Hyppää pääsisältöön

Babylon päästää klovnit valtaan – Red Nose Companyn uutuus on omakohtainen ja pistävä puheenvuoro vallasta

Minna Puolannon näyttelemä klovni Babylon missikruunu päässään. Taustalla Hanna Sepän klovni Re.
Babylon saa missinä vallan symbolit käteensä, mutta valtaa ei niinkään. Minna Puolannon näyttelemä klovni Babylon missikruunu päässään. Taustalla Hanna Sepän klovni Re. Kuva: Mark Sergeev Minna Puolanto,red nose company

Babylon on kertomus vallasta, nähtynä kahden klovnin näkökulmasta. Esitys on ilottelevan feministinen, suorapuheinen ja julmetun hauska.

Red Nose Companyn uuden shown nimihenkilö Babylon on näyttelijä Minna Puolannon luoma rempseä hahmo. Hanna Sepän Re on puolestaan päätähden ujo sidekick.

Babylon loistaa, hän pitää näyttämöä ja näkökulmaa tiukasti itsessään.

Ren hommana on loihtia tyhjästä taustamusiikkia, näytellä sivurooleja, kantaa rekvisiittaa, toteuttaa Babylonin oikkuja. Hanna Sepän hahmo on kerrassaan rakastettava, kaikessa nöyryydessään ja salaisessa parrasvalojen kaipuussaan.

Klovien keskinäiset suhteet täydentävät ja ristivalottavat kekseliäästi valtateemaa.

Babylon-klovni pukeutuu Katariina Suureksi. Apuna Re-klovni.
Babylon ja Re ovat Red Nose Companyn uudet klovnit. Olen kovasti kiintynyt Mikeen ja Ziniin (Tuukka Vasama ja Timo Ruuskanen), ja Babylon-esityksen alussa huomasin hangoittelevani vastaan: tämähän on ihan erilaista! Pian uudet punanenät olivat saaneet minut täysin puolelleen. Babylon-klovni pukeutuu Katariina Suureksi. Apuna Re-klovni. Kuva: Mark Sergeev Minna Puolanto,Babylon

Esityksen on ohjannut Marielle Eklund-Vasama, käsikirjoitus on työryhmän yhdessä laatima. Omakohtaisuus välittyy havainnon tarkkuutena, kerrottu tuntuu todelta ja koetulta.

Klovnit esittävät meille valta-teemaa sivuavia kohtauksia Babylonin elämän varrelta, lapsuudesta aikuiseksi klovniksi (lue: näyttelijäksi) saakka.

Rakenne on tehokas: se saa ainakin minut miettimään omaa taivaltani, ja tunnistamaan niitä tilanteita, joissa itse olen käyttänyt valtaa tai joutunut kohtaamaan toisten valtapyrkimyksiä. Samalla itsensä näkee osana isompaa yhteiskunnallista kuviota.

Babylon-klovni valitaan Miss Suomeksi. Klovni kruunu päässään ja valtikka kädessään.
Babylon on "maan porttojen ja kauhistuksien äiti". Mitään myönteistä tästä raamatun vertauskuvallisesta hahmosta ei tietenkään löydy, kertoo klovni tuhahtaen nimestään Babylon-klovni valitaan Miss Suomeksi. Klovni kruunu päässään ja valtikka kädessään. Kuva: Mark Sergeev Minna Puolanto

Babylon on illan tähti, mutta mikään hyvis hän ei ole.

Puolannon klovni on sekä hävyttömän vallankäytön uhri että tyly vallankäyttäjä.

Lapsena Babylon kiusasi kavereitaan mielivaltaisesti ja tunteettomasti. Hän joutui oudon hiipparin ahdistelemaksi. Hän ihaili missejä ja Madonnaa.

Babylon on illan tähti, mutta hyvis hän ei ole.

Nyt Babylon on kirjoittanut itselleen näytelmän, jossa hän saa voittaa niin Miss Suomi kuin Mister Finland -kisatkin, hän pääsee Madonnaksi Madonnan paikalle, verhoutuu Katariina Suureksi ja pitää puheita oman elämänsä diktaattorina. Jokaisessa kohtauksessa valtaa tarkastellaan monelta yllättävältä kantilta.

Tässä tulee metoo-jakso, huikkaa Babylon ja alkaa kertoa, kuina häntä ahdisteltiin teatterin ensi-illan jälkeen hotellihuoneessa. Toisessa tarinassa teatterinjohtaja mitätöi äitiysloman jälkeen työtä hakevan Babylonin ammattitaidon ja olemassaolon täysin.

Ja totta kai, miten nerokasta, että Babylon antaa armeliaasti juuri tämän luhistumismonologin omaa tähtihetkeään kaipaavan Ren esitettäväksi.

