleisempi. Sävelkieli puolestaan häivähtelee Debussyn, Bergin tai Bartókin tapaan. Soolosoittimen tekstuuri on epäilemättä riittävän painokas ja haastava työllistämään Frank Peter Zimmermannin kaltaisen huippuosaajan. Silti sävelistön sujuvaa ja näyttävää ylös- ja alaspäistä liikehdintää kuunnellessa jää odottamaan wow-vaikutelmia. Sellaisia oli ensimmäisessä konsertossa yllin kyllin.

Yli puolen kestoinen orkesterimammutti Tempus fugit (2016-17), aika rientää tai aika pakenee, on vakuuttavaa jälkeä. Äänistön etenemistä on kiinnostava seurata, kun Lindberg on ripotellut mukavasti monenlaisia aistiärsykkeitä matkan varrelle pitämään yllä kuulijan mielenkiintoa. Jatkuvat tempovaihdokset johtavat yhä uusiin purkauksiin ja niitä seuraaviin suvantoihin. Vaikka Lindbergin orkesterimusiikin sointimassojen kaikkein vikkelimmin liikkuvat kerrokset ovat nekin rytmisesti selkeytyneet, on niillä edelleen sama teho ja tekijänsä tunnistettava kädenjälki. Taaksepäin katsova ja summaava Tempus fugit tuntuu myös samalla olevan suuntaa näyttävä ja eteenpäin katsova teos. Sen pehmeä harmoniamassa tarjonnee vielä monenlaisia jatkokehittelyn mahdollisuuksia.

Aiempiin Lindbergin Ondine-julkaisuihin verrattuna jää hieman nuhjuiseen sointikuvaan kaipaamaan kirkkautta ja lisäresonanssia, jota tämän kaltainen taidokkaasti kirjoitettu orkesterihehku ansaitsisi. Esityspuolella kaikki on kunnossa. Alusta lähtien säveltäjän kaikissa kehitysvaiheissa mukana ollut Radion sinfoniaorkesteri on Hannun Linnun johdolla Lindbergin sävelistön äärellä kuin kotonaan.

Magnus Lindberg. Tempus fugit, Viulukonsertto nro 2. Frank Peter Zimmermann, viulu, Radion sinfoniaorkesteri, joht. Hannu lintu.

Kuuntele Uudet levyt 16.10.2018, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.

  • Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Kapellimestari Susanna Mälkki ja Helsingin kaupunginorkesterin edellisellä julkaisulla Béla Bartókin pianokonserton kytkynä soi pirteästi Ravel ja aikamme musiikki. Nyt ollaan liikkeellä taas täys-Bartók-paketilla. Bartók-matkailu on muutamalla aiemmalla julkaisulla keskittynyt säveltäjän varhaistuotantoon.

  • Aili Järvelä ja Sointi Jazz Orchestra - hyvän mielen sointeja raikkaalla otteella

    Aili Järvelän hyvän mielen sointeja

    Aili Järvelä (s. 1985) on tullut tutuksi laulajana, lauluntekijänä, säveltäjänä, sovittajana, viulistina, tuottajana, Järvelän pelimannina sekä freelance-muusikkona useista eri yhtyeistä ja yhteyksistä. Sointi Jazz Orchestra on vuonna 2013 toimintansa aloittanut nuorista ammattimuusikoista koostuva yhtye, jonka taiteellisena johtajana toimii yhtyeen perustanut Rasmus Soini.