Hyppää pääsisältöön

"Muistan, miten Juice piti minua kädestä kiinni ja halusi vain puhua" – Linnunradan pianobaarissa artisteille annettiin kaikki tarvittu aika

Maria Guzenina ja Lana Laser Linnunradan pianobaarissa 1998. Sarja julkaistaan kokonaisuudessaan Areenaan marraskuussa 2018.
Maria Guzenina ja Lana Laser (Jarkko Valtee) Linnunradan pianobaarissa 1998. Sarja julkaistaan kokonaisuudessaan Areenaan marraskuussa 2018. Maria Guzenina ja Lana Laser Linnunradan pianobaarissa 1998. Sarja julkaistaan kokonaisuudessaan Areenaan marraskuussa 2018. Kuva: Yle/Seppo Sarkkinen Maria Guzenina-Richardson,Yle Elävä arkisto

Toimittaja Maria Guzenina emännöi Linnunradan pianobaaria läpi vuoden 1998. Seppo Pietikäisen kanssa ideoidussa musiikkisarjassa kuultiin kovia kotimaisia, mutta myös Suomessa tuntemattomampia, Euroopan vaihtoehtomusiikin kuninkaallisia. Musiikkiesityksiä ryydittivät pitkät keskustelutuokiot, jotka tehtiin muusikkojen ehdoilla.

Linnunradan pianobaari pysyvästi katsottavissa

Kaikkiaan 30-osainen musiikkimakasiini julkaistaan 29.10. kokonaisuudessaan ja pysyvästi Areenaan.

Toimittajana Maria Guzenina nousi Suomessa maan kattavaksi julkkikseksi viimeistään vuonna 1993, kun hänet palkattiin ensimmäisenä suomalaisena MTV Europe -kanavan juontajaksi. Tätä ennen hänet oli tavattu mm. Timo T. A. Mikkosen Tänään, tässä ja nyt -ohjelmassa ja Yleisradion Soundcheck-musiikkisarjassa.

Juontajan pesti MTV:llä Lontoossa kesti lopulta vuoteen 1997 asti, jonka jälkeen oli aika siirtyä eteenpäin. Tai kenties hieman taaksepäin.

"MTV-pestin piti olla vain pikainen käynti. En ajatellut, että asuisin Lontoossa lopulta kahdeksan vuotta", Guzenina muistelee Elävälle arkistolle vuonna 2018 Suomen Eduskuntatalolla, nykyisessä työpaikassaan.

MusicTV:n työnsä rinnalla juontaja teki säännöllisesti töitä koti-Suomeen. Guzenina kirjoitti kolumneja sekä toteutti MTV3:lle tv-sarjaa Matkalla Maria G. Yleisradion palvelukseen hän palasi, kun Soundcheckistä tuttu toimittaja Seppo Pietikäinen ehdotti juontajalle yhteistyötä uudessa musiikkisarjassa.

Se onkin pianobaari, siellä galaxin maailmanlopun alussa.

"Koin, että MTV oli antanut minulle kaiken mitä siitä voi saada irti. Siellähän tehtiin bulkkia, vaikka se ehkä näytti vapaalta tekemiseltä. Se oli vahvasti roolitettua televisiota. Heillä oli paljon rajoituksia miten paljon pystyi itse vaikuttamaan ohjelmiin."

Pietikäisellä oli visio tehdä ennen kaikkea älyllistä musiikkiohjelmaa. Tarkoituksena oli ottaa ohjelmaan mukaan journalismin keinoja ja valistaa Suomen kansaa astetta tuntemattomamman musiikin saloista.

"Toisaalta ohjelmaan haettiin myös ajattomuutta. Ajateltiin, että The Hitchiker's Guide to the Galaxy -tyyppinen teema voisi toimia, että se onkin pianobaari, siellä galaxin maailmanlopun alussa", Guzenina sanoo.

Ohjelma nimettiin Linnunradan pianobaariksi ja lavastettiin nimensä mukaiseksi.

Maria Guzenina ja Lana Laser saivat Linnunradan pianobaariin palautetta muun muassa hameittensa lyhyydestä. Vesa-Matti Loiri nähtiin sarjan avausjaksossa.
Maria Guzenina ja Lana Laser (Jarkko Valtee) saivat Linnunradan pianobaariin palautetta muun muassa hameittensa lyhyydestä. Vesa-Matti Loiri nähtiin heti sarjan avausjaksossa. Maria Guzenina ja Lana Laser saivat Linnunradan pianobaariin palautetta muun muassa hameittensa lyhyydestä. Vesa-Matti Loiri nähtiin sarjan avausjaksossa. Kuva: Yle Linnunradan pianobaari,Maria Guzenina,Vesa-Matti Loiri,Jarkko Valtee

Alternativea manner-Euroopasta ja alakulttuurien esittelyä

Ohjelmasarja tehtiin ajassa, jolloin internet oli vasta löytämässä tiensä suureen osaan Suomen kotitalouksia. Tekstiviestit breikkasivat ja uusi aika oli pian alkamassa sellaisella vauhdilla, johon ei kukaan osannut varautua. Linnunradan pianobaarissa tekijät saivat itse päättää ohjelmansa esiintyjät. Pääpaino pyrittiin antamaan ajan nouseville tähdille.

"Tuijottamalla MTV:tä ei oppinut mitään portugalilaisesta Fadosta, tai siitä millaista undergroundmusiiki oli Ranskassa", Guzenina sanoo. "Me pyrittiin laajentamaan suomalaisten musiikkititetämystä siitä, mitä muualla Euroopassa silloin tapahtui. Haettiin tulevia legendoja ja myös heitä, joita voitiin jo kutsua legendoiksi."

Ulkomaisten artistien osuudet toteutettiin pääasiassa insertteinä. Guzenina ja Pietikäinen reissasivat budjettinsa rajoissa kahdestaan Euroopan eri kolkkiin keräämään käsivarakameralla haastatteluja.

"Sepollahan oli ihan valtavasti kontakteja. Sen takia me pääsimme myös näiden erilaisten artistien puheille kohtalaisen helposti."

Me tuotiin sinne drag! Siinä ajassa!

Ohjelmasta haluttiin myös tehdä paikalle saapuneille artisteille eräänlainen turvasatama. Sarjan baarissa toteutetut haastatteluosuudet ovatkin kohtalaisen pitkiä ja Guzeninan mukaan niitä myös kuvattiin artistien ehdoilla niin monta kertaa uudestaan kuin tarvittiin.

"Halusimme muusikot omilla suillaan kertomaan omasta musiikistaan. Sitä tehtiin Suomessa silloin vähän. Oli meillä Suosikki-lehti, mutta eivät artistit siinä kertoneet, mihin he esimerkiksi uskovat", Guzenina sanoo.

Haastatteluissa ei vältelty vaikeampiakaan aiheita, mutta pääasiassa keskustelut olivat artistien omista lähtökohdista. Vakavampia ohjelmaosuuksia tasapainotettiin Linnunradan pianobaarin yliammutussa tyylissä. Kapakka oli todellakin kapakka ja ohjelmassa nautiskeltiin drinkkejä sekä kuohuviinia keskusteluiden lomassa. Sarjan syyskaudella kapakan nurkassa mölysi myös "jumalan jukeboksi", jolle artistit joutuivat antamaan vastauksensa elämän tietovisan melko eriskummallisiinkin kysymyksiin.

Muiden osuuksien ohessa ohjelmassa revitteli drag-artisti Jarkko Valteen luoma Lana Laser -ennustajahahmo, joka ei kysymyksissään juuri häpeillyt.

"Me tuotiin sinne drag! Siinä ajassa!", Guzenina muistaa. "Joku saattoi silloin loukkaantuakin siitä, mutta me halusimme madaltaa rajoja ja saada ihmiset ymmärtämään, ettei maailma ole samasta muotista tehty. On erilaisuutta ja siitä iloitaan!"

Maria Guzenina ja Mikko Kuustonen Linnunradan pianobaari -ohjelmassa 1998.
Maria Guzenina ja Mikko Kuustonen keskustelivat sarjan 23. jaksossa. Maria Guzenina ja Mikko Kuustonen Linnunradan pianobaari -ohjelmassa 1998. Kuva: Yle Maria Guzenina,Mikko Kuustonen,Yle Elävä arkisto,Linnunradan pianobaari
Maria Guzeninan vieraana tavattiin mm. Juice Leskinen.
Juice Leskinen tavattiin sarjan 26. jaksossa. Maria Guzeninan vieraana tavattiin mm. Juice Leskinen. Maria Guzenina-Richardson,Juice Leskinen,Yle Elävä arkisto

Juicen etukäteen lämmitetty vierailu jatkui ja jatkui

Voimakkaimmin Guzeninalle on jäänyt sarjasta mieleen Juice Leskisen vierailu. Leskinen saapui Ylen studioille reilusti myöhässä ja oli aloittanut lämmittelynsä esitystä varten Tampereen-junan ravintolavaunussa. Laulajalegendaa jouduttiin lopulta maanittelemaan sovittuun esitykseen.

"Hän ilmoitti, että jos ei saa pulloa, niin hän ei suostu menemään lavalle", Guzenina muistaa.

Leskisen haastatteluosuutta jouduttiin myös editoimaan poikkeuksellisen paljon, koska laahaava habitus toi keskusteluun pitkiäkin taukoja.

Rokkarin päihtymystila ei kuitenkaan täysin tärvellyt ohjelmaa ja jakso saatiin lopulta kuvattua esityksineen kunnialla. Osuuksiensa jälkeen Leskinen ei kuitenkaan ollut valmis lähtemään vaan halusi jatkaa aloittamaansa keskustelua Guzeninan kanssa. Parivaljakko oli juontajan mukaan keskustellut kaikesta maan ja taivaan välillä reilun tunnin vielä kuvauksien päätyttyä.

"Leskinen oli selvästi sielultaan levoton ihminen, joka jollain tavalla haki paikkaansa ja tilaa kertoakseen sen. Hän halusi, että joku oikeasti kysyy häneltä, että ‘mitä sinulle kuuluu’", Guzenina sanoo. "Muistan, miten Juice piti mua kädestä kiinni ja halusi vain puhua."

Hän ilmoitti, että jos ei saa pulloa, niin hän ei suostu menemään lavalle.

Muina vahvasti mieleen painuneina vieraina Guzenina mainitsee sittemmin edesmenneen laulaja Kari Tapion ("Valtavan lämmin, ystävällinen herrasmies, joka oli myös hyvin läsnä"), pop-duo Nylon Beatin ("Taisivat esittää ensimmäistä kertaa englanninkielisenä kappaleensa") ja englantilaisen Chris Rean.

"Halusimme ohjelmaan toki tiettyä surrealistisuutta, mutta samalla sen suojassa sitä, että ihmiset voisivat pysähtyä", Guzenina sanoo. "Pidin tärkeänä, etten haastattelijana hyökkää vaan annan ihmisten itse kertoa."

M. A. Numminen pääsi kuuntelemaan jumalan jukeboksia.
M. A. Numminen esiintyi sarjan päätösjaksossa. Sananiekka pääsi kuuntelemaan jumalan jukeboksia, joka lisättiin osaksi pianobaaria sarjan syyskaudella. M. A. Numminen pääsi kuuntelemaan jumalan jukeboksia. Kuva: Yle M. A. Numminen,Linnunradan pianobaari,Yle Elävä arkisto

Maria Guzenina siirtyi tv:stä politiikkaan

Maria Guzenina aloitti poliittisen uransa kunnallispolitiikassa vuonna 2004. Kansanedustajaksi hänet nostettiin vuonna 2007 ja hän toimi vuosina 2011-2013 Suomen peruspalveluministerinä. Guzenina on Suomen Sosialidemokraattinen Puolueen edustaja.

Kaduttaako uranvaihto edustajaa?

"Journalismi ja politiikka on sisaruksia eri äidistä. Ne kulkevat rinnakkain ja ovat läheistä sukua, mutta silti eri asia. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen kannalta niissä on sama eetos. Jos ei olisi journalismia ei olisi demokratiaa. Journalismi pitää eduskuntataloa nuhteessa. Siirtyminen politiikkaan ei kaduta. Lähdin aikanaan sille kaltevalle tielle, joka on viihdejournalismi. Sieltä on vaikea siirtyä vakavan journalismin puolelle. Ennakkoasenteet ovat kovat. Mutta kyllä niitä ennakkoasenteita joutui kohtaamaan politiikassakin."

Mikä on juuri tässä päivässä poliitikon tärkein yhteiskunnallinen tehtävä?

"Nuorten vointi ja nuorten tulevaisuudesta huolehtiminen. Ilmastonmuutos liittyy tähän, mutta myös ruohonjuuritason toimia pitää pitää silmällä. Syrjäytymisriskit ovat lisääntyneet valtavasti ja sitä ei voi hoitaa pelkästään politiikan keinoin."

Elävä arkisto haastatteli Maria Guzeninaa syksyllä 2018

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto