Hyppää pääsisältöön

Antti Hirvonen: Mitä Kioskin YouTubessa oikein tapahtuu?

Nuorisomedian päällikkö Antti Hirvonen.
Nuorisomedian päällikkö Antti Hirvonen. Kuva: Jussi Nahkuri / Yle Yle Kioski,antti hirvonen

Yle Kioski on kasvanut voimakkaasti kuluneen vuoden aikana etenkin YouTubessa. Tällä hetkellä Kioskilla on alustalla kaikkiaan seitsemän kanavaa, joista ensimmäisellä ja suurimmalla on jo yli 115 000 tilaajaa, suurin osa sellaisia nuoria, jotka eivät juuri muuten Ylen sisältöjä kuluta.

Kioskin suurinta kanavaa on jo muutaman vuoden ajan luotsannut Aleksi Rantamaa ja lähes kaikki kanavan sisällöt ovat olleet hänen tekemiään. Hän tuottaa kanavalle suosittua TLDR Deep -nimistä sarjaa, jossa hän perehtyy yhteen YouTube-yhteisön toivomaan aiheeseen.

Tänä syksynä kanavalla alkoi toinen ohjelma, voimakkaasti näkökulmainen “Lievästi ärsyttävää”, josta on nyt tehty viisi jaksoa. Sarjan viimeisin jakso “Valkoinen heteromies” herätti keskustelua viikonloppuna sosiaalisessa mediassa. Jaksossa Aleksi asettuu valkoisen heteromiehen asemaan ja kertoo, miltä hänestä tai kaltaisistaan tuntuu. Sarja kärjistää ja kanavaa pidempään seurannut yleisö tunnistaa tyylilajin.

Video on osa Ylen Sekasin-kampanjaa, jonka avulla pyritään mm. ehkäisemään nuorten miesten syrjäytymistä. Videon avulla haluamme tavoittaa henkilöitä, joita Yle ei nyky-sisällöillään tavoita ja jotka kokevat, että mediakenttä ei keskustele heidän kanssaan vaan tekee juttuja heidän ohi ja ylitse – heitä kuulematta.

Kioskille ja Ylelle tasa-arvoinen yhteiskunta ja vähemmistöjen oikeudet ovat sydämen asioita ja arvojemme ytimessä. Kioski tuottaa paljon sisältöjä, joissa nämä asiat ovat erityisen selvästi keskiössä.

Kohti henkilövetoista mediamaisemaa

Nuorelle yleisölle merkityksellisimmät kanavat YouTubessa ovat ihmisten vetämiä, yhden henkilön kanavia. Henkilöillä on sosiaalisessa mediassa alati kasvava rooli ja tämä näkyy myös siinä, minkälaisia kanavia nuoret katsovat. Yli puolet 15–24-vuotiaista käyttää YouTubea päivittäin.

Aleksin sisällöt ovat olleet Kioskin YouTube-kanavan ainoa viikoittainen sisältö kuluneen vuoden ajan. Nuoret ovat löytäneet kanavan hyvin ja tilaajamäärä on kasvanut vuoden aikana yli 70 000 uudella tilaajalla.

Yle Kioski -kanavan nimi muutettiin Aleksi Rantamaaksi 3. marraskuuta. Näin olemme avoimempia ja selkeämpiä kanavan sisältöjen suhteen. Tili on edelleen Kioskin brändin alla, mutta nyt nimi vastaa paremmin kanavan lupausta.

Nuorten mediankäytön kehityksestä johtuen Yle Kioski rakentaa jatkossa myös muita YouTube-kanaviaan entistä vahvemmin yksittäisten ihmisten ympärille. Viimeisen puolen vuoden aikana Kioski on avannut YouTubeen kuusi uutta kanavaa, joissa henkilöillä on suuri rooli.

Vahva henkilövetoisuus näkyy myös Ylen uudessa tuotannossa nimeltään FOMO. Se on YleX:n ja Yle Kioskin yhteinen ponnistus, jossa useat yleläiset henkilöhahmot lyöttäytyvät yhteen ja tuottavat sisältöä useille eri kanaville, myös Yle Areenaan ja Yle TV2:lle. Osana FOMOa aloittaa myös uusia henkilövetoisia YouTube-kanavia: Poikelus ja Viki ja Köpi.

FOMO starttaa Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevassa City Centerissä tiistaina 6.11. ja sieltä tuotetaan kaikkiaan 8 live-lähetystä loppuvuoden aikana. Tila on avoin yleisölle.

Ylen nuorten sisältöihin liittyviä kysymyksiä voi lähettää minulle sähköpostitse osoitteeseen antti.hirvonen@yle.fi.

Antti Hirvonen
päällikkö, Ylen nuorisomediat

Kommentointi sulkeutuu 05.12.
Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua