Hyppää pääsisältöön

Absoluuttinen sävelkorva - Soittotuntien kootut selitykset

Pasi Lyytikäisen pilapiirros
Pasi Lyytikäisen pilapiirros Kuva: Pasi Lyytikäinen pilapiirrokset,pasi lyytikäinen

Uusi oppilaani arveli, että hänellä on ehkä absoluuttinen sävelkorva. Kun kysyin, mistä hän niin päätteli, oppilas kertoi:
- No kun iskä löi mua kerran limsapullolla päähän, niin siitä kuului "dumm" ja mä aattelin, että oliskohan se g? Sitten mä lauloin koko ajan sitä "dumm-mia" kun kävelin pianon luokse ja sehän OLI g!

Kuvitusta
Kuvitusta Pilapiirros

Jousisoitinoppilas:
- Toivottavasti nämä mun täit ei oo tarttunut tähän mun jouseen, ne kun tykkää hiuksista.

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Tänä syksynä aloittanut piano-oppilas äimistyneenä, kun kerroin, miten itse harjoittelen:
- Ai siis soitatsä iteki pianoa?!

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Oppilaani oli unohtanut merkitä sävelten nimet kappaleeseensa ja muutenkin läksy näytti koskemattomalta. Syyksi ilmoitettiin rehvakkaasti muistikatkos.

Kysyin oletko harjoitellut, ja vastaus tuli heti luontevalla markkinamiehenalun äänellä:
- Mä harjoittelen läksyt aina tosi huolella kotona, mutta joskus se ei vaan näy täällä tunnilla.

Kasattuani itseni ilmoitin, että tehtävä tulisi tehdä ensi viikkoon. Vastaus tuli välittömästi:
- Luotan kyllä enemmän sun käsialaasi, kun en viimeksi tehdessäni meinannut saada oikein selvää omastani.

Olen niin tämän pienen palkkani ansainnut!

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Esittelin pienelle oppilaalle uutta nelikätistä kappaletta Schlafe, Mein Prinzchen (Nukkuos prinssini vaan) ja soitin sitä hänelle alusta vähän.

Oppilas innostui:
- Tuo on se Paula Koivuniemen Aikuinen nainen!

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Viikon viimeinen muskaritunti. Oppilas 6 v. kertoo perjantai-illan suunnitelmista:
- Äiti valittaa, isä ripuloi, ja minä riehun ja katson Kingiä!

Jees, vinkeää viikonloppua itse kullekin!

Pasi Lyytikäisen pilapiirros
Pasi Lyytikäisen pilapiirros Pilapiirros,pasi lyytikäinen

Miksi ei ole harjoiteltu soittoläksyjä? Miksi ei ole oltu tunnilla? Miksi nuotit ovat jääneet kotiin?
Musiikkiopistojen opettajat avautuvat soittotuntien hulvattomista selityksistä ja sattumuksista.
Uskomattomat tarinat piirtää kuviksi säveltäjä Pasi Lyytikäinen.

  • Mustan 1900-luvun musiikillinen testamentti

    Levyarvio

    Natsi-Saksan juutalaisvainot ja antisemitismi, joka vaikutti laajemminkin Euroopassa, myös Stalinin Neuvostoliitossa, tuhosi ihmiselämien lisäksi suuren osan vuosisadan merkittävintä taidetta. Se esti teosten syntymisen joko suoraan tai muutti taiteen tekijöiden kokemusta maailmasta niin merkittävästi että myös taide ja sen reseptio muuttuivat. Tästä voi hyvällä syyllä puhua Mieczyslaw Weinbergin kohdalla. Omaisten menehtyminen natsien käsissä, pako Puolasta Valko-Venäjän kautta Moskovaan ja suoraan Stalinin syliin jätti lähtemättömän jäljen Weinbergiin.

  • Teatraalisen lyyrikon orkesterimusiikki tenhoaa

    Levyarvio

    Hans Werner Henze oli säveltäjänä tyylillisesti moniääninen, hyvinkin moderni mutta lyyrisellä, teatraalisella ja jopa tunteellisella pohjavireellä, hän otti yhteiskunnallisesti kantaa ja viihtyi sellaisissa modernistien hylkimissä teoslajeissa kuin sinfoniassa ja oopperassa. Värikkäissä ja usein ohjelmallisissa teoksissaan Henze on kaiketi itse asiassa postmodernimpi kuin monet niin sanotut postmodernistit.

  • Wolfin liedit ovat myöhäisromantiikan parasta antia

    Levyarvio

    Myönnän auliisti, että on tiettyjä musiikinlajeja – ja ehkäpä jopa säveltäjiä – joita tuon häpeilemättä esiin aina kun voin. Romantiikan ajan laulumusiikki muun muassa kuuluu lemppareihini, myös musiikinhistoriallisen merkityksensä vuoksi: 1800-luvun musiikillista kieltä on melko mahdotonta irrottaa lauletuista sanoistaan silloinkaan kun se väittää olevansa Hanslickin sanoin “soiden liikkuvia muotoja” eli niin sanotusti absoluuttista musiikkia.