Hyppää pääsisältöön

Ylen haaste Hack4FI -tapahtumassa oli menestys

Kirsi Kukkurainen ja Katri Henriksson (oik.) keskustelevat Whispers from the forest -työryhmän Liisa Oikarin ja Tiitus Ylipään kanssa
Kirsi Kukkurainen ja Katri Henriksson (oik.) keskustelevat Whispers from the forest -työryhmän Liisa Oikarin ja Tiitus Ylipään kanssa. Kirsi Kukkurainen ja Katri Henriksson (oik.) keskustelevat Whispers from the forest -työryhmän Liisa Oikarin ja Tiitus Ylipään kanssa Kuva: Karoliina Niemenkari / Creative Commons Nimeä 2.0 Hack4FI,2018

Yle osallistui lokakuussa Helsingin kaupunginmuseossa järjestettyyn Hack4FI -tapahtumaan, jossa työstettiin kulttuuriorganisaatioiden avointa dataa ja digitaalisia sisältöjä. Ylen, Musiikkimuseo Famen ja Kansallisgallerian yhteishaasteeseen tarttui kaksi osaavaa ryhmää.

Ylen, Musiikkimuseo Famen ja Kansallisgallerian haasteessa etsittiin soivaa ja visuaalista toteutusta Helsinkiin vuoden päästä avautuvan Musiikkimuseo Famen vaihtuvien sisältöjen näyttelytilaan. Haasteen olivat kehittäneet yleläiset graafikko-animaattori Kirsi Kukkurainen ja klassisen musiikin tuottaja Katri Henriksson. Idea pohjautuu tarinaan säveltäjä Jean Sibeliuksen tulitikkulaatikosta, jossa hän kuljetti matkoillaan mukana pientä metsää - eli metsästä poimimaansa sammalta ja havunneulasia.

Tulitikkulaatikossa on sammalta sisällä
Sibeliuksen tulitikkulaatikko. Tulitikkulaatikossa on sammalta sisällä Kuva: Yle/ Kirsi Kukkurainen Tulitikku,Sibelius

Hackathonin osallistujien käytössä olivat Ylen vuosien varrella taltioimat versiot Sibeliuksen pianokappaleesta Kuusi. Teoksen visuaalisena inspiraationa toimivat kultakauden metsä- ja luontoaiheiset maalaukset Kansallisgallerian kokoelmista. Tarkoituksena oli myös ratkaista, miten fakta ja elämys voidaan yhdistää museotilassa.

Kuvassa Thu Nguyn ja Vatte Wikström
Thu Nguyenin ja Vatte Wikströmin työkalupakkiin mahtui digitaalisten laitteiden lisäksi myös perinteisempiä välineitä, kuten kolvi. Kuvassa Thu Nguyn ja Vatte Wikström Kuva: Karoliina Niemenkari / Creative Commons Nimeä 2.0 Hack4FI,2018

Sibeliuksen tulitikkulaatikko innosti hakkereita

Haastetta työsti kaksi joukkuetta. Thu Nguyenin ja Vatte Wikströmin Into the Wild Box voitti hackathonin päätteeksi järjestetyn yleisöäänestyksen. Sibeliuksen tulitikkulaatikosta aukesi installaatio - salaperäisesti soiva metsä, jossa kulkivat kerroksittain vanha kaupunkikuva ja metsä sekä kultakauden maalauksista poimitut visuaaliset elementit. Parin työskentely huipentui interaktiivisen installaation esittelyyn Kaupunginmuseon käytävällä.

Museon seinälle ja kattoon projisoitu digitaalinen metsä
Into the Wild Box. Museon seinälle ja kattoon projisoitu digitaalinen metsä Kuva: Yle/ Katri Henriksson metsät,Sibelius,Digitaalinen media

Yleisöäänestyksen kolmanneksi tuli toinen Sibelius-ryhmä ja sen työ Whispers from the forest. Ryhmä suunnitteli Musiikkimuseoon 360-metsän ja sävelsi uuden version Sibeliuksen Kuusesta. Toteutuksessa metsään upotettiin kultakauden maalauksista elementtejä, joista avautui AR-tekniikalla alkuperäinen maalaus.

Hyvin valmisteltu haaste sai huipputason osaajia tarttumaan ideaan. Oli erityisen hienoa, miten lyhyessä ajassa ryhmät pääsivät käsiksi konkretiaan ja veivät ne toteutuksessa pitkälle. Eri alojen osaajien yhteistyöstä syntyy mielenkiintoisia oivalluksia.

Hack4FI -kulttuurihackathon järjestettiin 5. - 7.10.2018 Helsingin kaupunginmuseossa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Yle Beta

Jos sinulla on idea jota haluaisit kokeilla kanssamme tai haluaisit kuulla lisää Yle Betasta, ota yhteyttä!


