Hyppää pääsisältöön

Salonen pitää Perséphonen moninaiset elementit tasapainossa

Igor Stravinskyn melodraamaa Perséphone on äänitteillä kuultu harvakseltaan. Sopivasti Esa-Pekka Salosen 60-vuotissyntymäpäivän kynnyksellä julkaistiin Stravinskyn näyttämöteoksen äänite viime vuoden Kansallisoopperan esityksestä. Teoksen koneisto ei ole sieltä pienemmästä ja tavanomaisimmasta päästä, kun esille saamiseksi tarvitaan orkesterin ja kuoron lisäksi myös lapsikuoro, lausuja sekä tenorisolisti.

stravinsky äänitteen kansi
stravinsky äänitteen kansi Igor Stravinsky

André Giden (1869 –1951) librettoon pohjautuva Perséphone (1933-34/1949) on yksi Stravinskyn uusklassisen kauden merkkiteoksista. Lähes tunnin kestoinen näyttämöteos on persoonallinen tanssiteoksen ja kantaatin teosyhdistelmä.

Stravinsky käyttää näyttämöteoksessaan erilaisia ilmaisullisia keinovaroja säästeliäästi ja harkiten. Salosen johtamassa esityksessä tenorista, lausujasta, kuoroista sekä orkesterista muodostuu tasa-arvoinen yhteisö. Eri elementit eivät jää irrallisiksi, vaan niistä syntyy merkityksellinen ja tasapainoinen kokonaisuus. Aiemminkin Salosen kanssa saman teoksen esittäneet tenori Andrew Staples sekä lausujana toimiva näyttelijä Pauline Cheviller vakuuttavat. Etenkin Chevillerin puheosuudet ovat eläytyen dramatisoituja, mutta eivät hetkeäkään ylidramaattisia tai keinotekoisen esittäviä.

Kansallisoopperan orkesteri on hyvässä iskussa. Puupuhallinsektio tekee varmaa jälkeä ensin keveästi fillaten, sitten koraaleissa vakaina puhtaasti soiden. Lyömäsoitinten kanssa lyöttäytyessään ne ovat läsnä tarkasti ja kipakasti. Usein tummasointinen vaskisektio iskee tarvittaessa tehokkaasti. Jousissa on tumma ja lavea perussointi, mutta myös tarvittaessa keveyttä ja harsomaista kirkkautta. Kuoron äänistöön ne sulautuvat saumattomasti. Kuoro-osuuksissa puolestaan on koskettavuutta ja jylhää tehoa.

Liiemmin ei ole Stravinskyn teoksen julkaisuja äänitemarkkinoilla ole näkynyt. Verrokkiäänitteiden maailmassa siihen rinnastuu lähinnä Kent Naganon ja Lontoon sinfoniaorkesterin yli kymmenen vuotta sitten ilmestynyt julkaisu. Salosen johtamassa tulkinnassa koneiston yhteissointi on tasapainoisempi. Tenori ja kuoro saavat enemmän tilaa ja ovat itsenäisemmin esillä. Näin teksti saa eri tavalla merkityksiä. Salosen johtama tuore julkaisu on siis paikallaan, etenkin kun se vielä tarjoilee näin tuoreita soivuuksia Stravinskyn merkkiteoksesta.

Igor Stravinsky. Perséphone. Andrew Staples, tenori, Pauline Cheviller, lausuja, Kansallisoopperan kuoro, Kansallisoopperan lapsikuoro sekä Kansallisoopperan orkesteri, joht. Esa-Pekka Salonen. Pentatone (PTC5186688)

Kuuntele Uudet levyt 30.10.2018, toimittajana Aki Yli-Salomäki

  • Kapellimestari Eero Lehtimäki on meidän Eero – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Onnittelemme syntymäpäivänä 13. tammikuuta!

    Eero Lehtimäki (s. 1989) on saanut syntymälahjakseen positiivisuuden auran. Iloinen ja välitön Eero on toimissaan rajaton, hän on valmistunut musiikkiammattien lisäksi diplomi-insinööriksi ja harrastaa kaikkea mahdollista baletista purjehdukseen. Ensimmäisen kapellimestarikiinnityksensä hän aloitti Joensuussa syksyllä 2019.

  • Avet Terterjan oli omaääninen sinfonikko

    Avet Terterjan oli omaääninen sinfonikko

    Maanista takomista, alkukantaisuutta ja hiiskuvia suvantoja. Näitä ja paljon muuta kuullaan armenialaisen Avet Terterjanin (1929–1994) kahdessa erikoislaatuisessa sinfoniassa. Terterjan rakensi 1960-luvun lopulla alkanutta sinfoniasarjaansa aivan elämänsä loppuun asti, mutta yhdeksättä sinfoniaa hän ei enää saanut viimeisteltyä.