Hyppää pääsisältöön

Ylen haaste Hack4FI -tapahtumassa oli menestys

Kirsi Kukkurainen ja Katri Henriksson (oik.) keskustelevat Whispers from the forest -työryhmän Liisa Oikarin ja Tiitus Ylipään kanssa
Kirsi Kukkurainen ja Katri Henriksson (oik.) keskustelevat Whispers from the forest -työryhmän Liisa Oikarin ja Tiitus Ylipään kanssa. Kirsi Kukkurainen ja Katri Henriksson (oik.) keskustelevat Whispers from the forest -työryhmän Liisa Oikarin ja Tiitus Ylipään kanssa Kuva: Karoliina Niemenkari / Creative Commons Nimeä 2.0 Hack4FI,2018

Yle osallistui lokakuussa Helsingin kaupunginmuseossa järjestettyyn Hack4FI -tapahtumaan, jossa työstettiin kulttuuriorganisaatioiden avointa dataa ja digitaalisia sisältöjä. Ylen, Musiikkimuseo Famen ja Kansallisgallerian yhteishaasteeseen tarttui kaksi osaavaa ryhmää.

Ylen, Musiikkimuseo Famen ja Kansallisgallerian haasteessa etsittiin soivaa ja visuaalista toteutusta Helsinkiin vuoden päästä avautuvan Musiikkimuseo Famen vaihtuvien sisältöjen näyttelytilaan. Haasteen olivat kehittäneet yleläiset graafikko-animaattori Kirsi Kukkurainen ja klassisen musiikin tuottaja Katri Henriksson. Idea pohjautuu tarinaan säveltäjä Jean Sibeliuksen tulitikkulaatikosta, jossa hän kuljetti matkoillaan mukana pientä metsää - eli metsästä poimimaansa sammalta ja havunneulasia.

Tulitikkulaatikossa on sammalta sisällä
Sibeliuksen tulitikkulaatikko. Tulitikkulaatikossa on sammalta sisällä Kuva: Yle/ Kirsi Kukkurainen Tulitikku,Sibelius

Hackathonin osallistujien käytössä olivat Ylen vuosien varrella taltioimat versiot Sibeliuksen pianokappaleesta Kuusi. Teoksen visuaalisena inspiraationa toimivat kultakauden metsä- ja luontoaiheiset maalaukset Kansallisgallerian kokoelmista. Tarkoituksena oli myös ratkaista, miten fakta ja elämys voidaan yhdistää museotilassa.

Kuvassa Thu Nguyn ja Vatte Wikström
Thu Nguyenin ja Vatte Wikströmin työkalupakkiin mahtui digitaalisten laitteiden lisäksi myös perinteisempiä välineitä, kuten kolvi. Kuvassa Thu Nguyn ja Vatte Wikström Kuva: Karoliina Niemenkari / Creative Commons Nimeä 2.0 Hack4FI,2018

Sibeliuksen tulitikkulaatikko innosti hakkereita

Haastetta työsti kaksi joukkuetta. Thu Nguyenin ja Vatte Wikströmin Into the Wild Box voitti hackathonin päätteeksi järjestetyn yleisöäänestyksen. Sibeliuksen tulitikkulaatikosta aukesi installaatio - salaperäisesti soiva metsä, jossa kulkivat kerroksittain vanha kaupunkikuva ja metsä sekä kultakauden maalauksista poimitut visuaaliset elementit. Parin työskentely huipentui interaktiivisen installaation esittelyyn Kaupunginmuseon käytävällä.

Museon seinälle ja kattoon projisoitu digitaalinen metsä
Into the Wild Box. Museon seinälle ja kattoon projisoitu digitaalinen metsä Kuva: Yle/ Katri Henriksson metsät,Sibelius,Digitaalinen media

Yleisöäänestyksen kolmanneksi tuli toinen Sibelius-ryhmä ja sen työ Whispers from the forest. Ryhmä suunnitteli Musiikkimuseoon 360-metsän ja sävelsi uuden version Sibeliuksen Kuusesta. Toteutuksessa metsään upotettiin kultakauden maalauksista elementtejä, joista avautui AR-tekniikalla alkuperäinen maalaus.

Hyvin valmisteltu haaste sai huipputason osaajia tarttumaan ideaan. Oli erityisen hienoa, miten lyhyessä ajassa ryhmät pääsivät käsiksi konkretiaan ja veivät ne toteutuksessa pitkälle. Eri alojen osaajien yhteistyöstä syntyy mielenkiintoisia oivalluksia.

Hack4FI -kulttuurihackathon järjestettiin 5. - 7.10.2018 Helsingin kaupunginmuseossa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Yle Beta

Kuljeta kursoria pallojen yli.

Anna palautetta Yle Betasta


Tai lähetä sähköpostia info.beta@yle.fi.
  • Tule mukaan seuraamaan, kun robotti pelaa Minecraftia keskustakirjasto Oodissa tai Twitch-striimistä keskiviikkona 23.1. klo 14-20.

    Robotti pelaa Minecraftia yhdessä Oodin asiakkaiden kanssa.

    Yle on mukana Futuricen vetämässä social robotics -hankkeessa, jonka huipentumassa sosiaalinen Furhat-Robotti pelaa muunmuassa Minecraftia Yle FTW:n palvelimella, yhdessä kirjaston asiakkaiden ja FTW:n yleisön kanssa. Ideana on tutkia miten yleisö suhtautuu robottiin kirjastossa, Twitch-striimissä ja pelimaailmoissa. Jos et pääse paikalle, seuraa kokeilua Twitch-striimistä!

  • Ylen haaste Hack4FI -tapahtumassa oli menestys

    Hakkerit kokoontuivat viikonlopuksi kulttuurin kimppuun.

    Yle osallistui lokakuussa Helsingin kaupunginmuseossa järjestettyyn Hack4FI -kulttuurihackathoniin, jossa työstettiin kulttuuriorganisaatioiden avointa dataa ja digitaalisia sisältöjä. Ylen, Musiikkimuseo Famen ja Kansallisgallerian yhteishaasteeseen tarttui kaksi osaavaa ryhmää.

  • 2020-luvulla sinullakin on digitaalinen kaksonen

    Ajatuksiamme huomion arvoisista teknologian ilmiöistä.

    Millaista on arki 2020-luvulla? Tuttua ja turvallista, helppoa ja sujuvaa. Kauempaa 2020-luvun menneisyydestä katsottuna se näyttää kuitenkin kaikkea muuta kuin tutulta. Jotta arki ei yllättäisi meitä, kannattaa tulevaa miettiä etukäteen. Nyt, vuonna 2018, on jo paljon merkkejä tulevasta. Pieniä tai vähän isompia asioita, joista voi tulla mullistavan totta 2020-luvulla.

Uusimmat sisällöt - Yle Beta

  • Tule mukaan seuraamaan, kun robotti pelaa Minecraftia keskustakirjasto Oodissa tai Twitch-striimistä keskiviikkona 23.1. klo 14-20.

    Robotti pelaa Minecraftia yhdessä Oodin asiakkaiden kanssa.

    Yle on mukana Futuricen vetämässä social robotics -hankkeessa, jonka huipentumassa sosiaalinen Furhat-Robotti pelaa muunmuassa Minecraftia Yle FTW:n palvelimella, yhdessä kirjaston asiakkaiden ja FTW:n yleisön kanssa. Ideana on tutkia miten yleisö suhtautuu robottiin kirjastossa, Twitch-striimissä ja pelimaailmoissa. Jos et pääse paikalle, seuraa kokeilua Twitch-striimistä!

  • Ylen haaste Hack4FI -tapahtumassa oli menestys

    Hakkerit kokoontuivat viikonlopuksi kulttuurin kimppuun.

    Yle osallistui lokakuussa Helsingin kaupunginmuseossa järjestettyyn Hack4FI -kulttuurihackathoniin, jossa työstettiin kulttuuriorganisaatioiden avointa dataa ja digitaalisia sisältöjä. Ylen, Musiikkimuseo Famen ja Kansallisgallerian yhteishaasteeseen tarttui kaksi osaavaa ryhmää.

  • 2020-luvulla sinullakin on digitaalinen kaksonen

    Ajatuksiamme huomion arvoisista teknologian ilmiöistä.

    Millaista on arki 2020-luvulla? Tuttua ja turvallista, helppoa ja sujuvaa. Kauempaa 2020-luvun menneisyydestä katsottuna se näyttää kuitenkin kaikkea muuta kuin tutulta. Jotta arki ei yllättäisi meitä, kannattaa tulevaa miettiä etukäteen. Nyt, vuonna 2018, on jo paljon merkkejä tulevasta. Pieniä tai vähän isompia asioita, joista voi tulla mullistavan totta 2020-luvulla.

  • Betaday: Media of Things (Media + IOT)

    Yle Beta tarkastelee tulevaa esineiden internetiä.

    Liikennevalot kotikadullasi, älytelkkari olohuoneessasi, kännykkä taskussasi sekä miljoonat muut älykkäät laitteet kommunikoivat jo nyt jatkuvasti keskenään, mittaavat käyttäytymistäsi ja optimoivat keräämänsä tiedon perustella erilaisia tehtäviä helpottaakseen sinun elämääsi. Yhdessä nämä teknologiat muodostavat esineiden internetin (IoT).

  • Ylen uusin uutistenlukija

    Nyt voit kuunnella Ylen uutisia älykaiuttimella.

    Älykaiutinten suosio kasvoi viime vuonna Yhdysvalloissa räjähdysmäisesti, ja ilmiö rantautuu myös Suomeen. Ylen avaus älykaiutinkentällä on Alexalla toimiva uutistenlukuominaisuus. Kun sanot Alexalle “Hey Alexa, what’s the news?”, älykaiuttimesi osaa nyt toistaa sinulle Ylen viimeisimmän uutislähetyksen. Riittää, että laitteessasi on uutislähetyksiin erikoistunut Flash Briefing -sovellus ja olet valinnut valinnut uutislähteeksi Ylen.

  • Yle Beta 2018

    Metatietoa, puhekäyttöliittymiä ja tekoälyä vuoteen 2018.

    Yle Betan vuosi starttasi tammikuussa vahvasti automaattisen metadatan merkeissä. EU-rahoitteisen Methods for Managing Audiovisual Data tutkimushankkeen kick-off-tilaisuus järjestettiin Aalto-yliopistolla ja Ylessä. Odotamme tältä seitsemän kansainvälisen huipputoimijan yhteisponnistukselta merkittäviä uusia avauksia sisältöjen ja neuroverkkojen törmäyspisteistä.