Hyppää pääsisältöön

Babylon päästää klovnit valtaan – Red Nose Companyn uutuus on omakohtainen ja pistävä puheenvuoro vallasta

Minna Puolannon näyttelemä klovni Babylon missikruunu päässään. Taustalla Hanna Sepän klovni Re.
Babylon saa missinä vallan symbolit käteensä, mutta valtaa ei niinkään. Minna Puolannon näyttelemä klovni Babylon missikruunu päässään. Taustalla Hanna Sepän klovni Re. Kuva: Mark Sergeev Minna Puolanto,red nose company

Babylon on kertomus vallasta, nähtynä kahden klovnin näkökulmasta. Esitys on ilottelevan feministinen, suorapuheinen ja julmetun hauska.

Red Nose Companyn uuden shown nimihenkilö Babylon on näyttelijä Minna Puolannon luoma rempseä hahmo. Hanna Sepän Re on puolestaan päätähden ujo sidekick.

Babylon loistaa, hän pitää näyttämöä ja näkökulmaa tiukasti itsessään.

Ren hommana on loihtia tyhjästä taustamusiikkia, näytellä sivurooleja, kantaa rekvisiittaa, toteuttaa Babylonin oikkuja. Hanna Sepän hahmo on kerrassaan rakastettava, kaikessa nöyryydessään ja salaisessa parrasvalojen kaipuussaan.

Klovien keskinäiset suhteet täydentävät ja ristivalottavat kekseliäästi valtateemaa.

Babylon-klovni pukeutuu Katariina Suureksi. Apuna Re-klovni.
Babylon ja Re ovat Red Nose Companyn uudet klovnit. Olen kovasti kiintynyt Mikeen ja Ziniin (Tuukka Vasama ja Timo Ruuskanen), ja Babylon-esityksen alussa huomasin hangoittelevani vastaan: tämähän on ihan erilaista! Pian uudet punanenät olivat saaneet minut täysin puolelleen. Babylon-klovni pukeutuu Katariina Suureksi. Apuna Re-klovni. Kuva: Mark Sergeev Minna Puolanto,Babylon

Esityksen on ohjannut Marielle Eklund-Vasama, käsikirjoitus on työryhmän yhdessä laatima. Omakohtaisuus välittyy havainnon tarkkuutena, kerrottu tuntuu todelta ja koetulta.

Klovnit esittävät meille valta-teemaa sivuavia kohtauksia Babylonin elämän varrelta, lapsuudesta aikuiseksi klovniksi (lue: näyttelijäksi) saakka.

Rakenne on tehokas: se saa ainakin minut miettimään omaa taivaltani, ja tunnistamaan niitä tilanteita, joissa itse olen käyttänyt valtaa tai joutunut kohtaamaan toisten valtapyrkimyksiä. Samalla itsensä näkee osana isompaa yhteiskunnallista kuviota.

Babylon-klovni valitaan Miss Suomeksi. Klovni kruunu päässään ja valtikka kädessään.
Babylon on "maan porttojen ja kauhistuksien äiti". Mitään myönteistä tästä raamatun vertauskuvallisesta hahmosta ei tietenkään löydy, kertoo klovni tuhahtaen nimestään Babylon-klovni valitaan Miss Suomeksi. Klovni kruunu päässään ja valtikka kädessään. Kuva: Mark Sergeev Minna Puolanto

Babylon on illan tähti, mutta mikään hyvis hän ei ole.

Puolannon klovni on sekä hävyttömän vallankäytön uhri että tyly vallankäyttäjä.

Lapsena Babylon kiusasi kavereitaan mielivaltaisesti ja tunteettomasti. Hän joutui oudon hiipparin ahdistelemaksi. Hän ihaili missejä ja Madonnaa.

Babylon on illan tähti, mutta hyvis hän ei ole.

Nyt Babylon on kirjoittanut itselleen näytelmän, jossa hän saa voittaa niin Miss Suomi kuin Mister Finland -kisatkin, hän pääsee Madonnaksi Madonnan paikalle, verhoutuu Katariina Suureksi ja pitää puheita oman elämänsä diktaattorina. Jokaisessa kohtauksessa valtaa tarkastellaan monelta yllättävältä kantilta.

Tässä tulee metoo-jakso, huikkaa Babylon ja alkaa kertoa, kuina häntä ahdisteltiin teatterin ensi-illan jälkeen hotellihuoneessa. Toisessa tarinassa teatterinjohtaja mitätöi äitiysloman jälkeen työtä hakevan Babylonin ammattitaidon ja olemassaolon täysin.

Ja totta kai, miten nerokasta, että Babylon antaa armeliaasti juuri tämän luhistumismonologin omaa tähtihetkeään kaipaavan Ren esitettäväksi.

Diktaattorin univormuun pukeutunut Babylon-klovni kontillaan maassa, takana seisoo Re-klovni.
Diktaattorin univormuun pukeutunut Babylon-klovni kontillaan maassa, takana seisoo Re-klovni. Kuva: Mark Sergeev Minna Puolanto,Babylon
Re-klovni lukee päiväkirjaa, taustalla Babylon-klovni tukka pörrössä.
Re-klovni lukee päiväkirjaa, taustalla Babylon-klovni tukka pörrössä. Kuva: Mark Sergeev Minna Puolanto,Babylon

Näin esityksen 13-vuotiaan poikani kanssa. Osa nähdystä meni häneltä osittain ohi, kuten metoo-kommentit tai viittaus Madonnan vuoden takaiseen, kuuluun puheeseen, jonka hän piti tultuaan nimetyksi Vuoden naiseksi.

Missikisa-kohtauskin näyttäytyi pojalle epäilemättä toisenlaisena kuin meille vanhemmille katsojille. Kävi ilmi, ettei hän edes ollut kuullut moisista mittelöistä. Koetin selittää missikisojen ideaa pojalle, mutta koko homma tuntui hänestä oudolta, jopa naurettavalta. Paljon on muuttunut omasta lapsuudestani 1970-80-luvuilla, kun missit olivat ikäisteni keskeisiä idoleita ja superjulkkiksia!

Yhtäkaikki poikani piti näkemästään kovasti. Hän nauroi kanssani vatsa kippurassa, ja esityksen jälkeen meillä on ollut monta hyvää keskustelua tasa-arvosta.

Babylonin esitykset ovat nyt tauolla, mutta klovnit palaavat näyttämölle helmikuussa. Kiertue alkaa Kansallisteatterista. Kannattaa ehdottomasti mennä katsomaan tämä tuikeasti pistävä show!

Kannattaa ehdottomasti mennä katsomaan tämä tuikeasti pistävä show!

Red Nose Company: Babylon – klovni vallankahvassa.
Käsikirjoitus ja esitysdramaturgia Minna Puolanto, Marielle Eklund-Vasama ja muu työryhmä. Ohjaus Marielle Eklund-Vasama. Valo- ja äänisuunnittelu Juha Tuisku. Pukusuunnittelu Virve Balk. Näyttämöllä Minna Puolanto ja Hanna Seppä.

Penkkitaiteilija

  • Nimesi on juhlan arvoinen

    Nimipäivien juhliminen on katoavaa kansanperinnettä.

    Haluaisitko herätä nimipäiväsi aamuna torvisoittoon ja lauluun? Naamiaisasuihin pukeutuneet ystäväsi heittäisivät sinut korkealle ilmaan hurraa-huutojen säestyksellä. Vastavuoroisesti sinulta odotettaisiin päivällä runsasta kestitystä, tai muuten olisi uhkana tulla heitetyksi sikolättiin. Nimipäiväjuhlien piirileikit ja tanssit jatkuisivat pelimannin säestyksellä seuraavaan aamuun asti.

  • Avaruusromua: Musiikki on kuin tutkimusmatka

    RMI uskoo asiaansa ja on valmis ottamaan riskejä.

    Minä uskon siihen, että jos antautuu soittamaan useiden kymmenien minuuttien minuutin mittaisia esityksiä, se osoittaa, että uskoo asiaansa ja on valmis ottamaan riskejä. Näin sanoo Radio Massacre International -yhtyeen kosketinsoittaja Steve Dinsdale. Hän ja hänen yhtyetoverinsa ovat aina uskoneet improvisaatioon. He ovat sitä mieltä, että tällä tavoin syntynyt musiikki on kuin tutkimusmatka. Musiikki antaa mahdollisuuden löytää ääniä, joita ei ehkä enää koskaan löydä uudelleen. Toimittajana Jukka Mikkola.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri