Hyppää pääsisältöön

Rallikuski-isän mielestä koulu oli turhaa, mutta onneksi opettaja huomasi Marco Mäkisen kyvyt

Kuvassa on Marco Mäkinen sinisävyiden taustan edessä
Marco Mäkinen Kuvassa on Marco Mäkinen sinisävyiden taustan edessä Kuva: Yle / Payman Sharifi Marco Mäkinen,Steiner-koulut,Sinä muutit elämäni

Koulu on ajanhaaskausta, eikä sitä tarvita mihinkään. Näin mainostoimiston johtaja Marco Mäkinen lapsena luuli, kun hän kiersi maailmaa ralliautoilijaisänsä Timo Mäkisen mukana. Sitten hän sai opettajan, joka näki Marcon ja hänen osaamisensa.

Marco Mäkinen:
"Marco, sun pitää olla jossain tosi hyvä, että pärjäät!" Nämä isän sanat painuivat syvälle mieleeni, sillä koin etten ollut oikein hyvä missään. Isäni, Timo Mäkinen, ajoi rallia ja oli todella hyvä siinä. Hän muun muassa voitti Jyväskylän Suurajot monta kertaa.

Minä taas olin kömpelö sekä liikunnallisesti että sosiaalisesti. En saanut koskaan palloa kiinni, ja minut valittiin aina viimeiseksi joukkueisiin liikuntatunneilla. Tajusin, ettei minusta tulisi koskaan isäni veroista ralliajajaa. En myöskään oikein tiennyt, miten ihmisten kanssa ollaan.

Meistä ei tullut isän kanssa kovin läheisiä, koska olimme niin erilaisia. Isä oli pitkiä aikoja poissa ja meidän kiinnostuksen kohteet olivat niin erilaisia. Isän intohimo, autolla kovaa ajaminen, oli minusta lähinnä pelottavaa.

Isäni ei ollut kiinnostunut lukemisesta tai kirjoittamisesta. Hän oli tosi hidas lukija. Voi olla, että hänellä oli lukihäiriö tai joku muu vaikeus, koska hän joutui käymään muutaman luokan uudestaan. Sain sen käsityksen, että isän mielestä opiskelu oli ylipäätään ihan tyhmää. Hänen mielestään oli käsittämätöntä, että joku halusi vapaaehtoisesti opiskella ja hän hämmästeli sitä usein ääneen. Minäkin ajattelin ensin, että on ajanhaaskausta olla koulussa.

Kuvassa on Marco Mäkinen Helsingin Rudolg Steiner -koulun ulkoseinän edessä.Vieressä näkyy koulun kyltti.
Marco Mäkinen Helsingin Rudolf Steiner -koululla Kuvassa on Marco Mäkinen Helsingin Rudolg Steiner -koulun ulkoseinän edessä.Vieressä näkyy koulun kyltti. Kuva: Yle / Payman Sharifi Marco Mäkinen,Steiner-koulut,Helsingin Rudolf Steiner -koulu

Kaikki kuitenkin muuttui koulun myötä. Äidin mielestä peruskoulu ei ollut silloin niin hyvä kuin se olisi voinut olla. Niinpä hän etsi vaihtoehtoja ja löysi Helsingin Rudolf Steiner -koulun. Siellä huomasin, että koulussa voi olla kivaa ja innostun helposti eri asioista.

Kaikista merkittävintä koulussa oli se, kun sain ruotsin opettajakseni Päivi Fodgen. Päivi opetti minua useita vuosia ja hän huomasi, että minulla on taipumuksia kirjoittamiseen. Muistan, kun olin kirjoittanut jonkin aineen tapaisen tekstin, ja Päivi antoi minulle palautetta. Palaute oli niin ystävällistä ja kannustavaa, että aloin pikku hiljaa nähdä omat kykyni ja potentiaalini.

Olin vieläkin kömpelö ja hidas, mutta nyt haaveilin jostain sellaisesta, mikä ei aiemmin ollut tullut mieleenikään. Ymmärsin, että kirjoittaminen ja lukeminen voivat olla arvokkaita asioita. Minä voin oppia ja olla jopa hyvä jossakin.

Päivi suositteli minulle luettavaksi kirjoja, mm. Märta Tikkasta. Päivin kannustamana aloin myös paljon muutakin. Hänen vaikutuksensa näkyy edelleen. Vaikka töissä olisi kuinka kiire tahansa, pyrin lukemaan vuodessa noin 200 kirjaa. Koulussa opittu kantaa edelleen: ei pidä olla mielipiteitä, jotka eivät perustu mihinkään, vaan pitää olla utelias ja ottaa maailmasta selvää.

Kuvassa on Marco Mäkinen Helsingin Rudolg Steiner -koululla värikkään seinän vieressä pöydän ääressä.
Kuvassa on Marco Mäkinen Helsingin Rudolg Steiner -koululla värikkään seinän vieressä pöydän ääressä. Kuva: Yle / Payman Sharifi Marco Mäkinen,Steiner-koulut,Sinä muutit elämäni

Vaikka opiskelimme ruotsin kieltä, niin painopiste oli kuitenkin sisällöissä ja vuorovaikutuksessa. Tunneilla käsiteltiin usein yhteiskunnallisia asioita: esimerkiksi sitä, että sellainen järjestö kuin Amnesty on olemassa.

Päivi ohjasi hienovaraisesti siihen suuntaan, että on tärkeää ajatella muita eikä vain oman etuaan. Hän sanoi myös, että sanakokeiden tulokset tai pilkkusäännöt eivät ole oleellisia, vaan se, että autamme toisiamme ja tulemme toimeen keskenämme. Sen jälkeen me halusimme pärjätä sanakokeissa tosi hyvin, vaikka niiden ei pitänyt olla niin tärkeitä.

Olen ajatellut usein, miten onnekas olen. Saan tehdä unelmieni työtä ja auttaa yrityksiä pärjäämään maailmalla. Erityisesti yritykset, joille ympäristöasiat ovat tärkeitä, ovat sydäntäni lähellä. Huomaan usein ajattelevani Päiviä, kun koen pystyväni vaikuttamaan johonkin. Ajattelen, että Päivi olisi tästä ylpeä. Ehkä se on vähän kornia, mutta ajatus toimii minulle sparraajana.

Päivin merkitys oman polkuni löytämisessä on ollut aivan ratkaiseva. Hän huomasi minut ja näki eteeni yksilöllistä vaivaa. Työ, mitä monet opettajat oppilaiden hyväksi tekevät, jää helposti näkemättä.

Kolme tarinaa siitä, miten suuri merkitys opettajalla voi olla

Yle Oppiminen keräsi selviytymistarinoita koulumaailmasta. Tuomas Kyrö, Mustafa ja Nea Kouhia kertovat, miten opettaja muutti heidän elämänsä.

Kiitä sinulle tärkeää opettajaa!

Lähetä kiitoksesi alla olevalla lomakkeella ja käy lukemassa täältä, minkälaisista asioista ihmiset ovat halunneet kiittää opettajiaan.

Kommentit