Hyppää pääsisältöön

Sami Junnosen Mozart-iloittelua

Vauhtia ja veitikkamaisia tilanteita ei puutu, kun huilisti Sami Junnonen sekä englantilaisen kamariyhtyeen Chamber domainen muusikot (Thomas Kemp, viulu, Robert Smissen, alttoviulu, Richard Hardwood, sello) käyvät kiinni Mozartin neljään aurinkoiseen huilukvartettoon.

junnonen äänitteen kansi
junnonen äänitteen kansi Sami Junnonen

Mozartin neljä huilulle, viululle, alttoviululle ja sellolle kirjoitettua kvartettoa valmistuivat 1770- ja 1780-luvuilla. Reilu parikymppisenä sävelletty ensimmäinen D-duuri-huilukvartetto ei luonteeltaan kovin paljon poikkea vajaa kymmenen vuotta myöhemmin sävelletystä neljännestä ja viimeisestä A-duuri-kvartetosta. Ennen kahta huilukonserttoa valmistuneet selkeämuotoiset kvartetot ovat luonteeltaan valoisan pirtsakoita ja kevyen musikanttisia. Tämä jättää tulkinnallisen pelikentän mukavan avoimeksi.

Junnosen ja Chamber Domainen yhteissoitto toimii mainiosti. Mozart-virtailussa on juuri oikeanlaista keveyttä ja vaivattomuutta, kun duuri-kvartettojen kirkas sävelistö soljuu ilmavasti eteenpäin.

Entäpä miltä Junnosen ja Chamber Domainen esittämät kvartetot näyttäytyvät verrokkiäänitteiden maailmassa? Oikein hyviltä. Junnosen tekemät tulkinnat kestävät vertailua mainiosti vaikkapa Ulf-Dieter Schaaffin, Lisa Brodskyn tai Karl-Heinz Schützin viime vuosina tekemien kvartettojen kokonaislevytysten kanssa. Junnosen valoisa Mozart on monin paikoin jopa piirun vauhdikkaampaa ja leikkisämpää, kuten vaikkapa D-duuri-kvarteton ensimmäisessä osassa.

Tallennuksetkin ovat onnistuneita. Huilu ja jouset soivat tasapainoisesti. Niiden yhteissoinnissa on kirkkautta ja lämpöä. Kokonaisuutena siis onnistunut Mozart-julkaisu.

Mozartin huilukvartetot 1-4. Sami Junnonen, huilu, Chamber Domaine. Resonus. (RES10216).

Kuuntele Uudet levyt 6.11.2018, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

Lisää ohjelmasta

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.