Hyppää pääsisältöön

Ylen haaste Hack4FI -tapahtumassa oli menestys

Kirsi Kukkurainen ja Katri Henriksson (oik.) keskustelevat Whispers from the forest -työryhmän Liisa Oikarin ja Tiitus Ylipään kanssa
Kirsi Kukkurainen ja Katri Henriksson (oik.) keskustelevat Whispers from the forest -työryhmän Liisa Oikarin ja Tiitus Ylipään kanssa. Kirsi Kukkurainen ja Katri Henriksson (oik.) keskustelevat Whispers from the forest -työryhmän Liisa Oikarin ja Tiitus Ylipään kanssa Kuva: Karoliina Niemenkari / Creative Commons Nimeä 2.0 Hack4FI,2018

Yle osallistui lokakuussa Helsingin kaupunginmuseossa järjestettyyn Hack4FI -tapahtumaan, jossa työstettiin kulttuuriorganisaatioiden avointa dataa ja digitaalisia sisältöjä. Ylen, Musiikkimuseo Famen ja Kansallisgallerian yhteishaasteeseen tarttui kaksi osaavaa ryhmää.

Ylen, Musiikkimuseo Famen ja Kansallisgallerian haasteessa etsittiin soivaa ja visuaalista toteutusta Helsinkiin vuoden päästä avautuvan Musiikkimuseo Famen vaihtuvien sisältöjen näyttelytilaan. Haasteen olivat kehittäneet yleläiset graafikko-animaattori Kirsi Kukkurainen ja klassisen musiikin tuottaja Katri Henriksson. Idea pohjautuu tarinaan säveltäjä Jean Sibeliuksen tulitikkulaatikosta, jossa hän kuljetti matkoillaan mukana pientä metsää - eli metsästä poimimaansa sammalta ja havunneulasia.

Tulitikkulaatikossa on sammalta sisällä
Sibeliuksen tulitikkulaatikko. Tulitikkulaatikossa on sammalta sisällä Kuva: Yle/ Kirsi Kukkurainen Tulitikku,Sibelius

Hackathonin osallistujien käytössä olivat Ylen vuosien varrella taltioimat versiot Sibeliuksen pianokappaleesta Kuusi. Teoksen visuaalisena inspiraationa toimivat kultakauden metsä- ja luontoaiheiset maalaukset Kansallisgallerian kokoelmista. Tarkoituksena oli myös ratkaista, miten fakta ja elämys voidaan yhdistää museotilassa.

Kuvassa Thu Nguyn ja Vatte Wikström
Thu Nguyenin ja Vatte Wikströmin työkalupakkiin mahtui digitaalisten laitteiden lisäksi myös perinteisempiä välineitä, kuten kolvi. Kuvassa Thu Nguyn ja Vatte Wikström Kuva: Karoliina Niemenkari / Creative Commons Nimeä 2.0 Hack4FI,2018

Sibeliuksen tulitikkulaatikko innosti hakkereita

Haastetta työsti kaksi joukkuetta. Thu Nguyenin ja Vatte Wikströmin Into the Wild Box voitti hackathonin päätteeksi järjestetyn yleisöäänestyksen. Sibeliuksen tulitikkulaatikosta aukesi installaatio - salaperäisesti soiva metsä, jossa kulkivat kerroksittain vanha kaupunkikuva ja metsä sekä kultakauden maalauksista poimitut visuaaliset elementit. Parin työskentely huipentui interaktiivisen installaation esittelyyn Kaupunginmuseon käytävällä.

Museon seinälle ja kattoon projisoitu digitaalinen metsä
Into the Wild Box. Museon seinälle ja kattoon projisoitu digitaalinen metsä Kuva: Yle/ Katri Henriksson metsät,Sibelius,Digitaalinen media

Yleisöäänestyksen kolmanneksi tuli toinen Sibelius-ryhmä ja sen työ Whispers from the forest. Ryhmä suunnitteli Musiikkimuseoon 360-metsän ja sävelsi uuden version Sibeliuksen Kuusesta. Toteutuksessa metsään upotettiin kultakauden maalauksista elementtejä, joista avautui AR-tekniikalla alkuperäinen maalaus.

Hyvin valmisteltu haaste sai huipputason osaajia tarttumaan ideaan. Oli erityisen hienoa, miten lyhyessä ajassa ryhmät pääsivät käsiksi konkretiaan ja veivät ne toteutuksessa pitkälle. Eri alojen osaajien yhteistyöstä syntyy mielenkiintoisia oivalluksia.

Hack4FI -kulttuurihackathon järjestettiin 5. - 7.10.2018 Helsingin kaupunginmuseossa.

  • Ilmees ku: Empaattista tarinankerrontaa lisätyn todellisuuden avulla

    Ilmees ku -kokeilu testasi tarinankerrontaa AR-peilissä.

    Toukokuussa 2018 toteutimme Yle Sandbox kokeilun nimeltä Ilmees ku, jossa tutustuttiin Facebook-sovelluksen kamerassa toimivaan, lisättyä todellisuutta hyödyntävään, omilla kasvoilla tapahtuvaan tarinankerrontaan. Sopan ymmärtäminen vaatii hieman pureskelua, mutta helpoimmalla pääsee jos vain avaa kokeilun osoitteessa yle.fi/ilmeesku!

  • Teknologia viekoittelee unohtamaan inhimillisyyden - teknologian ilmiökartta maaliskuussa 2019

    Ajatuksiamme huomionarvoisista teknologian ilmiöistä.

    Tulevaisuus muuttaa muotoaan. Se ei ole vielä toteutunut ja silti se on jo muuttunut. Näkymä 2020-luvun arkeen on kiehtova ja samalla kysymyksiä herättävä. Vieko teknologia ihmiskuntaa vai ohjaako inhimillisyys teknologiaa? Katso tuoreimpia ajatuksiamme teknologian ilmiöistä, joilla on merkitystä - ihmiskunnalle, medialle ja Ylelle.

  • Social Robotics -kokeilu keskuskirjasto Oodissa 23.1.2019

    Mitä opimme IQ_201 robotin Minecraft-pelailusta?

    Sosiaalinen robotti on kone, joka pyrkii luonnollisen oloisen vuorovaikutuksen keinoin vaikuttamaan niihin samoihin hormoneihin ja neuroneihin, jotka aktivoituvat kun me ihmiset olemme vuorovaikutuksissa toistemme kanssa. Yle Beta oli vuoden vaihteessa mukana Futuricen hankkeessa, jossa haluttiin testata robottien tunnetaitoja tosielämässä.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Yle Beta

Selaa Yle Betan projekteja

Anna palautetta Yle Betasta


Tai lähetä sähköpostia info.beta@yle.fi.
  • Teknologia viekoittelee unohtamaan inhimillisyyden - teknologian ilmiökartta maaliskuussa 2019

    Ajatuksiamme huomionarvoisista teknologian ilmiöistä.

    Tulevaisuus muuttaa muotoaan. Se ei ole vielä toteutunut ja silti se on jo muuttunut. Näkymä 2020-luvun arkeen on kiehtova ja samalla kysymyksiä herättävä. Vieko teknologia ihmiskuntaa vai ohjaako inhimillisyys teknologiaa? Katso tuoreimpia ajatuksiamme teknologian ilmiöistä, joilla on merkitystä - ihmiskunnalle, medialle ja Ylelle.

  • Social Robotics -kokeilu keskuskirjasto Oodissa 23.1.2019

    Mitä opimme IQ_201 robotin Minecraft-pelailusta?

    Sosiaalinen robotti on kone, joka pyrkii luonnollisen oloisen vuorovaikutuksen keinoin vaikuttamaan niihin samoihin hormoneihin ja neuroneihin, jotka aktivoituvat kun me ihmiset olemme vuorovaikutuksissa toistemme kanssa. Yle Beta oli vuoden vaihteessa mukana Futuricen hankkeessa, jossa haluttiin testata robottien tunnetaitoja tosielämässä.

  • Ylen haaste Hack4FI -tapahtumassa oli menestys

    Hakkerit kokoontuivat viikonlopuksi kulttuurin kimppuun.

    Yle osallistui lokakuussa Helsingin kaupunginmuseossa järjestettyyn Hack4FI -kulttuurihackathoniin, jossa työstettiin kulttuuriorganisaatioiden avointa dataa ja digitaalisia sisältöjä. Ylen, Musiikkimuseo Famen ja Kansallisgallerian yhteishaasteeseen tarttui kaksi osaavaa ryhmää.

Uusimmat sisällöt - Yle Beta