Hyppää pääsisältöön

Topelius-juhlintaa ja Goldbergejä Norjasta

Kaukana napapiirin tuolla puolen, Jäämeren rannalla, on pohjolan Pariisi, Tromssa, ja siellä pätevä ja mukava Arktinen filharmoninen kamariorkesteri. Uudella levyllään orkesteri pätevyyden todisteeksi vetäisee Bachin virtuoosiset Goldberg-muunnelmat, ja mukavuuden todisteeksi Henning Kraggerudin Topelius-muunnelmat, joilla juhlistetaan Topeliuksen 200-vuotisjuhlavuotta.

Topelius Variations / Goldberg Variations
Topelius Variations / Goldberg Variations Uudet levyt

Bachin Goldberg-muunnelmat ovat paitsi huikeaa sisällön ja muodon leikkiä myös pirullista kosketinsoitinmusiikkia, joka ei tuosta vain taivu jousille. Orkesterin konserttimestari Henning Kraggerud ja sellisti Bernt Simen Lund ovat kuitenkin tehneet Goldbergeistä uuden jousiorkesterisovituksen, joka on parempi kuin Dmitri Sitkovetskyn ongelmallinen, aiempi sovitus. Kraggerud ja Lund ratkaisevat tekstuurin ja tekniikan ongelmia soolosoittajien ja koko orkesterin monipuolisella vuorottelulla, ja lisäävät musiikkiin syvyyttä ja sävyjä esimerkiksi pizzicatoilla ja bassotuplauksilla.

Välillä sovitus pelkistää liikaa eikä tunnu luottavan orkesterin yhteissointiin. Esimerkiksi kuuluisa hidas muunnelma numero 25, Musta helmi, jää tromssalaisten soittamana jopa ohuemmaksi kuin cembalolla; kuulijaa voisi kelluttaa isolla, pehmeällä jousisoinnilla syvyyksien yllä, mutta tarjolla on vain pikkunättiä kuviointia.

Syy lienee myös orkesterin soinnissa, joka on etenkin spiccatoissa ja nopeassa yhteissoitossa karhea ja jopa oppilasmainen. Kirkkoakustiikkaa ja miesten suihkua yhdistelevä äänitys siistii hieman karheutta, muttei tuo lisää lämpöä.

Henning Kraggerudin omat Topelius-muunnelmat ovat kiitollisempaa soitettavaa jousiorkesterille, joten varttitunti uustopeliaanista, vapaatonaalista ja sointuisaa musisointia sujuu vapautuneesti. Kraggerud ei ole Skandinavian luovimpia säveltäjiä, ja laimeasti virtaileva mollitunnelma polkee välillä paikallaan. Topeliuksen idealistisen ja kiihkeän puolen kontrasti ei tule kovin väkevästi ilmi, mutta moniselitteinen, sadunomainen loppu virittää oivallisesti juhlavuoden tunnelmaan. Teoksen tilasi kotiseutunsa merkkimiehelle Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri, ja olisi kiinnostava kuulla kappaleesta myös heidän versionsa.

J.S. Bach (sov. Bernt Simen Lund ja Henning Kraggerud): Goldberg-muunnelmat. Henning Kraggerud: Topelius Variations. - Arktinen filharmoninen kamariorkesteri/Henning Kraggerud. (Simax, PSC 1353)

Kuuntele Uudet levyt 23.10.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua