Hyppää pääsisältöön

Salonen pitää Perséphonen moninaiset elementit tasapainossa

Igor Stravinskyn melodraamaa Perséphone on äänitteillä kuultu harvakseltaan. Sopivasti Esa-Pekka Salosen 60-vuotissyntymäpäivän kynnyksellä julkaistiin Stravinskyn näyttämöteoksen äänite viime vuoden Kansallisoopperan esityksestä. Teoksen koneisto ei ole sieltä pienemmästä ja tavanomaisimmasta päästä, kun esille saamiseksi tarvitaan orkesterin ja kuoron lisäksi myös lapsikuoro, lausuja sekä tenorisolisti.

stravinsky äänitteen kansi
stravinsky äänitteen kansi Igor Stravinsky

André Giden (1869 –1951) librettoon pohjautuva Perséphone (1933-34/1949) on yksi Stravinskyn uusklassisen kauden merkkiteoksista. Lähes tunnin kestoinen näyttämöteos on persoonallinen tanssiteoksen ja kantaatin teosyhdistelmä.

Stravinsky käyttää näyttämöteoksessaan erilaisia ilmaisullisia keinovaroja säästeliäästi ja harkiten. Salosen johtamassa esityksessä tenorista, lausujasta, kuoroista sekä orkesterista muodostuu tasa-arvoinen yhteisö. Eri elementit eivät jää irrallisiksi, vaan niistä syntyy merkityksellinen ja tasapainoinen kokonaisuus. Aiemminkin Salosen kanssa saman teoksen esittäneet tenori Andrew Staples sekä lausujana toimiva näyttelijä Pauline Cheviller vakuuttavat. Etenkin Chevillerin puheosuudet ovat eläytyen dramatisoituja, mutta eivät hetkeäkään ylidramaattisia tai keinotekoisen esittäviä.

Kansallisoopperan orkesteri on hyvässä iskussa. Puupuhallinsektio tekee varmaa jälkeä ensin keveästi fillaten, sitten koraaleissa vakaina puhtaasti soiden. Lyömäsoitinten kanssa lyöttäytyessään ne ovat läsnä tarkasti ja kipakasti. Usein tummasointinen vaskisektio iskee tarvittaessa tehokkaasti. Jousissa on tumma ja lavea perussointi, mutta myös tarvittaessa keveyttä ja harsomaista kirkkautta. Kuoron äänistöön ne sulautuvat saumattomasti. Kuoro-osuuksissa puolestaan on koskettavuutta ja jylhää tehoa.

Liiemmin ei ole Stravinskyn teoksen julkaisuja äänitemarkkinoilla ole näkynyt. Verrokkiäänitteiden maailmassa siihen rinnastuu lähinnä Kent Naganon ja Lontoon sinfoniaorkesterin yli kymmenen vuotta sitten ilmestynyt julkaisu. Salosen johtamassa tulkinnassa koneiston yhteissointi on tasapainoisempi. Tenori ja kuoro saavat enemmän tilaa ja ovat itsenäisemmin esillä. Näin teksti saa eri tavalla merkityksiä. Salosen johtama tuore julkaisu on siis paikallaan, etenkin kun se vielä tarjoilee näin tuoreita soivuuksia Stravinskyn merkkiteoksesta.

Igor Stravinsky. Perséphone. Andrew Staples, tenori, Pauline Cheviller, lausuja, Kansallisoopperan kuoro, Kansallisoopperan lapsikuoro sekä Kansallisoopperan orkesteri, joht. Esa-Pekka Salonen. Pentatone (PTC5186688)

Kuuntele Uudet levyt 30.10.2018, toimittajana Aki Yli-Salomäki

  • Kalevi Ahon sooloteokset haastavat esittäjänsä ja kuulijansa

    Kalevi Ahon sooloteokset haastavat esittäjänsä ja kuulijansa

    Säveltäjä Kalevi Ahon ja BIS-levy-yhtiön vuosikymmeniä kestänyt yhteinen taival jatkuu, kun tasaiseen tahtiin ilmaantuu uutta Aho-äänistöä uusina tallenteina. Noin kolmenkymmenen profiilijulkaisun ansiosta alkaa valtaosa Ahon laajan tuotannon tärkeimmistä teoksista löytyä soivina dokumentteina.

  • Unohdettua orkesterimusiikkia laadukkaasti

    Unohdettua orkesterimusiikkia laadukkaasti

    No nyt! Musiikinhistorian sameat kerrokset kirkastuvat jälleen, kun Göteborgin sinfoniaorkesteri esittelee kapellimestari Johannes Gustavssonin johdolla kolme aiemmin äänitteillä kuulematonta teosta. Kiinnostavan kokonaisuuden säveltäjänimiä ovat Ida Moberg, Valborg Aulin sekä Elfrida Andrée. Ruotsalainen Elfrida Andrée (1841–1929) oli muun muassa säveltäjä, kapellimestari ja urkuri.

  • Trumpetti pelasti amerikansuomalaisen Allan Sihvolan hengen – Suomalaissoittajat Stalinin vainoissa

    Amerikansuomalainen muusikko vankileirien saaristossa.

    Amerikansuomalainen Allan Sihvola muutti 12-vuotiaana 1933 perheensä mukana ihanneyhteiskuntaa rakentamaan Neuvosto-Karjalaan. Toisen maailmansodan aikana hän joutui suomalaisena Tsheljabinskin vankileirille. Vähän yli 20-vuotias Sihvola laihtui luurangon laihaksi, mutta säilyi hengissä, sillä trumpetistina hänet hyväksyttiin leirin soittokuntaan. Kun Neuvostoliitto romahti 1990-luvun alussa, Sihvola ryhtyi kirjoittamaan muistelmiaan. Vei 25 vuotta ennen kuin kirja "Stalinin taivaan alle" julkaistiin.