Hyppää pääsisältöön

Seinabo Sey haluaa kakkoslevyllään tarjota ratkaisuja ongelmiin, ei vain laulaa niistä: “Albumin tarkoitus on rohkaista näköisiäni ihmisiä tuntemaan, että he riittävät”

Seinabo Sey Helsingin Kulttuuritalon lavalla välkkyvässä paljettiasussa.
Seinabo Sey Helsingin Kulttuuritalon lavalla välkkyvässä paljettiasussa. Kuva: Juuli Aschan, YleX Seinabo Sey,Kulttuuritalo

Seinabo Seyn kakkosalbumi I’m A Dream piirtää kuvaa artistista, joka on löytänyt paikkansa maailmassa ja tietää, mitä haluaa. Ruotsalais-gambialainen Sey kertoo minkälainen prosessi uutuuslevyn kirjoittaminen menestysdebyytti Pretendin jälkeen oli, ja millaista on tehdä uraa mustana artistina osana valkoista yhteiskuntaa. YleX tapasi Seyn ennen hänen keikkaansa Helsingin Kulttuuritalolla.

Marraskuinen Helsinki on harmaa ja sateinen. 28-vuotias Seinabo Sey vitsailee, että voisipa olla kotona nukkumassa.

– Sitten muistan, että ai niin, rakastan esiintymistä! Välillä kivojen asioiden tekeminen tuntuu maailman vaikeimmalta, Sey nauraa.

Hiteillään Younger ja Hard Time suuren yleisön tietoisuuteen noussut Sey vieraili Suomessa Helsingin Tavastialla ensimmäistä kertaa jo vuonna 2014, ennen kuin debyyttilevy Pretendia oli vielä edes julkaistu.

Sittemmin Seyn vangitsevaa esiintymistä on saatu todistaa Flow Festivalilla, Ruisrockissa ja toistamiseen Tavastialla, jolloin naapurimaamme Ruotsin suosituimpien pop-muusikoiden joukkoon noussut artisti myi legendaarisen keikkapaikan loppuun.

Nyt hän kiertää Eurooppaa syyskuussa julkaistun I’m A Dream -albuminsa kanssa.

Seinabo Sey Helsingin Kulttuuritalon lavalla välkkyvässä paljettiasussa.
Hyväntuulinen Seinabo Sey kertoi ennen keikkaa kaipailleensa jo kiertueelle. Seinabo Sey Helsingin Kulttuuritalon lavalla välkkyvässä paljettiasussa. Kuva: Juuli Aschan, YleX Seinabo Sey,Kulttuuritalo

“Olen kaikkea muuta kuin unelma”

Ensimmäisen albuminsa julkaisun jälkeen Seyn elämä koostui lähinnä keikkailusta, eikä hän kotiin Tukholmaan palatessaan tiennyt, mistä aiheista uutta musiikkia pitäisi kirjoittaa.

Vain itsestään ja elämästään kirjoittaminen ei Seyta inspiroinut.

Lomamatka juurilleen Gambiaan ja Senegaliin avasi artistin silmät muistamaan miksi ja millaisista asioista hän haluaa laulaa.

– Muistin kaikki ne pienet, kulttuuriset asiat, jotka ovat osa minuuttani. Ajattelin, että tämän albumin tarkoitus on näyttää tämä paikka ja rohkaista näköisiäni ihmisiä tuntemaan, että he riittävät.

Ruotsiin palatessaan artistin olo oli inspiroitunut. Laulaja kertoo ymmärtäneensä, kuinka hän tarvitsee sekä gambialaisuuttaan että ruotsalaisuuttaan ollakseen Seinabo Sey.

– Minun ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa, jos joskus vihaan jompaakumpaa, sillä molemmat ovat osa minua.

Istuva yleisö taputtaa Seinabo Seyn Kulttuuritalon keikalla.
Tunnelma Seinabo Seyn konsertissa kasvoi välillä lähelle hurmosta. Istuva yleisö taputtaa Seinabo Seyn Kulttuuritalon keikalla. Kuva: Juuli Aschan, YleX yleisö,Seinabo Sey

Seyn uuden albumin nimi I’m A Dream, “minä olen unelma”, on artistin mukaan ironiaa, sillä hän tuntee olevansa kaikkea muuta.

Hän vitsailee aiheesta, mutta ytimessä on ajatus siitä, kuinka hän mustana naisena valkoisessa yhteiskunnassa joutuu jatkuvasti todistelemaan itseään.

– Tämä yhteiskunta ei hyväksy keskinkertaisia mustia tyttöjä juoksentelemassa ympäriinsä. Pitää olla kaikkein paras laulaja, jotta voi saada edes mahdollisuuden. Se on epäreilua.

Elämä ei-valkoisena valkoisessa yhteiskunnassa kuuluu myös albumin lyriikoissa. Teemaa käsitellään erityisesti Breathe-sinkkubiisissä, joka käsittelee itsensä arvostamista ja oman kauneutensa näkemistä.

Sey kertoo, että hänellä on jatkuvasti vaikeuksia arvostaa itseään, minkä pohjimmaisena syynä hän pitää sitä, että kotimaassaan Ruotsissa hän harvoin näkee itsensä näköisiä ihmisiä edustettuina katukuvassa tai mainoksissa. Usein tuntuu, ettei hän ole yhtä hyvä kuin muut.

Afrikkaan matkustaessaan tämä ahdistus katoaa, sillä siellä hän tuntee olevansa normaali.

– Kaikkihan haluavat tuntea niin. Se sekoitetaan usein siihen, että haluaisimme olla jotain enemmän. Haluamme vain tuntea olevamme samanarvoisia.

Sey ottaa kantaa rodullistettujen puolesta myös esiintyessään Kulttuuritalolla: hän kiittelee keikalle saapuneita ruskeita naisia siitä, että he ovat paikalla.

Samalla hän muistuttaa, ettei ole heidän tehtävänsä korjata itse rasismia, jota he ovat elämänsä aikana joutuneet kokemaan. Kommentointia seuraavat raikuvat aplodit osoittavat, että yleisö on Seyn kanssa yhtä mieltä.

Seinabo Sey Helsingin Kulttuuritalon lavalla välkkyvässä paljettiasussa.
Seinabo Sey ottaa musiikissaan ja lavalla kantaa rodullistettujen asemaan valkoisessa yhteiskunnassa. Seinabo Sey Helsingin Kulttuuritalon lavalla välkkyvässä paljettiasussa. Kuva: Juuli Aschan, YleX Seinabo Sey,Kulttuuritalo

Levyn anteeksipyytelemättömin kappale, I Owe You Nothing, puolestaan syntyi kyllästymisestä siihen, että ihmiset Seyn ympärillä käyttivät hyväkseen hänen hyväntahtoisuuttaan ja kiltteyttään.

– Olen nähnyt kovasti vaivaa sen eteen, että ihmisten olisi helppo olla lähelläni. Se tuntuu olevan tyypillinen naisten ongelma, Sey miettii.

– Oli todella terapeuttista tehdä kappale, jonka kantava ajatus on, että fuck everyone!

Ei pelkkää hittikimaraa

Ennen illan esiintymistään Kulttuuritalolla Sey kertoo, että vaikka hänen uuden albuminsa kappaleet saattavat piirtää kuvaa itsevarmemmasta ja paikkansa löytäneestä artistista, on hän edelleen yhtä hukassa kuin Pretend-debyytillään.

– Uudet kappaleet kertovat tunteista ja ajatuksista, joita toivoisin voivani tuntea. Tällä levyllä halusin ongelmista laulamisen sijaan pyrkiä ratkaisemaan niitä, Sey toteaa.

Mikäli artisti taistelee itsevarmuutensa kanssa, hän peittää sen hyvin.

Kulttuuritalon lavalle välkkyvässä paljettiasussaan nousevan Seyn karisma täyttää hetkessä lähes loppuumyydyn salin.

Nelihenkisen bändin ja neljän taustalaulajan kanssa esiintyvä Sey on vahva tulkitsija, jonka show tuo paikoin mieleen gospel-konsertin, paikoin 60-luvun soul-keikan.

Taustalaulajat Seinabo Seyn keikalla Kulttuuritalolla.
Seinabo Sey antoi keikallaan paljon tilaa myös taustakuorolleen. Taustalaulajat Seinabo Seyn keikalla Kulttuuritalolla. Kuva: Juuli Aschan, YleX taustalaulaja,Seinabo Sey

Kappalevalinnoissaan keikka tasapainottelee molempien albumien välillä. Debyyttialbumia edustavat Pretend, Pistols At Dawn ja Hard Time käynnistävät puolitoistatuntisen musiikkielämyksen, ja kakkoslevyn ensimmäinen sinkku, björkmaisen synkkänä soiva I Owe You Nothing seuraa.

Rauhallisempi, jakkaralla istuen esitetty My Eye, yhdessä Jacob Banksin kanssa levytetty Remember sekä lavalla levyversiotakin suuremmaksi kasvava Breathe esittelevät artistin balladiosastoa.

Seyn oman tuotannon rinnalla kuullaan myös muutama tarkoin valittu lainakappale: jazz-legenda Nina Simonen Please Don’t Let Me Be Misunderstood sekä modernin hip hopin käänteentekevimpiin naisartisteihin kuuluvan Lauryn Hillin Everything is Everything sopivat saumattomasti osaksi Seyn sulavaa esiintymistä.

Molemmat lainatut artistit ovat raivanneet tietä Seyn kaltaisille, nuoremman polven ei-valkoisille naisartisteille, ja Sey onkin kertonut Hillin kuuluvan suurimpiin esikuviinsa.

Seinabo Sey Helsingin Kulttuuritalon lavalla välkkyvässä paljettiasussa.
Seinabo Seyn paljettiasu loisti kilpaa lavalla välkkyvien valojen kanssa. Seinabo Sey Helsingin Kulttuuritalon lavalla välkkyvässä paljettiasussa. Kuva: Juuli Aschan, YleX Seinabo Sey,Kulttuuritalo

Illan musiikillisesti hienoin hetki koittaa, kun Seyn läpimurtohitti Younger alkaa soida. Yksin, ilman säestystä alkava kappale kasvaa lopulta valtavaksi yhteislaulutuokioksi, jonka aikana lähes jokainen yleisössä nousee penkeiltään laulamaan ja tanssimaan yhdessä Seinabo Seyn kanssa.

Kappale päättyy yli minuutin mittaisiin, seisaaltaan annettuun aplodi- ja huutomyrskyyn.

Koko puolitoistatuntisen punaiseksi langaksi muodostuu musiikin ja esiintymisen ilo: usein pop-konsertit rakennetaan artistin suurimpien hittien ja niiden odottamisen varaan, ja kaikkein suosituimmat kappaleet säästetään keikan loppupuolelle.

Seyn konsertissa kuitenkin monet isoimmista hiteistä kuullaan jo esiintymisen alku- ja keskivaiheilla, eikä keikan päättävä Hold Me As I Land varsinaisesti kuulu artistin tunnetuimpaan tuotantoon.

Vaikka tunnetuimmat kappaleet saavat ymmärrettävästi katsomossa aikaan kaikkein innostuneimman reaktion, myös vieraammat biisit uppoavat haltioissaan Seyn jokaista ääntä ja liikettä ihailevaan suomalaisyleisöön.

Seinabo Sey Helsingin Kulttuuritalon lavalla välkkyvässä paljettiasussa.
Younger-hitti sai koko salin laulamaan mukana. Seinabo Sey Helsingin Kulttuuritalon lavalla välkkyvässä paljettiasussa. Kuva: Juuli Aschan, YleX Seinabo Sey,Kulttuuritalo

Seyn esiintymisessä on jotakin taianomaista, joka onnistuu pitämään yleisön otteessaan esitettävästä kappaleesta riippumatta.

Hyvässä vireessä oleva bändi, kappaleiden raikkaat sovitukset sekä taustalaulajien tyylikäs sointi yhdessä Seyn voimakkaan ja anteeksipyytelemättömän esiintymisen kanssa luovat kokonaisuuden, joka saa lähes 1500-päisen suomalaisyleisön unohtamaan ajan ja paikan.

Sen sateisen ja harmaan Helsingin, joka Kulttuuritalon seinien ulkopuolella odottaa.

Kuuntele Anne Lainnon haastattelu Seinabo Seyn kanssa Uuden musiikin X:ssä viikolla 46.