Hyppää pääsisältöön

Hemsing taitaa teosvalinnat

Eldbjørg Hemsingin alkuvuodesta ilmestynyt debyyttijulkaisu vakuutti hyvillä teosvalinnoillaan ja raikkailla tulkinnoillaan. Uudella äänitteellä Hemsingin seurana musisoi Antwerpenin sinfoniaorkesteri kapellimestari Alan Buribayevin johdolla, kun Antonin Dvořákin viulukonserton pariksi on valikoitunut Josef Sukin Fantasia viululle ja orkesterille.

hemsing äänitteen kansi
hemsing äänitteen kansi Eldbjørg Hemsing

Äänitteen pääateriana tarjoillaan tšekkiläisen Antonin Dvořákin (1841–1904) a-molli-viulukonsertto (1879). Teoksen luokseen kutsuvassa tulkinnassa on samanlaista raikkautta kuin oli Hemsingin ensimmäisellä julkaisulla olevassa Hjalmar Borgströmin konsertossa. Ääriosat vikkelöivät keveästi ja keskimmäinen osa kaunistelee herkin kansallisromantiikan sävyttämin melodiajatkumoin.

Josef Suk (1874–1935) oli hetken aikaa Dvořákin sävellysoppilas. Eikä siinä vielä kaikki. Myöhemmin Sukista tuli myös Dvořákin vävy. Sukin fantasia (1902) viululle ja orkesterille seisoo tasapäin Dvořákin konserton kanssa. Yhdessä ne muodostavat toimivan ja toisiaan täydentävän kokonaisuuden. Yksiosaisen reilun parinkymmenen minuutin kestoisen teoksen rönsyilyä on viihdyttävää seurata. Fantasia on miellyttävän oikukas ja vastakohtaisuuksille rakentuva, mutta siihen tuo yhtenäisyyttä samojen ja saman tyyppisten melodisten ainesten näyttäytyminen läpi teoksen. Hemsing selvästi viihtyy railakkaan teoksen pyörteissä. Tarkassa ja varmassa soitossa on keveyttä ja ilmaisuvoimaa

Äänitteen täytepalana on Sukin alun perin pianolle kirjoittamana 6 kappaletta, joista kuullaan versio viululle ja orkesterille. Orkesterin kuohuissa jää miettimään, kuinka mahtaa sooloviulu konserttiesityksessä kuulua.

Kokonaisuus toimii. Antwerpenin sinfoniaorkesteri soittaa kapellimestari Alan Buribayevin johdolla antaumuksella. Tallennuskin on onnistunut.

Eldbjørg Hemsing. Dvořák: viulukonsertto. Suk: Fantasia. Antwerpenin sinfoniaorkesteri, joht. Alan Buribayev. BIS (2246)

Kuuntele Uudet levyt 6.11.2018, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Pohjolan Puccini, säveltäjä Tauno Pylkkänen oli punaorpo – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Muistamme syntymäpäivänä 22. maaliskuuta.

    Teatteriperheeseen adoptoidusta punaorvosta, Tauno Pylkkäsestä (1918 - 1980) kasvoi varhaiskypsä ja lahjakas nuori säveltäjä. Pylkkänen oli omana aikanaan erittäin suosittu oopperasäveltäjä, jota kutsuttiin lempinimellä ”Pohjolan Puccini”. Menestyksestä huolimatta Pylkkänen alkoholisoitui. Hän koki traagisen kohtalon aikana, jolloin homoseksuaalisuutta pidettiin rikoksena.

  • Tanssii orkesterin kanssa

    Tanssii orkesterin kanssa

    Viiden yhdysvaltalaisen säveltäjän musiikkia esittelevä julkaisu on monipuolinen kokonaisuus. Orkesterin käsittely on kaikilla mukana olevilla nykysäveltäjillä sujuvaa ja hallittua. Jokainen tekijä myös ottaa lähtökohdakseen orkesterin soivuudet ja rakentavat ilmaisuaan sen päälle.

  • Moniäänisiä yksinpuheluja

    Moniäänisiä yksinpuheluja

    On aina kiinnostavaa kuulostella, miten laajempien esityskokoonpanojen kanssa aateloituneet säveltäjät kiteyttävät ja muovaavat ilmaisuaan soolosoittimille kirjoitetuissa teoksissaan.

  • Grace Williamsin aiemmin kuulematonta sävelistöä

    Grace Williamsin aiemmin kuulematonta sävelistöä

    ”En halua olla Lontoossa. Haluan vain tulla kotiin ja elää mukavasti meren läheisyydessä”, kirjoitti säveltäjä Grace Williams (1906–1977) 1940-luvun puolivälissä.