Tai lähetä sähköpostia info.beta@yle.fi.

Uusimmat sisällöt - Yle Beta

  • Teknologian vastuullisuus, onko sitä? - Tervetuloa Ylen Kånehuone-podcastiin!

    Teknologiavisiotiimi esittää.

    Nosta konepelti ylös ja sukella mukaan Ylen Teknologia- ja kehitysyksikön toimintaan. Kånehuone -podcastissä tavataan mielenkiintoisia ja ajankohtaisia vieraita niin Ylestä kuin talon ulkopuolelta. Yhdessä vieraiden kanssa pohditaan teknologian tulevaisuuden haasteita myös hieman erikoisemmista näkökulmista katsottuna.

  • Chat Beyond The Grave

    Proof of concept for ML-based content.

    Yle Beta exists to try out improbable projects. This article is the post mortem of a one which I still don't completely know what it was all about.

  • The Dead Are Speaking - kokoillan audiodraama älykaiuttimelle

    Tietoa The Dead Are Speaking pelistä.

    The Dead Are Speaking on puheohjattu, epälineaarinen audiodraama Google Home -älykaiuttimelle. Pelaaja pääsee keskelle 30-luvun Helsinkiä selvittämään pahamaineista Tattarisuon ruumismysteeriä sanomalehtitoimittajan roolissa. Tarina on saanut innoituksensa tositapahtumista, mutta materiaalina on käytetty myös tapahtumiin liittyneitä värikkäitä huhuja.

  • The Dead Are Speaking - A Feature-length Audio Drama for Smart Speakers

    Information about The Dead Are Speaking smart speaker game.

    The Dead Are Speaking is a voice-controlled, non-linear audio drama for Google Home smart speakers. In the game, the player takes a role of a newspaper journalist in Helsinki of the 30s, asked to investigate a notorious Tattarisuo body part mystery. The story is inspired by a real life events, but also by juicy rumors around the event.

  • Emma1234 -peliä voi pelata mainoksessa

    Yle Beta tutkii Emma1234-pelin julkaisua mainoksessa.

    Emma1234-peli on mediakasvatuksellinen etsivätarina, joka tapahtuu kuvitteellisessa sosiaalisen median ympäristössä. Yle Beta on mukana pelin julkaisussa, koska se on epätavanomainen - tutkimme vuorovaikutteisen sisällön toimivuutta suoraan Snapchat- ja Instagram-mainoksessa.

  • Ääniohjauksen tulevaisuusnäkymät Suomessa

    Kielitukea odotellaan vielä, mutta muuten etenee nopeasti.

    Älykaiuttimien kielitukea odotellaan osin vielä, mutta muuten kehitys etenee nopeasti. Ja ääniohjaus tulee monelta eri suunnasta yhä lähemmäs arkea.

  • Ilmees ku: Empaattista tarinankerrontaa lisätyn todellisuuden avulla

    Ilmees ku -kokeilu testasi tarinankerrontaa AR-peilissä.

    Toukokuussa 2018 toteutimme Yle Sandbox kokeilun nimeltä Ilmees ku, jossa tutustuttiin Facebook-sovelluksen kamerassa toimivaan, lisättyä todellisuutta hyödyntävään, omilla kasvoilla tapahtuvaan tarinankerrontaan. Sopan ymmärtäminen vaatii hieman pureskelua, mutta helpoimmalla pääsee jos vain avaa kokeilun osoitteessa yle.fi/ilmeesku!

  • Teknologia viekoittelee unohtamaan inhimillisyyden - teknologian ilmiökartta maaliskuussa 2019

    Ajatuksiamme huomionarvoisista teknologian ilmiöistä.

    Tulevaisuus muuttaa muotoaan. Se ei ole vielä toteutunut ja silti se on jo muuttunut. Näkymä 2020-luvun arkeen on kiehtova ja samalla kysymyksiä herättävä. Vieko teknologia ihmiskuntaa vai ohjaako inhimillisyys teknologiaa? Katso tuoreimpia ajatuksiamme teknologian ilmiöistä, joilla on merkitystä - ihmiskunnalle, medialle ja Ylelle.

  • Social Robotics -kokeilu keskuskirjasto Oodissa 23.1.2019

    Mitä opimme IQ_201 robotin Minecraft-pelailusta?

    Sosiaalinen robotti on kone, joka pyrkii luonnollisen oloisen vuorovaikutuksen keinoin vaikuttamaan niihin samoihin hormoneihin ja neuroneihin, jotka aktivoituvat kun me ihmiset olemme vuorovaikutuksissa toistemme kanssa. Yle Beta oli vuoden vaihteessa mukana Futuricen hankkeessa, jossa haluttiin testata robottien tunnetaitoja tosielämässä.