Hyppää pääsisältöön

Avaruusromua: Musiikkia unettoman taivaan alla

Karelian Skies 2018 -tapahtuman esiintyjät konserttilavalla.
Karelian Skies 2018 -tapahtuman esiintyjät konserttilavalla. elektroakustinen musiikki

Se kaikki alkoi Arizonasta vuonna 2003. Silloin järjestettiin ensimmäinen Different Skies -tapahtuma: Electronic Space Music Festival, elektronisen avaruusmusiikin työpaja ja festivaali.

Ajatuksena oli, että ryhmä elektronisen musiikin tekijöitä kokoontuu viikon ajaksi yhteen tekemään musiikkia ja esittää tuota musiikkia yhteisissä konserteissa.

Tapahtuma oli menestys ja luonnollisestikin jatkoa seurasi. Tapahtuman maine kasvoi ja levisi, jopa tänne pohjolaan saakka. Eräs Different Skies -tapahtumien osanottajista oli suomalainen muusikko ja tuottaja Otso Pakarinen, joka tunnetaan myös taiteilijanimellä Ozone Player. Ja niinhän siinä kävi, että hän otti ja toi Different Skies -tapahtuman ajatuksen myös Suomeen, ja on isännöinyt täällä jo viisi tapahtumaa.

Suomalainen tapahtuma sai nimekseen Karelian Skies ja ensimmäinen Karelian Skies -tapahtuma järjestettiin Nurmeksessa Pohjois-Karjalassa vuonna 2014. Kesällä 2018 oli Nurmeksessa jo viides Karelian Skies -tapahtuma. Tällä kertaa ulkomaisten muusikoiden edustus oli runsasta: tapahtuman yhdestätoista muusikoista vain kolme oli Suomesta.

Karelian Skies 2018 -tapahtuman esiintyjät konserttilavalla.
Karelian Skies 2018 -tapahtuman esiintyjät konserttilavalla. elektroakustinen musiikki

Ulkomailta olivat mukana ruotsalaissyntyinen, tätä nykyä Lontoossa asuva Antara Annemarie Borg, Yhdysvalloista tulivat Polly Moller Springhorn, John Krikawa, Mike Metlay, Giles Reaves, Tony Gerber ja Tim Walthers. Briteistä oli mukana Nick Rothwell, ja tapahtuman suomalaisosanottajat olivat Petri Frestadius ja Kimmo Kivelä, sekä tietysti tapahtuman suomalaisisäntä ja järjestäjä Otso Pakarinen.

Viikon aikana syntyi paljon hienoa ja ainutkertaista musiikkia, jota esitettiin tapahtuman loppukonsertissa Nurmes-talolla heinäkuun lopulla 2018.

Amerikkalainen Mike Metlay on Different Skies -tapahtumien veteraani, joka oli tänä kesä ensi kertaa mukana Suomessa Karelian Skies -tapahtumassa.

"Ensimmäinen suuri musiikkitapahtuma, jonka järjestin, oli Different Skies -festivaali Arcosantissa, Arizonassa", kertoo Mike Metlay. "Ja tuolloin tapasin sitä porukkaa, joka muodosti Different Skies -yhteisön, sitä porukkaa joka on järjestänyt näitä tapahtumia".

Mike kertoo, että verrattuna täällä Suomessa järjestettyihin Karelian Skies -tapahtumiin Amerikassa järjestetyt Different Skies -tapahtumat ovat olleet hieman erilaisia, niissä on ollut enemmän osanottajia, joten tapahtumien musiikillinen anti on myös ollut erilainen, monesti hajanaisempi ja epäorganisoituneempi. Karelian Skies -tapahtumissa muusikkojoukko on ollut pienempi, mutta ammattimaisempi. "Muusikot ovat taitavaa, kovatasoista väkeä", hän sanoo. "He hallitsevat instrumenttinsa ja muutkin musiikkiin ja sen tekemiseen liittyvät asiat."

Mike Metlay kertoo nähneensä videotallenteita aikaisemmista Karelian Skies -konserteista, joten tänne nyt ensi kertaa tullessaan, hän tiesi hieman mitä odottaa. Mutta aina tulee yllätyksiä, hän sanoo, ja iloisia yllätyksiä. Tämä on ollut hienoa aikaa, joukko upeita ihmisiä, tekemässä musiikkia yhdessä. Osan porukasta tunsin jo entuudestaan, esimerkiksi Different Skies -tapahtumista, mutta paljon on ollut myös uutta.

Karelian Skies 2018 -tapahtuman esiintyjät konserttilavalla.
Karelian Skies 2018 -tapahtuman esiintyjät konserttilavalla. elektroakustinen musiikki

Amerikkalainen John Krikawa oli mukana ensimmäisessä Karelian Skies -tapahtumassa vuona 2014 ja kesällä 2018 hänet nähtiin jälleen Nurmeksessa. Myös hänen kohdallaan innostus elektroniseen musiikkiin alkoi monille tutuista nimistä.

"Minun isäni tutustutti minut Kraftwerkiin, Vangelisiin, Jean Michel Jarreen ja Mike Oldfieldiin", kertoo John Krikawa, ja sanoo, että tuo aikakausi on myös osa hänen omaa musiikkiaan. Hän soitti myös bändeissä ja lauloi kirkkokuorossa, ja kun tuohon vielä lisätään vaikutteita esimerkiksi jazzista ja progressiivisesta rockista, siitä on syntynyt aika omalaatuinen keitos elektronista ja elektroakustista musiikkia.

Hän kertoo, että ennen tämänvuotista Karelian Skies -tapahtumaa hän oli hyvin kiireinen, eikä ehtinyt juurikaan valmistella materiaalia tapahtumaa varten, mutta tiesi ja oli varma, että Nurmeksessa kaikki toimisi. Ja yleensä tauot ja paikanvaihdokset ovat hyviä, hän sanoo, silloin on mahdollista oppia uusia tapoja ja uusia käytäntöjä, uusia näkökulmia ja lähestymistapoja musiikkiin ja sen tekemiseen. "Se on taiteellista kehitystä, taiteellista edistystä", sanoo John Krikawa.

Karelian Skies 2018 -tapahtumassa esiintynyt Tony Gerber.
Karelian Skies 2018 -tapahtumassa esiintynyt Tony Gerber. elektroakustinen musiikki

Nurmeksessa jo aiemminkin pariin kertaan käynyt amerikkalainen Tony Gerber sanoo, että hänelle Karelian Skies -tapahtumien tärkein anti ovat ihmisten tapaaminen ja yhteistyö. Kaikki se, joka voi syntyä vain paikalla ja läsnä olevien ihmisten kesken.

"Eräs Karelian Skies -tapahtuman hienoista puolista on se, kuinka me eri puolita maailmaa saapuneet muusikot teemme yhdessä musiikillista yhteistyötä ja ystävystymme muutenkin", sanoo Tony Gerber, ja kertoo, että muutamat yhteiset projektit jatkuvat tapahtuman jälkeenkin. Hän sanoo, että hänelle tämän tapahtuman tärkein asia ovat ihmiset, joita hän tapaa, kaikki vanhat ja uudet ystävät.

Musiikillisesta lähestymistavastaan hän kertoo, että tällaisissa tilanteissa hän ei halua asettaa musiikille tiukkoja sääntöjä, eikä millään tavoin liian tarkasti määritellä, sitä, millaista musiikista pitäisi tulla. Hän haluaa pikemminkin vain laittaa prosessin liikkeelle, antaa musiikin muodostua sellaiseksi kuin se muodostuu. Ja parasta olisi, jos tällainen hetkessä syntyvä musiikki olisi rauhallisesti hengittävää ja rentouttavaa. "Minun mielestäni me onnistuimme siinä", sanoo Tony Gerber.

Karelian Skies 2018 -tapahtuman esiintyjät konserttilavalla.
Karelian Skies 2018 -tapahtuman esiintyjät konserttilavalla. elektroakustinen musiikki

AVARUUSROMUA 28.10.2018 - OHJELMAN MUSIIKKI:
KARELIAN SKIES 2018 (= Antara Annemarie Borg, Polly Moller Springhorn, John Krikawa, Mike Metlay, Giles Reaves, Tony Gerber, Tim Walthers, Nick Rothwell, Petri Frestadius, Kimmo Kivelä & Otso Pakarinen)

KARELIAN SKIES 2018: THX 1137 - osa - (Karelian Skies 2018 Live at Nurmes-talo, Nurmes 28.7.2018)
KARELIAN SKIES 2018 Sunflower / That Sleepless Sky (Karelian Skies 2018 Live at Nurmes-talo)
KARELIAN SKIES 2018: Dwarf Dance (Karelian Skies 2018 Live at Nurmes-talo)
KARELIAN SKIES 2018: Causality and Free Will (Karelian Skies 2018 Live at Nurmes-talo)
KARELIAN SKIES 2018: Floating Train (Karelian Skies 2018 Live at Nurmes-talo)
KARELIAN SKIES 2018: Järvikoti (Karelian Skies 2018 Live at Nurmes-talo)
KARELIAN SKIES 2018: End Jam - osa - (Karelian Skies 2018 Live at Nurmes-talo)

Koko konsertti:

  • Avaruusromua: Jättimainen harppaus

    Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi.

    Puoli vuosisataa sitten Apollo 11 -lennon komentaja, yhdysvaltalainen astronautti Neil Armstrong astui Kuun pinnalle vasemmalla jalallaan ja lausui ne legendaariset sanat. Kuussa ei ole käyty 47 vuoteen, mutta nyt Kuu taas kiinnostaa. Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan pääjohtaja Jim Bridenstine on puhunut julkisesti miehitettyjen kuulentojen jatkamisesta. Hän sanoo, että tällä kerralla Kuuhun ei mennä vain jättämään lippuja ja jalanjälkiä ja tulla saman tien takaisin. Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Kohta salamoi ja ukkostaa! – meteorologi Seija Paasosella on kyky kertoa taulujen säätiloista

    Maalausten taivaissa näkyy oikea sää – vai näkyykö?

    Mitä maalausten maailmasta löytyykään, kun alkaa rohkeasti tutkia niitä epätyypillisestä näkökulmasta! #taiteilijoidentaivaat Kun antaa jollekin pikkusormen, se vie – ainakin melkein – koko käden. Herätin henkiin yli 30 vuoden takaisen päähänpistoni tutkia maalausten pilviä ja säitä. Heittäydyin taiteilijoiden taivaiden, kankaille luotujen säiden, sateiden, ukkosten ja myrskyjen maailmaan.

  • Avaruusromua: Tangerine Dream ja pari ongelmaa Lontoossa

    Mitä tapahtui kun Tangerine Dream meni Lontooseen?

    Edgar Froese istuu aamiaisella Hyde Park -hotellissa Lontoossa. On lokakuu 1974. Hänen edessään on muroja, munakasta, appelsiinimehua, kahvia ja pari ongelmaa. Hänen yhtyeensä Tangerine Dream on juuri saapunut kaupunkiin, aloittaakseen sieltä ensimmäisen Iso-Britannian kiertueensa. Kiertueen avauskonsertti on maineikkaassa Rainbow-teatterissa, jonka lämpötila on seitsemän celsiusastetta. Lisäksi savukoneen käyttö on salissa kielletty. Itse asiassa koko kiertue on vaarassa. Mikä neuvoksi? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Nojatuolimatka Kanadaan – aina ei tarvitse mennä paikan päälle

    Nojatuolimatkailu avartaa mieltä ja säästää luontoa

    On mahtavaa saapua uuteen maahan ja kaupunkiin ja kävellä sisään vieraaseen kulttuuriin. Aistit terävöityvät ja arkiset huolet haihtuvat, kun ennennäkemättömät maisemat avautuvat eteen. Hetken ajan tuntuu, että on aivan irrallaan arkitodellisuudesta.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri

  • Avaruusromua: Jättimainen harppaus

    Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi.

    Puoli vuosisataa sitten Apollo 11 -lennon komentaja, yhdysvaltalainen astronautti Neil Armstrong astui Kuun pinnalle vasemmalla jalallaan ja lausui ne legendaariset sanat. Kuussa ei ole käyty 47 vuoteen, mutta nyt Kuu taas kiinnostaa. Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan pääjohtaja Jim Bridenstine on puhunut julkisesti miehitettyjen kuulentojen jatkamisesta. Hän sanoo, että tällä kerralla Kuuhun ei mennä vain jättämään lippuja ja jalanjälkiä ja tulla saman tien takaisin. Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Kohta salamoi ja ukkostaa! – meteorologi Seija Paasosella on kyky kertoa taulujen säätiloista

    Maalausten taivaissa näkyy oikea sää – vai näkyykö?

    Mitä maalausten maailmasta löytyykään, kun alkaa rohkeasti tutkia niitä epätyypillisestä näkökulmasta! #taiteilijoidentaivaat Kun antaa jollekin pikkusormen, se vie – ainakin melkein – koko käden. Herätin henkiin yli 30 vuoden takaisen päähänpistoni tutkia maalausten pilviä ja säitä. Heittäydyin taiteilijoiden taivaiden, kankaille luotujen säiden, sateiden, ukkosten ja myrskyjen maailmaan.

  • Avaruusromua: Tangerine Dream ja pari ongelmaa Lontoossa

    Mitä tapahtui kun Tangerine Dream meni Lontooseen?

    Edgar Froese istuu aamiaisella Hyde Park -hotellissa Lontoossa. On lokakuu 1974. Hänen edessään on muroja, munakasta, appelsiinimehua, kahvia ja pari ongelmaa. Hänen yhtyeensä Tangerine Dream on juuri saapunut kaupunkiin, aloittaakseen sieltä ensimmäisen Iso-Britannian kiertueensa. Kiertueen avauskonsertti on maineikkaassa Rainbow-teatterissa, jonka lämpötila on seitsemän celsiusastetta. Lisäksi savukoneen käyttö on salissa kielletty. Itse asiassa koko kiertue on vaarassa. Mikä neuvoksi? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Nojatuolimatka Kanadaan – aina ei tarvitse mennä paikan päälle

    Nojatuolimatkailu avartaa mieltä ja säästää luontoa

    On mahtavaa saapua uuteen maahan ja kaupunkiin ja kävellä sisään vieraaseen kulttuuriin. Aistit terävöityvät ja arkiset huolet haihtuvat, kun ennennäkemättömät maisemat avautuvat eteen. Hetken ajan tuntuu, että on aivan irrallaan arkitodellisuudesta.

  • Jättiläisaskeleet etsii ihmisiä ja maailmaa jazzin klassikkolevyjen takaa

    Jazzmusiikki kuljettaa mietteitä uusiin suuntiin.

    Viime vuoden lokakuussa etsin työhuoneellani musiikkia työntekoni taustalle. Kuulun siihen puolikkaaseen ihmiskuntaa, joka pitää musiikin kuuntelusta lukemisen tai työnteon taustalla. Mutta kun työssäni käytän sanoja, etenkin suomeksi lauletun musiikin kuunteleminen on aivan mahdotonta.

  • Painettu runo on vääjäämättä myös kuva, toteaa Tanssiva karhu -raadin puheenjohtaja, runoilija Anja Erämaja

    Anja Erämajan puhe Kajaanin Runoviikolla.

    Tanssiva karhu -raadin puheenjohtaja Anja Erämajan puhe palkintojenjakotilaisuudessa Kajaanin Runoviikolla 2019. Merkillinen talvi ja kevät, niin paljon kirjapaketteja. Niin monta maailmaa ja tapaa sanansa asettaa. Ja tämä mahdoton tehtävä, oli otettava kantaa, valittava. Oli kestettävä se, että valitsemalla yhden jättää toisen valitsematta.

  • Avaruusromua: Löylyn hengessä!

    Löylyssä on voimaa, henkeä ja sielua.

    Mikael Agricola käytti sanaa "löyly" jo 475 vuotta sitten. Löyly on sanana ja käsitteenä sitäkin vanhempi. Löyly-sana tulee kaukaa, ajalta jolloin saunatkaan eivät olleet sellaisia kuin nykyisin. Vanhimmat saunat olivat maakuoppia, joiden kattona oli eläimen nahka. Alun perin löyly ei tarkoittanut vain saunan kiukaan sihahtelua ja kuumaa vesihöyryä. Löyly tarkoitti henkeä, henkäystä tai sielua. Eikä se ollut sattumaa. Löylyssä on edelleen voimaa, henkeä ja sielua, kuten suomalaisessa musiikissakin. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Suomi vs USA – Viisi havaintoa stand up -keikoilta koomikon näkökulmasta

    Millainen on stand up -scene Yhdysvalloissa?

    ”Stand up ei toimi Suomessa” on vuosikymmeniä toisteltu hokema, jota kuulee edelleen. Yleensä niiden suusta, jotka eivät käy katsomassa stand up -keikkoja. Mutta mikä on sitten paremmin lajin syntysijoilla Yhdysvalloissa? Stand up -koomikko Kaisa Pylkkänen teki kiertueen USA:n länsirannikon komediaklubeilla ja yllättyi.

  • Teatteri- ja oopperaohjaaja Erik Söderblom: Ooppera on lapsen näkökulmasta äärimmäisen tylsää

    Taiteilijaperheen esikoinen kasvoi johtajaksi.

    Oopperan maailmassa ja sen taikapiirin keskellä kasvanut teatteri- ja oopperaohjaaja Erik Söderblom on aina ollut rohkea mielipiteissään. Elämänintoa ja uteliaisuutta riittää edelleen kuin kaksikymppisellä, vaikka nuorekas boheemi olemus kätkeekin jo kuusikymppisen. Teattereita, oopperoita ja festivaaleja johtanut Erik Söderblom on monien visioiden mies.

  • Avaruusromua: Mistä se tuli?

    Mistä tuli ajatus?

    Mistä tuli ajatus? Tätä pohtii historiantutkija, professori Yuval Noah Harari. Hän muistuttaa meitä siitä, että me emme hallitse ulkopuolellamme olevaa maailmaa. Hän toteaa, että me emme myöskään hallitse sitä, mikä tapahtuu ruumiimme sisällä. Me emme myöskään hallitse omia aivojamme, hän sanoo ja huomauttaa, että tämän kaiken ymmärtäminen voi auttaa meitä. Miten tämä liittyy taiteelliseen luomiseen? Liittyykö tämä musiikkiin? Toimittajana Jukka Mikkola.