Diktaattorin univormuun pukeutunut Babylon-klovni kontillaan maassa, takana seisoo Re-klovni.
Diktaattorin univormuun pukeutunut Babylon-klovni kontillaan maassa, takana seisoo Re-klovni. Kuva: Mark Sergeev Minna Puolanto,Babylon
Re-klovni lukee päiväkirjaa, taustalla Babylon-klovni tukka pörrössä.
Re-klovni lukee päiväkirjaa, taustalla Babylon-klovni tukka pörrössä. Kuva: Mark Sergeev Minna Puolanto,Babylon

Näin esityksen 13-vuotiaan poikani kanssa. Osa nähdystä meni häneltä osittain ohi, kuten metoo-kommentit tai viittaus Madonnan vuoden takaiseen, kuuluun puheeseen, jonka hän piti tultuaan nimetyksi Vuoden naiseksi.

Missikisa-kohtauskin näyttäytyi pojalle epäilemättä toisenlaisena kuin meille vanhemmille katsojille. Kävi ilmi, ettei hän edes ollut kuullut moisista mittelöistä. Koetin selittää missikisojen ideaa pojalle, mutta koko homma tuntui hänestä oudolta, jopa naurettavalta. Paljon on muuttunut omasta lapsuudestani 1970-80-luvuilla, kun missit olivat ikäisteni keskeisiä idoleita ja superjulkkiksia!

Yhtäkaikki poikani piti näkemästään kovasti. Hän nauroi kanssani vatsa kippurassa, ja esityksen jälkeen meillä on ollut monta hyvää keskustelua tasa-arvosta.

Babylonin esitykset ovat nyt tauolla, mutta klovnit palaavat näyttämölle helmikuussa. Kiertue alkaa Kansallisteatterista. Kannattaa ehdottomasti mennä katsomaan tämä tuikeasti pistävä show!

Kannattaa ehdottomasti mennä katsomaan tämä tuikeasti pistävä show!

Red Nose Company: Babylon – klovni vallankahvassa.
Käsikirjoitus ja esitysdramaturgia Minna Puolanto, Marielle Eklund-Vasama ja muu työryhmä. Ohjaus Marielle Eklund-Vasama. Valo- ja äänisuunnittelu Juha Tuisku. Pukusuunnittelu Virve Balk. Näyttämöllä Minna Puolanto ja Hanna Seppä.

Penkkitaiteilija

  • Mitä käyttämäsi kieli kertoo sinusta?

    Sosiolingvistit tallentavat tämän päivän puheet

    Sitä voisi luulla, että aikuistuessa myös kieli vakiintuu. Puhuttu kieli kuitenkin muuttuu koko elämän ajan. Se kertoo asiasisällön lisäksi myös mm. puhujan asuinpaikoista, sosiaalisesta verkostosta ja yhteiskunnallisesta asemasta.

  • Avaruusromua: Luovuus on kuin marmorilohkareen hahmottelua

    Avaruusromussa kuunnellaan menneen vuoden 2018 ulkomaisia.

    "Mieleni on täynnä sykettä ja värähtelyä. Olen tuskin alkanut luonnostella, kun ajatus seuraa toista". Näin lainaa säveltäjä Pjotr Tsaikovskia amerikkalainen psykologian professori Eliot Dole Hutchinson, vuonna 1952 suomeksi ilmestyneessä kirjassaan Luova ajattelu. "Luovuus ei rajoitu vain historian suuriin hahmoihin, kuten Darwiniin tai Picassoon. Luovuutta on jokaisella ihmisellä". Näin siteeraa amerikkalaista psykologia Robert J. Sternbergia kasvatustieteen professori Kari Uusikylä, vuonna 2012 ilmestyneessä kirjassaan Luovuus kuuluu kaikille. Avaruusromussa kuunnellaan menneen vuoden 2018 ulkomaista satoa. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Luovuudelle on turha etsiä yhtä selitystä

    Avaruusromussa kuunnellaan menneen vuoden 2018 kotimaisia.

    "Oivalluksen hetki on jännittävää kuin nopea autonajo". Näin lainaa filosofi Bertrand Russellia amerikkalainen psykologian professori Eliot Dole Hutchinson, vuonna 1952 suomeksi ilmestyneessä kirjassaan Luova ajattelu. "Jos aikaa ei ole kiireettömään pohdintaan, asioiden sulatteluun ja luovaan hautomiseen. seurauksena on yksiselitteisesti pinnallisuuden ja typeryyden lisääntyminen". Näin siteeraa amerikkalaista psykologia Howard Gardneria kasvatustieteen professori Kari Uusikylä, vuonna 2012 ilmestyneessä kirjassaan Luovuus kuuluu kaikille. Avaruusromussa kuunnellaan menneen vuoden 2018 kotimaista satoa. Toimittajana Jukka Mikkola.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri