Hyppää pääsisältöön

Avaruusromua: Musiikkia unettoman taivaan alla

Karelian Skies 2018 -tapahtuman esiintyjät konserttilavalla.
Karelian Skies 2018 -tapahtuman esiintyjät konserttilavalla. elektroakustinen musiikki

Se kaikki alkoi Arizonasta vuonna 2003. Silloin järjestettiin ensimmäinen Different Skies -tapahtuma: Electronic Space Music Festival, elektronisen avaruusmusiikin työpaja ja festivaali.

Ajatuksena oli, että ryhmä elektronisen musiikin tekijöitä kokoontuu viikon ajaksi yhteen tekemään musiikkia ja esittää tuota musiikkia yhteisissä konserteissa.

Tapahtuma oli menestys ja luonnollisestikin jatkoa seurasi. Tapahtuman maine kasvoi ja levisi, jopa tänne pohjolaan saakka. Eräs Different Skies -tapahtumien osanottajista oli suomalainen muusikko ja tuottaja Otso Pakarinen, joka tunnetaan myös taiteilijanimellä Ozone Player. Ja niinhän siinä kävi, että hän otti ja toi Different Skies -tapahtuman ajatuksen myös Suomeen, ja on isännöinyt täällä jo viisi tapahtumaa.

Suomalainen tapahtuma sai nimekseen Karelian Skies ja ensimmäinen Karelian Skies -tapahtuma järjestettiin Nurmeksessa Pohjois-Karjalassa vuonna 2014. Kesällä 2018 oli Nurmeksessa jo viides Karelian Skies -tapahtuma. Tällä kertaa ulkomaisten muusikoiden edustus oli runsasta: tapahtuman yhdestätoista muusikoista vain kolme oli Suomesta.

Karelian Skies 2018 -tapahtuman esiintyjät konserttilavalla.
Karelian Skies 2018 -tapahtuman esiintyjät konserttilavalla. elektroakustinen musiikki

Ulkomailta olivat mukana ruotsalaissyntyinen, tätä nykyä Lontoossa asuva Antara Annemarie Borg, Yhdysvalloista tulivat Polly Moller Springhorn, John Krikawa, Mike Metlay, Giles Reaves, Tony Gerber ja Tim Walthers. Briteistä oli mukana Nick Rothwell, ja tapahtuman suomalaisosanottajat olivat Petri Frestadius ja Kimmo Kivelä, sekä tietysti tapahtuman suomalaisisäntä ja järjestäjä Otso Pakarinen.

Viikon aikana syntyi paljon hienoa ja ainutkertaista musiikkia, jota esitettiin tapahtuman loppukonsertissa Nurmes-talolla heinäkuun lopulla 2018.

Amerikkalainen Mike Metlay on Different Skies -tapahtumien veteraani, joka oli tänä kesä ensi kertaa mukana Suomessa Karelian Skies -tapahtumassa.

"Ensimmäinen suuri musiikkitapahtuma, jonka järjestin, oli Different Skies -festivaali Arcosantissa, Arizonassa", kertoo Mike Metlay. "Ja tuolloin tapasin sitä porukkaa, joka muodosti Different Skies -yhteisön, sitä porukkaa joka on järjestänyt näitä tapahtumia".

Mike kertoo, että verrattuna täällä Suomessa järjestettyihin Karelian Skies -tapahtumiin Amerikassa järjestetyt Different Skies -tapahtumat ovat olleet hieman erilaisia, niissä on ollut enemmän osanottajia, joten tapahtumien musiikillinen anti on myös ollut erilainen, monesti hajanaisempi ja epäorganisoituneempi. Karelian Skies -tapahtumissa muusikkojoukko on ollut pienempi, mutta ammattimaisempi. "Muusikot ovat taitavaa, kovatasoista väkeä", hän sanoo. "He hallitsevat instrumenttinsa ja muutkin musiikkiin ja sen tekemiseen liittyvät asiat."

Mike Metlay kertoo nähneensä videotallenteita aikaisemmista Karelian Skies -konserteista, joten tänne nyt ensi kertaa tullessaan, hän tiesi hieman mitä odottaa. Mutta aina tulee yllätyksiä, hän sanoo, ja iloisia yllätyksiä. Tämä on ollut hienoa aikaa, joukko upeita ihmisiä, tekemässä musiikkia yhdessä. Osan porukasta tunsin jo entuudestaan, esimerkiksi Different Skies -tapahtumista, mutta paljon on ollut myös uutta.

Karelian Skies 2018 -tapahtuman esiintyjät konserttilavalla.
Karelian Skies 2018 -tapahtuman esiintyjät konserttilavalla. elektroakustinen musiikki

Amerikkalainen John Krikawa oli mukana ensimmäisessä Karelian Skies -tapahtumassa vuona 2014 ja kesällä 2018 hänet nähtiin jälleen Nurmeksessa. Myös hänen kohdallaan innostus elektroniseen musiikkiin alkoi monille tutuista nimistä.

"Minun isäni tutustutti minut Kraftwerkiin, Vangelisiin, Jean Michel Jarreen ja Mike Oldfieldiin", kertoo John Krikawa, ja sanoo, että tuo aikakausi on myös osa hänen omaa musiikkiaan. Hän soitti myös bändeissä ja lauloi kirkkokuorossa, ja kun tuohon vielä lisätään vaikutteita esimerkiksi jazzista ja progressiivisesta rockista, siitä on syntynyt aika omalaatuinen keitos elektronista ja elektroakustista musiikkia.

Hän kertoo, että ennen tämänvuotista Karelian Skies -tapahtumaa hän oli hyvin kiireinen, eikä ehtinyt juurikaan valmistella materiaalia tapahtumaa varten, mutta tiesi ja oli varma, että Nurmeksessa kaikki toimisi. Ja yleensä tauot ja paikanvaihdokset ovat hyviä, hän sanoo, silloin on mahdollista oppia uusia tapoja ja uusia käytäntöjä, uusia näkökulmia ja lähestymistapoja musiikkiin ja sen tekemiseen. "Se on taiteellista kehitystä, taiteellista edistystä", sanoo John Krikawa.

Karelian Skies 2018 -tapahtumassa esiintynyt Tony Gerber.
Karelian Skies 2018 -tapahtumassa esiintynyt Tony Gerber. elektroakustinen musiikki

Nurmeksessa jo aiemminkin pariin kertaan käynyt amerikkalainen Tony Gerber sanoo, että hänelle Karelian Skies -tapahtumien tärkein anti ovat ihmisten tapaaminen ja yhteistyö. Kaikki se, joka voi syntyä vain paikalla ja läsnä olevien ihmisten kesken.

"Eräs Karelian Skies -tapahtuman hienoista puolista on se, kuinka me eri puolita maailmaa saapuneet muusikot teemme yhdessä musiikillista yhteistyötä ja ystävystymme muutenkin", sanoo Tony Gerber, ja kertoo, että muutamat yhteiset projektit jatkuvat tapahtuman jälkeenkin. Hän sanoo, että hänelle tämän tapahtuman tärkein asia ovat ihmiset, joita hän tapaa, kaikki vanhat ja uudet ystävät.

Musiikillisesta lähestymistavastaan hän kertoo, että tällaisissa tilanteissa hän ei halua asettaa musiikille tiukkoja sääntöjä, eikä millään tavoin liian tarkasti määritellä, sitä, millaista musiikista pitäisi tulla. Hän haluaa pikemminkin vain laittaa prosessin liikkeelle, antaa musiikin muodostua sellaiseksi kuin se muodostuu. Ja parasta olisi, jos tällainen hetkessä syntyvä musiikki olisi rauhallisesti hengittävää ja rentouttavaa. "Minun mielestäni me onnistuimme siinä", sanoo Tony Gerber.

Karelian Skies 2018 -tapahtuman esiintyjät konserttilavalla.
Karelian Skies 2018 -tapahtuman esiintyjät konserttilavalla. elektroakustinen musiikki

AVARUUSROMUA 28.10.2018 - OHJELMAN MUSIIKKI:
KARELIAN SKIES 2018 (= Antara Annemarie Borg, Polly Moller Springhorn, John Krikawa, Mike Metlay, Giles Reaves, Tony Gerber, Tim Walthers, Nick Rothwell, Petri Frestadius, Kimmo Kivelä & Otso Pakarinen)

KARELIAN SKIES 2018: THX 1137 - osa - (Karelian Skies 2018 Live at Nurmes-talo, Nurmes 28.7.2018)
KARELIAN SKIES 2018 Sunflower / That Sleepless Sky (Karelian Skies 2018 Live at Nurmes-talo)
KARELIAN SKIES 2018: Dwarf Dance (Karelian Skies 2018 Live at Nurmes-talo)
KARELIAN SKIES 2018: Causality and Free Will (Karelian Skies 2018 Live at Nurmes-talo)
KARELIAN SKIES 2018: Floating Train (Karelian Skies 2018 Live at Nurmes-talo)
KARELIAN SKIES 2018: Järvikoti (Karelian Skies 2018 Live at Nurmes-talo)
KARELIAN SKIES 2018: End Jam - osa - (Karelian Skies 2018 Live at Nurmes-talo)

Koko konsertti:

  • "Onko musta ollenkaan tähän, kun nuo muut on niin sairaan hyviä?" Lahjakkaan suvun vesa Aili Ikonen epäili pitkään, onko hänestä ammattimuusikoksi

    Musiikki on muusikko Aili Ikoselle intohimo.

    Erityisesti jazzlaulajana tunnettu muusikko Aili Ikonen kasvoi musiikin ympäröimänä. Korpilahdelta kotoisin oleva Ikonen pomppi lapsena Joutsenlammen finaaliosaa veljensä Osmon kanssa olohuoneen sohvan ympärillä ja harjoitteli pieteetillä viulunsoittoa viisivuotiaasta alkaen. Silti ura muusikkona ei ollut itsestäänselvyys.

  • Sanat haltuun rap-riimein

    Sanat haltuun -hanke auttaa nuoria löytämään äänensä.

    Rap-musiikki voi olla väylä parempaan luku- ja ilmaisutaitoon. Musiikkia kuunnellessa voi päähän tarttua myös muutama yhteiskunnallinen ajatus. Vielä enemmän kuhinaa päähän syntyy, jos alkaa itse luoda riimejä. Kirjallisuus- ja taidekriitikko, toimittaja sekä opettaja Aleksis Salusjärvi pohti, miksi lukeminen koetaan jotenkin epämiehekkääksi harrastukseksi.

  • Avaruusromua: Psykedeelinen äänikone nimeltä TONTO

    Mitä jos rakennettaisiin maailman suurin syntesoija?

    Malcolm Cecil ja Robert Margouleff kohtasivat 50 vuotta sitten New Yorkissa, tuolloin uudessa Media Sound -studiossa. Heillä oli idea. Mitä jos hankittaisiin useita syntesoijia ja soitettaisiin niitä yhtaikaa? Ja jos kytkettäisi in ne toisiinsa, toimimaan yhdessä, siinä meillä olisi elektroninen orkesteri. Idea hahmoteltiin kiinalaisen ravintolan pöytäliinaan ja se päätettiin toteuttaa. Alkoi syntyä psykedeelinen äänikone nimeltä TONTO. Toimittajana Jukka Mikkola.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri