Hyppää pääsisältöön

Osuma Ensemblen hittikimarassa on amerikkalainen painopiste

Viidestä lyömäsoittajasta koostuva Osuma Ensemble (Mikael Heikkilä, Toni Hietala, Jyri Kurri, Harri Lehtinen, Janne Tuomi) on reilun kymmenen vuoden olemassaolonsa aikana löytänyt oman paikkansa kotimaisella nykymusiikkikentällä. Uudella julkaisullaan Osuma lyöttäytyy lyömäsoittaja She-E Wun kanssa.

osume ensemble äänitteen kansi
osume ensemble äänitteen kansi Alba Records

Hauskan kaksimerkityksellisesti Hits-nimeä kantavan julkaisun teokset ovat viiden tekijän käsialaa. Yhdysvaltalaiset Lou Harrison (1917–2003), John Cage (1912–1992) ja Henry Cowell (1917–2003) loivat kaikki omintakeisen tuotannon, jossa lyömäsoitimilla oli oma tärkeä asemansa.

Harrisonin reilu parikymppisenä säveltämä Song of the Quetzalcoatl soi jo tekijälleen tyypillisiä omintakeisia gamelan-vaikutteita sekä mikrotonaalista universumia. Vuotta myöhemmin sävelletty fuuga leijailee lempeästi omassa universumissaan, kun viuhuva flexatoni luo omia soivuuksiaan.

Cowellin Return valmistui San Quentinin vankilassa. Säveltäjä rikkoi aikansa heteroseksuaalista normistoa ja kärsi siitä 1930-luvulla neljän vuoden tuomion. Vajaan viiden minuutin kestoinen teos hipsuttelee hiljaisuudessa vain lopussa äänekkäästi ulvahtaakseen.

Cagen Third Construction (1941) on lyömäsoitinrepertuaarissa omanlaisensa klassikko. Yli viidenkymmenen soittimen arsenaalin vaatima teos on ollut Osuman ohjelmistossa mukana alusta lähtien. Sen huomaa. Äänistöstä muodostuu vahva kaarros.

Taiwanissa syntynyt ja teini-iässä Yhdysvaltoihin muuttanut She-E Wu soittaa Osuman kanssa kahdella teoksella. Timothy Ferchenin (s. 1947) The Partials Of Colour teokseen liittyy musisoimaan myös säveltäjä itse. Ferchenin teos keskittyy ensin puumateriaalin soivuuksiin, sitten metallin ja päätyy lopuksi liikkuvampaan loppujaksoon. Kiihtyvän huipennuksen keskiössä vipeltää She-E Wun taituroima soolomarimba.

Äänitteen kohokohdaksi nousee She-E Wun (s. 1973) oma teos Blue Identity. Alun voimakkaiden rumpujen iskuttelun ja marimban vuoropuhelussa on imua. Puolessa välissä teosta alkaa nousu, joka päättyy odotetusti iskevään rummuttelujaksoon. Marimban vuoristoratamaista virtuoosihurjastelua on tietysti viihdyttävää seurata.

Laajalla äänenvoimakkuudella matkaavien teosten taltiointi on onnistunut. Matalissa kalvosoittimet ja rummut resonoivat jykevästi ja metalliset pehmeästi ja säveltasolliset soittimet lämpimästi.

Osuma Ensemble sekä She-E Wu. HIts. Alba (ABCD429)

Kuuntele Uudet levyt 6.11.2018, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

Lisää ohjelmasta

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.